Jump to content
IGNORERAD

Nyårsfundering

Atom
 Dela

Recommended Posts

26 minuter sedan, skrev Atom:

I väntan på att nyårsfirandet ska starta så låg jag i de ljumma vindarna ute på altanen och lekte med min telefon. Jag kollade runt bland funktionerna på MPR och hittade Leaderboard. Där kan man joxa runt med inställningarna och jag hittade då till min stora förvåning att jag skrivit årets mest gillade inlägg: https://www.maipenrai.se/forum/leaderboard/?time=year

Det var jättetrevligt men inte anledningen till min trådstart, även om säkert någon eller några kommer tro det :)

Det jag reagerade över var när jag sedan gick in på "All time" och såg att mitt inlägg om Forumträffen var det enda inlägget som gick in på Top-50 listan, och då sträcker den sig ändå bara tillbaka till 2:a juli 2013: https://www.maipenrai.se/forum/leaderboard/?time=oldest

Nu till min fundering; varför är det bara ett endast inlägg från i år som är med på listan? Jag kan tänka mig tre rimliga svar, samt givetvis kombinationer av dem:

1. Det skrivs inte lika bra inlägg som det gjordes förr.

2. Det är färre aktiva medlemmar så därför svårare att få många karma.

3. Medlemmarna har blivit snålare med att ge karma.

Jag vill tro att huvudanledningen är Nr. 2 men färre aktiva medlemmar gör givetvis också att det skrivs färre riktigt bra inlägg.

Nu är det bara 11 timmar kvar (17 för er i Sverige) av det här året och det behövs 106 karma för att komma in på Top-50 listan. Skulle nog krävas en bildserie där BTT, Boa och Clion dansar ballongdansen med 12 tyska bögar och en trebent varan i Naklua, om ett inlägg ska hinna få ihop så många karma på den tiden, men vem vet.

Ett nyårskåseri skulle kanske funka?

Hej! Frånsett dina textinlägg, som är i en klass för sig själv, så är min uppfattning att bilder ger mer karma än text. Gott Nytt År!

Ändrades av Jive
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Atom:

I väntan på att nyårsfirandet ska starta så låg jag i de ljumma vindarna ute på altanen och lekte med min telefon. Jag kollade runt bland funktionerna på MPR och hittade Leaderboard. Där kan man joxa runt med inställningarna och jag hittade då till min stora förvåning att jag skrivit årets mest gillade inlägg: https://www.maipenrai.se/forum/leaderboard/?time=year

Det var jättetrevligt men inte anledningen till min trådstart, även om säkert någon eller några kommer tro det :)

Det jag reagerade över var när jag sedan gick in på "All time" och såg att mitt inlägg om Forumträffen var det enda inlägget som gick in på Top-50 listan, och då sträcker den sig ändå bara tillbaka till 2:a juli 2013: https://www.maipenrai.se/forum/leaderboard/?time=oldest

Nu till min fundering; varför är det bara ett endast inlägg från i år som är med på listan? Jag kan tänka mig tre rimliga svar, samt givetvis kombinationer av dem:

Jag vill tro att huvudanledningen är Nr. 2 men färre aktiva medlemmar gör givetvis också att det skrivs färre riktigt bra inlägg.

Nu är det bara 11 timmar kvar (17 för er i Sverige) av det här året och det behövs 106 karma för att komma in på Top-50 listan. Skulle nog krävas en bildserie där BTT, Boa och Clion dansar ballongdansen med 12 tyska bögar och en trebent varan i Naklua, om ett inlägg ska hinna få ihop så många karma på den tiden, men vem vet.

En annan sak som kan påverka är att forumet är indelat i smågrupper numera. Om det är å att denna fraktionering av forumet påverkar är naturligtvis svårt att säga. 

T.ex. om ett riktigt bra foto i "badtunnans vänner" bara når ut till ett 30-tal så blir det svårt för det inlägget att få mycket karma.

• Tummen upp 2
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

Hej! Frånsett dina textinlägg, som är i en klass för sig själv, så är min uppfattning att bilder ger mer karma än text. Gott Nytt År!

Bilder ger nog mer ”snittkarma”, men kommer fort upp i något ”maximum”.

ett bra skrivet inlägg kan generera långt mycket mer karma, vilket har bevisats en massa gånger. 

Det är dock sällan att en vettig bild blir ”okarmad” 

• Ge karma 7
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Bra bilder står väl DTBKK och EdvardPop för. 

Tror dock att det är väldigt sällan dom hamnar över 50 ”likes” även om alla har tillgång. 

Detta trots att bilderna är riktigt bra. 

En ok fyllebild med en ok historia kan generera mer karma. 

Matbilder brukar ge mycket karma.

• Ge karma 1

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Absolut, bilder av högsta klass....

Men dock trådar man bör gå igenom då man är på humöret att se underbara bilder.

Personligen tycker jag det är intressantare med bilder som fångar dagen, ofta taget och publicerat direkt...utan bildbehandling etc. och större tanke....

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Matbilder brukar ge mycket karma.

Ja, det har du nog rätt i.
Dock är det inte kvaliteten på själva bilden som genererar karma, det är nog maten.
Dock krävs det nog att det är en oarrangerad bild och inte någon studiobild som är tänkt som marknadsföring.
Här avgör alltså inte bildkvaliteten.

En hemlagad kokt potatis genererar nog fler karma än en studiobild av något japanskt mästerverk där man haft origamiövningar med sjögräs.
  • Ge karma 2
  • Haha 5
Dela på andra sajter

Absolut, bilder av högsta klass....
Men dock trådar man bör gå igenom då man är på humöret att se underbara bilder.

Personligen tycker jag det är intressantare med bilder som fångar dagen, ofta taget och publicerat direkt...utan bildbehandling etc. och större tanke....

Jag föredrar bägge varianter. Tycker att det finns mycket tanke bakom de två herrarnas bilder och framför allt tagna i situationer som man inte själv alltid kan uppleva.

Men live & direkt är fint.
Bästa är dock flygplatsgolvsbilder
  • Ge karma 4
  • Haha 2
Dela på andra sajter

33 minutes ago, Jive said:

21 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Bilder ger nog mer ”snittkarma”, men kommer fort upp i något ”maximum”.

ett bra skrivet inlägg kan generera långt mycket mer karma, vilket har bevisats en massa gånger. 

Det är dock sällan att en vettig bild blir ”okarmad” 

17 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Tror dock att det är väldigt sällan dom hamnar över 50 ”likes” även om alla har tillgång. 

Ser man på de 50 populäraste inläggen så är de till över 90% delar av en reseskildring med mycket bilder och en finurlig text. Som Andrejs skriver, riktigt bra bilder utan "rolig" text får alltid mycket karma men maxar ut runt 50. Gorocco, Luke och HC tar helt OK bilder men vore de bara inlagda som ett sjok i "Dagens Bild" så skulle det nog inte bli några 100+ karma utan det är bildtexterna som gör det.

Överlag är det nog "lättare" att ge karma för bilder och reseberättelser, man behöver liksom inte "hålla med om" något utan bara gilla bilderna. För en ren text utan bilder räcker det kanske inte att man bara tycker att själva texten är bra, man ska helst "hålla med" om innehållet också. 

Ändrades av Atom
  • Ge karma 6

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Tycker att det finns mycket tanke bakom de två herrarnas bilder och framför allt tagna i situationer som man inte själv alltid kan uppleva.

Ingen tvekan om det!

• Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Stefan:

Tjoho, nu får jag så många karma!

20181231_142509.thumb.jpg.21bf7afcac4f4ccdb8af6b838f39f01e.jpg

Speciellt för biran 😉

Ändrades av Stoneys
  • Haha 1

Pattaya

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, det har du nog rätt i.
Dock är det inte kvaliteten på själva bilden som genererar karma, det är nog maten.
Dock krävs det nog att det är en oarrangerad bild och inte någon studiobild som är tänkt som marknadsföring.
Här avgör alltså inte bildkvaliteten.

En hemlagad kokt potatis genererar nog fler karma än en studiobild av något japanskt mästerverk där man haft origamiövningar med sjögräs.

Då får jag nog mycket karma ikväll om jag lägger ut kvällens potatis blir nämligen Hasselbackspotatis 😁

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev matz:

Då får jag nog mycket karma ikväll om jag lägger ut kvällens potatis blir nämligen Hasselbackspotatis 😁

Det blir nog bra. Fast du bör göra det till en bildtråd där du beskriver hela förfarandet. Från potatisåker till tallrik. 

• Ge karma 1
  • Haha 6
Dela på andra sajter

Det blir nog bra. Fast du bör göra det till en bildtråd där du beskriver hela förfarandet. Från potatisåker till tallrik. 

Ja då gick det åt h-vete direkt missade att fota själva inköpet och skalandet 😁

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

De har otroligt fina bilder. Vi blir nog lite bortskämda av deras fina bilder. Dessa giganter på att ta bra bilder höjer naturligtvis tröskeln för vad som är en bra bild. Fortsätt att skäm bort oss! 

Mina teorier är att fraktioneringen av forumet gör att vissa bara går in och tittar på sina intressesfärer och att vi inte får de max man kunde få. Naturligtvis så påverkar ett mindre antal medlemmar mycket mera. Själv känner jag i varje fall inte något större intresse av att läsa alla trådar. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Man kan också säga att forumet är på rätt väg. Eftersom vad jag såg 2016 och 2017 inte fått med några inlägg på 50-listan.

Dela på andra sajter

För att fundera på nått helt annat!

Skapligt jävla less jag är på alla massutskick, nyårshälsningar, julhälsningar, hoppande katter, dansande fittor etc. etc. i messenger!!

• Ge karma 6
  • Haha 3

Dela på andra sajter

Hasselbackspotatis från åker till tallrik; 40 karma.

Hasselbackspotatis från åker till tallrik med bilder på lite snygga brudar på marknaden och fulla thaigubbar sittandes på marken; 60 karma.

Hasselbackspotatis från åker till tallrik med bilder på lite snygga brudar på marknaden och fulla thaigubbar sittandes på marken. Därtill fyndiga kommentarer och gärna lite MPR name dropping; 80 karma.

Hasselbackspotatis från åker till tallrik med bilder på lite snygga brudar på marknaden och fulla thaigubbar sittandes på marken. Därtill fyndiga kommentarer och gärna lite MPR name dropping. Bjudit in 10 välkända MPR:are, Solstollarna och Jakob Hård; 100 karma.

Hasselbackspotatis från åker till tallrik med bilder på lite snygga brudar på marknaden och fulla thaigubbar sittandes på marken. Därtill fyndiga kommentarer och gärna lite MPR name dropping. Bjudit in 10 välkända MPR:are, Solstollarna och Jakob Hård. Avslutar bildserien med att donera 100,000 Baht till P3 för att aktivera karmaacceleratormjukvaran; 200 karma.

Får man med Swippe på bild dessutom så är det nog en permanent serverkrasch nära till hands.
  • Haha 5
Dela på andra sajter

3 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Får man med Swippe på bild dessutom så är det nog en permanent serverkrasch nära till hands.

Framförallt om det är hånglandes med Magistern i Kolbas garage.

Ändrades av Atom
  • Ge karma 2
  • Haha 3

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...