Jump to content
Nicholas

Kommer Norwegian att konka?

Recommended Posts

Kenneth4618
Posted (edited)

Blev lite förvånad av att UIA kom på 2:a plats. Får kanske prova dem nästa gång för de har bra priser på businessclass. 

Väntar på Husses och Lynn's recension av dem när de kommer hem.

Edited by Kenneth4618
  • Ge karma 1
  • Gilla 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Wangthong
1 minut sedan, skrev Tallviking:

Det måste innbära att de flesta av dom utnyttjas ganska effektivt och inte står någon längre tid på marken. 

Man slås ju också av den tanken när man flyger med dom från ARN. Från det att de landat till det att man är uppe i luften igen går det inte så lång tid. 

Att de kan ha så dålig ekonomi må ju då bero på att de läcker pengar någonstans, men inte på att planen inte utnyttjas effektivt.

Jag flyger inte så mycket med Thai men tycker att de passar tiderna mycket bättre nu än tidigare. Trots att länken högre upp pekar på något annat. De har väl bytt ut en stor del av flottan och borde därmed kunnat bli mera effektiva.

• Ge karma 1

Wangthong
5 minuter sedan, skrev MaiChai:

De hade närmare 100 för inte så länge sedan men det har ju kapat bort en hel del av dödvikten i flottan. Många av de planen som står på Suvvan, bortåt Thais hnagrer är sådana plan som de har ställt av och försöker kränga till något annat bolag.

Thai har 83 aktiva plan idag och hela 53 plan avställda i väntan på försäljning eller skrotning.

Förklarar mycket!

Wangthong
6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Blev lite förvånad av att UIA kom på 2:a plats. Får kanske prova dem nästa gång för de har bra priser på bueinessclass. 

Kombinerat med lyxhytt på färjan kan det bli en minnesvärd resa! 

• Haha 1

Soengsang
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Blev lite förvånad av att UIA kom på 2:a plats. Får kanske prova dem nästa gång för de har bra priser på businessclass. 

Rätt värdelös lista det där, tex region mot region....

https://www.flightstats.com/v2/monthly-performance-reports/airlines

Är rätt mycket bättre, UIA hade tex en medelförsening då på 50 minuter

MaiChai
3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det måste innbära att de flesta av dom utnyttjas ganska effektivt och inte står någon längre tid på marken. 

Man slås ju också av den tanken när man flyger med dom från ARN. Från det att de landat till det att man är uppe i luften igen går det inte så lång tid. 

Att de kan ha så dålig ekonomi må ju då bero på att de läcker pengar någonstans, men inte på att planen inte utnyttjas effektivt.

Jag flyger inte så mycket med Thai men tycker att de passar tiderna mycket bättre nu än tidigare. Trots att länken högre upp pekar på något annat. De har väl bytt ut en stor del av flottan och borde därmed kunnat bli mera effektiva.

Thai står väl förhållandevis länge på både Arlanda, Kastrup och Gardermoen landar vid 07 tiden på morgoonen och avgår inte förrän vid 14 tiden på eftermiddagen. 2 timmar på marken hade räckt men då hade man ju fått en dagfligt till Thailand och landat någonstans runt midnatt lokal tid.

samet
Posted (edited)
5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Thai står väl förhållandevis länge på både Arlanda, Kastrup och Gardermoen landar vid 07 tiden på morgoonen och avgår inte förrän vid 14 tiden på eftermiddagen. 2 timmar på marken hade räckt men då hade man ju fått en dagfligt till Thailand och landat någonstans runt midnatt lokal tid.

Svårt att få till logistiken med alla plan. ARN, CPH, OSL är ju lite ensamt i utkanten av Thais linjenät.

Du är själv inne på det med nattflyg. Kanske vilotid för flightcrew spelar in? Jag vet inte, spekulerar bara. 

Men ett plan som inte flyger tjänar inga pengar... så man kan ju undra? 

Edited by samet
Komplettering

Soengsang
6 timmar sedan, skrev Knasen:

Kan inte låta bli att hoppas lite på att du åker på en 36 timmars försening, får flyga någon sunkig inhyrd A340 utan premiumstolar, maten och spriten tar slut innan dom hunnit fram till dig samt att din väska hamnar fel till den mest avlägsna avkrok i Norwegians linjenät så att du åtminstone har något fog för allt agg du hyser mot dem :)

"vad var det jag sa" 555555555

• Haha 1

Esspe
Posted (edited)
15 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Förutom Qantas och Qatar så kan man ju ifrågasätta hur hög säkerheten är på dom övriga. Man kanske är något mer flexibla med att släppa iväg planen med små skavanker?

Och Etihad.

Edited by Esspe

NiceBeaver
9 timmar sedan, skrev samet:

Svårt att få till logistiken med alla plan. ARN, CPH, OSL är ju lite ensamt i utkanten av Thais linjenät.

Du är själv inne på det med nattflyg. Kanske vilotid för flightcrew spelar in? Jag vet inte, spekulerar bara. 

Även till städer i mellaneuropa landar man på morgonen och flyger mitt på dagen. Vad det gäller crewet så stannar dom ett dygn. Ankommer man en måndagsmorgon åker man tisdag.

Vid ankomst till Thailand vänder planen direkt och kör en vända till Japan, Syd Korea, Indien med mera under dagen. Ett plan kör några vändor till Phuket för att komma tillbaka på kvällen för att ta en sväng till Europa på natten.

Min gissning är att man inte vill ha en massa folk som irrar omkring hela natten på suvvan. Bättre att dom kommer på morgonen då anslutningar och bussar rullar. Lite konstigt ändå. Om dom hade den långa väntetiden på hemmaplan hade dom ju haft möjlighet att göra lite småfix på planen som att fixa att tv-skärmarna funkar

• Ge karma 1

MaiChai
12 timmar sedan, skrev samet:

Tror inte det har med nattvilan att göra utan det faktum att flyger men från Arlanda vid låt oss säga 09-tiden så landar man i Bangkok vid 24-01 tiden och då kan man inte anlute inrikes eller regionalt förrän på morgonen. Då är det bättre att låta dem stå ett par timmar extra i norden för att sen landa mellan 05-06 på morgonen i Bangkok.

• Ge karma 5
  • Fint 1

rolba
On 2019-01-02 at 22:30, skrev Soengsang:

Mer WT på ingång, drog på mig snålkepsen.......555555

Direkt är ändå bäst, vägrar betala nära 30' med Thai....När fan blir gammal......

30793316_Skarmavbild2019-01-02kl_16_25_11.png.200c413302822741aeeed41423a2f917.png

Blir det något besök på dyra Phuket åxå?

Soengsang
1 timme sedan, skrev rolba:

Blir det något besök på dyra Phuket åxå?

Ska försöka få till en turné, nu har jag ju nästan råd ;)

Har lovat sorkfan norr om er om ett återbesök.

Så kanske en roadtrip.

• Ge karma 2
  • Skål 1
  • Haha 4