Jump to content
IGNORERAD

Overstay 1 dag


Matta

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Dom reglerna lär väl knappast gälla längre. Istället borde dom se över visa-bestämmelserna innan dom blir av med alla turister. en dags overstay spelar ingen roll. Vi åkte på det för nåt år sen... tog oss åt sidan och sa att vi hade en dag för mycket...  fick varken böter, fängelse eller 5 års ban! :mdr:  Bara en stämpel i passet och sen knalla vidare.

Så var det förut, men nu har Generalen stramat åt och lagt till nya straffsatser, jag saknar dock bevis på att någon turist drabbats ännu...........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    28

  • Soengsang

    11

  • nissehult_13

    8

  • Stoneys

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai
17 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Så var det förut, men nu har Generalen stramat åt och lagt till nya straffsatser, jag saknar dock bevis på att någon turist drabbats ännu...........

Jo, jag vet att den löjliga regeln är ganska ny. Säger precis som dig, visa mig en enda turist som råkat ut för det? Precis som med dom ganska nya reglerna om att man inte får stå upp bakom grisbilarna i Pattaya, då det är 5000thb i böter på det. Jag själv, och en jävla massa andra turister stod upp bakom grisbilarna och polisen gjorde inte ett skit. Hade det varit riktigt mycket turister så hade det säkert bötfällts?! Men så ser det inte ut idag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Matta:

Hej på er....

Jag har insett att min biljett med Finnair 31 mars - 1 maj 2019, d.v.s. 31 dagar.

Jag anländer ju till Bangkok den 1 april och åker hem 06:00 från Samui via BKK direkt till Skandinavien 1 maj 06:00.

det blir då 30 dagar plus 4-5 timmar som jag är i Thailand. (checkar ju in nån timme innan avgång).

 

Hur griniga är dom med overstay ??

 

Är det bara att låtsas som det regnar ??

 

//Mats

 

Tror inte någon fara eftersom Du är på hemväg med flyg i Los men sen beror det väl om du träffar på en grinig på Suw

Annars 500 Bath o stämpel i passet ?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Jo, jag vet att den löjliga regeln är ganska ny. Säger precis som dig, visa mig en enda turist som råkat ut för det? Precis som med dom ganska nya reglerna om att man inte får stå upp bakom grisbilarna i Pattaya, då det är 5000thb i böter på det. Jag själv, och en jävla massa andra turister stod upp bakom grisbilarna och polisen gjorde inte ett skit. Hade det varit riktigt mycket turister så hade det säkert bötfällts?! Men så ser det inte ut idag. 

@Soengsang kommer nog snart med en googling från Thaivisa där en turist från övre Kongo minsan fått sitta 4h i buren pga av 1dags overstay.

ps. han söker frenetiskt just nu :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

@Soengsang kommer nog snart med en googling från Thaivisa där en turist från övre Kongo minsan fått sitta 4h i buren pga av 1dags overstay.

ps. han söker frenetiskt just nu :D 

Hahaha nä skiter i  det, nöjer mig att konstatera att man inte tar 1 minut i overstay 2019.... 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hahaha nä skiter i  det, nöjer mig att konstatera att man inte tar 1 minut i overstay 2019.... 

Hur följer du andra lagar i Thailand? och nu snackar jag inte trafiklagar....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Hur följer du andra lagar i Thailand? och nu snackar jag inte trafiklagar....

Rätt hyfsat, men tror jag inte bryter mot någon som kan ge mig långt fängelsestraff eller flera års banning från landet...

 

Själv då?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Rätt hyfsat, men tror jag inte bryter mot någon som kan ge mig långt fängelsestraff eller flera års banning från landet...

 

Själv då?

1 eller 2 dagars overstay rycker jag på axlarna åt, samma med att anmäla adressändring och nyttja prostituerade, dricka öl i bil,spela kort.

I övrigt tror jag att jag håller mig hyffsat inom gränserna :D  

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

1 eller 2 dagars overstay rycker jag på axlarna åt, samma med att anmäla adressändring och nyttja prostituerade, dricka öl i bil,spela kort.

I övrigt tror jag att jag håller mig hyffsat inom gränserna :D  

Spela kort har jag nog aldrig gjort, resten av sakerna har väl hänt......men det första du nämner har så pass högt straff nu så det bör man nog undvika, särskilt nu när de är på tårna och aktivt kontrollerar pass både här och där...... tror jag blivit krävd på pass 3-4 gånger vid trafikkontroll, en gång i Chockchai(faktiskt på väg i taxi till Suvva) en gång på sista vägstumpen till Suvvan(körde egen bil), och två gånger i området kring Chantaburri.

Så jag anser att riksen är rätt hög där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Spela kort har jag nog aldrig gjort, resten av sakerna har väl hänt......men det första du nämner har så pass högt straff nu så det bör man nog undvika, särskilt nu när de är på tårna och aktivt kontrollerar pass både här och där...... tror jag blivit krävd på pass 3-4 gånger vid trafikkontroll, en gång i Chockchai(faktiskt på väg i taxi till Suvva) en gång på sista vägstumpen till Suvvan(körde egen bil), och två gånger i området kring Chantaburri.

Så jag anser att riksen är rätt hög där.

Tror du de jagar faranger med LÅÅÅNG overstay eller turister med 1dag overstay och biljett hem nästa dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Tror du de jagar faranger med LÅÅÅNG overstay eller turister med 1dag overstay och biljett hem nästa dag

Prova så vet du......

Jag undviker nog att prova.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Prova så vet du......

Jag undviker nog att prova.

Jag har provat flera gånger, och jag beskrev det i början på tråden.

Men jag undviker att bli en domedagsprofet om jag inte har kött på benen 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har åkt på overstay "några" gånger, betalt, fått stämpel (notering) i passet, men inga andra efterräkningar.

Endast det att jag vid passkontrollen på suvan fick en förfrågan om hur många dagar overstay jag räknar med denna gång.

Detta skedde för några år sedan.

För övrigt tror jag att en dag räknas som ingen dag.

När vi hade 3 dagar fick vi (jag) bara betala för 2, kanske ändrat numera.

"Tror" att det värsta som kan hända är att du får betala en struntsumma, stämpel i passet + registrering i datasystemet.

Jag hade inte ens brytt mig, bara spelat dum om någon förfrågan/påstående kommer vid utgången (passkontrollen)

http://www.thailandsfakta.se/overstay_thailand.html

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

43 minutes ago, Cavemannen said:

1 eller 2 dagars overstay rycker jag på axlarna åt, samma med att anmäla adressändring och nyttja prostituerade, dricka öl i bil,spela kort.

I övrigt tror jag att jag håller mig hyffsat inom gränserna :D  

Nyttja köpekött är väl inte olagligt  i Land Of Deny?

Det är väl säljaren av tjänsten som begår en olaglighet (om inte tjejen/killen,LB eller Transgender är underårig)

Tvärtom lagstiftningen i Svedan.

Det berättade min "kompis" men Hen kanske spred fake news?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, evert 1 said:

Jag har åkt på overstay "några" gånger, betalt, fått stämpel (notering) i passet, men inga andra efterräkningar.

Endast det att jag vid passkontrollen på suvan fick en förfrågan om hur många dagar overstay jag räknar med denna gång.

Detta skedde för några år sedan.

För övrigt tror jag att en dag räknas som ingen dag.

När vi hade 3 dagar fick vi (jag) bara betala för 2, kanske ändrat numera.

"Tror" att det värsta som kan hända är att du får betala en struntsumma, stämpel i passet + registrering i datasystemet.

Jag hade inte ens brytt mig, bara spelat dum om någon förfrågan/påstående kommer vid utgången (passkontrollen)

http://www.thailandsfakta.se/overstay_thailand.html

Så kan det nog vara, Men det kan uppstå problem när man checkar in Om personalen som jobbar för flygbolaget

som skall nyttjas börjar att muppa sig.

Det är flygbolaget som tvingas bekosta en ev. återresa om det blir Njet vid immigration.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev judazzz:

Så kan det nog vara, Men det kan uppstå problem när man checkar in Om personalen som jobbar för flygbolaget

som skall nyttjas börjar att muppa sig.

Det är flygbolaget som tvingas bekosta en ev. återresa om det blir Njet vid immigration.

Då kan man kräva att få skriva på ett papper där man tar på sig kostnaden vid en eventuell återresa, det har hänt mig en gång då jag ej hade utresa ur Thailand inom 30dagar och ej visum.

Jag skrev på papperna och det gick bra, jag flög med och fixade visum på plats.

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Cavemannen said:

Då kan man kräva att få skriva på ett papper där man tar på sig kostnaden vid en eventuell återresa, det har hänt mig en gång då jag ej hade utresa ur Thailand inom 30dagar och ej visum.

Jag skrev på papperna och det gick bra, jag flög med och fixade visum på plats.

Okej, va Bra.

Då slipper jag Googla publicerade ThaiVisa artiklar.

Tack för info och klargörande!

 

Jag har dock sett en Dansk Station manager på Kastrup anställd av Thai Airways som kategoriskt vägrade att släppa

ombord en familj som hade utskrivna bekräftelser på bussbiljetter till Kambodja men dom fysiska biljetterna fanns inte i familjens ägo.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Cavemannen said:

Då kan man kräva att få skriva på ett papper där man tar på sig kostnaden vid en eventuell återresa, det har hänt mig en gång då jag ej hade utresa ur Thailand inom 30dagar och ej visum.

Jag skrev på papperna och det gick bra, jag flög med och fixade visum på plats.

Är det något som funkar med sunktaj? tänkte åka ner på enkel nästa vecka men såg priset var princip samma som baggarna med fördel där är aldrig problem med enkelresa... 

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev judazzz:

Okej, va Bra.

Då slipper jag Googla publicerade ThaiVisa artiklar.

Tack för info och klargörande!

 

Jag har dock sett en Dansk Station manager på Kastrup anställd av Thai Airways som kategoriskt vägrade att släppa

ombord en familj som hade utskrivna bekräftelser på bussbiljetter till Kambodja men dom fysiska biljetterna fanns inte i familjens ägo.

Ja precis, hade de garanterat med en namnunderskrift där Thaiair undgår all ansvar efter att de landat så hade familjen fått flyga med.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kentan:

Är det något som funkar med sunktaj? tänkte åka ner på enkel nästa vecka men såg priset var princip samma som baggarna med fördel där är aldrig problem med enkelresa... 

 

//K

9 ggr av 10 så säger det inget, den 10de får du skriva på.

Så är min erfarenhet på mina resor, tidigare då jag bodde där reste jag alltid med öppen biljett och hemresa prebokad 3mån framåt

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Cavemannen said:

Ja precis, hade de garanterat med en namnunderskrift där Thaiair undgår all ansvar efter att de landat så hade familjen fått flyga med.

 

Den möjligheten fanns Inte enligt station manager.

Dom köpte flygbiljetter med Air Asia till Phnom Pen.

Det dög inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Soengsang said:

Spela kort har jag nog aldrig gjort, resten av sakerna har väl hänt......men det första du nämner har så pass högt straff nu så det bör man nog undvika, särskilt nu när de är på tårna och aktivt kontrollerar pass både här och där...... tror jag blivit krävd på pass 3-4 gånger vid trafikkontroll, en gång i Chockchai(faktiskt på väg i taxi till Suvva) en gång på sista vägstumpen till Suvvan(körde egen bil), och två gånger i området kring Chantaburri.

Så jag anser att riksen är rätt hög där.

Du måste vara ett unikum. Själv har jag kört mer än 30.000 mil här i Thailand. Känner flera Falanger som bor här och kört bil och MC mer än mig. Ingen av oss har behövt visa pass vid olika kontroller. Om jag minns rätt så har jag behövt visa mitt Thai-körkort max 2-3 ggr under åren. Till saken hör att jag var tredje månad drar till MaeSot och på den vägen dit snackar vi Check-points/Poliskontroller.. Helt otroligt att du har behövt visa ditt pass så många ggr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev judazzz:

Den möjligheten fanns Inte enligt station manager.

Dom köpte flygbiljetter med Air Asia till Phnom Pen.

Det dög inte heller.

Hur kunde det inte duga med flygbiljett ut ur landet? Vad är isåfall kravet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev judazzz:

Den möjligheten fanns Inte enligt station manager.

Dom köpte flygbiljetter med Air Asia till Phnom Pen.

Det dög inte heller.

Det händer tokiga saker även i Sverige, folk får inte kliva på tåget trots giltig biljett, folk blir avkastade mm

Men att de inte fått åka med pga visumkrav och där de tagit på sig ev. kostnader har jag aldrig hört, nekade de att ta på sig ev. kostnader?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Cavemannen said:

9 ggr av 10 så säger det inget, den 10de får du skriva på.

Så är min erfarenhet på mina resor, tidigare då jag bodde där reste jag alltid med öppen biljett och hemresa prebokad 3mån framåt

Det låter bra så bara att prova. I värsta fall fall man boka en hemresa med baggarna på Arlanda man har 4 timmar på sig att avboka den ...

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...