Jump to content
IGNORERAD

Kommer Norwegian att konka?


Nicholas

Recommended Posts

Problemen för Norwegian på long-haul förutom det som redan nämnts är att de har för liten stolskapacitet, de har 292 stolar i sina plan till Thailand idag, de hade behövt 375-400 platser för att kunna pressa priserna mer. Plus att de då kunnat konkurrera bättre med frakten.

 

Ett annat problem med det - som också påverksr frakten - är att deras tidtabell är säsongsbunden - så på vintern flyger de 5-6 dagar i veckan till Thailand men på sommaren endast 1 gång i veckan. Det gör det svårt med fraktkontrakt samt minskar valfriheten för resenärerna.

 

Vi som inte bor i Stockholm har även problem med att ta anslutningsflyg, jag flyger från Ängelholm och med Thai och även Qatar faktiskt så kan jag boka hela biljetten med dem så att jag slipper klabba med väskor och skit på Arlanda och skulle något bli försenat så är det ju flygbolagets uppgift att se till att jag kommer dit min biljett visar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    19

  • apknug

    13

  • MaiChai

    12

  • andrejsdenruskige

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Problemen för Norwegian på long-haul förutom det som redan nämnts är att de har för liten stolskapacitet, de har 292 stolar i sina plan till Thailand idag, de hade behövt 375-400 platser för att kunna pressa priserna mer. Plus att de då kunnat konkurrera bättre med frakten.
 
Ett annat problem med det - som också påverksr frakten - är att deras tidtabell är säsongsbunden - så på vintern flyger de 5-6 dagar i veckan till Thailand men på sommaren endast 1 gång i veckan. Det gör det svårt med fraktkontrakt samt minskar valfriheten för resenärerna.
 
Vi som inte bor i Stockholm har även problem med att ta anslutningsflyg, jag flyger från Ängelholm och med Thai och även Qatar faktiskt så kan jag boka hela biljetten med dem så att jag slipper klabba med väskor och skit på Arlanda och skulle något bli försenat så är det ju flygbolagets uppgift att se till att jag kommer dit min biljett visar.
Vem har 375+ stolar till Thailand.
Och är dom fyllda någorlunda?

Airbus 380?
Finns väl bara 1 sådan mellan Frankfurt och bkk?
Eller var de nu var.
Thai airways.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
22 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vem har 375+ stolar till Thailand.
Och är dom fyllda någorlunda?

Airbus 380?
Finns väl bara 1 sådan mellan Frankfurt och bkk?
Eller var de nu var.
Thai airways.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu har jag ingen aning om platser i de olika flygen. 

A380 finns dock från fler flygplatser  än Frankfurt. London och Paris har A380 till BKK

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai

HS-TKN B777 som landade denna morgon har 348 platser varav 42 är Business class

 

Norwegian

787-8 Dreamliner har 291 sittplatser (32 i Premiumkabinen och 259 i Economy),

787-9 Dreamliner har 344 sittplatser (35 i Premiumkabinen och 309 i Economy)>

 

 

 

Google din vän i etern 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Vem har 375+ stolar till Thailand.
Och är dom fyllda någorlunda?

Airbus 380?
Finns väl bara 1 sådan mellan Frankfurt och bkk?
Eller var de nu var.
Thai airways.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Emirates och i princip alla som flyger med A-380 har det. Även de som flyger jumbojet.

 

Men det jag menar är att baggarna måste öka densiteten böend säten, i en 787-9 som baggarna har kan du klämma in 406 säten i en klass, max gränsen är 420 om du vill. Fimpa PE och gör all economy lite bekvämare istället. Flög en gång en Lufthansa Airbus 340-600 och där var taletterna en trappa ner så att man fick in fler stolar. Så måste man tänka för att pressa priserna.

 

Du borde kunna få in 380 stolar i en helt economy class 787-9 med en 33-34 tums pitch och då ligger man i nivå med Thai´s economy.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Soengsang:

Verkar inte som att risken är överhängande.

Bra att de finns för att pressa priserna och husera WT ;)

Mer WT på ingång, drog på mig snålkepsen.......555555

Direkt är ändå bäst, vägrar betala nära 30' med Thai....När fan blir gammal......

30793316_Skarmavbild2019-01-02kl_16_25_11.png.200c413302822741aeeed41423a2f917.png

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

Mer WT på ingång, drog på mig snålkepsen.......555555

Direkt är ändå bäst, vägrar betala nära 30' med Thai....När fan blir gammal......

30793316_Skarmavbild2019-01-02kl_16_25_11.png.200c413302822741aeeed41423a2f917.png

Jag visste det:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Jag visste det:big_smile:

Måste ju samla bränsle och argument, de börjar tryta 555555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort problem för dom är ju att dom inte har någon hjälp att få när något händer. Därför blir det enorm påverkan när t.ex. ett Bangkokplan blir försenat. Möjligheterna att boka om folk är ju mycket begränsade om det ens är möjligt utan att betala fullpris hos konkurrenter. Dessutom har dom ju skaffat sig väldigt mycket badwill genom att vägra betala ut ersättning.

 

Flög med dom till Berlin i somras och det fungerade bra. Kollade dock lite på avgångstavlan på Kastrup också och runt 80% av dom plan som var sena eller cancelled var Norwegian.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

Kollade dock lite på avgångstavlan på Kastrup också och runt 80% av dom plan som var sena eller cancelled var Norwegian.

Har också lagt märke till det, men det är rätt signifikativt för alla lågprisbolag, riktiga flygbolag utmärker sig sällan på samma sätt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Har också lagt märke till det, men det är rätt signifikativt för alla lågprisbolag, riktiga flygbolag utmärker sig sällan på samma sätt.

Hur relaterar det med Thai? Är inte Thai något riktigt flygbolag?

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Att Thai låg sämre till var väl lite av en överaskning!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Wangthong:

Hur relaterar det med Thai? Är inte Thai något riktigt flygbolag?

Hm, var kom Thai in i bilden?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite onödigt vetande

Norwegian har  160 flygplan  och de har en medelålder på 3,7 år

Thaiair har ca 80 plan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wangthong:

I länken som Kennet kom med https://www.dagensinfrastruktur.se/2018/06/25/varldens-mest-punktliga-flygbolag-2018/

Är Thai sämre än de Scandinaviska bolagen när det gäller punktlighet.

Ahh orkar inte ens läsa alla de där olika undersökningarna, de skiljer så mycket sinsemellan....

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Lite onödigt vetande

Norwegian har  160 flygplan  och de har en medelålder på 3,7 år

Thaiair har ca 80 plan

Verkar märkligt att Thai bara har 80 plan. När man landar på Suvan står en stor del av dom synliga på marken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Verkar märkligt att Thai bara har 80 plan. När man landar på Suvan står en stor del av dom synliga på marken. 

 

De hade närmare 100 för inte så länge sedan men det har ju kapat bort en hel del av dödvikten i flottan. Många av de planen som står på Suvvan, bortåt Thais hnagrer är sådana plan som de har ställt av och försöker kränga till något annat bolag.

 

Thai har 83 aktiva plan idag och hela 53 plan avställda i väntan på försäljning eller skrotning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite förvånad av att UIA kom på 2:a plats. Får kanske prova dem nästa gång för de har bra priser på businessclass. 

Väntar på Husses och Lynn's recension av dem när de kommer hem.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Det måste innbära att de flesta av dom utnyttjas ganska effektivt och inte står någon längre tid på marken. 

Man slås ju också av den tanken när man flyger med dom från ARN. Från det att de landat till det att man är uppe i luften igen går det inte så lång tid. 

Att de kan ha så dålig ekonomi må ju då bero på att de läcker pengar någonstans, men inte på att planen inte utnyttjas effektivt.

 

Jag flyger inte så mycket med Thai men tycker att de passar tiderna mycket bättre nu än tidigare. Trots att länken högre upp pekar på något annat. De har väl bytt ut en stor del av flottan och borde därmed kunnat bli mera effektiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

De hade närmare 100 för inte så länge sedan men det har ju kapat bort en hel del av dödvikten i flottan. Många av de planen som står på Suvvan, bortåt Thais hnagrer är sådana plan som de har ställt av och försöker kränga till något annat bolag.

 

Thai har 83 aktiva plan idag och hela 53 plan avställda i väntan på försäljning eller skrotning.

Förklarar mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Blev lite förvånad av att UIA kom på 2:a plats. Får kanske prova dem nästa gång för de har bra priser på bueinessclass. 

Väntar på Husses och Lynn's recension av dem när de kommer hem.

Kombinerat med lyxhytt på färjan kan det bli en minnesvärd resa! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Blev lite förvånad av att UIA kom på 2:a plats. Får kanske prova dem nästa gång för de har bra priser på businessclass. 

Väntar på Husses och Lynn's recension av dem när de kommer hem.

Rätt värdelös lista det där, tex region mot region....

https://www.flightstats.com/v2/monthly-performance-reports/airlines

Är rätt mycket bättre, UIA hade tex en medelförsening då på 50 minuter

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...