Jump to content
IGNORERAD

Kommer Norwegian att konka?


Nicholas

Recommended Posts

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    19

  • apknug

    13

  • MaiChai

    12

  • andrejsdenruskige

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

Verkar tungt för dom?

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Jaha......

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte köpa biljett men Norwegian utan att betala med kreditkort i alla fall.....


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Börsvärde har halverats 

Vinstvarningar nästan varje kvartal trots nyemissioner, Kan bero på växtverk eller verkliga problem med ekonomi.

De har haft motgångar med billigare personal. En del länder ger ingen tillåtelse för billiga besättningar från Asien särskild USA.

De har för få Bussinsesclass resenärer som ger tillskott i kassan.

Sparpaket som Norwegian presenterar kanske kan räcka att förbättra ekonomi i bolaget.

Allt fler resebyråer uppmanar att köpa någon sort konkursskydd vid bokning med Norwegian och det kan jämföras med Air Berlin som konkade.

Sedan kan det vara så att RyanAirs VD O´Leary sprider rykte för att få över kunder till sitt eget bolag.  Han är ju känd för ganska oschyst spel

i ligan med billiga flyg.

 

Tiden får visa vad händer. Mitt råd, KÖP EN BRA KONKURSSKYDD om ni ska flyga med Norwegian, kan vara väl investerade pengar.

   

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror han blivit lite självgod, den där norrbaggen. 

Det är nog inte helt enkelt att vara så billig, vilket man inte heller är, förutom på några enstaka linjer på utvalda tider och datum. 

 

För min del så är Norwegian nästan alltid dyrare och som en ”medveten resenär” så ger inte Norwegian mig heller några fördelar. 

SAS må vara ett ganska tråkigt bolag, men det finns en del perks för den som reser rätt mycket. Mina fördelar kan jag ju dessutom ha användning för hos andra bolag än SAS. 

 

Så för min del så är det enda positiva med Norwegian att dom tillför konkurrens. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

.

De har för få Bussinsesclass resenärer som ger tillskott i kassan.

Rätt logiskt då de inte säljer någon bussniesprodukt.

Däremot en rätt skaplig premiumekonomiprodukt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flugit med dom lite inrikes och i europa och det funkar ganska bra, ingen wow faktor men de tar mig dit jag ska och därifrån.

 

Men varenda gång jag försökt boka en biljett till Thailand med dem så har det slutat med samma pengar eller ibland mer än vad det skulle kosta att flyga samma datum med Thai/Qatar/Emirates/Liftwaffe/Finnarna och då har jag valt de andra. I den planeringsfas jag är inför mina resor har Norwegian aldrig varit billigast.

 

Jag räknar alltid med en incheckad väska och mat på långdistansflygen.

 

Slog bara som exempel via momondo en resa Arlanda till Bangkok 14 dagar i februari (4/2-18/2) och Emirates kostar 4614, Qatar kostar 4749 och direktflyg med Thai kostar 7467. Baggarna ska ha 6654  vi a Oslo på utvägen, oklart om Momondo räknar i mat och bagage i det priset.

 

Samma biljett på baggarnas hemsida kostar 8150 om man vill ha en väska med sig och något att äta på planet. Flyttar jag datumen till en dag senare utresa så att jag kan flyga direkt från Stockholm och tillbaka hamnar jag på 7458.

 

För 9 kronor mer får jag en extra dag, tio kilo bagage extra, två måltider och gratis IFE på Thai.

 

Kan inte se någon som helst fördel att åka med Baggarna jämfört med Thai och vill jag åka billigt och hyfsat snabbt åker jag med Qatar eller Emirates och lägger de 3000 jag sparar på boende istället.

 

De har växt för fort, har alldeles för många "charterlinjer" där det bara är bra beläggning under delar av året samt att folk generellt har slutat gå på den här lågprisbluffen.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JJC:

VD O´Leary


Han är sur på Norweigan för många piloter går över till dem då de har bättre arbetsvillkor

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jag har flugit med dom lite inrikes och i europa och det funkar ganska bra, ingen wow faktor men de tar mig dit jag ska och därifrån.

 

Men varenda gång jag försökt boka en biljett till Thailand med dem så har det slutat med samma pengar eller ibland mer än vad det skulle kosta att flyga samma datum med Thai/Qatar/Emirates/Liftwaffe/Finnarna och då har jag valt de andra. I den planeringsfas jag är inför mina resor har Norwegian aldrig varit billigast.

 

Jag räknar alltid med en incheckad väska och mat på långdistansflygen.

 

Slog bara som exempel via momondo en resa Arlanda till Bangkok 14 dagar i februari (4/2-18/2) och Emirates kostar 4614, Qatar kostar 4749 och direktflyg med Thai kostar 7467. Baggarna ska ha 6654  vi a Oslo på utvägen, oklart om Momondo räknar i mat och bagage i det priset.

 

Samma biljett på baggarnas hemsida kostar 8150 om man vill ha en väska med sig och något att äta på planet. Flyttar jag datumen till en dag senare utresa så att jag kan flyga direkt från Stockholm och tillbaka hamnar jag på 7458.

 

För 9 kronor mer får jag en extra dag, tio kilo bagage extra, två måltider och gratis IFE på Thai.

 

Kan inte se någon som helst fördel att åka med Baggarna jämfört med Thai och vill jag åka billigt och hyfsat snabbt åker jag med Qatar eller Emirates och lägger de 3000 jag sparar på boende istället.

 

De har växt för fort, har alldeles för många "charterlinjer" där det bara är bra beläggning under delar av året samt att folk generellt har slutat gå på den här lågprisbluffen.

Innan du kollar med momondo resa alltid din internet historik. 

Sedan prova och boka biljett med just ta in bagage, mat osv. 

Har provat det och som du säger det brukar inte vara billigare, snarare mycket dyrare. 

Jag nästan aldrig lyckades hitta en billigare resa med Norwegian till Thailand.  

Den som jag hittade som var billigare var på nästan 30 timmar, 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:


Han är sur på Norweigan för många piloter går över till dem då de har bättre arbetsvillkor

 

Japp, O´Leary brukar sprida falska rykten, det gynnar ju hans egna intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade 3000 sek tor i nov-dec med baggarna. Det funkade för mig, hittade inget annat i närheten av det priset.

Men så reser jag ju inte med 14 väskor och kräver fri sprit intravenöst.

 

Så är man ute i tid är deras priser svårslagna, särskilt när det är direkt.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de konkar eller ej har jag ingen koll på.

 

Men ännu en bra sak med dem är att de säljer enkelbiljetter, vilket gör resor Thailand-Sverige-Thailand svårslaget i pris. De flesta andra bolag är äckligt dyra när man åker åt det hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev frogfish:

Betalade 3000 sek tor i nov-dec med baggarna. Det funkade för mig, hittade inget i närheten av det priset.

Men så reser jag ju inte med 14 väskor och kräver fri sprit intravenöst.

 

Så är man ute i tid är deras priser svårslagna, särskilt när det är direkt.

Jag har flugit med baggarna två ggr vad jag minns. Det var nog minst 5 år sedan sista gången. Då var de bra mycket billigare. Bra resor inga förseningar. En av dessa ggr var en jul och då var de inte speciellt billiga, har för mig att vi betalade 13kkr/p, fast billigare än andra. Fanns möjlighet att få billigare med mellanlandning men dt var inte aktuellt. 

 

Sedan dess har jag jämfört priserna med Finnarna och Thai, samt en del andra. De andra har ofta blivit billigare (fast då är det inte direkt). Jag har inte möjlighet att åka när jag vill, men kan lägga in perioderna bra långt i förväg. Nu brukar jag åka i mitten jan. och tillbaka i mitten februari. Ibland kan vi även åka på sommarn. I år var faktiskt Thai billigast, de är också de med bästa restiderna. I år under 6kkr för Thaibiljett. De var bra mycket dyrare om jag var ute i god tid, nu köpte jag till ett bra pris under julhelgen. 18 januari åker jag ner. 

 

Norrbaggarna har ju ett tillägg på mat och bagage på ca en tusenlapp. Sprit skiter jag i. Det är roligare att ta in när man kommer fram. Frugan vill alltid ta Thai för att ta med 30kg bagage. Nu är ju tillägg med ett bagage till hos bagarna mycket billigt så det är inget bra argument med 30 kg bagage hos Thai.

 

Med baggarna har jag aldrig stöt på en riktig billig biljett de senaste åren som skulle passa mig. Med mat och en väska har det oftast blivit dyrare än Thai.    

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag har flugit med baggarna två ggr vad jag minns. Det var nog minst 5 år sedan sista gången. Då var de bra mycket billigare. Bra resor inga förseningar. En av dessa ggr var en jul och då var de inte speciellt billiga, har för mig att vi betalade 13kkr/p, fast billigare än andra. Fanns möjlighet att få billigare med mellanlandning men dt var inte aktuellt. 

 

Sedan dess har jag jämfört priserna med Finnarna och Thai, samt en del andra. De andra har ofta blivit billigare (fast då är det inte direkt). Jag har inte möjlighet att åka när jag vill, men kan lägga in perioderna bra långt i förväg. Nu brukar jag åka i mitten jan. och tillbaka i mitten februari. Ibland kan vi även åka på sommarn. I år var faktiskt Thai billigast, de är också de med bästa restiderna. I år under 6kkr för Thaibiljett. De var bra mycket dyrare om jag var ute i god tid, nu köpte jag till ett bra pris under julhelgen. 18 januari åker jag ner. 

 

Norrbaggarna har ju ett tillägg på mat och bagage på ca en tusenlapp. Sprit skiter jag i. Det är roligare att ta in när man kommer fram. Frugan vill alltid ta Thai för att ta med 30kg bagage. Nu är ju tillägg med ett bagage till hos bagarna mycket billigt så det är inget bra argument med 30 kg bagage hos Thai.

 

Med baggarna har jag aldrig stöt på en riktig billig biljett de senaste åren som skulle passa mig. Med mat och en väska har det oftast blivit dyrare än Thai.    

Med de kraven, så ska du ju åka det som passar dig bäst, i det här fallet Thai.

Med mina krav brukar baggarna passa bäst. Men nästa tripp blir Qatar, då de passar bäst för de krav jag har på den resan.

 

Jag vet att baggarna inte passar för många, men de erbjuder en tjänst som ingen annan erbjuder, dvs att bara betala för det man nyttjar. Jag har ingen lust att betala för andras bagage när jag inte har nåt själv. Jag ser det som en extra service att det erbjuds avskalade resor.

 

Sen är det ju bara ett visst antal resor som är riktigt billiga med baggarna, och i högsäsong går de åt snabbt. Då blir priserna i klass med andra bolag, särskilt om man vill betala för allt (väskor, platser etc).

Själv lägger jag ofta mina resor i lågsäsong, och då har iaf inte jag några problem att hitta billiga resor med baggarna.

 

Men jag släpar inte på fru, barn och ungar + 30 kg bagage per person. Det gör ju att det blir lite flexiblare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flög med Baggarna sist förra året till Berlin från Köpenhamn - de hade tagit över Air Berlins rutter.

 

Det som fällde avgörandet för mig var restiderna, för två nätter i berlin så räcker det med handbagage för mig. Det är en 45 minuters flygning så jag behöver varken mat eller bra komfort där. Kommer inte håg exakt vad det kostade men typ 700-800 tur och retur. Men fräscht plan, punktligt och så lite överraskande landade vi på Schönefeld istället för på Tegel som Air Berlin gjorde. Men det funkade ju smidigt det också.

 

Men longhaul... visst man kan tycka ner det nödvändigaste i handbagaget men att inte äte något under 10-11 timmars flygning hade jag inte fixat och ta med sig matsäck känns lite väl mycket skogsmulle...

 

Nu åker jag den 11/1 till den 28/1 ARN-BKK-HAN tur och retur med Thai, den biljetten kostade 19 200 000 VND, ungefär 7400 SEK. Med mat, med bagage, med dryck, fritt stolsval, fritt IFE och med möjlighet att ändra biljetten. 

 

Men jag tror inte på lågprisflyg och longhaul i längden, det blir för nära vad fullprisbolagen ska ha ifall man räknar in det som 90% av passagerarna vill ha på en tripp till exempelvis Thailand.

 

Men försvinner dem så kan det ju få negativ effekt för priserna då Thai skulle bli ensamma om att flyga non-stop. 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han blivit lite självgod, den där norrbaggen. 
Det är nog inte helt enkelt att vara så billig, vilket man inte heller är, förutom på några enstaka linjer på utvalda tider och datum. 
 
För min del så är Norwegian nästan alltid dyrare och som en ”medveten resenär” så ger inte Norwegian mig heller några fördelar. 
SAS må vara ett ganska tråkigt bolag, men det finns en del perks för den som reser rätt mycket. Mina fördelar kan jag ju dessutom ha användning för hos andra bolag än SAS. 
 
Så för min del så är det enda positiva med Norwegian att dom tillför konkurrens. 
När du flyger som en jojo i jobbet på SAS och samlar bonus där så finns det inget som kan konkurrera där inte dina poäng kan ingå.
Noll
Zip
Zero

Att resonera med sig själv som om det fanns alternativ låter som ett självbedrägeri.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
När du flyger som en jojo i jobbet på SAS och samlar bonus där så finns det inget som kan konkurrera där inte dina poäng kan ingå.
Noll
Zip
Zero

Att resonera med sig själv som om det fanns alternativ låter som ett självbedrägeri.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Nej, speciellt inte då Norwegian är dyrare dessutom och totalt utan perks.
Någon månad till så har jag Life Time Gold på SAS och då kanske jag kan börja fundera på att flyga med Finnarna till Bergen om avgångarna passar och om jag byter arbetsplats.
Byter jag inte arbetsplats så känns det dumt att flyga till Bergen.

Bonuspoängen som jag får är inte direkt många egentligen, då jag till 99% tvingas att flyga i ekonomi.
Får jag boka mina egna biljetter så lär jag boka ekonomi, spara kvittot, avboka resan och boka i plus (som jag tar på egen kostnad). Kostar inte många kr extra men ger en massa poäng mer.
Från att ha veckopendlat så har jag gått ner på 1st ToR var 3:e vecka. Håller gott och väl. Bör nog landa på runt 90 flyg per år. Mer än så vill jag inte ha.

Det är dock inte själva flygningen som är det som avgör. Det som avgör till SAS fördel är före flyget och mellan flygen. På dessa nordiska flyg så spenderar man mer tid på flygplatsen än i luften.

De gånger det händer något så är SAS långt mycket bättre än Norwegian.
Att man sedan har åtminstone guldstatus hos alla Star Alliance bolag är ju inte heller dåligt.

Som statuslös passagerare som flygen till Thailand 1 gång per år, så är det väl skit samma om man tar färjan till Riga egentligen.
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej, speciellt inte då Norwegian är dyrare dessutom och totalt utan perks.

Någon månad till så har jag Life Time Gold på SAS och då kanske jag kan börja fundera på att flyga med Finnarna till Bergen om avgångarna passar och om jag byter arbetsplats.

Byter jag inte arbetsplats så känns det dumt att flyga till Bergen.

 

Bonuspoängen som jag får är inte direkt många egentligen, då jag till 99% tvingas att flyga i ekonomi.

Får jag boka mina egna biljetter så lär jag boka ekonomi, spara kvittot, avboka resan och boka i plus (som jag tar på egen kostnad). Kostar inte många kr extra men ger en massa poäng mer.

Från att ha veckopendlat så har jag gått ner på 1st ToR var 3:e vecka. Håller gott och väl. Bör nog landa på runt 90 flyg per år. Mer än så vill jag inte ha.

 

Det är dock inte själva flygningen som är det som avgör. Det som avgör till SAS fördel är före flyget och mellan flygen. På dessa nordiska flyg så spenderar man mer tid på flygplatsen än i luften.

 

De gånger det händer något så är SAS långt mycket bättre än Norwegian.

Att man sedan har åtminstone guldstatus hos alla Star Alliance bolag är ju inte heller dåligt.

 

Som statuslös passagerare som flygen till Thailand 1 gång per år, så är det väl skit samma om man tar färjan till Riga egentligen.

Som Stockholmare kan jag bara välja mellan thai eller norbaggarns.

 

Giver att jag vill ha direkt-flyg och det vill jag.

 

Att flyga till quatar eller turkey eller whatever är inget för mig.

 

Konkar baggarna har jag bara thai kvar som direkt-linje och dom lär skruva upp priset då.

 

God fortsättning, btw

 

Ps

Även jag har tyvärr börjat flyga in poäng igen.

Trots att det är longhaul så kan det spridas på olika bolag i olika bonus system

Så ska det funka ihop med tanten som har noll poäng.

Har inte orkat kolla närmare, men alla poäng lögs på hög, resebyrån har ju alla loyalty cards registrerade.

Ds

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Som Stockholmare kan jag bara välja mellan thai eller norbaggarns.

Giver att jag vill ha direkt-flyg och det vill jag.

Att flyga till quatar eller turkey eller whatever är inget för mig.

Konkar baggarna har jag bara thai kvar som direkt-linje och dom lär skruva upp priset då.

God fortsättning, btw


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk




Själv kan jag tänka mig både det ena och det andra. Kan vara trevligt med någon timme i Frankfurt eller Singapore.
Allt är väl beroende på hur mycket tid man tycker att man har.
Jag borde ha provat på fler rutter än jag gjort, men det har faktiskt bara blivit med Thai, om än från ARN, CPH, OSL, CDG.
Någon resa med SAS har det dock blivit på den tiden dom flög till BKK.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Såja, troligtvis en uppgradering till Plus.
En av fördelarna för mig och andra som flyger rätt ofta.

Nu är det ju ingen direkt lyx, men en polarrulle är inte att förakta [emoji38]


f07343e5e4eb38944cbec885704816e5.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Som Stockholmare kan jag bara välja mellan thai eller norbaggarns.

 

Giver att jag vill ha direkt-flyg och det vill jag.

 

Att flyga till quatar eller turkey eller whatever är inget för mig.

 

Konkar baggarna har jag bara thai kvar som direkt-linje och dom lär skruva upp priset då.

 

God fortsättning, btw

 

Ps

Även jag har tyvärr börjat flyga in poäng igen.

Trots att det är longhaul så kan det spridas på olika bolag i olika bonus system

Så ska det funka ihop med tanten som har noll poäng.

Har inte orkat kolla närmare, men alla poäng lögs på hög, resebyrån har ju alla loyalty cards registrerade.

Ds

 

Menar du att man kan registrera miles på flera kort samtidigt(samma resa) eller missförstod jag dej nu?

 

 

 

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Menar att det finns olika loyalty-program.
En bunt olika.
Dom byter namn ibland, ingående flygbolag ändras titt som tätt.

Poäng blir spridda på dessa då man flyger med spridda bolag som inte har samma loyalty-program.

Så cirka 4 sådana olika bonusklubbar tror jag att jsg har.

Sedan tillkommer för hotellen, hyrbilarna och detta varierar sedan även beroende på land.

hotell boende i USA kräver sina speciella medlemskap, osv.

Samma i Kina.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Såja, troligtvis en uppgradering till Plus.
En av fördelarna för mig och andra som flyger rätt ofta.

Nu är det ju ingen direkt lyx, men en polarrulle är inte att 

 

 Åker du 45 enkel resor med SAS så får du Guld status 

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
 Åker du 45 enkel resor med SAS så får du Guld status 


Tack för infon!
Jag reser en bit över 100 resor per år med sas. Guldkort får jag till frukost
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...