Jump to content
Jani75

Att ha diabetes i Thailand.

Recommended Posts

Jani75
17 minuter sedan, skrev thomas001:

Antar att din medicin är s.k original-medicin. Det vill säga att just den medicinen har haft ett s.k patent under 12 år. Därefter är det fritt för generika-företagen att tillverka kopior med exakt samma innehåll. Original-medicinen säljs ju vidare efter att ha haft sitt monpol men i t.ex Sverige så måste apotekspersonal numer sälja den medicinen som är billigast men med exakt samma innehåll oavsett vad läkaren har skrivit ut. Det finns undantag. Ta med din medicin till ett större apotek i Thailand så har dom oftast kanonduktig personal som hittar s.k generika till ett mycket bättre pris med exakt samma innehåll.

Toppen. Ska kolla upp de redan nästa gång jag är på plats i LOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jani75
On 2018-12-22 at 22:07, skrev Cavemannen:

Jag börjar med att jag vet ej, men du får säkert svar av medlammar med diabetes så fort klockan blir morgon i Thailand.

Men inte behöver du resa tillbaks till Sverige! hallå! det är 2018 nu :D 

Naturligtvis finns din medicin eller en ersättningsmedicin att få tag i i Thailand, snart när "gubbarna" vaknar så kommer du få all relevant info om detta.

Lycka till med resan! 

Tack å bock för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
gst
59 minuter sedan, skrev thomas001:

Antar att din medicin är s.k original-medicin. Det vill säga att just den medicinen har haft ett s.k patent under 12 år. Därefter är det fritt för generika-företagen att tillverka kopior med exakt samma innehåll. Original-medicinen säljs ju vidare efter att ha haft sitt monpol men i t.ex Sverige så måste apotekspersonal numer sälja den medicinen som är billigast men med exakt samma innehåll oavsett vad läkaren har skrivit ut. Det finns undantag. Ta med din medicin till ett större apotek i Thailand så har dom oftast kanonduktig personal som hittar s.k generika till ett mycket bättre pris med exakt samma innehåll.

Tror nog att all min medicin är generika, får olika fabrikat varje gång på apoteket i Sverige. I Thailand blev det ännu en ny sort :)

Kollade kvittot, och uppenbarligen två av dem som är extra dyra :(, och mycket dyrare än i Sverige.

Och ja, var på ett stort apotek, Fascino.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
On 2018-12-23 at 02:22, skrev Jani75:

Då jag har den underbara diagnosen diabetes och är på väg till min dröm längre fram i livet så undrar jag hur de funkar med insulin och recept? Måste jag fara hem till Sverige var gång de börjar sinna i förrådet eller går de att lösa på plats? 

Sorry att glömt att svara dig om denna märkliga sjukdom som verkar att vara olika från person till person.

Blodsockermätningskit, minns inte priset men mellan 2-4000 baht.

IMG_2546.JPG.9b242ccaa3004154c43c49a0d73a69d0.JPG

Stickifingretapparat, utbytesnål men jag använder mina nålar många gånger, mätare, blodsockermätarstickor 20-25 Baht styck. Medicin Sugril långtidsverkande som jag tar 1 varje morgon kostar 1 Baht styck, Metformin 2-3 stycken varje dag efter mat, kostar 1,5-2 Baht styck. Om du köper en blodsockermätare är det viktigt att du tvättar finger och nål innan du sticker, kan bli fel värde om du tagit i en frukt till exempel.

IMG_2545.JPG.0a4a8b39f696eb43a29439f69127205f.JPG

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
23 minuter sedan, skrev Jani75:

Hej Stefan5300.

Här gått ifrån att sticka mig i fingret och har numer en sensor i armen som jag läser av med hjälp av telefonen. Den är fantastisk, underlättar massor när de gäller hygien och infektions risk osv.

Tack för att du delade med dig av priserna.

// jani75

15463260294302031006418.jpg

Jag blir inte klok på denna sjukdom så jag kollar nog bara blodsockret 5-10 gånger i månaden numera, har väl lärt mig vad som är bra att äta och dricka för mig, sedan brukar jag simma 45 minuter varannan dag efter frukost och då behöver jag inte ta någon metformin.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jani75

1546497606497893562844.thumb.jpg.a249975f4c1cec13bcf444ac21f3c6b3.jpg

15464977114261297933540.jpg

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jani75

Ojoj.. glömde text men den kommer nu.

Detta är ett set, sensor + aplikator+ spritsuddar samt innehållsförteckning. 

Enkelt att använda och installera. 

Ett bra tips för den som att få större kontroll över sina värden.

• Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy