Jump to content
IGNORERAD

Vad köper ni för mjölk i Thailand?


JohanB

Recommended Posts

Det är ju gott med ett glas mjölk till fläskpannkakorna med tranbärssylt i bland, samt till stuvning, moset, kaffet och annan matlagning.

Nu finns det en del olika sorter på hyllorna i Big-C, Tesco och Makro mm. En del är hårt processad med tillsatser och påstås besitta ovärderliga egenskaper. En del smakar OK, men många smakar apa.

Efter ha provat olika sorter har min favorit blivit ChokChai, som kan hittas på alla 3 ovannämda butiker här i Nakhon Sawan och troligen över hela Thailand. 100% ren mjölk utan tillsatser och medel-pastöriserad från den kända ChokChai farmen.

Finns som helmjölk (mörkblå kork) och low-fat (ljusblå cap)

Det är nog lite svårt för en farang att förstå den röriga etiketten, så många har nog förbisett att prova den.

561B5517-12B2-449A-91F9-8478FA05590E.thumb.jpeg.b1c4c1920b44ce1049ec448fcb5a08ad.jpeg

Så här ser den ut i helmjölk-varianten 2-liters dunk. Finns i mindre flaskor med.

 

 

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker inte mjölk, vare sig i Thailand eller Sverige.

Och mjölktetrorna med kondenserad mjölk lillpojken fick utdelat i skolan låg alltid kvar i ryggsäcken när han kom hem, de stekte gumman pannkakor av till lunch varje lördag.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag brukar köpa Meijji och någon enstaka gång Dutch Mill.

Tycker faktiskt det är hugget som stucket, båda funkar..

Har normalt bara mjölk till matlagning, och kaffe......dricker max kanske 6 glas per år.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För matlagning tycker jag inte det spelar någon större roll. Jag tror att jag får i mig mer vitaminer från ölen jag dricker annars.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan sa alltid att mjölk är för kalvar och spädbarn...

 

Älskar dock mjölk... i Sverige...

I Thailand blir de bara med flingorna till frukost...

Dutch eller Miiji med mörkblå kork...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina föräldrar sa till mig när jag var liten

- Drick mjölk så blir du inte uppkäftig

Förstår att det är många på detta forum som inte dricker mjölk:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte fixa min egen frukostgröt på nästa resa. Någon mjölk som passar extra bra till havregrynsgröt?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Tänkte fixa min egen frukostgröt på nästa resa. Någon mjölk som passar extra bra till havregrynsgröt?

Den har jag till gröten och dricker den till frukost 

 

Mvh. Dollemon

 

1455297331_MjlkiThailand.thumb.jpg.f91f9898f65ae0577151788d665011ec.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bli Meiji :meuh:

DSC04617.thumb.JPG.d17f0789961616faf1307b4a3cbdf88c.JPG

Personligen tycker jag mjölk eller vatten är den godaste måltidsdrycken

Mvh Mjölkälskaren

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon mjölkexpert är jag sannerligen inte men jag tror inte att det är någon märkbar skillnad i smak mellan dom större fabrikaten. Däremot är det skillnad i fetthalt där den fetaste sorten har mörkblå kork. Sedan går det nedåt med fetthalten via mellanblå till ljusblå kork.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fritz:

Sedan går det nedåt med fetthalten via mellanblå till ljusblå kork.

Ahh där lärde man sig något....

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste resan hade jag den här ljusblåa (lättmjölk i ett ungefär) i kaffet och damen åt sin havregrynsgröt och drack sin te  med den:

 

G_TT_LTFFFLF.thumb.png.fcd68ccb9e45e87378b50629f6e27821.png

 

Fullt acceptabelt, dock lite dyrare än Meijis vanliga lättmjölk som jag har använt förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag brukar köpa Meijji och någon enstaka gång Dutch Mill.

Jag dricker inte mjölk men det blir ibland till morgongröten. Blir oftast något av dessa fabrikat då. Med mörkblå kapsyl, fett ska det va. Och så brukar jag ha en liten skvätt i kaffet fast där kör jag oftast med chokladmjölk nu. Finns på småflaskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha denna tråd är inget för @B747, han har nog aldrig köpt mjölk i Thailand 5555555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...