Jump to content
IGNORERAD

Passkontroller i Thailand


spooncreek

Passkontroller i Thailand  

112 röster

  1. 1. När har du behövt visa passet i Thailand?

    • Aldrig hänt
      86
    • Vid trafikkontroller
      13
    • Har blivit stoppad vid särskilda kontroller av utlänningar
      2
    • Vid sent nattsudd - kontroll på nattklubben
      2
    • I hemmet vid oannonserat besök av immigration
      1
    • Annat, speca i tråden
      8


Recommended Posts

Aldrig blev kontrollerad under mina resor i 21 år resande. Är i Thailand minst en gång om året. 

Även om vi befinner oss i närheten av Burmas gräns reser vi utan att behöva visa pass eller andra dokument.

En gång när buss vi åkte med stoppades norr om Chiang Mai nära till Burma så gick militärer direkt till några som satt på bussen. 

Ingen annan behövde visa några dokument. Tydligen blev de tipsade. 

Behöver vi bo på hotell så ibland tar de kopia på pass för migrationens skull men ändå sa de att ingen bryr sig.

 

Däremot blev jag kontrollerad i HongKong då vi var nära gränsen till 

Shenzen i New Territory Northen HK. Det fanns inga skyltar på engelska, bara kineser då kom polisen fram och bad oss snällt att visa dokument.

Blev frågad vad vi gör så långt från stan då han aldrig såg turister så långt, Vi turistar svarade vi visade lite bilder i kamera,

Han bad om ursäkt att ha avbröt oss, tipsade om några sevärdheter och önskade oss en försatt bra dag. 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • Dolemon

    8

  • Tommy

    5

  • M33

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev dtbkk:

Du är saknad här. Vore kul att ta en runda, det var ett tag sen...

 

Hör av mig i god tid så styr vi upp något, är några månader kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

På sjukhusen vill de ha pass!

Även hotell har jag för mig.

När jag tar ut pengar på banken.

Normalt har jag bara en kopia av pass och försäkring med mig.

Spelar golf och badar i militärområden och blir stoppad men de vill bara veta vart jag ska.

Skojade med en kompis i somras när vi närmare oss militärbommarna,

"Vad har du inte passet med dig?" Han blev inte lite till sig. Vi åkte till golfbanan och det blev lyckad då han fick låna ett golfset gratis mm.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera gånger när vi åkt buss mellan Chiang rai och Mae sai har dom kontrollerat alla på bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev stoppad en gång i Bangkok i en taxi vid Asok 2012 sen kväll och tillfrågad pass  (som inte undersöktes särskilt noga, vet inte vem eller vad dom var ute efter), tursamt att jag hade passet med mig, hade haft några bankärenden tidigare på dagen. Även blivit tillfrågad vid kontroller på bussar på väg till Sangkhlaburi och Mae Sot. 

 

På nittiotalet fick man visa passet ganska regelbundet i Prachuab Khiri Khan när man skulle till Ao Manao-beachen och bada, stranden ligger inom militärt område. 😉

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Galten:

På sjukhusen vill de ha pass!

Även hotell har jag för mig.

När jag tar ut pengar på banken.

Normalt har jag bara en kopia av pass och försäkring med mig.

Spelar golf och badar i militärområden och blir stoppad men de vill bara veta vart jag ska.

Skojade med en kompis i somras när vi närmare oss militärbommarna,

"Vad har du inte passet med dig?" Han blev inte lite till sig. Vi åkte till golfbanan och det blev lyckad då han fick låna ett golfset gratis mm.

 

Militären där nere har en ganska avslappnad attityd till vilka som får vara inne på deras områden.

 

Vi har hemmet i Bangkok granne med en stor Armébas, när frugan övningskörde, efter att hon fått sitt körkort, så släppte de in oss så att hon kunde köra där inne, öva fickparkering osv i väldigt lugn trafik.

De har också en stor gym-anläggning med en bra pool, där vi köpte medlemskap, för att bada.

 

Har också blivit insläppt på deras flottbas i Sattathip, och tilläts gå omkring på kajerna utan vidare, gränsen var att jag som utlänning inte fick kliva ombord på Hangarfartyget, utan skriftligt tillstånd från nån myndighet... Så jag gick omkring utanför, kollade i lite souveniraffärer under tiden som familjen var ombord och fotade på Fartyget, lite märkligt tyckte jag.

 

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Militären där nere har en ganska avslappnad attityd till vilka som får vara inne på deras områden.

 

Vi har hemmet i Bangkok granne med en stor Armébas, när frugan övningskörde, efter att hon fått sitt körkort, så släppte de in oss så att hon kund köra där inne, öva fickparkering osv.

De har också en stor gym-anläggning med en bra pool, där vi köpte medlemskap, för att bada.

 

Har också blivit insläppt på deras flottbas i Sattathip, och tilläts gå omkring på kajerna utan vidare, gränsen var att jag som utlänning inte fick kliva ombord på Hangarfartyget, utan skriftligt tillstånd från nån myndighet... Så jag gick omkring utanför, kollade i lite souveniraffärer under tiden som familjen var ombord och fotade på Fartyget, lite märkligt tyckte jag.

 

 

MVH

 

Det är Marinbaschefen i Sattahip man söker tillstånd hos som falang om man vill gå ombord på fartygen som är öppna för besökare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Det är Marinbaschefen i Sattahip man söker tillstånd hos som falang om man vill gå ombord på fartygen som är öppna för besökare

Hur långt i förväg bör man göra det?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig behövt identifiera  mig mer än vid ankomst-avgång Bangkok förutom hotell bokning.

Sista besöket i November ville en Polis fotografera mig i Ayutthaya när jag å fru var på Big-C inga problem sa jag med ett leende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Hur långt i förväg bör man göra det?

 

 

MVH

Jag vet inte tyvärr. Såg det bara på skylten nere vid fartyget när jag var där sist

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Militären där nere har en ganska avslappnad attityd till vilka som får vara inne på deras områden.

 

Vi har hemmet i Bangkok granne med en stor Armébas, när frugan övningskörde, efter att hon fått sitt körkort, så släppte de in oss så att hon kunde köra där inne, öva fickparkering osv i väldigt lugn trafik.

De har också en stor gym-anläggning med en bra pool, där vi köpte medlemskap, för att bada.

 

Har också blivit insläppt på deras flottbas i Sattathip, och tilläts gå omkring på kajerna utan vidare, gränsen var att jag som utlänning inte fick kliva ombord på Hangarfartyget, utan skriftligt tillstånd från nån myndighet... Så jag gick omkring utanför, kollade i lite souveniraffärer under tiden som familjen var ombord och fotade på Fartyget, lite märkligt tyckte jag.

 

 

MVH

 

Vi skulle oxå åka in i Sattahip blev bara att göra en u-sväng vid militärpolisen bara Thai sa han till frun detta var 17 November 2018

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dolle:

Vi skulle oxå åka in i Sattahip blev bara att göra en u-sväng vid militärpolisen bara Thai sa han till frun detta var 17 November 2018

 

Mvh.

Det var nog minst 12 år sedan vi var där, hade bara sonen då, men frugan var misstänkt tjock...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Det var nog minst 12 år sedan vi var där, hade bara sonen då, men frugan var misstänkt tjock...

 

 

MVH

Vi var nere på stranden och badade nu i december 2018 utan problem. 2 bilar, båda körda av faranger

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vi var nere på stranden och badade nu i december 2018 utan problem. 2 bilar, båda körda av faranger

 Jag körde våran bil och frun pratade med MP där och han sa bara Thai och även dom fick lov att lämna området KL:17,00, det var 17 nov .

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Tommy:

Militären där nere har en ganska avslappnad attityd till vilka som får vara inne på deras områden.

 

Vi har hemmet i Bangkok granne med en stor Armébas, när frugan övningskörde, efter att hon fått sitt körkort, så släppte de in oss så att hon kunde köra där inne, öva fickparkering osv i väldigt lugn trafik.

De har också en stor gym-anläggning med en bra pool, där vi köpte medlemskap, för att bada.

 

Har också blivit insläppt på deras flottbas i Sattathip, och tilläts gå omkring på kajerna utan vidare, gränsen var att jag som utlänning inte fick kliva ombord på Hangarfartyget, utan skriftligt tillstånd från nån myndighet... Så jag gick omkring utanför, kollade i lite souveniraffärer under tiden som familjen var ombord och fotade på Fartyget, lite märkligt tyckte jag.

 

 

MVH

 

Övningskörde EFTER hon fått körkort. Inte bättre hon gjorde det innan. 

Kan kanske vara en av anledningarna till många olyckor i Thailand. 😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dolle:

 Jag körde våran bil och frun pratade med MP där och han sa bara Thai och även dom fick lov att lämna området KL:17,00, det var 17 nov .

Vi var där 1:a december fram tills solen gick ner och ingen kollade oss varken när vi kom eller åkte

 

Det finns ju flera stränder inne på området så vi kanske pratar om olika

 

Vi var på Nang Ram Beach och jag tror den är mer öppen än Namsai Beach, Hur det är med Sattahip Military Beach och Dongtan Beach vet jag inte

 

IMG_1762.thumb.JPG.e4a0767b292d06598ca17899d9784764.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vi var där 1:a december fram tills solen gick ner och ingen kollade oss varken när vi kom eller åkte

 

Det finns ju flera stränder inne på området så vi kanske pratar om olika

 

Vi var på Nang Ram Beach och jag tror den är mer öppen än Namsai Beach, Hur det är med Sattahip Military Beach och Dongtan Beach vet jag inte

 

IMG_1762.thumb.JPG.e4a0767b292d06598ca17899d9784764.JPG

 

Lite otydlig var jag men det var det militära omr. jag trode man fick åka in på men inte.

 

Får gogla lite mer om Sattahip har ingen koll på området runt Sattahaip lika så Rayong med.

 

Vi bode på Hotell Star inne i stan besökte Ban phe söder om Rayong fin strand och vatten där med men detta var första gången i denna området.

 

Mvh. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Lite otydlig var jag men det var det militära omr. jag trode man fick åka in på men inte.

 

Får gogla lite mer om Sattahip har ingen koll på området runt Sattahaip lika så Rayong med.

 

Vi bode på Hotell Star inne i stan besökte Ban phe söder om Rayong fin strand och vatten där med men detta var första gången i denna området.

 

Mvh. 

Vi har eget hus strax utanför Rayong i Taphong (mellan Rayong och Ban Phe) sedan nästan 10 år nu

 

Tror alla 4 stränderna jag nämnde ligger inne på militärens område i Sattahip

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vi har eget hus strax utanför Rayong i Taphong (mellan Rayong och Ban Phe) sedan nästan 10 år nu

 

Tror alla 4 stränderna jag nämnde ligger inne på militärens område i Sattahip

 

Du har mer koll på områden runt där.

Men jag kommer bara ihåg att vi kom ner till havet svängde höger på en gång sen 100 meter senare var det denna MP koll som sa att inga falander bara Thai bara att göar U.turn

 

Inte mycket till strand där typ. 100m som det låg små fiskebåtar

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vi har eget hus strax utanför Rayong i Taphong (mellan Rayong och Ban Phe) sedan nästan 10 år nu

 

Tror alla 4 stränderna jag nämnde ligger inne på militärens område i Sattahip

Nu har jag googlat fram var det är jag menade.

12.thumb.jpg.48005f41309a423a67bec3e947ac9924.jpg

 

Här blev vi stoppade, som sakt jag har ingen koll på Sattahip och Rayong området detta var första gånge i detta omr.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Dolle:

Nu har jag googlat fram var det är jag menade.

12.thumb.jpg.48005f41309a423a67bec3e947ac9924.jpg

 

Här blev vi stoppade, som sakt jag har ingen koll på Sattahip och Rayong området detta var första gånge i detta omr.

 

Mvh.

Det är ingen gate jag känner igen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har hänt någon enstaka gång vid lite större uttag av pengar på banken. 95% av gångerna räcker det annars med thaikörkortet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vi var där 1:a december fram tills solen gick ner och ingen kollade oss varken när vi kom eller åkte

 

Det finns ju flera stränder inne på området så vi kanske pratar om olika

 

Vi var på Nang Ram Beach och jag tror den är mer öppen än Namsai Beach, Hur det är med Sattahip Military Beach och Dongtan Beach vet jag inte

 

IMG_1762.thumb.JPG.e4a0767b292d06598ca17899d9784764.JPG

Känner igen stället. Var där i somras.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt en gång mellan Hua hin o khao Lak med buss   Var på väg ner till Sc,,lite efter pkk.. Visade upp en kopia  helt ok , men förstod efteråt när alla fordon blev genomsökta att de var ute efter någon. En gång mellan chock noi o Korat stod jag vid en seven o kollade in en superhäftig Picks när sheriffen kollar in samma bil, vi  står o småpratar lite när han plötsligt frågar om pass o visa , Visst inga problem har allt i ryggsäcken sa jag och börjar ta upp, Då bara skrattar han o går vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Stoneys:

Övningskörde EFTER hon fått körkort. Inte bättre hon gjorde det innan. 

Kan kanske vara en av anledningarna till många olyckor i Thailand. 😉


Japp, och därför såg jag till att hon övningskörde ordentligt innan vi köpte bil...

Hennes kompis var riktigt schysst och körde med henne i 10 veckor innan vi köpte bil (jag var ute på jobb under de veckorna), funkade fint, inte en olycka på 4 år i trafiken i Bkk.

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...