Jump to content
IGNORERAD

Byggmateriel i Thailand


copterfan

Recommended Posts

De takskivor som det används en hel del av här i Thailand.....vad är de gjorda av? Det är typen som är 500x1200 och finns i 4-6 mm tjocklek som jag undrar över. Finns även släta väggskivor i samma mtrl.

Verkar vara cementaktigt.....thaiarna benämner det ju bara med "fiber".

Det liknar ju Eternit som vi hade i Sverige förr och som nu ska behandlas likvärt med atomsopor.

Om det är samma material de använder här så kanske man bör vara försiktig.....dammar rätt friskt då man kapar med rondellen.

Jag kör då med mask då jag kapar i detta mtrl.

Undrar även över de lättbetongblock som används här.......är det samma hälsorisk (Radon) som de gamla Ytongblocken vi använde förr i Sverige.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är träfiber och cement i skivor och liknande produkter.

Inte asbest. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev acarls:

Är det VIVA board?

http://www.viva.co.th/

Finns nog många olika namn och tillverkare.

Skivmaterial, brädor och golvplank som är cementbaserade, dom klarar insekter och fukt bättre.

 

Om jag minns rätt hette det vi köpte till en fasad ConWood. (trästruktur)

 

Nyligen har vi köpt skivmaterial i cementfiber som heter Hardiflex.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

De takskivor som det används en hel del av här i Thailand.....vad är de gjorda av? Det är typen som är 500x1200 och finns i 4-6 mm tjocklek som jag undrar över. Finns även släta väggskivor i samma mtrl.
Verkar vara cementaktigt.....thaiarna benämner det ju bara med "fiber".
Det liknar ju Eternit som vi hade i Sverige förr och som nu ska behandlas likvärt med atomsopor.
Om det är samma material de använder här så kanske man bör vara försiktig.....dammar rätt friskt då man kapar med rondellen.
Jag kör då med mask då jag kapar i detta mtrl.
Undrar även över de lättbetongblock som används här.......är det samma hälsorisk (Radon) som de gamla Ytongblocken vi använde förr i Sverige.
 
 
Fiber cement skivor tillverkade av cementvälling blandat med olika typer av fibrer. Den största tillverkaren Shera har hemsida även på engelska och säger att de använder träfibrer.
Lättbetongen här är inte samma som den som kallades Ytong blå lättbetong i Sverige och tillverkades av mineraler från Skövdetrakten. Är man orolig av sig är Thailand inte det bästa landet att bosätta sig i. [emoji23]

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-21 at 09:12, skrev Hemska Sven:

Fiber cement skivor tillverkade av cementvälling blandat med olika typer av fibrer. Den största tillverkaren Shera har hemsida även på engelska och säger att de använder träfibrer.
Lättbetongen här är inte samma som den som kallades Ytong blå lättbetong i Sverige och tillverkades av mineraler från Skövdetrakten. Är man orolig av sig är Thailand inte det bästa landet att bosätta sig i. emoji23.png

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Är mycket väl medveten om att det inte är den bästa platsen på horden att bosätta sig på eftersom jag bor här.

Men eftersom vi svenskar är så oerhört upplysta och kunniga så tycker jag att man kan sondera terrängen och söka information inför vissa byggnationer och reparationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...