Jump to content
Jani75

Att ha diabetes i Thailand.

Recommended Posts

Jani75

Då jag har den underbara diagnosen diabetes och är på väg till min dröm längre fram i livet så undrar jag hur de funkar med insulin och recept? Måste jag fara hem till Sverige var gång de börjar sinna i förrådet eller går de att lösa på plats? 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Cavemannen
1 timme sedan, skrev Jani75:

Då jag har den underbara diagnosen diabetes och är på väg till min dröm längre fram i livet så undrar jag hur de funkar med insulin och recept? Måste jag fara hem till Sverige var gång de börjar sinna i förrådet eller går de att lösa på plats? 

Jag börjar med att jag vet ej, men du får säkert svar av medlammar med diabetes så fort klockan blir morgon i Thailand.

Men inte behöver du resa tillbaks till Sverige! hallå! det är 2018 nu :D 

Naturligtvis finns din medicin eller en ersättningsmedicin att få tag i i Thailand, snart när "gubbarna" vaknar så kommer du få all relevant info om detta.

Lycka till med resan! 

Ändrades av Cavemannen
  • Ge karma 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
samet

Jag vet inte. Har inte fått diabetes ännu. 

Men vad jag hört är medicinen i Thailand dyr och i Sverige finns det högkostnadsskydd. 

Så snacka med läkaren om att få för en längre period pga. utlandsresa. 

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
gst

När det gäller diabetes medicin vet jag inte priserna, men min blodtrycksmedicin är mycket dyr i Thailand. Köpte nyss för de fyra månader jag har kvar innan jag reser till Sverige, och det gick på nästan 10000 baht. Kollade priserna på apotek i Sverige, och där skulle det kosta (utan högkostnadsskydd) strax under 500 kr. I fortsättningen måste jag försöka ta med mig mer från Sverige, det är ju bara så skrymmande att ha medicin för 6-8 månader i resväskan :(

Kolla således priserna, vilket som är mest fördelaktigt för dig om du ändå ska till Sverige varje år. Jag är dock övertygad att du kan köpa medicinen om du besöker ett Fascino apotek.

• Ge karma 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
3 timmar sedan, skrev gst:

Köpte nyss för de fyra månader jag har kvar innan jag reser till Sverige, och det gick på nästan 10000 baht.

Tvärt om för mig, min blodtrycksmedicin är väldigt billig i Thailand, ca 300 BHT för en box med 10x10.

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
gst
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tvärt om för mig, min blodtrycksmedicin är väldigt billig i Thailand, ca 300 BHT för en box med 10x10.

Måste eventuellt kolla upp med min läkare i Sverige (eller kanske bättre i Thailand), men jag visar upp vad jag tar, och får medicin med samma innehåll (men naturligtvis andra fabrikat). Tre olika sorter. Reagerade redan förra året på en jag köpte som kostade 56 kr för 100 tabletter i Sverige, 950 baht här.

Nu är det tre olika, varav jag tar en om dan av två, och två om dan av den tredje. Så det blev 150 tabletter av två sorter, och 300 av den tredje. Är mycket förvånad över prisskillnaden.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
Precis nyss, skrev gst:

Måste eventuellt kolla upp med min läkare i Sverige (eller kanske bättre i Thailand), men jag visar upp vad jag tar, och får medicin med samma innehåll (men naturligtvis andra fabrikat). Tre olika sorter. Reagerade redan förra året på en jag köpte som kostade 56 kr för 100 tabletter i Sverige, 950 baht här.

Nu är det tre olika, varav jag tar en om dan av två, och två om dan av den tredje. Så det blev 150 tabletter av två sorter, och 300 av den tredje. Är mycket förvånad över prisskillnaden.

Ja det var en stor prisskillnad, generellt så är ju medicin billig. Denna har jag, en om dagen...tor jag betalar 300bht per låda, en försumbar summa iaf.

48424284_134957590719569_1157513679344762880_n.jpg.078c069fb7fed222372fd1959ea4889b.jpg

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Scandinaviancorner

Jag betalar med läkarbesok som checkar blodtryck, blodsocker och koper Glucolyt piller mot diabetes som räcker i en månad 2 stycken om dagen for 350 baht

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jani75

Hejsan alla fina människor! Börjar med att tacka för alla råd och förlag. Ska kolla med min läkare Sverige om de är möjligt att ta ut på halvårs basis och sen ska jag jämföra vad de skulle kosta att inhandla medicinen själv då de rör sig om insulin.

Stort tack ännu en gång // jani75

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
L200
On 2018-12-26 at 09:59, skrev Jani75:

Hejsan alla fina människor! Börjar med att tacka för alla råd och förlag. Ska kolla med min läkare Sverige om de är möjligt att ta ut på halvårs basis och sen ska jag jämföra vad de skulle kosta att inhandla medicinen själv då de rör sig om insulin.

Stort tack ännu en gång // jani75

Hej.Du kan ha en fullmakt till en person,som kan ta ut din medicin.Apoteket ordnar det.

Sen kan personen skicka medicinen till dig via posten,men du måste vara skriven i Sverige.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
thomas001
On 12/23/2018 at 12:50 PM, gst said:

Antar att din medicin är s.k original-medicin. Det vill säga att just den medicinen har haft ett s.k patent under 12 år. Därefter är det fritt för generika-företagen att tillverka kopior med exakt samma innehåll. Original-medicinen säljs ju vidare efter att ha haft sitt monpol men i t.ex Sverige så måste apotekspersonal numer sälja den medicinen som är billigast men med exakt samma innehåll oavsett vad läkaren har skrivit ut. Det finns undantag. Ta med din medicin till ett större apotek i Thailand så har dom oftast kanonduktig personal som hittar s.k generika till ett mycket bättre pris med exakt samma innehåll.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jani75
1 timme sedan, skrev L200:

Hej.Du kan ha en fullmakt till en person,som kan ta ut din medicin.Apoteket ordnar det.

Sen kan personen skicka medicinen till dig via posten,men du måste vara skriven i Sverige.

Tackar för svaret. Kommer förmodligen att vara skriven Sverige så de är ett bra alternativ. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy