Jump to content
IGNORERAD

Thailand legaliserar cannabis


Kungotto

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Wangthong

    4

  • spooncreek

    3

  • Khun Ken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Räcker det inte med att det kan vara en receptbelagd medicin av samma typ som andra narkotikaklassade typer ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev flebbe:

Det borde dom göra i alla länder.

Som medicin är det nog i många fall bra, men är ju inget tvivel om att det är inkörsport till tyngre droger..... så bör nog vara hårda krav för att kunna få det på recept!

 

Personligen så har jag inte mycket över för knark!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom jag känner som säger sig behöva cannabis som medicin, har samtliga varit storförbrukare av substansen redan innan dom måste ha medicin? :big_smile:.... det vore roligt att se en opartisk undersökning av hur många som rökt på innan dom fick "medicinen" och hur många som aldrig rökt på och tog den som medicin. 

 

Jag får för mig att det är inte många som vill ha medicinsk cannabis som inte rökt på regelbundet förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
19 timmar sedan, skrev Jed:

Dom jag känner som säger sig behöva cannabis som medicin, har samtliga varit storförbrukare av substansen redan innan dom måste ha medicin? :big_smile:.... det vore roligt att se en opartisk undersökning av hur många som rökt på innan dom fick "medicinen" och hur många som aldrig rökt på och tog den som medicin. 

 

Jag får för mig att det är inte många som vill ha medicinsk cannabis som inte rökt på regelbundet förut.

Det är ju inte så att du blir hög på medicinsk cannabis så jag fattar inte kopplingen. Det är ju som en alkis skulle dricka alkoholfritt bara för att han gillar att supa.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fredman:

Det är ju inte så att du blir hög på medicinsk cannabis så jag fattar inte kopplingen. Det är ju som en alkis skulle dricka alkoholfritt bara för att han gillar att supa.

Hm.....varför skulle du inte bli påverkad då du röker medicinsk cannabis / marujana tänkte du?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Hm.....varför skulle du inte bli påverkad då du röker medicinsk cannabis / marujana tänkte du?

Därför att det är ytterst små mängder THC i medicinsk marujana. 

 

Dags att läsa på kanske? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Därför att det är ytterst små mängder THC i medicinsk marujana. 

 

Dags att läsa på kanske? 

Gjorde det före inlägget, och vad jag kan se så varierar det.

 

Dags att läsa på mer kanske?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dock ett läkemedel som innehåller substansen THC samt CBD (som i varierande grader finns i växtdelar från cannabis) som godkänts för användning när andra preparat inte har fungerat. Läkemedlet marknadsförs som Sativex och intas som en munspray, det är främst så CBD upptas genom en Spray, inte genom rökning. Det får ordineras av läkare för behandling för att lindra symtom hos patienter med måttlig till allvarlig spasticitet orsakad av multipel skleros (MS),( En CNS-sjukdom) och som inte har svarat till­freds­ställande på annan medicinering mot spasticitet. Ordinationen förutsätter således att andra mediciner redan har prövats och att de inte har gett önskad effekt. Den dos som patienten får enligt ordinationen är så låg att patienten inte ska uppleva någon ruseffekt men lindrig eller måttlig yrsel rapporteras ofta under de första veckorna.

 

Källa https://sv.wikipedia.org/wiki/Medicinsk_cannabis

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Fredman:

Det är ju inte så att du blir hög på medicinsk cannabis så jag fattar inte kopplingen. Det är ju som en alkis skulle dricka alkoholfritt bara för att han gillar att supa.

Du kan bli alldeles utmärkt hög på medicinsk cannabis, sen så varierar tydligen THC halten som skrivs ovanför. Men om nu det inte spelade någon roll så vore väl en opartisk utredning med olika målgrupper samt även placebo inget att prata om? det skulle ju bara bevisa om jag (och andra) har rätt eller fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det finns dock ett läkemedel som innehåller substansen THC samt CBD (som i varierande grader finns i växtdelar från cannabis) som godkänts för användning när andra preparat inte har fungerat. Läkemedlet marknadsförs som Sativex och intas som en munspray, det är främst så CBD upptas genom en Spray, inte genom rökning. Det får ordineras av läkare för behandling för att lindra symtom hos patienter med måttlig till allvarlig spasticitet orsakad av multipel skleros (MS),( En CNS-sjukdom) och som inte har svarat till­freds­ställande på annan medicinering mot spasticitet. Ordinationen förutsätter således att andra mediciner redan har prövats och att de inte har gett önskad effekt. Den dos som patienten får enligt ordinationen är så låg att patienten inte ska uppleva någon ruseffekt men lindrig eller måttlig yrsel rapporteras ofta under de första veckorna.

 

Källa https://sv.wikipedia.org/wiki/Medicinsk_cannabis

Och ger man fan i att ta medicinen sön-tor så får man ju en bra partydos till helgen.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dottern och en kompis till henne satt och diskuterade om några som kom till en fest och tog droger där på festen. Sedan gick resonemanget över till att täcka droger rent allmänt. Bland det sista dom sa var att de som de kände som började ta droger var det något fel på redan innan de började ta droger. De blev definitivt inte bättre när de började knarka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ju perfekt!

Då kan alla speedade bussförare ta det innan färd för att lugna ner sig??

Och kanske fastna i en psykos under färd pga överdosering.

Man tar sig för pannan.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-25 at 15:14, skrev Soengsang:

Som medicin är det nog i många fall bra, men är ju inget tvivel om att det är inkörsport till tyngre droger....

Alla jag känner/kände som har hamnat i missbruk började med en starkare drog. De började med alkohol sen blev det hasch. Undrar lite grann hur många misshandlar, mord, våldtäkter m.m. det skulle vara om det vore det omvända d.v.s att alkohol vore förbjudet och hasch/gräs lagligt. En tanke bara.

PS. Jag är tveksam till en legalisering men kanske det skulle slå ut mycket av droghandeln som den ser ut idag. SKÅL.🍺

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Baxarn:

Alla jag känner/kände som har hamnat i missbruk började med en starkare drog. De började med alkohol sen blev det hasch. Undrar lite grann hur många misshandlar, mord, våldtäkter m.m. det skulle vara om det vore det omvända d.v.s att alkohol vore förbjudet och hasch/gräs lagligt. En tanke bara.

PS. Jag är tveksam till en legalisering men kanske det skulle slå ut mycket av droghandeln som den ser ut idag. SKÅL.🍺

Jag förstår din point, och håller väl med.

Samtidigt tror jag inte det är lämpligt att legalisera en drog till, går ju inte att försvara det med att sprit är tillåtet.

Men helt klart så skulle det vara bra att slå ut droghandel och allt vad det innebär.

Men för medicinska ändamål så är det nog vettigt att få det tillåtet under kontrollerade former, är ju tex väldigt effektivt för dem med MS.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För medicinska ändamål borde det ju vara självklart att kunna använda, givetvis under kontrollerande former. MS är väl den vanligaste anledningen som det ser ut nu men även i livets slutskede borde det vara en självklarhet om den döende vill ha det. Finns säkert fler anledningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oväntat men positivt. Undrar om Thailand även blir första asiatiska land att legalisera cannabis i berusningssyfte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ReKa:

Oväntat men positivt. Undrar om Thailand även blir första asiatiska land att legalisera cannabis i berusningssyfte. 

Well, när de inser att man kan tjäna pengar på coffe shops ala Amsterdam så lär ju bara den lokala polisen vara ett problem...

 

 

Fast det är kanske bättre med ett mer lokalt approach till gröna blend?

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker marijuana borde legaliseras, kontrolleras och beskattas överallt, precis som tobak och alkohol. Jag har inte rökt något på 25 år, och bara en handfull gånger inn det, och kommer nog inte röka om det vore legalt heller men det känns märkligt att bannlysa marijuana som är en mildare och mindre aggressiv drog än alkohol.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

När blev marijuana totalförbjudet i Thailand?

"Har hört" att det var på 70-talet under Vietnamkriget, på begäran av USA, men det är antagligen bara nån skröna.

 

Svärmor hade ett par nudelrestauranger i centrala Bangkok, en låg vid Victory Monument, och där hade de marijuana som bordskrydda i små skålar som man kunde strö på soppan.

Det var tydligen mycket vanligt på andra ställen ock, och svärmors restauranger hade det en bit in på 80-talet.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Atom:

känns märkligt att bannlysa marijuana som är en mildare och mindre aggressiv drog än alkohol.  

Tycker det är rätt logiskt att det är bannlyst, är ju ingen tvekan om att det är inkörsport för tyngre droger och allt vad det innebär.

 

Sen att det kanske är mindre aggressivt än alkohol kanske stämmer, men det är inget försvar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Soengsang said:

Tycker det är rätt logiskt att det är bannlyst, är ju ingen tvekan om att det är inkörsport för tyngre droger och allt vad det innebär.

 

Sen att det kanske är mindre aggressivt än alkohol kanske stämmer, men det är inget försvar.

Jag tror inte alls att marijuana är en inkörsport till tyngre droger. Jag skulle tro att 99.9% av alla svenskar som använder tyngre droger började med drogen alkohol, vilket innebär att det är alkohol som är inkörsporten.

 

Det finns inga kemiska likheter mellan marijuana och exempelvis kokain, heroin eller amfetamin. I Sverige, och många andra länder, har vi klumpat ihop alla dessa och kallat dem "droger" eller "knark" och då kan det givetvis, rent psykologiskt, bli så att marijuana blir en inkörsport, typ "jag har redan provat marijuana så nu är jag en knarkare och kan lika gärna ta lite kokain". 

 

Det enda logiska med att förbjuda marijuana är samma skruvade logik som EU har angående snus "visst är snus mindre skadligt än cigaretter men vi är rädda att antalet nya tobaksanvändare blir större än det antalet som byter från cigaretter till snus". Tror man att en legalisering av marijuana skulle innebära att en massa drogfria nykterister skulle börja röka braj så är ju förbudet korrekt. Tror man, som jag, att så inte är fallet utan att det kan minska mängden alkohol som dricks, så är förbudet fel. Många våldsbrott begås under alkoholpåverkan medans jag aldrig hört om någon som blir våldsam av marijuana.

 

Själv gillar jag inte att röka överhuvudtaget och jag älskar mina IPA alldeles för mycket, så jag stannar nog vid ölen i vilket fall. Skulle säkert kunna gå ned en 10-20 kg om jag bytte till braj dock och vem vet, kanske bleve det också roligare inlägg på MPR 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Jag skulle tro att 99.9% av alla svenskar som använder tyngre droger började med drogen alkohol, vilket innebär att det är alkohol som är inkörsporten.

Sant, men att förbjuda alkohol är en utopi.

Man kan nog aldrig försvara en dålig sak med en annan dålig sak, den argumentationen påminner lite om svensk inrikespolitik.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...