Jump to content
IGNORERAD

Begäran om att avgöra ärenden!


nana

Recommended Posts

Hej!

Är det någon här på MPR som har använt er av den nya regeländringen som kom 1 juli 2018? Begäran om att avgöra ett ärende! 

 

 

Ny förvaltningslag 1 juli 2018

 

En ny förvaltningslag som gäller alla kommuner, landsting och statliga verk träder i kraft den 1 juli 2018. Den nya lagen är tänkt att stärka den enskildes ställning vid kontakt med myndigheter genom enklare och modernare regler, ökad rättssäkerhet samt snabbare ärendehantering

 
 
 

Den nya förvaltningslagen innehåller även krav på myndigheternas agerande vid långsam handläggning och myndigheterna har fått ett utökat ansvar att lämna information om långa handläggningstider. 

Enligt den nya förvaltningslagen kan en person i vissa fall, skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet. För att kunna skicka in en sådan begäran ska sex månader ha gått från det att personens ärende påbörjades. Migrationsverket ska då, inom 4 veckor, antingen avgöra det ärende som begäran avser eller avslå begäran i ett överklagbart beslut.

Blanketten som ska användas för att begära om att avgöra ett ärende finns på svenska (blankettnummer: 270011) och på engelska (blankettnummer: 271011).

Den nya förvaltningslagen innebär i övrigt följande:

  • Tolkning och översättning blir en uttrycklig rättighet.
  • Det införs ett allmänt krav på lämplighet för den som är ombud eller biträde för en part.
  • Det införs uttryckliga bestämmelser om hur ett ärende inleds och vad som gäller i fråga om myndigheternas utredningsansvar.
  • En parts rätt att bli informerad om hur ärendet handläggs stärks.
  • Motiveringarna av besluten ska förbättras.
  • Det införs mer heltäckande bestämmelser om när en myndighet får ändra ett beslut och uttryckliga bestämmelser om vilka beslut som
    får överklagas.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag har använt mig av den

Ok! Var den till din belåtenhet eller blev det inget bra beslut? Om man får fråga det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till mig försökte med det .....

 

Han fick lång näsa av  migrationsverket typ... vi har inte börjat handlägga ditt ärende ... ingen handläggare är satt....

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

En kompis till mig försökte med det .....

En kortväxt Götlaborgare med afrikanska ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 timmar sedan, skrev nana:

Ok! Var den till din belåtenhet eller blev det inget bra beslut? Om man får fråga det? 

Jodå, det var till belåtenhet.

Dock så såg jag till att vi befann oss i utlandet (Norge) fast en del omständigheter gjorde att jag blev förbannad, sade upp mig...men tog semester istället och vi drog till Thailand en tur. 

 

Men ja, det fungerade bra. I övrigt så fungerade inte Migrationsverket något vidare, men där känner jag folk som har fått dummare frågor och tvivel från Migratiosverkets sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jodå, det var till belåtenhet.

Dock så såg jag till att vi befann oss i utlandet (Norge) fast en del omständigheter gjorde att jag blev förbannad, sade upp mig...men tog semester istället och vi drog till Thailand en tur. 

 

Men ja, det fungerade bra. I övrigt så fungerade inte Migrationsverket något vidare, men där känner jag folk som har fått dummare frågor och tvivel från Migratiosverkets sida.

Skönt att beslutet blev bra då iallafall 👍! Det där Migrationsverket vet man ju aldrig vad man kan vänta sig av. Det är ju rena rama lotteriet som dom bedriver 😉! Det verkar ju vara så många gånger iallafall! Man tycker ju inte folk ska behöva vänta så förbannat länge  (många gånger) på sina svar om alla papper är ok!

 

Ha de gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev nana:

Skönt att beslutet blev bra då iallafall 👍! Det där Migrationsverket vet man ju aldrig vad man kan vänta sig av. Det är ju rena rama lotteriet som dom bedriver 😉! Det verkar ju vara så många gånger iallafall! Man tycker ju inte folk ska behöva vänta så förbannat länge  (många gånger) på sina svar om alla papper är ok!

 

Ha de gött!

Nej, när alla papper är i ordning så bör dom kunna klappa igenom ett beslut rätt så fort.

Dom har dock någon slags förmåga att ställa konstiga frågor p.g.a bristande förstånd vad gäller siffror som är fler än 4 i ett och samma tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Något som jag tycker är lite otydligt är vad som händer om man får avslag på en begäran om att avgöra ett ärende. Finns det någon risk att man därefter har sämre förutsättningar jämfört med om man inte skickat in någon begäran alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev batanun:

Något som jag tycker är lite otydligt är vad som händer om man får avslag på en begäran om att avgöra ett ärende. Finns det någon risk att man därefter har sämre förutsättningar jämfört med om man inte skickat in någon begäran alls?

Det ska inte påverka din egentliga ansökan! Det är vad dom säger i alla fall! När själv använde mig av att avgöra ett ärende så fick jag bifall. Men det tog exakt till sista dagen innan jag svaret. Men i mitt fall var det svenskt medborgarskap det handlade om. Lycka till i vilket fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, nana said:

Det ska inte påverka din egentliga ansökan! Det är vad dom säger i alla fall! När själv använde mig av att avgöra ett ärende så fick jag bifall. Men det tog exakt till sista dagen innan jag svaret. Men i mitt fall var det svenskt medborgarskap det handlade om. Lycka till i vilket fall.

 

Tack för dom lugnande orden. Blir nog till att skicka in en sån begäran. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har funderat lite mer på detta nu, och insett att det faktiskt kan finnas en teoretisk nackdel att skicka in en sån här begäran i ett tidigt skede. Jag resonerar som så att ju tidigare man skickar in en begäran, desto större är risken för avslag (på denna begäran, inte på huvudärendet). I vårt fall påverkas våra planer inte jättemycket om vi får ett beslut i början av juli eller början av augusti. Så om risken för avslag på begäran hinner minska något om vi väntar en månad så är det värt det för oss.

 

Men sen kan det ju finnas andra faktorer som också spelar in. Kanske har dom större arbetsbelastning i juli pga semestrar, och att det av den anledningen är tvärt om bättre att skicka in den nu.

 

Vad tänker/tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev batanun:

Fast jag har funderat lite mer på detta nu, och insett att det faktiskt kan finnas en teoretisk nackdel att skicka in en sån här begäran i ett tidigt skede. Jag resonerar som så att ju tidigare man skickar in en begäran, desto större är risken för avslag (på denna begäran, inte på huvudärendet). I vårt fall påverkas våra planer inte jättemycket om vi får ett beslut i början av juli eller början av augusti. Så om risken för avslag på begäran hinner minska något om vi väntar en månad så är det värt det för oss.

 

Men sen kan det ju finnas andra faktorer som också spelar in. Kanske har dom större arbetsbelastning i juli pga semestrar, och att det av den anledningen är tvärt om bättre att skicka in den nu.

 

Vad tänker/tror ni?

Vet inte hur dom tänker/arbetar på MIG! Känns många gånger som ett lotteri när dom ska avgöra något! Ibland kan det gå hur fort som helst och ibland dröjer det evigheter! Så det är inte lätt att svara på vilket som är bäst för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltid överklaga ett beslut. Brorsan till frugan fick inte visa. Vi överklagade och fick rätt. Hade varit slarvig vid ansökan. Komplettering och förtydligande skapar naturligtvis merarbete och tidsspillan.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Wangthong said:

Man kan alltid överklaga ett beslut. Brorsan till frugan fick inte visa. Vi överklagade och fick rätt. Hade varit slarvig vid ansökan. Komplettering och förtydligande skapar naturligtvis merarbete och tidsspillan.

Fast nu tror jag att vi pratar om olika saker här... :)

 

Jag pratar om "Begäran om att avgöra ett ärende", som tråden handlar om. Ett eventuellt negativt beslut handlade enbart om denna begäran, inte huvudärendet i sig självt.

 

Alla scenarior jag syftar på i mitt inlägg tidigare utgår ifrån att det blir ett positivt beslut i huvudärendet (dvs att min fru får UT), det handlar bara om när man får beskedet och huruvida det sker mha en "Begäran om att avgöra ett ärende" eller om man får avslag på en sådan begäran och behöver vänta längre tid på det slutgiltiga beslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...