Jump to content
IGNORERAD

Elektronisk UT ansökan och E legitimation/Bank id


Neil2

Recommended Posts

Hej

 

Min fru skall göra en elektronisk UT ansökan för att så småningom kunna flytta till Sverige. Behöver hon då någon E-legitimation/Bank ID för att kunna göra en elektronisk UT ansökan? Frugan har ingen E-legitimation/Bank ID och fattar inte riktigt vad jag menar när jag försöker förklara för henne. Har lusläst migrationsverkets instruktioner om hur man gör ansökan men finner inget som pekar på att hon behöver E- legitimation/Bank ID. Men när jag idag ringde migrationsverket så talade jag med en kvinna som sa att min fru behöver E-legitimation/Bank ID. Så behöver min fru E-legitimation/Bank ID för att kunna göra sin elektroniska UT ansökan?

 

Själv har jag bara bank ID på fil (har ingen smartphone och därför inget mobilt bank id). Räcker det med bank ID på fil för att skicka in det frågeformulär som jag själv skall besvara om min fru?

 

Låter logiskt att både min fru och jag behöver E-legitimation/Bank ID för att skriva under ansökan och frågeformuläret men jag har noll koll på allt som har med datorer, appar och annat elände. Så jag vore tacksam om någon som nyligen lämnat in en ansökan kan berätta hur det funkar.

 

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, hon skapar ett användarnamn och lösenord för att logga in. 

 

När du sedan skall logga in kan du antingen göra detsamma eller använda ditt BankID. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar att du skaffar en fullmakt att företräda henne. Då går all kommunikation även genom dig, och inget faller mellan stolarna (om du inte är en slarver).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Då fattar jag det som att inget jäkla Bank ID behövs för varken mig eller min fru för att göra en elektronisk UT ansökan. Gött.

 

Sabla tant på migrationsverket som gjorde mig förvirrad.  Jag antar att det inte ens finns E-legitimation/Bank ID i Thailand.

 

Ska absolut skaffa en fullmakt annars är det lätt att det går snett.

 

Det enda som gör mig lite konfunderad nu är själva underskriften av ansökan och frågeformuläret. Ses det hela som underskrivet genom att man använder användarnamn och lösenord?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Neil2:

Tack för svaren. Då fattar jag det som att inget jäkla Bank ID behövs för varken mig eller min fru för att göra en elektronisk UT ansökan. Gött.

 

Sabla tant på migrationsverket som gjorde mig förvirrad.  Jag antar att det inte ens finns E-legitimation/Bank ID i Thailand.

 

Ska absolut skaffa en fullmakt annars är det lätt att det går snett.

 

Det enda som gör mig lite konfunderad nu är själva underskriften av ansökan och frågeformuläret. Ses det hela som underskrivet genom att man använder användarnamn och lösenord?

Ja. Sista steget så intygar man allt allt är korrekt och man skickar in. Då får man ett kvitto med ärendenumret. 

 

Behövs inga underskrifter eller något sådant. 

 

Tjejen gör först allt. När hon har skickat in sitt så får du ett mail att du skall fylla i dina frågor. Samma frågor men en del saknas för dig, t.ex. hennes familjeuppgiftet osv. Du har två veckor på dig att svara. 

 

På inloggningssidan väljer man skapa användarnamn och lösenord. Bekräftelsemail och sedan är det bara att köra. 

 

Ett tips är att skriva i word och klistra in. Står man för länge på samma sida loggas man ut och informationen på juat den sidan försvinner. Informationen på tidigare sidor blir kvar. Man har 48 timmar på sig att göra klart ansökan, annars försvinner allt och man får börja om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren Samet!

 

Frugan är just nu med mig i Sverige på turistvisum. Vet någon om hon kan sända in sin elektroniska UT ansökan redan nu när hon är i Sverige eller måste hon vänta med det tills hon är tillbaka i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Neil2:

Tack för svaren Samet!

 

Frugan är just nu med mig i Sverige på turistvisum. Vet någon om hon kan sända in sin elektroniska UT ansökan redan nu när hon är i Sverige eller måste hon vänta med det tills hon är tillbaka i Thailand?

Står uttryckligen att man INTE får vara i Sverige när man söker. 

 

Men ni kan fylla i allt tillsammans, gå igenom alla stegen, betala avgiften medans ni är i Sverige. Gör det sista dagen/dagarna, så när hon kommer till Thai är det bara att skicka in den. 

 

Det är en del frågor som kräver lite tid, kanske även en del grävande bland papper osv. Så kolla igenom alla stegen redan nu så du vet vilka uppgifter du behöver fixa fram. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

MPR när det är som bäst!

2h efter en seriös fråga(frågor) och alla frågor har fått bra och relevanta svar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fullmakt kan du själv fylla i ansökan och skicka in, även om du är i Sverige.

 

Viktigt!!! Använd Internet Explorer om du kör windows. Jag (med flera) har gått på niten att använda andra webbläsare, vilket deras sida inte är anpassad för. Information postas inte korrekt och kan försvinna. Har själv råkat ut för detta, och efter samtal med Migs IT så bekräftades detta. Vet inte om det står nånstans på Migs hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...