Jump to content
IGNORERAD

Att ha diabetes i Thailand.


Jani75

Recommended Posts

Då jag har den underbara diagnosen diabetes och är på väg till min dröm längre fram i livet så undrar jag hur de funkar med insulin och recept? Måste jag fara hem till Sverige var gång de börjar sinna i förrådet eller går de att lösa på plats? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jani75:

Då jag har den underbara diagnosen diabetes och är på väg till min dröm längre fram i livet så undrar jag hur de funkar med insulin och recept? Måste jag fara hem till Sverige var gång de börjar sinna i förrådet eller går de att lösa på plats? 

 

Jag börjar med att jag vet ej, men du får säkert svar av medlammar med diabetes så fort klockan blir morgon i Thailand.

Men inte behöver du resa tillbaks till Sverige! hallå! det är 2018 nu :D 

Naturligtvis finns din medicin eller en ersättningsmedicin att få tag i i Thailand, snart när "gubbarna" vaknar så kommer du få all relevant info om detta.

Lycka till med resan! 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte. Har inte fått diabetes ännu. 

 

Men vad jag hört är medicinen i Thailand dyr och i Sverige finns det högkostnadsskydd. 

 

Så snacka med läkaren om att få för en längre period pga. utlandsresa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Då det finns massor av Thailändare som har diabetes så finns all medicin här i landet och inte är det dyrt heller så var inte orolig

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller diabetes medicin vet jag inte priserna, men min blodtrycksmedicin är mycket dyr i Thailand. Köpte nyss för de fyra månader jag har kvar innan jag reser till Sverige, och det gick på nästan 10000 baht. Kollade priserna på apotek i Sverige, och där skulle det kosta (utan högkostnadsskydd) strax under 500 kr. I fortsättningen måste jag försöka ta med mig mer från Sverige, det är ju bara så skrymmande att ha medicin för 6-8 månader i resväskan :(

 

Kolla således priserna, vilket som är mest fördelaktigt för dig om du ändå ska till Sverige varje år. Jag är dock övertygad att du kan köpa medicinen om du besöker ett Fascino apotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en Belgare som bodde halvårsvis i grannbyn tidigare. Han käkade medicin mot diabetes, högt blodtryck och kolesterol och berättade att det gick loss på 20,000 Baht i månaden, vilket var nästan halva hans låga pension.

 

Svärfar har käkat medecin mot kolesterol i många år och det är bara ett par hundra Baht i månaden så jag sade till honom att ta med sina medeciner och åka in till sjukhuset och fråga vilka generiska medeciner det skulle motsvara och sedan kontakta sin läkare i Belgien och höra om de var OK. Det var de och han sparade typ 18,000 Baht i månaden. Dessvärre lade han de 18,000 på sprit istället och dog för två år sedan. 

 

Sensmoralen är att jag inte ska leka medicinsk rådgivare igen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mig med tabletter mot min åldersdiabetes. Glucono-500 heter dom och jag tar 4 per dag men eftersom priset på en storpack på 500 tabletter är 920 THB så är det ändå billigt.

Mot mitt höga blodtryck tar jag 1 tablett Prenolol 50 per dag. Priset för 100 tab är 120 THB, bägge inköps på Fascino här i Pattaya.

En snabb huvudräkning ger att jag betalar i runda slängar 20 battingar/dag för dessa väl fungerande mediciner.

 

Är man långliggare så finns det finns mycket pengar att spara in på att byta ut sina dyra mediciner mot billigare. Om man då går via en läkare eller en utbildad apotekare som jag tror Facino har är upp till var och en men att bara byta en medicin mot en annan på eget bevåg är inget som jag rekommenderar.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

Köpte nyss för de fyra månader jag har kvar innan jag reser till Sverige, och det gick på nästan 10000 baht.

Tvärt om för mig, min blodtrycksmedicin är väldigt billig i Thailand, ca 300 BHT för en box med 10x10.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tvärt om för mig, min blodtrycksmedicin är väldigt billig i Thailand, ca 300 BHT för en box med 10x10.

Måste eventuellt kolla upp med min läkare i Sverige (eller kanske bättre i Thailand), men jag visar upp vad jag tar, och får medicin med samma innehåll (men naturligtvis andra fabrikat). Tre olika sorter. Reagerade redan förra året på en jag köpte som kostade 56 kr för 100 tabletter i Sverige, 950 baht här.

 

Nu är det tre olika, varav jag tar en om dan av två, och två om dan av den tredje. Så det blev 150 tabletter av två sorter, och 300 av den tredje. Är mycket förvånad över prisskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Måste eventuellt kolla upp med min läkare i Sverige (eller kanske bättre i Thailand), men jag visar upp vad jag tar, och får medicin med samma innehåll (men naturligtvis andra fabrikat). Tre olika sorter. Reagerade redan förra året på en jag köpte som kostade 56 kr för 100 tabletter i Sverige, 950 baht här.

 

Nu är det tre olika, varav jag tar en om dan av två, och två om dan av den tredje. Så det blev 150 tabletter av två sorter, och 300 av den tredje. Är mycket förvånad över prisskillnaden.

Ja det var en stor prisskillnad, generellt så är ju medicin billig. Denna har jag, en om dagen...tor jag betalar 300bht per låda, en försumbar summa iaf.

 

48424284_134957590719569_1157513679344762880_n.jpg.078c069fb7fed222372fd1959ea4889b.jpg

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag betalar med läkarbesok som checkar blodtryck, blodsocker och koper Glucolyt piller mot diabetes som räcker i en månad 2 stycken om dagen for 350 baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan alla fina människor! Börjar med att tacka för alla råd och förlag. Ska kolla med min läkare Sverige om de är möjligt att ta ut på halvårs basis och sen ska jag jämföra vad de skulle kosta att inhandla medicinen själv då de rör sig om insulin.

Stort tack ännu en gång // jani75

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-26 at 09:59, skrev Jani75:

Hejsan alla fina människor! Börjar med att tacka för alla råd och förlag. Ska kolla med min läkare Sverige om de är möjligt att ta ut på halvårs basis och sen ska jag jämföra vad de skulle kosta att inhandla medicinen själv då de rör sig om insulin.

Stort tack ännu en gång // jani75

Hej.Du kan ha en fullmakt till en person,som kan ta ut din medicin.Apoteket ordnar det.

Sen kan personen skicka medicinen till dig via posten,men du måste vara skriven i Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/23/2018 at 12:50 PM, gst said:

Måste eventuellt kolla upp med min läkare i Sverige (eller kanske bättre i Thailand), men jag visar upp vad jag tar, och får medicin med samma innehåll (men naturligtvis andra fabrikat). Tre olika sorter. Reagerade redan förra året på en jag köpte som kostade 56 kr för 100 tabletter i Sverige, 950 baht här.

 

Nu är det tre olika, varav jag tar en om dan av två, och två om dan av den tredje. Så det blev 150 tabletter av två sorter, och 300 av den tredje. Är mycket förvånad över prisskillnaden.

Antar att din medicin är s.k original-medicin. Det vill säga att just den medicinen har haft ett s.k patent under 12 år. Därefter är det fritt för generika-företagen att tillverka kopior med exakt samma innehåll. Original-medicinen säljs ju vidare efter att ha haft sitt monpol men i t.ex Sverige så måste apotekspersonal numer sälja den medicinen som är billigast men med exakt samma innehåll oavsett vad läkaren har skrivit ut. Det finns undantag. Ta med din medicin till ett större apotek i Thailand så har dom oftast kanonduktig personal som hittar s.k generika till ett mycket bättre pris med exakt samma innehåll.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev L200:

Hej.Du kan ha en fullmakt till en person,som kan ta ut din medicin.Apoteket ordnar det.

Sen kan personen skicka medicinen till dig via posten,men du måste vara skriven i Sverige.

 

Tackar för svaret. Kommer förmodligen att vara skriven Sverige så de är ett bra alternativ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev thomas001:

Antar att din medicin är s.k original-medicin. Det vill säga att just den medicinen har haft ett s.k patent under 12 år. Därefter är det fritt för generika-företagen att tillverka kopior med exakt samma innehåll. Original-medicinen säljs ju vidare efter att ha haft sitt monpol men i t.ex Sverige så måste apotekspersonal numer sälja den medicinen som är billigast men med exakt samma innehåll oavsett vad läkaren har skrivit ut. Det finns undantag. Ta med din medicin till ett större apotek i Thailand så har dom oftast kanonduktig personal som hittar s.k generika till ett mycket bättre pris med exakt samma innehåll.

Toppen. Ska kolla upp de redan nästa gång jag är på plats i LOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-22 at 22:07, skrev Cavemannen:

Jag börjar med att jag vet ej, men du får säkert svar av medlammar med diabetes så fort klockan blir morgon i Thailand.

Men inte behöver du resa tillbaks till Sverige! hallå! det är 2018 nu :D 

Naturligtvis finns din medicin eller en ersättningsmedicin att få tag i i Thailand, snart när "gubbarna" vaknar så kommer du få all relevant info om detta.

Lycka till med resan! 

Tack å bock för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev thomas001:

Antar att din medicin är s.k original-medicin. Det vill säga att just den medicinen har haft ett s.k patent under 12 år. Därefter är det fritt för generika-företagen att tillverka kopior med exakt samma innehåll. Original-medicinen säljs ju vidare efter att ha haft sitt monpol men i t.ex Sverige så måste apotekspersonal numer sälja den medicinen som är billigast men med exakt samma innehåll oavsett vad läkaren har skrivit ut. Det finns undantag. Ta med din medicin till ett större apotek i Thailand så har dom oftast kanonduktig personal som hittar s.k generika till ett mycket bättre pris med exakt samma innehåll.

Tror nog att all min medicin är generika, får olika fabrikat varje gång på apoteket i Sverige. I Thailand blev det ännu en ny sort :)

 

Kollade kvittot, och uppenbarligen två av dem som är extra dyra :(, och mycket dyrare än i Sverige.

 

Och ja, var på ett stort apotek, Fascino.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-23 at 02:22, skrev Jani75:

Då jag har den underbara diagnosen diabetes och är på väg till min dröm längre fram i livet så undrar jag hur de funkar med insulin och recept? Måste jag fara hem till Sverige var gång de börjar sinna i förrådet eller går de att lösa på plats? 

 

Sorry att glömt att svara dig om denna märkliga sjukdom som verkar att vara olika från person till person.

 

Blodsockermätningskit, minns inte priset men mellan 2-4000 baht.

IMG_2546.JPG.9b242ccaa3004154c43c49a0d73a69d0.JPG

 

Stickifingretapparat, utbytesnål men jag använder mina nålar många gånger, mätare, blodsockermätarstickor 20-25 Baht styck. Medicin Sugril långtidsverkande som jag tar 1 varje morgon kostar 1 Baht styck, Metformin 2-3 stycken varje dag efter mat, kostar 1,5-2 Baht styck. Om du köper en blodsockermätare är det viktigt att du tvättar finger och nål innan du sticker, kan bli fel värde om du tagit i en frukt till exempel.

IMG_2545.JPG.0a4a8b39f696eb43a29439f69127205f.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

Sorry att glömt att svara dig om denna märkliga sjukdom som verkar att vara olika från person till person.

 

Blodsockermätningskit, minns inte priset men mellan 2-4000 baht.

IMG_2546.JPG.9b242ccaa3004154c43c49a0d73a69d0.JPG

 

Stickifingretapparat, utbytesnål men jag använder mina nålar många gånger, mätare, blodsockermätarstickor 20-25 Baht styck. Medicin Sugril långtidsverkande som jag tar 1 varje morgon kostar 1 Baht styck, Metformin 2-3 stycken varje dag efter mat, kostar 1,5-2 Baht styck. Om du köper en blodsockermätare är det viktigt att du tvättar finger och nål innan du sticker, kan bli fel värde om du tagit i en frukt till exempel.

IMG_2545.JPG.0a4a8b39f696eb43a29439f69127205f.JPG

Hej Stefan5300.

Här gått ifrån att sticka mig i fingret och har numer en sensor i armen som jag läser av med hjälp av telefonen. Den är fantastisk, underlättar massor när de gäller hygien och infektions risk osv.

Tack för att du delade med dig av priserna.

// jani75

15463260294302031006418.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Jani75:

Hej Stefan5300.

Här gått ifrån att sticka mig i fingret och har numer en sensor i armen som jag läser av med hjälp av telefonen. Den är fantastisk, underlättar massor när de gäller hygien och infektions risk osv.

Tack för att du delade med dig av priserna.

// jani75

15463260294302031006418.jpg

Jag blir inte klok på denna sjukdom så jag kollar nog bara blodsockret 5-10 gånger i månaden numera, har väl lärt mig vad som är bra att äta och dricka för mig, sedan brukar jag simma 45 minuter varannan dag efter frukost och då behöver jag inte ta någon metformin.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj.. glömde text men den kommer nu.

Detta är ett set, sensor + aplikator+ spritsuddar samt innehållsförteckning. 

Enkelt att använda och installera. 

Ett bra tips för den som att få större kontroll över sina värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...