Jump to content
Batting

Huka er!

Recommended Posts

UglyFarang
11 timmar sedan, skrev tennek:

Felstavat har dysklish eller vad det nu heter

Dyslexi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Batting
21 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Av din stavning att döma så är det nog ett gäng från Överkalix. 

Jah är det därifrån sådana där kommer. ”Lilla Sötnosen” brukar fråga mig var folk kommer från när hon hör ett språk som hon inte riktigt kan placera. Så då går jag där och säger Frankrike, Italien, ibland Sverige, och ofta Tyskland.

Förra året i Khao Lak hade jag just stolt talat om att ett par kom från Sverige när en pappa och en son kom och ställde sig bredvid oss vid ett övergångsställe. En bil med stor motorstyrka dundrade förbi och pappan gav upp något slags barnsligt tjut, och förklarade högljut och imponerat för sonen att, ”Huuuuva, thäää måst va minst en V åt i thäää thä pilen!”. Han pekade efter bilen och fortsatte högljut och bräkande.

”Lilla Sötnosen” tittade lite frågande upp på mig, och jag tänkte, och hoppades att hon inte skulle fråga.... 😬

• Ge karma 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige
Jah är det därifrån sådana där kommer. ”Lilla Sötnosen” brukar fråga mig var folk kommer från när hon hör ett språk som hon inte riktigt kan placera. Så då går jag där och säger Frankrike, Italien, ibland Sverige, och ofta Tyskland.

Förra året i Khao Lak hade jag just stolt talat om att ett par kom från Sverige när en pappa och en son kom och ställde sig bredvid oss vid ett övergångsställe. En bil med stor motorstyrka dundrade förbi och pappan gav upp något slags barnsligt tjut, och förklarade högljut och imponerat för sonen att, ”Huuuuva, thäää måst va minst en V åt i thäää thä pilen!”. Han pekade efter bilen och fortsatte högljut och bräkande.

”Lilla Sötnosen” tittade lite frågande upp på mig, och jag tänkte, och hoppades att hon inte skulle fråga....

Tavelsjö?
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Batting

När jag var i Skellefteå så skulle de prompt ha mig att uttala Burträsk som de tycker att det ska uttalas.
Det lyckades givetvis inte, och jag tröttnade lite på det tröttsamma tjatet.
Jag skiter väl i hur de där infödingarna vill uttala namnet på en by som jag aldrig sett, och är tveksam till om jag ens vill se.

Jag menar, om en kille från Västerbotten kommer till Göteborg så inte fan envisas väl Göteborgarna med att han tvunget ska uttala Askim på något speciellt vis?
Eller jag som kommer från Närke står ju inte här och försöker med överdriven och dryg dialekt lära mina besökare hur man uttalar Viby på ett tillräckligt bonnigt vis.
Vi Närkingar inser att vi inte har någon vacker dialekt.

Är Norrlänningar helt tondöva?   :yuush:

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy