Jump to content
Batting

Språkligheter.

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Benriach
31 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Kippers är definitivt det mest engelska som någonsin serverats till frukost någonstans i världen.

Ja, t.o.m på Fawlty Towers serveras dessa delikatesser till frukost...

basil_kipper_polly.png

• Fint 1
  • Haha 7

lauri

Jag vet inte riktigt om man kan vänta sig att en taxichaffis vid Bangkoks flygplats skall direkt veta var ett hotell i Pattaya, en stad 125 kilometer borta, ligger. 😉

Och det här helt oavsett språksvårigheter. Jag skulle nog inte förvänta mig att en Stockholms-taxi vid Arlanda vet direkt var i Gävle man hittar ett visst hotell.

Annars så tycker jag att det är roligt att läsa om dina resor och betraktelser Batting, så fortsätt gärna och skriva om dom. :good:

• Ge karma 4

Batting
On 2019-01-21 at 15:00, skrev Soengsang:

"men efter en stund insåg jag att han inte kände igen hotellnamnet."

Trodde du i din enfald att denne skulle känna ingen hotellnamnet ?

Nä det var väl inget jag förväntade mig. 
Han kunde ha gjort det, men det var inget jag förväntade mig.
Vad är du ute efter?

Batting
On 2019-01-21 at 15:10, skrev Wangthong:

Var utskriften på Thai?

Många taxichaffissar kan inte kartan. Är den dessutom på ett främmande språk blir det ändå svårare för dom.

Vadå, "Kan inte kartan". 
Underskattar du dem inte nu?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Batting
On 2019-01-21 at 16:22, skrev GreenValley:

Höjden av optimism är att tro att en thailändare kan tyda en karta.

Klart fan dom kan!

Sakhon
10 minuter sedan, skrev Batting:

Vadå, "Kan inte kartan". 

Har du provat att visa " Lilla sötnosen " en karta och försöka få henne att omsätta den till verkligheten?

Nä, som många redan har påpekat är undervisningen i de thailändska skolorna rent bedrövligt dålig även när det gäller de allra mest elementära ämnena.

Så ja, jag skulle vilja påstå att den absoluta majoriteten av den thailändska befolkningen inte kan läsa en karta på ett sätt som vi är vana vid.

Edited by Sakhon
  • Ge karma 6
  • Fint 1
  • Haha 1

Batting
On 2019-01-22 at 02:18, skrev Wangthong:

Till taxichaffissens försvar må vara att han växt upp i ett land där kungahusets ve och görande samt buddas alla vandringar och egenheter tar upp det mesta av deras skoltid, vilken inte är så många år för de flesta. En hel del tid ängnas förstås åt de snirkliga tecken de har som bokstäver samt hur man beter sig mot överheten. Den lilla engelsska de får lära sig av lärare så gått som nästan helt utan engelskakunskaper gör naturligtvis ingen nytta. 

Att vrida på en papperslapp med streck och krumelurer på är ett tydligt tecken på att han inte begrepp sig på pantee. eller pasa angkrit. 

Ofta har thailändarna något som inte så många andra nationaliteter har, dvs viljan att hjälpa till. Trots sitt handikapp rent språkligt ringde han för att försöka få hjälp för att ge dig så bra service som möjligt. Själv har jag varit på besök i flera utav de större städerna i Sverige. Städer som jag inte känner till geografiskt. Ställ dig nere i tunnelbanan i Stockholm och fråga om ett resmål. Du blir mest intill dumförklarad för att du bara har fräckheten att störa folk i deras jakt på att ta sig till eller från deras eget resmål.

Kneppigt att vi har så stora anspråk på att andra ska hjälpa till när vi själva är mycket sämre, och det helt utan språkförbistring. Många skulle nog inte resa längre än till Lysekil, möjligtvis Korpilombolo. Dessa exotiska resmål kan nog vara mer än nog språkligt för vissa. Att ge sig på ställen som Visby och Älvdalen är nog lite väl mycket om man inte behärskar det lokala språket.

Fast i dessa orter är nog kulturen ganska lika övriga landet. Förutom visa lokala matvarianter så ter sig nog den svenska husmanskosten ganska lika. Bruna bönor och örtsoppa får nog de flesta att känna sig hemma annars brukar det finnas kebab, pizza och hamburgare lite mera lättillgängligt. 

Att befinna sig i en helt annan världsdel med så annorlunda kultur och utbildningsnivå är nog helt enkelt inte vad många ska ge sig på. Nu har du tur att du var i ett land som har viljan att göra bra ifrån sig och vara hjälpsamma. Att de har ett helt annat språk och inte är någon gammal engelsk kolloni måste vi nog försöka förstå.

Öh...ja?

Batting
6 minuter sedan, skrev Sakhon:

Har du provat att visa " Lilla sötnosen " en karta och försöka få henne att omsätta den till verkligheten?

Nä, som många redan har påpekat är undervisningen i de thailändska skolorna rent bedrövligt dålig även när det gäller de allra mest elementära ämnena.

Så ja, jag skulle vilja påstå att den absoluta majoriteten av den thailändska befolkningen inte kan läsa en karta på ett sätt som vi är vana vid.

Äh, lägg av! 

• Haha 1

Sakhon
8 minuter sedan, skrev Sakhon:

1 minut sedan, skrev Batting:

Äh, lägg av! 

Ja, det var väl ungefär vad man kunde förvänta sig.

• Ge karma 3
  • Haha 1

Batting
1 minut sedan, skrev Sakhon:

Ja, det var väl ungefär vad man kunde förvänta sig.

Ja det hoppas jag!

Surin P3
2 timmar sedan, skrev Batting:

Klart fan dom kan!

Fortfarande obotlig optimist, ser jag. 

• Ge karma 2
  • Haha 7

Wangthong
5 timmar sedan, skrev Batting:

Vadå, "Kan inte kartan". 

Underskattar dom inte alls. De kan inte rå för att de har en dålig allmänbildning, det är skolsystemet det är fel på. 

Några av de jag känner som kan kartan har fått lära sig den i det militära. 

Ett tydligt tecken på att de inte kan kartan är när de vrider och vrider på kartan för att försöka lista ut vad det är och hur de ska tyda den. 

Om namnen var skrivna på thailändska skulle de kanske ha någon chans att lista ut hur de skulle förhålla sig till den. När det bara står krummelurer på utrikiska har de inte en chans. 

Du kan prova själv med en thailändsk karta utan engelska tecken över Krung tep.  

• Ge karma 1

Batting
6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Underskattar dom inte alls. De kan inte rå för att de har en dålig allmänbildning, det är skolsystemet det är fel på. 

Några av de jag känner som kan kartan har fått lära sig den i det militära. 

Ett tydligt tecken på att de inte kan kartan är när de vrider och vrider på kartan för att försöka lista ut vad det är och hur de ska tyda den. 

Om namnen var skrivna på thailändska skulle de kanske ha någon chans att lista ut hur de skulle förhålla sig till den. När det bara står krummelurer på utrikiska har de inte en chans. 

Du kan prova själv med en thailändsk karta utan engelska tecken över Krung tep.  

Här snackar vi om en Taxichaufför och en karta med blått hav på ena sidan och en beach road på andra sidan med utmärkt hotell samt instruktioner om att åka till Pattaya.
Jag vet inte om hans svårigheter skulle bero på skolsystemet.
Jag tycker mer det känns som något slags allmänt ointresse, men okej, det känns ju som om ni mer och mer börjar ge mig rätt i mina upplevelser.
Nyss låg felet hos mig, nu börjar ni försöka övertyga mig om att Thailändarna är totalt pantade.
Hur ska ni ha det?

• Haha 1