Jump to content
IGNORERAD

Overstay 1 dag


Matta

Recommended Posts

Hej på er....

Jag har insett att min biljett med Finnair 31 mars - 1 maj 2019, d.v.s. 31 dagar.

Jag anländer ju till Bangkok den 1 april och åker hem 06:00 från Samui via BKK direkt till Skandinavien 1 maj 06:00.

det blir då 30 dagar plus 4-5 timmar som jag är i Thailand. (checkar ju in nån timme innan avgång).

 

Hur griniga är dom med overstay ??

 

Är det bara att låtsas som det regnar ??

 

//Mats

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    28

  • Soengsang

    11

  • nissehult_13

    8

  • Stoneys

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

21 minuter sedan, skrev Matta:

Hej på er....

Jag har insett att min biljett med Finnair 31 mars - 1 maj 2019, d.v.s. 31 dagar.

Jag anländer ju till Bangkok den 1 april och åker hem 06:00 från Samui via BKK direkt till Skandinavien 1 maj 06:00.

det blir då 30 dagar plus 4-5 timmar som jag är i Thailand. (checkar ju in nån timme innan avgång).

 

Hur griniga är dom med overstay ??

 

Är det bara att låtsas som det regnar ??

 

//Mats

 

Jag har haft 1dag overstay i smågränserna ut landvägen 2ggr, 500b i böter + en stämpel i passet.

Och jag har även haft 1dag overstay vid utfart Suwarnaphum 2ggr, bägge gångerna tagen till sidan och fått stämpel i passet men inga böter.

Och en gång frågade jag om dessa stämplar i passet, kan det bli svårigheter nästa gång? MAI PEN RAI svarade tjänstemannen, du är ingen gangster så du är välkommen tillbaka.

 

ps jag hade många stämplar då även 2 och 3dagars överstay var på samma sida :D 

Svaret är MPR kör bara, se bara till att du flyter med när du är "over" fram till gränsen, på vägen till Kambodia gränsen har de numera kontroller ibland har jag hört,så passa dig..... 😉

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Matta:

Hej på er....

Jag har insett att min biljett med Finnair 31 mars - 1 maj 2019, d.v.s. 31 dagar.

Jag anländer ju till Bangkok den 1 april och åker hem 06:00 från Samui via BKK direkt till Skandinavien 1 maj 06:00.

det blir då 30 dagar plus 4-5 timmar som jag är i Thailand. (checkar ju in nån timme innan avgång).

 

Hur griniga är dom med overstay ??

 

Är det bara att låtsas som det regnar ??

 

//Mats

 

Blir blir du stoppad och kontrollerad med 1 timme overstay så blir det häktet några dagar samt 5 års bann

Klarar du dig fram till incheckningen och då "överlämnar dig själv" slipper du bann, fråga dig själv om det är värt risken?

 

thailand-overstay.jpg.926e9dce361ff779be17cfe206247964.jpg

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Matta:

Hej på er....

Jag har insett att min biljett med Finnair 31 mars - 1 maj 2019, d.v.s. 31 dagar.

Jag anländer ju till Bangkok den 1 april och åker hem 06:00 från Samui via BKK direkt till Skandinavien 1 maj 06:00.

det blir då 30 dagar plus 4-5 timmar som jag är i Thailand. (checkar ju in nån timme innan avgång).

 

Hur griniga är dom med overstay ??

 

Är det bara att låtsas som det regnar ??

 

//Mats

 

Nu säger jag inte vad du skall göra utan vad jag hade gjort i ditt läge.

Du skriver att du checkar in 1tim före avgång så sent har jag aldrig checkat in under mina 30år i LOS men alla är olika och jag vill ha större marginaler

än att komma så sent till en flygplats i länder där trafiken är som den är.

Jag skulle åkt ut till flygplatsen så jag hade varit inom ramen för att inte få krångel med overstay. Alltså 6tim före och då köpt in mig

på en lounge och suttit där och relaxat med lite mat och dryck, ditt flyg går 06.00 så istället för att ligga kvar på ett hotell och sova mellan

22.00 och 04.00 så kan man ta den tiden på flygplatsen.

Svar som åk ut och chansa är lätt att säga om man inte känner någon/själv som har blivit kvar pga overstay.

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Broskan:

Nu säger jag inte vad du skall göra utan vad jag hade gjort i ditt läge.

Du skriver att du checkar in 1tim före avgång så sent har jag aldrig checkat in under mina 30år i LOS men alla är olika och jag vill ha större marginaler

än att komma så sent till en flygplats i länder där trafiken är som den är.

Jag skulle åkt ut till flygplatsen så jag hade varit inom ramen för att inte få krångel med overstay. Alltså 6tim före och då köpt in mig

på en lounge och suttit där och relaxat med lite mat och dryck, ditt flyg går 06.00 så istället för att ligga kvar på ett hotell och sova mellan

22.00 och 04.00 så kan man ta den tiden på flygplatsen.

Svar som åk ut och chansa är lätt att säga om man inte känner någon/själv som har blivit kvar pga overstay.

 

//Broskan

 

Tänkte skriva typ det samma, tills jag såg att han reser från Samui, och då troligen kör immigration där, om inte han kör immigration där så kan de hända att de på incheckningen där tipsar BKK och de kniper han vid ank BKK....

Hur som har de blivit hårda nu och jag hade inte chansat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tänkte skriva typ det samma, tills jag såg att han reser från Samui, och då troligen kör immigration där, om inte han kör immigration där så kan de hända att de på incheckningen där tipsar BKK och de kniper han vid ank BKK....

Hur som har de blivit hårda nu och jag hade inte chansat.

Ja det krånglar till det från Samui så det hade nog blivit sista natten i BKK för min del.

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Broskan:

Ja det krånglar till det från Samui så det hade nog blivit sista natten i BKK för min del.

 

Absolut, och checkat in i tid som du säger.....alltså före midnatt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Kommer han med på planet från Sverige?

Tänkte att den incheckningen ser att det är mer än 30 dagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa ett 60-dagarsvisum på ambassaden innan du åker så slipper du oroa dig. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte knalla in på Immigrationen första dagen och överlämna sig? Och på så sätt få 7 dagar på sig att lämna landet?

Nån annanstans läste jag att man kan söka 30 dagars extensions en andra gång som då blir nekad och då skulle man också få 7 dagar på sig att lämna landet?

(Inte så aktuellt för TS men ibland behöver man bara några dagar till, har en ""kompis" som undrar nu och vill undvika visa run)

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Matta said:

Hej på er....

Jag har insett att min biljett med Finnair 31 mars - 1 maj 2019, d.v.s. 31 dagar.

Jag anländer ju till Bangkok den 1 april och åker hem 06:00 från Samui via BKK direkt till Skandinavien 1 maj 06:00.

det blir då 30 dagar plus 4-5 timmar som jag är i Thailand. (checkar ju in nån timme innan avgång).

 

Hur griniga är dom med overstay ??

 

Är det bara att låtsas som det regnar ??

 

//Mats

 

Det känns väldigt osannolikt att du skulle drabbas av några problem. Troligtvis får du inte ens böter, vanligtvis bortser de från detta på en overstay som är på max ett dygn.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det känns väldigt osannolikt att du skulle drabbas av några problem. Troligtvis får du inte ens böter, vanligtvis bortser de från detta på en overstay som är på max ett dygn.

Naturligtvis är det otur om man torskar, dvs av någon anledning blir kontrollerad före incheckning, men insatsen är hög.....5 års bann och några dagar i häktet.

Otroligt dum kommentar av dig där.....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det otur om man torskar, dvs av någon anledning blir kontrollerad före incheckning, men insatsen är hög.....5 års bann och några dagar i häktet.

Otroligt dum kommentar av dig där.....

Skall man följa lagboken till punkt och pricka så blir man snart som Tv, dvs. en nickedocka, nej tack!

Prova och bryt mot lagen någon gång, behöver ju inte vara lika grovt som en 1dagars overstay, du kan ju starta med att palla ett par äpplen av grannen eller kasta över några kottar på hans sida när du klipper gräset nästa gång :D 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Soengsang said:

Naturligtvis är det otur om man torskar, dvs av någon anledning blir kontrollerad före incheckning, men insatsen är hög.....5 års bann och några dagar i häktet.

Otroligt dum kommentar av dig där.....

Slappna av....herregud...

 

Även om det osannolika skulle inträffa att någon polis kontrollerade TS pass under de tre till fem timmar han tekniskt sett skulle befinna sig olagligt i landet så kommer detta knappast att leda till en 5-års banning. Det är liksom inte turisterna som råkar stanna någon dag längre eller inte ens det  som man vill åt med de tuffare reglerna.

 

Jag och många med mig som är i Thailand mycket har gjort några dagars overstay vid tid till annan av olika omständigheter. En gång fick jag till och med skäll på immigration för att jag gick dit och sökte förlängning när det bara rörde sig om tre dagar:  "better you pay overstay".  Detta var dock några år sedan nu.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Skall man följa lagboken till punkt och pricka så blir man snart som Tv, dvs. en nickedocka, nej tack!

Prova och bryt mot lagen någon gång, behöver ju inte vara lika grovt som en 1dagars overstay, du kan ju starta med att palla ett par äpplen av grannen eller kasta över några kottar på hans sida när du klipper gräset nästa gång :D 

 

Inte särskilt bekymrad över 500bht för en fortkörning, men 5 års bann och ett häkte  känns onödigt att riskera.

 

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Slappna av....herregud...

 

Även om det det osannolika skulle inträffa att någon polis kontrollerade TS pass under de tre till fem timmar han tekniskt sett skulle befinna sig olagligt i landet så kommer detta knappast att leda till en 5-års banning. Det är liksom inte turisterna som råkar stanna någon dag längre eller inte ens det  som man vill åt med de tuffare reglerna.

 

Jag och många med mig som är i Thailand mycket har gjort några dagars overstay vid tid till annan av olika omständigheter. En gång fick jag till och med skäll på immigration för att jag gick dit och sökte förlängning när det bara rörde sig om tre dagar:  "better you pay overstay".  Detta var dock några år sedan nu.

Vi är nog många som tidigare fått någon dag overstay, då var det ju relativt ofarligt.

Idag är ju som bekant saken annorlunda, de skiter i om du har 2 timmar, 2 dagar, 2 månader om du blir tagen, bann och häkte gäller.

Såg att de häromdagen på nätet(btt style, jag vet)stod i Trat några mil före gränsövergången och gjorde kontroller.

Jag har personligen blivit stoppad utanför flygplatsen i trafikkontroll, där även immigration kontrollerade pass.

Så rätt dumt att ens överväga en overstay 2019, man ska inte ens ha 1 timme.......höga insatser.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Blir blir du stoppad och kontrollerad med 1 timme overstay så blir det häktet några dagar samt 5 års bann

Klarar du dig fram till incheckningen och då "överlämnar dig själv" slipper du bann, fråga dig själv om det är värt risken?

 

thailand-overstay.jpg.926e9dce361ff779be17cfe206247964.jpg

 

Har du något bevis för det skräckscenario som du målar upp? Varningarna som du refererar till handlar ju om betydligt längre perioders overstay.

Själv anser jag att det är större risk att jag får en kokosnöt i huvvet under en promenad på Beach Road än att jag skulle råka ut för din domedagsprofetia om jag blir stoppad på väg till Suvvan med några timmars overstay när jag har både bagage och biljett som visar att jag är på väg att lämna landet.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Fritz:

Har du något bevis för det skräckscenario som du målar upp? Varningarna som du refererar till handlar ju om betydligt längre perioders overstay.

Själv anser jag att det är större risk att jag får en kokosnöt i huvvet under en promenad på Beach Road än att jag skulle råka ut för din domedagsprofetia om jag blir stoppad på väg till Suvvan

Bevis o bevis, räcker väl med infon från Immigration, 0-365 dagar overstay,  ett års bann, om man blir tagen/stoppad det är ju obestridlig fakta!

Jag har själv stoppats på väg till flygplatsen.

 

I övrigt håller jag med om att risken är liten, men insatsen är hög.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Bevis o bevis, räcker väl med infon från Immigration, 0-365 dagar overstay,  ett års bann, om man blir tagen/stoppad det är ju obestridlig fakta!

Jag har själv stoppats på väg till flygplatsen.

 

I övrigt håller jag med om att risken är liten, men insatsen är hög.....

Om information från lagboken räcker så blir frågorna många......

Vad säger lagen om t.ex nyttja en prostituerad? hur många års bann blir det på det om man drar det till ytterligheterna? spela kort mm.

Nääää slappna av, annars blir du snart som TV :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, apknug said:

Kan man inte knalla in på Immigrationen första dagen och överlämna sig? Och på så sätt få 7 dagar på sig att lämna landet?

Nån annanstans läste jag att man kan söka 30 dagars extensions en andra gång som då blir nekad och då skulle man också få 7 dagar på sig att lämna landet?

(Inte så aktuellt för TS men ibland behöver man bara några dagar till, har en ""kompis" som undrar nu och vill undvika visa run)

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Har man ett 30 dagars visa exempt kan man närsomhelst under den perioden gå in på immigration och få en förlängning på 30  dagar, som då gäller från 30e dagen, dvs man får totalt 60 dagar. 1900 THB i kostnad. 

Apropå din andra fråga, jag har också hört att man kan göra så, och få x dagar på sig att lämna landet,  men vet ingen personligen som gjort så.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Har man ett 30 dagars visa exempt kan man närsomhelst under den perioden gå in på immigration och få en förlängning på 30  dagar, som då gäller från 30e dagen, dvs man får totalt 60 dagar. 1900 THB i kostnad. 

Apropå din andra fråga, jag har också hört att man kan göra så, och få x dagar på sig att lämna landet,  men vet ingen personligen som gjort så.

7dagar gällde tidigare, numera är det upp till 30dagar.

Och det krävs numera också ett boendeintyg, det kostar också några hundra bath att få verifierat på immigrationen, många och långa köer att stå i.

Så var det iallafall årsskiftet 2017-18 på immigrationen i Jomtien.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Cavemannen said:

7dagar gällde tidigare, numera är det upp till 30dagar.

Och det krävs numera också ett boendeintyg, det kostar också några hundra bath att få verifierat på immigrationen, många och långa köer att stå i.

Så var det iallafall årsskiftet 2017-18 på immigrationen i Jomtien.

Boendeintyget är ett gissel, främst på grund av de långa köerna, håller med. Och har hyresvärd/hotell inte rapporterat in adress korrekt kan det bli 1600 THB i böter, som man får betala å hyresvärdens vägnar.

 

Att slippa köa och fixa med vare sig adressintyg eller övriga blanketter kostar 3500-4500 THB om man anlitar en visa-service. Alla avgifter inkluderade. Bra investerade pengar, i alla fall under högsäsong.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7dagar gällde tidigare, numera är det upp till 30dagar.
Och det krävs numera också ett boendeintyg, det kostar också några hundra bath att få verifierat på immigrationen, många och långa köer att stå i.
Så var det iallafall årsskiftet 2017-18 på immigrationen i Jomtien.
Ja 30 dagars förlängning ja den är alla överens om. Frågan är vad som händer när de 30 dagarna är slut och man vill stanna över helgen o supa. Utan att riskera häkte o ban om man blir för full o tagen av snuten.

Gå upp på immigrationen o frivilligt anmäla sig som illigal alien o få 7 dagar på sig att lämna landet?

Eller söka ett nytt 30 dagars som får avslag men ger 7 dagar att lämna landet.

Det är en "kompis" som undrar!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Boendeintyget är ett gissel, främst på grund av de långa köerna, håller med. Och har hyresvärd/hotell inte rapporterat in adress korrekt kan det bli 1600 THB i böter, som man får betala å hyresvärdens vägnar.

 

Att slippa köa och fixa med vare sig adressintyg eller övriga blanketter kostar 3500-4500 THB om man anlitar en visa-service. Alla avgifter inkluderade. Bra investerade pengar, i alla fall under högsäsong.

Ja eller ta de pengarna visa service kräver och ta en 2dagars semester i Bangkok och sköta allt själv, deras immigration ute i Laksi är smidig och snabb, 2timmar max från in och ut inkl. all kopiering.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev apknug:

Ja 30 dagars förlängning ja den är alla överens om. Frågan är vad som händer när de 30 dagarna är slut och man vill stanna över helgen o supa. Utan att riskera häkte o ban om man blir för full o tagen av snuten.

Gå upp på immigrationen o frivilligt anmäla sig som illigal alien o få 7 dagar på sig att lämna landet?

Eller söka ett nytt 30 dagars som får avslag men ger 7 dagar att lämna landet.

Det är en "kompis" som undrar!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Det vet jag ej, men ett alternativ är ju att checka in på hotellet innanför immigränsen på Suvarnaphumi, där har de medioker mat för dyra pengar och massage med he kostar skjortan :D 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Dom reglerna lär väl knappast gälla längre. Istället borde dom se över visa-bestämmelserna innan dom blir av med alla turister. en dags overstay spelar ingen roll. Vi åkte på det för nåt år sen... tog oss åt sidan och sa att vi hade en dag för mycket...  fick varken böter, fängelse eller 5 års ban! :mdr:  Bara en stämpel i passet och sen knalla vidare.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...