Jump to content
IGNORERAD

Busväder på gång i södraThailand?


Chrille Columbus

Recommended Posts

Chrille Columbus

Tropical Storm Pabuk 

Det verkar ligga ett lågtryck ute i siambukten det ser ut att kunna dra in under helgen nån gång 4-6 januari 2019. centrum ser ut att pricka surat thani eller ranong nån stans. Svårt att säga men här är lite mer info (nyheter)  https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/01/02/fisherman-braves-storms

Citat

-despite-warnings/ https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Pacific_typhoon_season

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • evert 1

    8

  • Cavemannen

    7

  • Batting

    7

  • Tommy

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bättre till helgen än om två veckor då jag flyger dit :big_smile:, annars ska det ju vara lugnväder nu i Januari/februari. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nog en hel del regn för oss i muang Surat Thani på fredag. Hoppas dock att vinden håller sig måttlig så att inte taket blåser av 😁

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Den värsta stormen på 60 år var det någon förutspådde. Det vill ju inte säga så lite i det här landet.

Nu lär det inte drabba Bangkok, men jag gick igenom några områden idag där inte ett enda tak skulle ligga kvar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Mer om stormen och, öh, ja, inga kommentarer.

 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kaoaqL/lance-hedman-flydde-i-panik-fran-tropiska-stormen-i-Thailand

 

 

"Det är skönare att vara här i Phuket på fastlandet än att sitta fast på en jävla ö som Koh Samui."

Enligt Hedman är inte alla i turistparadiset lika upplysta.

– Det sjuka är att det verkar inte som att folk här vet om vad som är på gång. Eller så bryr de sig inte. Det bor massa turister på stranden och det pratas om vågor på upp till tio meter. Allt kommer ju att spolas bort. Det är helt sjukt.

För att vara på den säkra sidan så har Lance och Linton bunkrat upp med proviant.

– Vi har fyllt våra väskor. Vi gick in på Seven Eleven och tog allt vi kan tänkas behöva. Massa mat och tjugo flaskor vatten. Vi har förberett oss för strid helt enkelt.

 

Tur man är hemma i Svedala fortfarande, så man slipper kriget 😨

I declare war on damaged hair and split ends.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fear of a repeat: What happened the last time a tropical storm hit Thailand

 

49087659_2673307802686915_89890362589530

 

As a tropical storm threatened to hit Thailand for the first time in more than 50 years a Facebook post explained what happened in 1962. 

 

Thailand suffered a huge disaster when tropical storm Harriet hit the gulf of Thailand coast from Prajuab Khiri Khan to Narathiwat.

 

 

49324213_2673410999343262_47225776630786

 

The Nakhon Sri Thammarat page said that the center of the storm was in that province. The storm was 300 kilometers across and had winds of 95 kmph. 

 

There was no warning system in place when the storm hit on October 25th 1962.

 

 

49273044_2673410932676602_44228402792670

 

Some 911 people died and 142 were missing. Homes completely destroyed came to 22,000 with a further 50,000 partially damaged. 

  

Many people were injured and 16,000 people were made homeless. 

 

The storm had originated in the South China sea and off Japan and had moved to the Gulf. 

  

Storm warnings are in place this week as tropical storm Pabuk threatens to cause havoc in the south.  

  

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1076056-fear-of-a-repeat-what-happened-the-last-time-a-tropical-storm-hit-Thailand/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen går den mer sydligt än som först troddes

 

Captghfure.thumb.JPG.db24e1b12d8855b5c32

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som den kommer rakt över Phuket på Lördag nu.

Tur att man inte sprang i panik till färjan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen inte så allvarligt som man kunde tro. Ca 25-30 m/s. En storm, men inte mer....

 

Trots det kan den orsaka en hel del skada. Men är långt ifrån orkanstyrka. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev hakancnx:

Tydligen inte så allvarligt som man kunde tro. Ca 25-30 m/s. En storm, men inte mer....

 

Trots det kan den orsaka en hel del skada. Men är långt ifrån orkanstyrka. 

Men bra nyhetsstoff för kvällspressen, och andra  :)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men bra nyhetsstoff för kvällspressen, och andra  :)

Ja, sen lite rabiesvarning som lök på laxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo vindstyrkor Knop kan man i princip dela med 2, för att få m/s.

 

50 Knots, det högsta på Tallvikings kartbild, blir knappt 26m/s ( 25.722222, om man är petig).

https://www.calculateme.com/speed/knots/to-meters-per-second/

 

Jag skulle inte vilja åka båt från Phuket till PhiPhi i sån vind, inte med de båtarna som går däremellan.

 

Första resan FRÅN PhiPhi till Phuket för mej, i Oktober 2003, blåste det bra, säkert 20m/s, besättningen och de flesta passagerarna kräktes, inte trevligt alls faktiskt, och resan tog dubbelt så lång tid som ditresan 4 timmar?...

Jag var mest oroad för att hela skrovet på båten vred sej klart synligt, när man tittade förut från våra platser 2/3 från fören, alltså rätt långt bak, där en normal båt rör sej minst i sjögång!

De besättningsmän som kunde jobba delade ut käcka seglarvästar till alla som ville ha!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kuai:

En sida med bra uppdatering och prognos!

 

https://www.windy.com/?7.586,103.370,7

Bra sida, använder Appen "Windy" i mobilen för att kolla efter lugnt modellflygväder!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

modellflygväder!

Kul, flyger du RC?

 

Då får du lägga ut lite bilder.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Kul, flyger du RC?

 

Då får du lägga ut lite bilder.....

Jodå, skall göra så, flög även när vi bodde i Thailand, i några av de stora parkerna i Bkk och på en ödetomt nära hemmet där även den lokala flygklubben höll till.

Ganska stor hobby i Thailand!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tommy:

Jodå, skall göra så, flög även när vi bodde i Thailand, i några av de stora parkerna i Bkk och på en ödetomt nära hemmet där även den lokala flygklubben höll till.

Ganska stor hobby i Thailand!

 

MVH

Jo, jag har hålt på o kludda lite(leksaks nivå), men skulle vilja vara lite seriösare.

Taxikillen jag brukar åka med håller på en del.

Ser fram mot lite bilder!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

Jodå, skall göra så, flög även när vi bodde i Thailand, i några av de stora parkerna i Bkk och på en ödetomt nära hemmet där även den lokala flygklubben höll till.

Ganska stor hobby i Thailand!

 

MVH

Tipsa gärna om du vet en bra rc butik i bkk..Åker ner nästa vecka tänkte ta med en billig radio o köpa ett plan på plats, Drönaren vågar jag inte släpa med mig. Förr fick jag låna grejer nere i Rawai, Men blir nog inte besök neråt denna gång..

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev wavis:

Tipsa gärna om du vet en bra rc butik i bkk..Åker ner nästa vecka tänkte ta med en billig radio o köpa ett plan på plats, Drönaren vågar jag inte släpa med mig. Förr fick jag låna grejer nere i Rawai, Men blir nog inte besök neråt denna gång..

Älskade att gå omkring i "Klong Thom Centre", i China Town och hittade flera Hobby affärer där.

Den bästa låg på utsidan av centret, men jag skulle behöva vara på plats för att hitta dit igen.

 

Sen ligger Klong Thom Market i närheten, lite annat stuk, de säljer gärna i bulk, men även enstaka modeller.

 

Båda ställena hade en massa teknikprylar, leksaker, DVD (finns de fortfarande?), MC och Bildelar, replikor på tex Rolex (de bästa ligger inte framme, utan man får titta i en katalog, eller följa med längre in i kvarteret), men de har "Allt", köpte vattenfilter till hemmet, och en del fiskeutrustning där också.

 

Centre är lättast att hitta, Market ligger väl 3-400 meter bort.

 

"Min hobby affär" låg vid en bensinstation och biltvätt helt nära hemmet, så det fanns att kolla på lite kul saker under tiden bilen tvättades!

Dock inte i centrum, utan på "Lat pra Khao road" typ soi 72, eller så, Vi bodde intill Soi 78...

 

 

OFF TOPIC!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Fattar inte så mycket av sidor som Windy mfl. Är Khao Lak i riskzonen?

Mycket, men stanna i lä bakom gottland/SC så är du i säkerhet

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev hakancnx:

Tydligen inte så allvarligt som man kunde tro. Ca 25-30 m/s. En storm, men inte mer....

 

Trots det kan den orsaka en hel del skada. Men är långt ifrån orkanstyrka. 

Hos gumman föräldrar i Nakhon si Thammarat är det nära Katastrof flera gånger om året vid vanligt regn husen är inte byggda på stolpar för intet.

Deras dåligt byggda ruckel lär inte ha så mycket att stå emot vid stormvindar.

För ett par år sedan var det vatten till golvet trots 2metersstolpar antagligen pga av bergen eller kullar men avrinningen  därifrån kommer ner till låglandet.

Kan bli illa.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...