Jump to content
IGNORERAD

Varning för dålig luft i Bangkok!


ArneMorales

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

När det gäller luftföroreningarna i  Pattaya, där jag själv vistats mycket de senaste  åren, upplever jag ett stort problem med de hundratals stora diesel-turistbussarna som dagligen lämnar och hämtar turister överallt i stan. De kör in och blockerar trafiken på de små soiena, står ofta parkerade med motorn på mm. Dessa borde snarast förbjudas Pattayas centrala delar.

Håller med! De gjorde ett försök med detta för 7-8 år sedan, men det blev ett djävla liv på turistbolagen, så de fick sluta och fortsätta släppa bussarna lösa igen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    12

  • ArneMorales

    11

  • Jive

    7

  • stjp8729

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev stjp8729:

Hej :)

 

Det var nära dom löste problemet med luftföroreningarna, men verkar tyvärr blivit inställt..

 

dfb.jpg.thumb.png.f1ba4c17a84b49ee171fb9f2efef8437.png

 

Drönare som sprutar ut sirap... :crazy: Vågar inte ens snart säga till bekanta att man bor i Thailand. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Tydligen populärt att lösa problem med propellrar i Bangkok...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benriach:

Tydligen populärt att lösa problem med propellrar i Bangkok...

Förstår inte varför dom inte skickar upp drönarna med stora fläktar, istället för att spruta melass.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-30 at 08:54, skrev Tallviking:

Antalet fordon i landet och inte minst i Bangkok har ökat väldigt mycket i takt med att thailändare fått det bättre.

 

När Thaksin hade kampanj med fördelaktiga subventioner för förstagångsköpare av bilar för några år sedan märktes en väldig ökning

 

Allt detta i kombination med ökad industrialisering, utökande av enorma industriområden runt om i Bangkok-regionen, ökad miljöförstöring, dåliga krav på rening från industrier

 

Dessutom thailändarnas totala ignorans för luftförorenande beteende som svedjebränning, sopeldning i det fria etc etc bidrar också

 

 

Jag gick in till en Toyota handlare i Hua-Hin förra veckan, inget renare än Euro4.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev clion:

Har ju vart i Bankok.i veckan  var och varannan går med mun skydd  börjar likna Kina Korea mm

Vart fan ligger Bankok?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok inte lätt när grillorna ligger i stugan

Nåväl nu blir det nog körförbud för de gamla bussarna ock lastbilarna  

Polisen har många kontroller där de mäter avgaserna mm plus en del andra åtgärder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok har aldrig särskilt bra luft, men åtminstone ute hos oss i förorten Bangna så har jag under 20 år aldrig varit med om något liknande; några dagar då och då men inte en hel månad. I onsdags fick vi beskedet att alla skolor i Bangkok med omnejd stängde torsdag-fredag så vi åkte hem till byn men även här höll skolorna stängt igår så dessvärre är det inte ett problem begränsat till Bangkok. Under de senaste åren så har nog Chiang Mai, Khon Kaen och Saraburi generellt sett haft sämre luft än Bangkok.

 

Januari är ofta, i alla fall i Bangkok, den bästa månaden med mycket vind och hög luft. Huvudanledningen att det blivit så här i år är givetvis bristen på vindar vilket gör att alla avgaser ackumuleras i gatunivå. Antalet bilar, bussar och förorenande fabriker är ju inte högre nu än de senaste 5 åren men en faktor som jag tycker många har missat är alla infrastrukturbyggen i Bangkok och kransprovinser. Dels genererar de i sig en massa damm men framförallt förvärrar de en redan kaotisk trafiksituation vilket gör att miljoner bilar står och går på tomgång eller tvingas ta långa omvägar. Byggen av BTS mm är givetvis bra miljömässigt långsiktigt men förmodligen en högst bidragande orsak just nu.

 

Om myndigheterna verkligen skulle vilja hjälpa till så skulle jag föreslå att parkera alla dieselbussar och göra BTS gratis i två veckor.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-29 at 20:00, skrev Fritz:

Och jag köpte en Electrolux i förrgår. Priset nedsatt från 19.900 till 15.800 om jag minns rätt. Dessutom ingick det en liten dammsugare i köpet som jag får hämta om ett par veckor då den åter finns i lager. Frugan placerade den snabbt bakom en massa bråte.

1750048030_luftrenare001.thumb.JPG.9430766e52a70935535f5030dd558350.JPG

Har du märkt någon skillnad än?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev berlitz:

Har du märkt någon skillnad än?

Nä, min näsa rinner fortfarande som den gjort för det mesta. Jag hade hoppats att det berodde på nån dammallergi eller nåt sånt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-02 at 11:22, skrev Fritz:

Nä, min näsa rinner fortfarande som den gjort för det mesta. Jag hade hoppats att det berodde på nån dammallergi eller nåt sånt.

Har ni AC, och i så fall när rengjordes den ordentligt senast?

En smutsig AC är ett paradis för diverse bakterier och mögel.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom tillbaka från detta "paradis " för ett par dagar sedan som jag motvilligt besökt sedan nyår. Och jag säger bara efter ca 25 resor - nu är det slut. Inga nya resor för min del. Fast så har jag väl uttryckt mig förut i olika form. Jag är en turistbesökare som vill bo på hotell och nära till pool och strand.

Problemen började nästan omedelbart med att min lilla gumma ville besöka en syster vid Bangbo ( Samut Prakan ) öster om staden. Systern bor på en lång " industrigata " som tycks användas som rena strippen för MC med dåliga ljuddämpare. Omöjligt att sova bra. Efter tjat om att bo på hotell så blev det besök hos släktingar nära tågstation Hua Lampong och ett stenkast från det trevliga hotellet iSanook Bangkok.

Där i gyttret av små gränder gick det att sova, men det skulle bara vara ett par dagar innan det var dags att ta Sprintertåget norrut. Vad är det för djävla namn ? Borde heta Sleepner med tanke på hastigheten, eller möjligen sleeper. Hemskt! Fick sitta 2 meter från illaluktande toaletten och serva en munk med allt möjligt då tågvärdinnan inte fick / kunde göra det. Hyckleri är vad det är. Fy fan.

Väl framme insåg jag att jag hade glömt hörselskydden i BBK, men fått rännskita med mig i stället. Så fortsatte eländet på olika sätt. Sista veckan i Bangkok började jag få torrhosta och någon dag senare började vänsterögat svida och bli rött. I Sverige var det bara att besöka doktorn som gällde. Blir knappast frisk denna vecka. Tack för det Thailand.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-02 at 15:42, skrev Atom:

Bangkok har aldrig särskilt bra luft, men åtminstone ute hos oss i förorten Bangna så har jag under 20 år aldrig varit med om något liknande; några dagar då och då men inte en hel månad. I onsdags fick vi beskedet att alla skolor i Bangkok med omnejd stängde torsdag-fredag så vi åkte hem till byn men även här höll skolorna stängt igår så dessvärre är det inte ett problem begränsat till Bangkok. Under de senaste åren så har nog Chiang Mai, Khon Kaen och Saraburi generellt sett haft sämre luft än Bangkok.

 

Januari är ofta, i alla fall i Bangkok, den bästa månaden med mycket vind och hög luft. Huvudanledningen att det blivit så här i år är givetvis bristen på vindar vilket gör att alla avgaser ackumuleras i gatunivå. Antalet bilar, bussar och förorenande fabriker är ju inte högre nu än de senaste 5 åren men en faktor som jag tycker många har missat är alla infrastrukturbyggen i Bangkok och kransprovinser. Dels genererar de i sig en massa damm men framförallt förvärrar de en redan kaotisk trafiksituation vilket gör att miljoner bilar står och går på tomgång eller tvingas ta långa omvägar. Byggen av BTS mm är givetvis bra miljömässigt långsiktigt men förmodligen en högst bidragande orsak just nu.

 

Om myndigheterna verkligen skulle vilja hjälpa till så skulle jag föreslå att parkera alla dieselbussar och göra BTS gratis i två veckor.  

 

En annan orsak, vad jag förstår, är eldandet i Kambodja med vindarna som går västerut över bl.a. Bangkok.

Luften har blivit bättre sedan skolorna stängde, kanske det i samband med att många flyr för det kinesiska nyåret minskar trafiken och därmed luftkvaliteten.

Om du inte redan har så skaffa luftrenare. Jag kollade luftkvaliteten vid lunch idag utanför huset (PM2.5)

 

20190205_120528.thumb.jpg.636c309c30bb27a77b99d22e3fa04dcb.jpg

 

 

och sedan inne en kvart efter luftrenarna startats (PM2,5 ca 40 innan luftrenarna drogs igång)

Sedan kan man naturligtvis debattera hur väl kalibrerad leksaken är. 

20190205_121912.thumb.jpg.c4799525106abd84e36f44abea9fce17.jpg

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu varnas det för dålig luft även i Khon Kaen och flera andra orter i Issan! Det är väl främst eldandet på sockerrörsfälten som är boven i dramat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

 

Äntligen börjar man diskutera att införa EPA krav för fordon, inte en dag försent. Så med lite tur kanske man kan införa kravet någon gång efter 2030 ;)

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

 

Note. Syd Korea har samma krav som US, och detta som enda land utanför Amerika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 10 månader senare...

Ingen skoldag idag 😉

 

Nearly 300,000 students from 437 schools around Bangkok are having the day off after the Bangkok governor announced they could stay home and avoid the city’s smog. Ironically, today’s city air pollution has reduced to its lowest level in a week.

 

https://thethaiger.com/hot-news/air-pollution/nearly-300000-Bangkok-school-students-stay-at-home-today-as-a-measure-to-reduce-air-pollution

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, stjp8729 said:

Hej

 

En av anledningar (och många många fler) vi flydde Shanghell var luftkvaliteten, och nu luften till och med värre än Shanghell. 

 

Snart dags att emigrera till Sverige???

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Du får ta trampcykeln till Korea. Flyga är skamligt om man är Svensk!!!😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Muimatt:

Du får ta trampcykeln till Korea. Flyga är skamligt om man är Svensk!!!😀

Hej Muimatt.

 

Jag har dispens, och den är undertecknad av Greta.

 

1. Kan inte cykla.

2. Kan inte simma.

3. Har noll lokalsinne.

 

Så jag är undantagen, och får flyga.

 

Ha en kanonbra dag.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, stjp8729 said:

Hej Muimatt.

 

Jag har dispens, och den är undertecknad av Greta.

 

1. Kan inte cykla.

2. Kan inte simma.

3. Har noll lokalsinne.

 

Så jag är undantagen, och får flyga.

 

Ha en kanonbra dag.

:wai:

Du kan nog få köpa en biljett på en fraktbåt......😂😂😂

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, stjp8729 said:

Hej

 

En av anledningar (och många många fler) vi flydde Shanghell var luftkvaliteten, och nu luften till och med värre än Shanghell. 

 

Snart dags att emigrera till Sverige???

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Vi har inte märkt någon dålig luft här på Samui. Det kommer inte  hit förräns Indonesierna eldar på och vinden är nordöstlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Muimatt:

Du kan nog få köpa en biljett på en fraktbåt......😂😂😂

Hej Muimatt,

 

Tyvärr, tyvärr..  Jag är desutom sjösjuk på alla ej dokumenterade brister som inte ännu är  registrerade, så funkar inte. Men tack för att du påminde mig, får lägga till detta.

 

Ha en kanonbra dag.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...