Jump to content
Guest wUThai

Vad ger ni i dricks?

Recommended Posts

Abercrombie

Glömde att skriva att jag ger städerskan 20 baht per dag i dricks. Har jag stannat länge på boendet och blivit lite tjenis med henne brukar det slinka med en extra hundring på avresedagen.

• Ge karma 3

Tommy
23 minuter sedan, skrev M33:

Med tanke på hur stor del av totala lönen som är dricks på barer / restauranger förstår jag inte varför en del personal är så förbannat slöa/ointresserade/talanglösa.

Vill de tjäna bra räcker ett påklistrat leende och lite koll glasen. Men oftast mer intressant att diskutera med kollegorna vad de skall äta efteråt...

Jo, speciellt i USA där de beskattas för en viss procent dricks vare sej de får nån eller inte...

Kan väl hålla med om att en hyfsad nivå är 10% där, vet inte om det stämmer överallt men har fattat det som att dricks på brickan/foldern delas mellan alla på stället medan dricks i handen på den man verkligen vill ge något tillfaller denne?

MVH

• Fint 1

MaiChai

Äter ofta luncher på lite sådanan här halvfancy europeiska restauranger, en set menu för mellan 295-595 THB. ++ givetvis. Då brukar jag lämna 15-25 THB per skalle i dricks om allt varit till belåtenhet. 

Är jag på samma ställe på kvällen och inmundigar en finare måltid tillsammans med en pava fermenterade druvor så att det landar på cirkus 3000 battingar så brukar jag lämna en hundring plus mynten.

Sunkölbarer brukar jag jämna av till en 20-40 battingar i dricks beroende på hur hansum jag är just där och då.

Dålig service, matkvalite och/eller ointresserad staff så får de inte en batting i dricks.

Taxi, jämnar upp uppåt, typ kostar det 72 battingar så får han behålla mynten och jag tar tjugan 

• Ge karma 5

Guest wUThai
Med tanke på hur stor del av totala lönen som är dricks på barer / restauranger förstår jag inte varför en del personal är så förbannat slöa/ointresserade/talanglösa.

Vill de tjäna bra räcker ett påklistrat leende och lite koll glasen. Men oftast mer intressant att diskutera med kollegorna vad de skall äta efteråt...
Så jävla sant! Bra där stekarn! Saknar man logik så får man skylla sig själv!

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

stefan5300

Det händer ibland men det beror på tillfället, alltid 20 Baht när jag tankar bilen för fy tusan att vara bland diesel och bensinångor hela dagarna.

Har i och för sig aldrig fattat varför vissa ska ha dricks och andra inte.

• Ge karma 1

broder tuk tuk

Brukar lämna 5 baht kvar i kuvertet när jag betalar bar notan och på restaurangen.

BTT

• Fint 2

stefan5300
25 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Brukar lämna 5 baht kvar i kuvertet när jag betalar bar notan och på restaurangen.

BTT

Ja det räcker, har folk ett arbete med lön så ska det skötas så att både arbetsgivare och kunder blir nöjda.

• Fint 3

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja det räcker, har folk ett arbete med lön så ska det skötas så att både arbetsgivare och kunder blir nöjda.

Nja ska man göra tjejerna i barerna nöjda får man ju minst vara miljonär. Men min policy i Pattaya har alltid varit att ge lika mycket och att betala exakt det som är priset och det gäller både taxi och bland barerna.

Ex så betalade jag aldrig tjejerna på rummet under eller över 1000 baht under mina barår eftersom 1000 baht var det officiella priset. I alla fall efter bahtens fall. Före det var ju priset 500 baht.

Jag ansåg oxå att tjejerna själva skulle betala sin mat med dom 1000 bahten jag gav per dygn vid longtime stay.

Sen att man ibland fick höra att man då var farang kinjao struntade jag i.

BTT

• Ge karma 1
  • Fint 1

Mr  atm
9 timmar sedan, skrev JJC:

10 % är lagom att ge i dricks.

Gäller nästan överalt 

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Ge-dricks

https://www.aftonbladet.se/resa/a/21lMe4/sa-mycket-ska-du-dricksa-pa-utlandsresan

Så mycket dricks ska du lämna – lista land för land

Argentina: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Australien: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Belgien: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Brasilien: 10 procent (Taxi: 10 procent)

Cypern: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Danmark: Inget (Taxi: Avrunda uppåt)

Egypten: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

England: 10 procent (Taxi: 15 procent)

Estland: Avrunda uppåt (Taxi: Avrunda uppåt)

Filippinerna: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Finland: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Frankrike: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Förenade Arabemiraten: Inget (Taxi: Inget)

Grekland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Holland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Irland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Italien: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Kanada: 10 procent (Taxi: 15 procent)

Kroatien: 10 procent (Taxi: Inget)

Malaysia: Inget (Taxi: Inget)

Malta: 15 procent (Taxi: 10 procent)

Marocko: 10 procent 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Mexiko: 10–15 procent (Taxi: Runda av uppåt)

Polen: 10 procent (Taxi: Runda av uppåt)

Singapore: Inget (Taxi: Inget)

Spanien: 7–10 procent (Taxi: 10 procent)

Thailand: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Turkiet: Avrunda uppåt (Taxi: Avrunda uppåt)

Tyskland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

USA: 15–20 procent (Taxi: 10–15 procent)

Så mycket SKA du lämna.

Bullshit.

Tex. Thailand 10 procent. Dom flesta ställena i Thailand kollar nog att vad är det här förutom där det är mycket turister så som nordamerikaner.

Helt frivilligt om man vill lämna något.

Skulle vara skönt utan denna dårskap förutom i Nordamerika kanske.

• Fint 1

Esspe
4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det händer ibland men det beror på tillfället, alltid 20 Baht när jag tankar bilen för fy tusan att vara bland diesel och bensinångor hela dagarna.

Har i och för sig aldrig fattat varför vissa ska ha dricks och andra inte.

Förr så fick man alltid rutorna rengjorda när man tankade men det har dom flesta slutat med. Fick det häromdagen och när han skulle ge pengar tillbaka stack jag till honom en 20 batting. Han hade nog aldrig fått dricks förr, visste inte vilket ben han skulle stå på och fiollåda storlek större. 

• Ge karma 4

Esspe
3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

BTT

Det där är en ren förolämpning och då är det bättre att inte lämna alls om det inte är ett sätt att markera missnöje.

VI var ett större gäng på Ambassador i Bangkok som käkade middag en gång. Sämsta service nånsin, nonchalant och icke närvarande. 8 pers var vi och det blev 1 Baht i dricks just för att markera.

• Ge karma 8
  • Fint 1

svampen

Brukar lämna mynten på restaurang är det bra service på Hotellet några nätter blir det väl någon hundring till städ / service personalen .

Vi skänker istället till väl behövande på barnhemmen i Nonthamburi en gång om året basvaror lite godis paket samt en bunt stang.

Tycker det är mer välbehövlig än arbetande människor ska få stora summor dricks .

Mvh 🍄

Edited by svampen
  • Ge karma 9

Soengsang
3 timmar sedan, skrev Esspe:

Det där är en ren förolämpning och då är det bättre att inte lämna alls om det inte är ett sätt att markera missnöje.

Naturligtvis, men tydligen förstod inte alla det.

• Ge karma 1