Jump to content
IGNORERAD

Vad saknar ni mest?


Cavemannen

Vad saknar ni mest när ni är i Thailand?  

48 röster

  1. 1. Vad saknar ni mest när ni är i Thailand?

    • Den svenska maten
      5
    • Frisk luft
      13
    • Trafikvett
      17
    • Mina husdjur
      2
    • Svenskt kaffe
      1
    • Ärligheten, att enkelt kunna göra affärer utan att bli blåst
      10


Recommended Posts

Ja alla ni långliggare och fastboende, vad saknar ni mest efter en längre tid i Thailand?

Själv minns jag att jag på något sätt kände mig kvävd mellan varven, jag kunde dra iväg i soluppgången och vittja mina fällor som legat ute över natten, det kunde vara ner mot 15grader vissa mornar men luften kändes ändå inte frisk o fräsch.

Jag tänker ofta på det när man stiger ut på Arlanda efter en längre period och drar ett djupt andetag bland bussar o taxin 😉 , vad frisk luften känns.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaffe så klart 555555

 

 

Nä, ärligt....naturen, vilket inkluderar frisk luft.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt trevligt att kunna snyta sej efter en dag i staden, utan att få ut en svart sotsörja!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom det klassiska "vänner och familj", särskilt såhär i jultider, kan jag inte komma på mycket.

 

Förr skulle jag sagt svensk skräpmat, men nu när både Calle och Zip har riktigt god svensk kebab så faller det argumentet med. God svensk pizza finns ju både på Two Lions och Zip. Harrys körde med Sibyllaburgare under lågsäsong, den var mumsig. Jo, kanske då att jag kan sakna ett Max Originalmål, det var länge sedan, och att McDonalds här inte har vett nog att ha vare sig Big & Tasty eller QP Cheese på menyn. 

 

Svenskt kaffe, rätt överskattat, Starbucks gör utmärkt bryggkaffe. Ny sort varje månad dessutom så man får prova lite nytt från alla världens hörn.

 

Trafikvett, jag stör mig mest trafiken numera när jag råkar besöka Sverige, bara det faktum att bilar hela tiden stannar för mig som gångtrafikant...det blir liksom inget "flow" i trafiken som det är här i Thailand. 😉

 

Frisk luft...jag tycker den känns rätt frisk här normalt sett med, även om det verkar vara tungandat just nu i Bangkok. Värre då när man besöker industristäder i Kina tex.

 

Tack vare teknikutvecklingen behöver man ju inte heller sakna sådant som Sveriges utmärkta Public Service 😉. Snart dags att ratta in SVT och inta soffläge framför Vinterstudion. Skidsport på TV hade jag saknat mycket om inte den möjligheten fanns.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade frisk luft, övriga punkter har jag inga, eller små, problem med. Vädret är Thailands största fördel och dessutom dess största nackdel. Det var vädret som en gång fick mig att flytta hit och det är vädret som får oss att vilja flytta härifrån, om än aldrig helt.

 

Nu är det midvinter och vädret ska vara som bäst och vad får vi? 35 grader och helt vindstilla; ingen vidare deal. Förr året vid den här tiden var vi i Kiruna och det var 64 grader kallare, fan vet om det inte var angenämare.

 

Thailand är schysst och kommer nog alltid vara vår bas men en 6-9 månader om året vore nog optimalt. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu inte tråden enbart är för fastboende, så vill jag säga vissa maträtter. Annars tycker jag väl man får ta Thailand för vad det är, med allt vad det innebär. Man kan ju inte förändra något hur som helst. Jag kan det inte i alla fall... 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klimatet, jag saknar de växlande årstiderna. I Thailand är det bara varmt, skitvarmt och ännu varmare. Samt perioder med skyfall.

 

När man berättar det för sina vänner som bor i Sverige och max besäker Thailand 14 dagar per år på en chartertripp så tror de man är galen.

 

Jag brukar säga att det finns en vardag i Thailand också som inte syns eller känns på ett charterbesök.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Benriach:

Gångvänliga trottoarer...

Bara sörlänningar som berörs av det 55555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Hade du haft "Tystnaden" som ett alternativ hade jag kanske valt det.

Eller Skriet Go Jul Julinsolerad 🎅

AFh6zltID0yZXDtNFASw2PIOXyY.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag saknar mest är den svenska naturen.  Allemansrätten med tillgång till de svenska blåbärs- och svampskogarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Det jag saknar mest är den svenska naturen.  Allemansrätten med tillgång till de svenska blåbärs- och svampskogarna.

Svamp var vi och plockade flera gånger, mellan Lamduan och våran by finns en stor statlig skog där det var fritt att plocka svamp.

Sen ibland så fixades det turer lite längre bort, man fyllde en pickup och delade på bränslekostnaden och for iväg en heldag med picknick korg och plockade.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Svamp var vi och plockade flera gånger, mellan Lamduan och våran by finns en stor statlig skog där det var fritt att plocka svamp.

Sen ibland så fixades det turer lite längre bort, man fyllde en pickup och delade på bränslekostnaden och for iväg en heldag med picknick korg och plockade.

Där har jag varit flera gånger. 

 

Den satans skogen och dess svampar är anledningen till en av våra (fruns och min) första kulturkrockar. 

 

Upptäckte att när nån thailändare säger att något tar ett par timmar, så betyder det oftast minst 13 timmar eller mer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Surin P3:

Där har jag varit flera gånger. 

 

Den satans skogen och dess svampar är anledningen till en av våra (fruns och min) första kulturkrockar. 

 

Upptäckte att när nån thailändare säger att något tar ett par timmar, så betyder det oftast minst 13 timmar eller mer. 

Vi skandinaver är nog upplysta med att hålla tiden, när frugan säger att vi åker vid 9-tiden så vet man att man får vara glad om man kommer iväg innan 11. Detta kunde göra mig tokig för ett antal år sen, men nu planerar jag för avfärd runt 11 svårare är det inte, man måste kunna förstå språket. Numera förstår jag thai.😁

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev nissehult_13:

Vi skandinaver är nog upplysta med att hålla tiden, när frugan säger att vi åker vid 9-tiden så vet man att man får vara glad om man kommer iväg innan 11. Detta kunde göra mig tokig för ett antal år sen, men nu planerar jag för avfärd runt 11 svårare är det inte, man måste kunna förstå språket. Numera förstår jag thai.😁

Så är det... 

 

Ungefär vid samma tidpunkt gav jag upp helt vad gäller tider. 

Vi åkte in till stan (vi var då den andra familjen i byn med bil) med fruns föräldrar en morgon och hade olika ärenden att uträtta och bestämde att vi skulle träffas vid bilen igen klockan 13.00

 

Vi var klara runt 12 och det kändes lite tråkigt att behöva vänta en timme på föräldrarna, men det var tydligen inget problem för frugan tyckte att vi kan ju bara åka hem för det har säkert hennes föräldrar redan gjort. (?!) 

 

Och helt riktigt, de var hemma och efter det har jag väldigt litet intresse (om något alls) av kombinationen tider och thailändare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...