Jump to content
IGNORERAD

Vad ger ni i dricks?


Guest wUThai

Recommended Posts

Sitter nere på Beachroad och sveper en bärs eller två på Mulligans.

 

Bojan är lack på mig! [emoji33]

 

Hon tycker jag ger för mycket i dricks! [emoji3]

Så nu är frågan. Vad ger ni själva i dricks? Låt säga ni går på ett lite finare ställe med service charge inräknad i priset. Låt säga att notan hamnar på 3000thb. Beroende på service så ger jag allt mellan 100-300 thb.

 

Tar jag ett par öl på ett Sunkhak så brukar jag en 20thb. Händer att jag ge en 100 thn eller bjussar på några ladydrinks, allt beroende på humör och bemötande av brudarna som servera.

 

Var inte blyga nu. Hur mycket dricks ger ni?

 

4458fccd60f0b523da9d2505aecae57d.jpg

 

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    6

  • Esspe

    5

  • stefan5300

    3

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

För några PR sedan låg jag på din nivå men efter diskussion med frugan blir det bara några mynt. I byn lämnar man inte någon dricks alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt och hållet på hur jag blivit behandlad under mitt besök.

Kommer servitören tillbaka med en massa småmynt i stället för sedlar som det väl kunnat vara blir det INGENTING.

Annars mellan 5 till 10 %.

Link to comment
Dela på andra sajter

För några PR sedan låg jag på din nivå men efter diskussion med frugan blir det bara några mynt. I byn lämnar man inte någon dricks alls.
Problemet är löst nu. Frugan betalar alltid när jag är med! [emoji3]

Men jag har lovat bättring på mitt dricksande när jag är ensam! Får se hur det går med det! [emoji3]

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wUThai:

 

Sitter nere på Beachroad och sveper en bärs eller två på Mulligans.

 

Bojan är lack på mig! emoji33.png

 

Hon tycker jag ger för mycket i dricks! emoji3.png

Så nu är frågan. Vad ger ni själva i dricks? Låt säga ni går på ett lite finare ställe med service charge inräknad i priset. Låt säga att notan hamnar på 3000thb. Beroende på service så ger jag allt mellan 100-300 thb.

 

Tar jag ett par öl på ett Sunkhak så brukar jag en 20thb. Händer att jag ge en 100 thn eller bjussar på några ladydrinks, allt beroende på humör och bemötande av brudarna som servera.

 

Var inte blyga nu. Hur mycket dricks ger ni?

 

4458fccd60f0b523da9d2505aecae57d.jpg

 

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

 

 

Dålig service = dålig dricks och vice versa

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wUThai:

 

Sitter nere på Beachroad och sveper en bärs eller två på Mulligans.

 

Bojan är lack på mig! emoji33.png

 

Hon tycker jag ger för mycket i dricks! emoji3.png

Så nu är frågan. Vad ger ni själva i dricks? Låt säga ni går på ett lite finare ställe med service charge inräknad i priset. Låt säga att notan hamnar på 3000thb. Beroende på service så ger jag allt mellan 100-300 thb.

 

Tar jag ett par öl på ett Sunkhak så brukar jag en 20thb. Händer att jag ge en 100 thn eller bjussar på några ladydrinks, allt beroende på humör och bemötande av brudarna som servera.

 

Var inte blyga nu. Hur mycket dricks ger ni?

 

4458fccd60f0b523da9d2505aecae57d.jpg

 

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

 

 

Fråga inte Bojan hur mycket du skall ge i dricks. Fråga henne hur mycket hon skulle vilja ha om det var hon som jobbade

på restaurangen. Kan nog skilja en del.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga inte Bojan hur mycket du skall ge i dricks. Fråga henne hur mycket hon skulle vilja ha om det var hon som jobbade
på restaurangen. Kan nog skilja en del.
 
MVH
Nutteman
Då hade jag blivit utfattig om jag skulle ge dricks beroende på vad bojan skulle vilja ha. Så det är en dålig idé! ;)

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ 20 baht efter några öl i en bar. En större nota på tex en gogo avrundas uppåt, men minst 20 baht då. Jag ger massagedamen 100 baht. Det är förvisso oproportionerligt mycket i förhållande till priset på massagen, men de jobbar hårt för det och har inte mycket med av priset på massagen. I slutändan är det som så mycket annat i Thailand: Up to you.

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom servicecharge får dom inte en bath i dricks annars är det lite olika beroende på bemötande osv.

 

Mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på Hooters idag efter mitt inlägg. Var ju tvungen och träna lite! Usel service och dom sprang omkring som yra höns!

 

Satte ner foten direkt och gav 14 thb i dricks! [emoji123][emoji109][emoji23]

 

2b116ff1ba3800c14ace60461ebf0168.jpg

 

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Beror helt på graden av alkoholpåverkan..........

 

Nykter = förmodligen alldeles för lite.......

Full = alldeles lagom........

Dyngrak = onödigt mycket........:giggle:

 

Gissa vad som är vanligast när man väl är i LOS?.......:rotfl:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Service charge inluderad - ingenting utom ev en sedel i handen till den som serverat om det varit riktigt bra service. 2 timmars massage för 400 brukar jag lämna 100 Bht om det varit bra. Det förtjänar dom. Städerska på hotell - 20-100 Bht beroende på hur länge jag bott.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 % är lagom att ge i dricks.

Gäller nästan överalt 

 

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Ge-dricks

 

https://www.aftonbladet.se/resa/a/21lMe4/sa-mycket-ska-du-dricksa-pa-utlandsresan

 

Så mycket dricks ska du lämna – lista land för land

Argentina: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Australien: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Belgien: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Brasilien: 10 procent (Taxi: 10 procent)

Cypern: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Danmark: Inget (Taxi: Avrunda uppåt)

Egypten: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

England: 10 procent (Taxi: 15 procent)

Estland: Avrunda uppåt (Taxi: Avrunda uppåt)

Filippinerna: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Finland: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Frankrike: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Förenade Arabemiraten: Inget (Taxi: Inget)

Grekland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Holland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Irland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Italien: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Kanada: 10 procent (Taxi: 15 procent)

Kroatien: 10 procent (Taxi: Inget)

Malaysia: Inget (Taxi: Inget)

Malta: 15 procent (Taxi: 10 procent)

Marocko: 10 procent 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Mexiko: 10–15 procent (Taxi: Runda av uppåt)

Polen: 10 procent (Taxi: Runda av uppåt)

Singapore: Inget (Taxi: Inget)

Spanien: 7–10 procent (Taxi: 10 procent)

Thailand: 10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

Turkiet: Avrunda uppåt (Taxi: Avrunda uppåt)

Tyskland: 5–10 procent (Taxi: Avrunda uppåt)

USA: 15–20 procent (Taxi: 10–15 procent)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev M33:

Dålig service = dålig dricks och vice versa

 

Var på en halvbra restaurang på Virginia beach med några kompisar.

Servitrisen hade inte många rätt, fel mat och drycker serverades, och gillade absolut inte att bli upplyst om sina misstag...

När vi skulle gå sa min chef, Sean (engelsman), "Jag tar notan!"

Han betalade exakt vad som stod på räkningen, och servitrisen sa högt "Where is my Tip!", Sean sa, högre "Here is your tip, GET GOOD AT YOUR JOB!"

 

Har säkert skrivit detta tidigare.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun eller dottern håller i lädret så jag vet ej vad det kostar eller blir dricks, äter och dricker gott å njuter.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tommy:

Var på en halvbra restaurang på Virginia beach med några kompisar.

Servitrisen hade inte många rätt, fel mat och drycker serverades, och gillade absolut inte att bli upplyst om sina misstag...

När vi skulle gå sa min chef, Sean (engelsman), "Jag tar notan!"

Han betalade exakt vad som stod på räkningen, och servitrisen sa högt "Where is my Tip!", Sean sa, högre "Here is your tip, GET GOOD AT YOUR JOB!"

 

Har säkert skrivit detta tidigare.

 

MVH

Med tanke på hur stor del av totala lönen som är dricks på barer / restauranger förstår jag inte varför en del personal är så förbannat slöa/ointresserade/talanglösa.

 

Vill de tjäna bra räcker ett påklistrat leende och lite koll glasen. Men oftast mer intressant att diskutera med kollegorna vad de skall äta efteråt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att skriva att jag ger städerskan 20 baht per dag i dricks. Har jag stannat länge på boendet och blivit lite tjenis med henne brukar det slinka med en extra hundring på avresedagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev M33:

Med tanke på hur stor del av totala lönen som är dricks på barer / restauranger förstår jag inte varför en del personal är så förbannat slöa/ointresserade/talanglösa.

 

Vill de tjäna bra räcker ett påklistrat leende och lite koll glasen. Men oftast mer intressant att diskutera med kollegorna vad de skall äta efteråt...

Jo, speciellt i USA där de beskattas för en viss procent dricks vare sej de får nån eller inte...

 

Kan väl hålla med om att en hyfsad nivå är 10% där, vet inte om det stämmer överallt men har fattat det som att dricks på brickan/foldern delas mellan alla på stället medan dricks i handen på den man verkligen vill ge något tillfaller denne?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter ofta luncher på lite sådanan här halvfancy europeiska restauranger, en set menu för mellan 295-595 THB. ++ givetvis. Då brukar jag lämna 15-25 THB per skalle i dricks om allt varit till belåtenhet. 

 

Är jag på samma ställe på kvällen och inmundigar en finare måltid tillsammans med en pava fermenterade druvor så att det landar på cirkus 3000 battingar så brukar jag lämna en hundring plus mynten.

 

Sunkölbarer brukar jag jämna av till en 20-40 battingar i dricks beroende på hur hansum jag är just där och då.

 

Dålig service, matkvalite och/eller ointresserad staff så får de inte en batting i dricks.

 

Taxi, jämnar upp uppåt, typ kostar det 72 battingar så får han behålla mynten och jag tar tjugan 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur stor del av totala lönen som är dricks på barer / restauranger förstår jag inte varför en del personal är så förbannat slöa/ointresserade/talanglösa.
 
Vill de tjäna bra räcker ett påklistrat leende och lite koll glasen. Men oftast mer intressant att diskutera med kollegorna vad de skall äta efteråt...
Så jävla sant! Bra där stekarn! Saknar man logik så får man skylla sig själv!

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ibland men det beror på tillfället, alltid 20 Baht när jag tankar bilen för fy tusan att vara bland diesel och bensinångor hela dagarna.

 

Har i och för sig aldrig fattat varför vissa ska ha dricks och andra inte.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Brukar lämna 5 baht kvar i kuvertet när jag betalar bar notan och på restaurangen.

 

BTT

Ja det räcker, har folk ett arbete med lön så ska det skötas så att både arbetsgivare och kunder blir nöjda.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja det räcker, har folk ett arbete med lön så ska det skötas så att både arbetsgivare och kunder blir nöjda.

 

Nja ska man göra tjejerna i barerna nöjda får man ju minst vara miljonär. Men min policy i Pattaya har alltid varit att ge lika mycket och att betala exakt det som är priset och det gäller både taxi och bland barerna.

 

Ex så betalade jag aldrig tjejerna på rummet under eller över 1000 baht under mina barår eftersom 1000 baht var det officiella priset. I alla fall efter bahtens fall. Före det var ju priset 500 baht.

 

Jag ansåg oxå att tjejerna själva skulle betala sin mat med dom 1000 bahten jag gav per dygn vid longtime stay.

 

Sen att man ibland fick höra att man då var farang kinjao struntade jag i.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Det händer ibland men det beror på tillfället, alltid 20 Baht när jag tankar bilen för fy tusan att vara bland diesel och bensinångor hela dagarna.

 

Har i och för sig aldrig fattat varför vissa ska ha dricks och andra inte.

Ja varför ska inte dom på Mc Donalds ha dricks för ??

kaffekuk.jpeg.500a1beafbec2d9a19b3c29f381755ce.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...