Jump to content
Kungotto

Thailand legaliserar cannabis

Recommended Posts

Soengsang
19 minuter sedan, skrev Baxarn:

Alla jag känner/kände som har hamnat i missbruk började med en starkare drog. De började med alkohol sen blev det hasch. Undrar lite grann hur många misshandlar, mord, våldtäkter m.m. det skulle vara om det vore det omvända d.v.s att alkohol vore förbjudet och hasch/gräs lagligt. En tanke bara.

PS. Jag är tveksam till en legalisering men kanske det skulle slå ut mycket av droghandeln som den ser ut idag. SKÅL.🍺

Jag förstår din point, och håller väl med.

Samtidigt tror jag inte det är lämpligt att legalisera en drog till, går ju inte att försvara det med att sprit är tillåtet.

Men helt klart så skulle det vara bra att slå ut droghandel och allt vad det innebär.

Men för medicinska ändamål så är det nog vettigt att få det tillåtet under kontrollerade former, är ju tex väldigt effektivt för dem med MS.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Baxarn

För medicinska ändamål borde det ju vara självklart att kunna använda, givetvis under kontrollerande former. MS är väl den vanligaste anledningen som det ser ut nu men även i livets slutskede borde det vara en självklarhet om den döende vill ha det. Finns säkert fler anledningar.

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ReKa

Oväntat men positivt. Undrar om Thailand även blir första asiatiska land att legalisera cannabis i berusningssyfte. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai
4 timmar sedan, skrev ReKa:

Oväntat men positivt. Undrar om Thailand även blir första asiatiska land att legalisera cannabis i berusningssyfte. 

Well, när de inser att man kan tjäna pengar på coffe shops ala Amsterdam så lär ju bara den lokala polisen vara ett problem...

Fast det är kanske bättre med ett mer lokalt approach till gröna blend?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tommy

När blev marijuana totalförbjudet i Thailand?

"Har hört" att det var på 70-talet under Vietnamkriget, på begäran av USA, men det är antagligen bara nån skröna.

Svärmor hade ett par nudelrestauranger i centrala Bangkok, en låg vid Victory Monument, och där hade de marijuana som bordskrydda i små skålar som man kunde strö på soppan.

Det var tydligen mycket vanligt på andra ställen ock, och svärmors restauranger hade det en bit in på 80-talet.

MVH

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
21 timmar sedan, skrev Atom:

känns märkligt att bannlysa marijuana som är en mildare och mindre aggressiv drog än alkohol.  

Tycker det är rätt logiskt att det är bannlyst, är ju ingen tvekan om att det är inkörsport för tyngre droger och allt vad det innebär.

Sen att det kanske är mindre aggressivt än alkohol kanske stämmer, men det är inget försvar.

• Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
2 minuter sedan, skrev Atom:

Jag skulle tro att 99.9% av alla svenskar som använder tyngre droger började med drogen alkohol, vilket innebär att det är alkohol som är inkörsporten.

Sant, men att förbjuda alkohol är en utopi.

Man kan nog aldrig försvara en dålig sak med en annan dålig sak, den argumentationen påminner lite om svensk inrikespolitik.

Ändrades av Soengsang

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
17 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror inte alls att marijuana är en inkörsport till tyngre droger. Jag skulle tro att 99.9% av alla svenskar som använder tyngre droger började med drogen alkohol, vilket innebär att det är alkohol som är inkörsporten.

Det finns inga kemiska likheter mellan marijuana och exempelvis kokain, heroin eller amfetamin. I Sverige, och många andra länder, har vi klumpat ihop alla dessa och kallat dem "droger" eller "knark" och då kan det givetvis, rent psykologiskt, bli så att marijuana blir en inkörsport, typ "jag har redan provat marijuana så nu är jag en knarkare och kan lika gärna ta lite kokain". 

Det enda logiska med att förbjuda marijuana är samma skruvade logik som EU har angående snus "visst är snus mindre skadligt än cigaretter men vi är rädda att antalet nya tobaksanvändare blir större än det antalet som byter från cigaretter till snus". Tror man att en legalisering av marijuana skulle innebära att en massa drogfria nykterister skulle börja röka braj så är ju förbudet korrekt. Tror man, som jag, att så inte är fallet utan att det kan minska mängden alkohol som dricks, så är förbudet fel. Många våldsbrott begås under alkoholpåverkan medans jag aldrig hört om någon som blir våldsam av marijuana.

Själv gillar jag inte att röka överhuvudtaget och jag älskar mina IPA alldeles för mycket, så jag stannar nog vid ölen i vilket fall. Skulle säkert kunna gå ned en 10-20 kg om jag bytte till braj dock och vem vet, kanske bleve det också roligare inlägg på MPR 😉

Man säger att de långsiktiga effekterna av cannabisbruk inte är så bra. 

https://fof.se/tidning/2001/4/artikel/pa-sikt-blir-hjarnan-trog

Vill folk testa så är det väl deras problem. Eller kommer de som får dessa "bieffekter" om de finns, att skylla på myndigheternas godkännande?

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Man säger att de långsiktiga effekterna av cannabisbruk inte är så bra. 

https://fof.se/tidning/2001/4/artikel/pa-sikt-blir-hjarnan-trog

Vill folk testa så är det väl deras problem. Eller kommer de som får dessa "bieffekter" om de finns, att skylla på myndigheternas godkännande?

Bieffekter drabbar samhället, t.ex. ökad kriminalitet, lägre produktivitet, extra sjukhuskostnader och vårdresurser...

Tobak och alkohol har också dessa biverkningar. Exempelvis även "normal" användning av tobak medför ökade vårdresurser.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
16 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Exempelvis även "normal" användning av tobak medför ökade vårdresurser.

Men ett totalförbud mot tobak är nog utopi just idag, men låt säga om 30 år, då är jag inte förvånad om det förbjuds inom EU?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men ett totalförbud mot tobak är nog utopi just idag, men låt säga om 30 år, då är jag inte förvånad om det förbjuds inom EU?

Ja, det går i den riktningen. Det senaste är att det blir förbjudet att röka på uteserveringar och vissa allmänna platser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1r24l/rokforbud-pa-uteserveringar-i-sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
samet

Att cannabis är en inkörsport köper jag, pga. normer och handeln. 

När man röker braj har man redan tagit steget över gränsen för vad som är tillåtet, varför då inte prova de andra grejerna langaren har, ecstasy, kokain osv... 

Är ju inget naturligt steg att gå från alkohol till kokain, lika litet är det naturliga steget från braj till kokain, förutom att man redan är olaglig och samma säljare har båda produkterna. 

Jag tror inte vi hade fått fler tunga missbrukare om vi legaliserat cannabis, snarare färre. Den bredda massan vill inte passera över linjen till det olagliga. Men när man väl gjort det släpper den mentala spärren och eftersom man redan passerat gränsen kan man prova allt. 

Att långvarigt bruk har sina nackdelar är det ingen tvekan om. Detsamma gäller alkohol... 

Fan detsamma gäller det mesta... transfetter, övervikt, hjärtproblem osv... allt som är roligt och gott är ohälsosamt. 

@lk2 hade ett jävligt bra citat på det temat, men kan fan inte komma på vad han sa... 

• Ge karma 7
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

NYTT INNEHÅLL

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy