Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler?


Jive

Recommended Posts

Är det någon här som vet om konsulatets intyg för redovisning av den årliga pensionen fortfarande gäller? Beloppet redovisas ju före skatt. Jag har sett på Thai Visa där de skriver om "de nya" reglerna som betyder, att Imm nu vill vill se ett månatligt belopp på minst 65000 Baht överfört till ett konto i thaibank under ett år. Skillnaden skulle ju då bli, att det är beloppet efter skatt, som de vill se.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    5

  • Dolemon

    4

  • biker

    3

  • nissehult_13

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

nissehult_13
6 minuter sedan, skrev Jive:

Är det någon här som vet om konsulatets intyg för redovisning av den årliga pensionen fortfarande gäller? Beloppet redovisas ju före skatt. Jag har sett på Thai Visa där de skriver om "de nya" reglerna som betyder, att Imm nu vill vill se ett månatligt belopp på minst 65000 Baht överfört till ett konto i thaibank under ett år. Skillnaden skulle ju då bli, att det är beloppet efter skatt, som de vill se.

Egentligen borde väl jag inte skriva här, men jag är med i FB-gruppen Visum i Thailand och enligt dom så är det inte förändrat. 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassadernas income letter ska fortfarande gälla. Om svenska ambassaden slutar med att utfärda dessa drabbas du av de nya sätten att få extension.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev nissehult_13:

Egentligen borde väl jag inte skriva här, men jag är med i FB-gruppen Visum i Thailand och enligt dom så är det inte förändrat. 

Ok, tack för svar!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag läst Immigrations ny regler för 2019. Det står bl a såhär: Evidence showing pension - a letter of certifikation on deposit in the bank in Thailand and bank statement showing money transfer from overseas every month for the past 12 months.

 

Det betyder, som jag förstår det, att det inte längre duger bara med inkomstintyget från konsulatet, utan nu måste det även bevisas att man gör månatliga insättningar på thaibanken med beloppet 65 000 Baht.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Jive:

Nu har jag läst Immigrations ny regler för 2019. Det står bl a såhär: Evidence showing pension - a letter of certifikation on deposit in the bank in Thailand and bank statement showing money transfer from overseas every month for the past 12 months.

 

Det betyder, som jag förstår det, att det inte längre duger bara med inkomstintyget från konsulatet, utan nu måste det även bevisas att man gör månatliga insättningar på thaibanken med beloppet 65 000 Baht.

Du tolkar detta fel! För oss svenskar är det ingen ändring alls utan det är inkomstintyg ifrån ambassaden och/eller pengar på banken som gäller precis som det gjort i så många år.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Jive:

Nu har jag läst Immigrations ny regler för 2019. Det står bl a såhär: Evidence showing pension - a letter of certifikation on deposit in the bank in Thailand and bank statement showing money transfer from overseas every month for the past 12 months.

 

Det betyder, som jag förstår det, att det inte längre duger bara med inkomstintyget från konsulatet, utan nu måste det även bevisas att man gör månatliga insättningar på thaibanken med beloppet 65 000 Baht.

Stor även:

 

Income certification certified by the embassy or consular.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Nu har jag läst Immigrations ny regler för 2019. Det står bl a såhär: Evidence showing pension - a letter of certifikation on deposit in the bank in Thailand and bank statement showing money transfer from overseas every month for the past 12 months.

 

Det betyder, som jag förstår det, att det inte längre duger bara med inkomstintyget från konsulatet, utan nu måste det även bevisas att man gör månatliga insättningar på thaibanken med beloppet 65 000 Baht.

Det gäller bara dom som inte längre kan få letter of income dokumenterat från sin ambassad, dvs inte oss svenskar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Jive:

Nu har jag läst Immigrations ny regler för 2019. Det står bl a såhär: Evidence showing pension - a letter of certifikation on deposit in the bank in Thailand and bank statement showing money transfer from overseas every month for the past 12 months.

 

Det betyder, som jag förstår det, att det inte längre duger bara med inkomstintyget från konsulatet, utan nu måste det även bevisas att man gör månatliga insättningar på thaibanken med beloppet 65 000 Baht.

Nu fick du tre likadana svar på en gång så nu kan du slappna av igen ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Det gäller bara dom som inte längre kan få letter of income dokumenterat från sin ambassad, dvs inte oss svenskar.

Ok, då kan jag förstå att de ist måste visa den månatliga insättningen på ett thaibankkonto. En tillmötesgående ändring av Imm för att hjälpa de här stackarna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får hoppas att inte Sverige också slutar med inkomstintygen. Dessa intygar inkomst före skatt. 

 

Om B 65.000 ska komma in på ett konto varje månad så är det ju efter skatt. 

 

Blir många som får problem....

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Jive:

Nu har jag läst Immigrations ny regler för 2019. Det står bl a såhär: Evidence showing pension - a letter of certifikation on deposit in the bank in Thailand and bank statement showing money transfer from overseas every month for the past 12 months.

 

Det betyder, som jag förstår det, att det inte längre duger bara med inkomstintyget från konsulatet, utan nu måste det även bevisas att man gör månatliga insättningar på thaibanken med beloppet 65 000 Baht.

Vet du/ni hur man går tillväga och öppnar ett eget bank konto i Thailand.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Dolle:

Vet du/ni hur man går tillväga och öppnar ett eget bank konto i Thailand.

 

Mvh. Dollemon

Hej

Jag gick in på Bangkok Bank´s kontor  i Sungnoen, Nakhonratchasima, där jag brukar hålla till

på mina Thailandsresor. Hade endast med mig pass. Fick sitta ned med en

genomtrevlig bankkvinna. Hade frugan med mig, för att underlätta ev. språkproblem.

Men engelskan fungerade utmärkt. Lite ifyllande av ansökan samt någon underskrift.

Snart var allt klart. Fick bankbok + kortet i handen direkt. App för internetbanken installerades

och pinkod fick jag välja. Allt fungerar perfekt, uttag i Bangkok Bank´s automater

är avgiftsfritt. Och de finns ju i stort sett överallt.

Blir lite blandning av gammalt och nytt, man kan stoppa bankboken i automaten

någon gång ibland, så printas alla transaktioner. Och det är även ränta på kontot.

Men som alltid, har även läst om andra som säger att det inte varit lika enkelt att

öppna konto.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag gick in på Bangkok Bank´s kontor  i Sungnoen, Nakhonratchasima, där jag brukar hålla till

på mina Thailandsresor. Hade endast med mig pass. Fick sitta ned med en

genomtrevlig bankkvinna. Hade frugan med mig, för att underlätta ev. språkproblem.

Men engelskan fungerade utmärkt. Lite ifyllande av ansökan samt någon underskrift.

Snart var allt klart. Fick bankbok + kortet i handen direkt. App för internetbanken installerades

och pinkod fick jag välja. Allt fungerar perfekt, uttag i Bangkok Bank´s automater

är avgiftsfritt. Och de finns ju i stort sett överallt.

Blir lite blandning av gammalt och nytt, man kan stoppa bankboken i automaten

någon gång ibland, så printas alla transaktioner. Och det är även ränta på kontot.

Men som alltid, har även läst om andra som säger att det inte varit lika enkelt att

öppna konto.

 

mvh

biker

 

 

 

Tack för svaret, ja varje Provins har sina egna regler.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Jag gick in på Bangkok Bank´s kontor  i Sungnoen, Nakhonratchasima, där jag brukar hålla till
på mina Thailandsresor. Hade endast med mig pass. Fick sitta ned med en
genomtrevlig bankkvinna. Hade frugan med mig, för att underlätta ev. språkproblem.
Men engelskan fungerade utmärkt. Lite ifyllande av ansökan samt någon underskrift.
Snart var allt klart. Fick bankbok + kortet i handen direkt. App för internetbanken installerades
och pinkod fick jag välja. Allt fungerar perfekt, uttag i Bangkok Bank´s automater
är avgiftsfritt. Och de finns ju i stort sett överallt.
Blir lite blandning av gammalt och nytt, man kan stoppa bankboken i automaten
någon gång ibland, så printas alla transaktioner. Och det är även ränta på kontot.
Men som alltid, har även läst om andra som säger att det inte varit lika enkelt att
öppna konto.
 
mvh
biker
 
 
Hur länge sedan är detta och vad hade du för visum i passet?

( Jag vill öppna bankkonto med bara turist visa)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Dolle:

Vet du/ni hur man går tillväga och öppnar ett eget bank konto i Thailand.

 

Mvh. Dollemon

Jag gick in på SCB i Jomtien för 16 år sedan med mitt pass och efter ca 20 min var det klart.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Hur länge sedan är detta och vad hade du för visum i passet?

( Jag vill öppna bankkonto med bara turist visa)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Jag hade exakt samma procedur som @biker. Det var i Buriram 2017. Inget visum, bara 30 dagar vid ankomst.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev hakancnx:

1DC19EDE-3FAB-410B-B5FE-20E4CAE82247.jpeg

Hej

Det framgår inte helt av den text du lagt in, men möjligheten att uppvisa minst 800000 baht

på bank i Thailand kvarstår, förmodar jag?

 

12 månader gånger 65000baht blir ju 780000 baht. Om detta är bruttoinkomst, så är det ju ett

betydligt lägre krav än att uppvisa 800000 baht på bankkonto. Dessa 800000 är ju (förmodligen)

skattade pengar.

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jive:

Jag gick in på SCB i Jomtien för 16 år sedan med mitt pass och efter ca 20 min var det klart.

 

TAck för svaret.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Hur länge sedan är detta och vad hade du för visum i passet?

( Jag vill öppna bankkonto med bara turist visa)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Hade den gången 60-dagars turistvisum. Är nog kanske 2,5 år sedan.

Fick en känsla av att banken var positiv att få en ny kund.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag hade exakt samma procedur som @biker. Det var i Buriram 2017. Inget visum, bara 30 dagar vid ankomst.

Samma här passet å ett visitkort till bostaden,fick sätta in 10 000 bht å sen var det klart med kort å Internet och inte att inte förglömma  jag fick ett gratis paraply😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det tom kan skilja från bankkontor till bankkontor, uppenbarligen har ju vissa nekats konto som man läst här och där, men de flesta bankerna har ju "kraven" på sin hemsida för att öppna konto, jag har aldrig haft något problem, BkkB fick jag utan visum för länge sedan på Samui, har nu Kasikorn och KTB, de har jag haft visum då jag tagit, men kan inte minnas att de har krävt eller efterfrågat det.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
8 timmar sedan, skrev apknug:

Hur länge sedan är detta och vad hade du för visum i passet?

( Jag vill öppna bankkonto med bara turist visa)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Jag hade turistvisa och det var inget problem, detta var i Phichit (Bangkok bank) så gott att kunna ta ut 5-10000 ingen kostnad mer än överföringen från Sverige

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2019-01-08 at 17:59, skrev biker:

Hej

Det framgår inte helt av den text du lagt in, men möjligheten att uppvisa minst 800000 baht

på bank i Thailand kvarstår, förmodar jag?

 

12 månader gånger 65000baht blir ju 780000 baht. Om detta är bruttoinkomst, så är det ju ett

betydligt lägre krav än att uppvisa 800000 baht på bankkonto. Dessa 800000 är ju (förmodligen)

skattade pengar.

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

Tur det är länge tills man blir pensionär, verkar vara mycke pappers jobb för att få långa visa

https://forum.thaivisa.com/topic/1081671-foreigners-now-need-to-keep-800k-in-thai-bank-for-three-months-after-retirement-extension-is-granted/?utm_source=newsletter-20190131-1917&utm_medium=email&utm_campaign=news

 

Om man ska gör denna prosedur varje gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...