Jump to content
IGNORERAD

Kaos!!!


thomas001

Recommended Posts

4 minutes ago, Surin P3 said:

Jag är lite långsam idag. 

Eftersom det finns mängder med exempel, kan du nämna nåt, så jag hänger med på din tankebana?

Jag kan nämna nått :-). Rättssystemet, se hur tex Mr. Redbulls son behandlas kontra vanliga thailändare som begår samma typ av brott, eller varför inte VDn på Ithalthai och hans jaktbrott?  Köpta privilegier. 

Man kan ju också genom åren minnas rätt många klipp tack vare sociala media, på patroniseringen. Tex han med den finare bilen som ville att MC-taxiföraren han krockade med skulle buga inför bilen, eller han som slog till en säkerhetsvakt på Suvvan som bara gjorde sitt jobb. De kom dock inte undan.

 

Den systematiska stölden av socialbidrag avsedda för de allra fattigaste och HIV-sjuka skulle jag nog också kunna räkna in som exempel, eftersom det var sanktionerat från högsta ämbetsmannanivå.

 

Bästa exemplen dock onämnbara av väl kända skäl, så de får vi ta vid nästa stenbordsmöte i Pattaya :-) 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    10

  • spooncreek

    10

  • leifen

    6

  • audirs2

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag kan nämna nått :-). Rättssystemet, se hur tex Mr. Redbulls son behandlas kontra vanliga thailändare som begår samma typ av brott, eller varför inte VDn på Ithalthai och hans jaktbrott?  Köpta privilegier. 

Man kan ju också genom åren minnas rätt många klipp tack vare sociala media, på patroniseringen. Tex han med den finare bilen som ville att MC-taxiföraren han krockade med skulle buga inför bilen, eller han som slog till en säkerhetsvakt på Suvvan som bara gjorde sitt jobb. De kom dock inte undan.

 

Den systematiska stölden av socialbidrag avsedda för de allra fattigaste och HIV-sjuka skulle jag nog också kunna räkna in som exempel, eftersom det var sanktionerat från högsta ämbetsmannanivå.

 

Bästa exemplen dock onämnbara av väl kända skäl, så de får vi ta vid nästa stenbordsmöte i Pattaya :-) 

 

 

Ok, vi pratar om olika saker. 

 

Att individer som blivit rika utnyttjar varje möjlighet till förbättra eller slippa försämring med sina pengar har inget att göra med vem som är i mottagaränden. Utan av rent egoistiska skäl sker detta. 

 

Vad gäller mc grejen, så är mera sånt jag menar. En rik idi*t vill att någon (enligt honom) lägre stående ska visa att den rika idi*ten står högre i hierarkin. 

Sånt är inte helt vanligt och på väg att försvinna mer och mer. 

Mest tror jag på grund av att det blir svårare och svårare att se vem som faktiskt är högre i denna thailändska hierarki. 

Det blir ju ytterst pinsamt om den lägre stående individen visar sig stå högre upp än du i skalan. 

 

Å andra sidan kan jag ha fel. 

Det kan vara så att denna ekonomiska spricka, om den blir till en faktisk spricka, gör att de fattiga börjar hanteras som boskap eller slavar. 

 

Allt är möjligt i världen idag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan imponeras av de rika, i Thailand tex alla de etniska kineser som kom hit med relativt tomma händer och har byggt sig stora förmögenheter på bra affärer. Thailands rikaste man tex, Dhanin Chearavanont (CP-Group). Men på det stora hela, är det inte just stampar nedåt som den rika procenten gör i Thailand i väldigt stor utsträckning? Det feodala systemet bygger ju i mångt och mycket på det. Att strö lite allmosor vid större högtider är väl ett bra exempel på det, att rättssystemet hanterar rika och fattiga olika ett annat.

 
Utan ett fungerande skattesystem funkar inte omfördelning.

Sverige är i den andra extrema änden av skalan.

Företag betalar dock ingen skatt idag.
Bara moms / löneskatt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Nicholas said:

Utan ett fungerande skattesystem funkar inte omfördelning.

Sverige är i den andra extrema änden av skalan.

Företag betalar dock ingen skatt idag.
Bara moms / löneskatt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Medhåll angående omfördelning via skatt och att Thailand vs Sverige är extremer åt olika håll avseende det. Men visst är företagsskatten i Thailand mellan 10-30 %, eller är jag helt fel ute där? Däremot betalar väl småföretag relativt lite eller inget i vare sig företagsskatt eller löneskatt, vilket iofs kan betraktas om en "dold"omfördelning

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎12‎/‎12‎/‎2018 at 7:56 AM, Surin P3 said:

Det är ganska ointressant detta med klyftan. 

Delvis för att den alltid finns och alltid kommer att finnas (Pareto distribution), men också för att den inte visar något viktigt. 

 

Ser inte total ekonomisk jämlikhet som något som är värt att sträva efter. 

 

Det viktiga tycker jag är att den sämsta levnadsstandarden förbättras till en acceptabel nivå och det verkar ju vara på väg att ske även i Thailand.

 

Vi var på Pino Latte Cafe häromdagen och antalet människor där i "medelklassen" var enorm. En syn som var helt obefintlig när jag flyttade hit. 

Så att medelklassen blir till och stadigt växer känns som ett riktigt bra steg i helt rätt riktning. 

Jag håller inte med om att klyftan är ointressant. Det är bara att titta i tabellen så ser man att alla framgångsrika länder har mindre klyftor än de mindre framgångsrika länderna, så helt klart finns det ett direkt samband mellan ekonomiska klyftor och framgångsrik ekonomi. Och det kan inte gärna vara ointressant. 

 

Det finns några uppenbara anledningar till varför detta samband finns; när de välbärgade inte beskattas finns inte nog med allmänna medel för att de fattigas barn ska kunna skaffa sig en utbildning som kan hjälpa landet framåt, det finns inte nog med allmänna medel för vettig infrastruktur osv. Långvariga stora klyftor skapar också ett klassamhälle som gör att patroniseringsfåror och glastak får smarta och hårt arbetande människor att snart ge upp sina drömmar då möjligheterna bara finns i teorin.

 

I Thailand finns ingen kapitalskatt, ingen fastighetsskatt, ingen förmögenhetsskatt, ingen arvsskatt och i stort sett ingen markskatt. För de riktigt besuttna finns egentligen heller ingen löneskatt eller företagsskatt. Detta är direkt kontraproduktivt för nationalrikedomen då en rik familj är garanterad rikedom i hundratals år bara genom passiv placering. Jag vet genom bekanta att en väldigt stor andel av Thailands allra bäst utbildade aldrig har jobbat en dag i sina liv och varför skulle de göra det när de kan plocka ut 10 miljoner Baht i månaden skattefritt resten av livet. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Jag håller inte med om att klyftan är ointressant. Det är bara att titta i tabellen så ser man att alla framgångsrika länder har mindre klyftor än de mindre framgångsrika länderna, så helt klart finns det ett direkt samband mellan ekonomiska klyftor och framgångsrik ekonomi. Och det kan inte gärna vara ointressant. 

 

Det finns några uppenbara anledningar till varför detta samband finns; när de välbärgade inte beskattas finns inte nog med allmänna medel för att de fattigas barn ska kunna skaffa sig en utbildning som kan hjälpa landet framåt, det finns inte nog med allmänna medel för vettig infrastruktur osv. Långvariga stora klyftor skapar också ett klassamhälle som gör att patroniseringsfåror och glastak får smarta och hårt arbetande människor att snart ge upp sina drömmar då möjligheterna bara finns i teorin.

 

I Thailand finns ingen kapitalskatt, ingen fastighetsskatt, ingen förmögenhetsskatt, ingen arvsskatt och i stort sett ingen markskatt. För de riktigt besuttna finns egentligen heller ingen löneskatt eller företagsskatt. Detta är direkt kontraproduktivt för nationalrikedomen då en rik familj är garanterad rikedom i hundratals år bara genom passiv placering. Jag vet genom bekanta att en väldigt stor andel av Thailands allra bäst utbildade aldrig har jobbat en dag i sina liv och varför skulle de göra det när de kan plocka ut 10 miljoner Baht i månaden skattefritt resten av livet. 

Jag inte tillräckligt insatt för att kunna svara på ett övertygade sätt om jag har rätt eller fel, så jag gör som vanligt och kör på ryggradskänsla. 

 

Och har tänkt lite på detta nu och tycker fortfarande att klyftan är relativt ointressant eftersom den bara finns i teorin. 

Det finns alltså folk i Thailand någonstans på skalan längs hela ekonomiska axeln. 

 

Hade det funnits ett stort gap någonstans längs axeln, hade jag förmodligen tyckt annorlunda. 

 

Jag ser inte direkt i tabellerna heller att de fattiga skulle blivit fattigare och de rika rikare. 

Jämfört mellan 2014 och 2018.

Fast det kan ju bero på hur dessa listors skalor är uppbyggda. Mer detaljrikt uppdelat hade varit bättre. 

 

Att rika i Thailand förblir rika är inte ett problem heller tycker jag även om det hade varit bättre om de fick jobba lite mer för att behålla sin förmögenhet. 

 

Att Sverige har nio gånger fler dollarmiljonärer än Thailand är lite konstigt, tycker jag. 

Även om de blivit dryga 100,000 färre sedan 2014. Vilket säkert anses som bra av vissa, eftersom de bara stjäl av de fattiga ändå. :D

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Surin P3 said:

Jag inte tillräckligt insatt för att kunna svara på ett övertygade sätt om jag har rätt eller fel, så jag gör som vanligt och kör på ryggradskänsla. 

 

Och har tänkt lite på detta nu och tycker fortfarande att klyftan är relativt ointressant eftersom den bara finns i teorin. 

Det finns alltså folk i Thailand någonstans på skalan längs hela ekonomiska axeln. 

 

Hade det funnits ett stort gap någonstans längs axeln, hade jag förmodligen tyckt annorlunda. 

 

Jag ser inte direkt i tabellerna heller att de fattiga skulle blivit fattigare och de rika rikare. 

Jämfört mellan 2014 och 2018.

Fast det kan ju bero på hur dessa listors skalor är uppbyggda. Mer detaljrikt uppdelat hade varit bättre. 

 

Att rika i Thailand förblir rika är inte ett problem heller tycker jag även om det hade varit bättre om de fick jobba lite mer för att behålla sin förmögenhet. 

 

Att Sverige har nio gånger fler dollarmiljonärer än Thailand är lite konstigt, tycker jag. 

Även om de blivit dryga 100,000 färre sedan 2014. Vilket säkert anses som bra av vissa, eftersom de bara stjäl av de fattiga ändå. :D

Jag kör också, som alltid, huvudsakligen på ryggmärgen. I det här fallet är "klyftan" tydligt definierad "hur stor andel av landets förmögenhet äger den rikaste procenten". Det är alltså den 1% som alla vill tillhöra som jämförs med de andra 99%. Din och min familj kanske tillhör den andra eller tredje procenten, och vi har det ju rätt bra, så visst finns det en skala ned till Somchai i Nakorn Nowhere som tjänar 1,000 Baht/månad. Inte desto mindre så visar den här förmögenhetskoncentrationen på ett problem som inga utvecklade länder har. Om det blivit värre eller inte de senaste åren tror jag beror på hur man mäter men faktumet att Thailand ligger i den absoluta världstoppen tyder alla mätningar på.

 

Jag anser inte att alla rika "stjäl av de fattiga" men ett ekonomiskt system som Thailands gör att rika förblir rika och att klassresor närmast blir omöjliga, en halv klass per generation får nog anses som en gigantisk prestation. Och det kan aldrig vara bra. Ungar är inte per automatik smarta och drivna bara för att deras föräldrar har stålar, har många exempel på det i dotterns skola. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Atom:

Inte desto mindre så visar den här förmögenhetskoncentrationen på ett problem som inga utvecklade länder har.

Nja, jag vill inte gärna jämföra de rikaste med de fattigaste, bara på grund av att det inte visar på något konkret, enligt mig. 

Ser inte sambandet riktigt. 

 

Skulle hellre jämföra de fattiga med de lite mindre fattiga för att se hur det går och har gått. 

 

Hela Thailand har ju utvecklats mycket de senaste 20 åren och det har inte skett pga den rikaste procenten utan kanske de rikaste 10%:en. Så din lösning med att beskatta de extremt rika (1%) skulle förmodligen göra en enorm skillnad om dessa skatteintäkter användes på rätt sätt. 

 

Vad gäller klassresor, så är jag lite fundersam över svårighetsgraden här jämfört med till exempel Sverige. Det är inte direkt solklart att det är lättare i Sverige även fast det är ett, i teorin, klasslöst och jämlikt samhälle. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Surin P3:

Vad gäller klassresor, så är jag lite fundersam över svårighetsgraden här jämfört med till exempel Sverige. Det är inte direkt solklart att det är lättare i Sverige även fast det är ett, i teorin, klasslöst och jämlikt samhälle. 

Att det är gratis skolgång i Sverige hela vägen borde ju underlätta att även smarta ungar som kommer från mindre bemedlade familjer har en chans att göra karriär.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

 

Vad gäller klassresor, så är jag lite fundersam över svårighetsgraden här jämfört med till exempel Sverige. Det är inte direkt solklart att det är lättare i Sverige även fast det är ett, i teorin, klasslöst och jämlikt samhälle. 

I Sverige, och även Finland,  finns nu många unga,  smarta och  driftiga, framförallt inom telecom och spel sektorn, som de senaste tio åren tagit sig upp och har årliga miljoninkomster. Till och med till till toppen av inkomstligan.

Har du några exempel på att detta hänt i Thailand de senaste tio åren?

Kommun för kommun: De hade störst inkomster under 2017

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelning av förmögenheter är ett knepigt ämne då det sällan beskriver fattigdom eller inkomster.

 

Sett en tabell där bara 30% av svenskarna har mindre tillgångar än skulder men ändå lever ett gott liv.

I en förmögenhetsstudie/statistik skulle dom räknas som arma fattiga med noll i förmögenhet.

Rent förödande med ett land där 30% äger noll, halva befolkningen äger inte ens sitt eget boende men ändå har råd med två Thailandsresor, segelbåt och en sommarstuga samt en bil till alla i familjen..

Hur värderas mark som de ”fattiga” i Thailand äger, inte sällan med värde över 1 miljon per rai i stadsnära miljöer?

Noll i inkomst i hängmattan men 50 rai med rätta papper. Fattig eller rik angående förmögenhet?

 

Nja, medelinkomst ger ett bättre resultat tycker jag, där ligger Thailand väl mot sina grannländer i Asien ;) fast ingen deklarerar dock...

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-13 at 12:08, skrev leifen:

 

Jag tittade på den länk som fanns i Bangkok Post som låg till grund för artikeln.

Tabell 6-6 på sidan 157 i pdf redovisningen 

 

 

index.cfm?fileid=777FDF0E-E060-F608-52DA

Norge verkar inte ha kommit in med rapport, men jag orkar inte läsa hela, det var myyyyyyyyyyycket text i denna rapport! Dom andra nordiska länderna verkar ju sköta sig.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Surin P3 said:

Nja, jag vill inte gärna jämföra de rikaste med de fattigaste, bara på grund av att det inte visar på något konkret, enligt mig. 

Ser inte sambandet riktigt. 

 

Skulle hellre jämföra de fattiga med de lite mindre fattiga för att se hur det går och har gått. 

 

Hela Thailand har ju utvecklats mycket de senaste 20 åren och det har inte skett pga den rikaste procenten utan kanske de rikaste 10%:en. Så din lösning med att beskatta de extremt rika (1%) skulle förmodligen göra en enorm skillnad om dessa skatteintäkter användes på rätt sätt. 

 

Vad gäller klassresor, så är jag lite fundersam över svårighetsgraden här jämfört med till exempel Sverige. Det är inte direkt solklart att det är lättare i Sverige även fast det är ett, i teorin, klasslöst och jämlikt samhälle. 

Jag är egentligen lite för tankad för att svara men eftersom du är The Boss så gör jag ett undantag.

 

Jag tror du missuppfattat undersökningen; det är inte de rikaste mot de fattigaste utan de rikaste mot alla andra, inkl din och min familj. Att den rikaste procenten sitter på närmare 70% av alla tillgångar är ett problem; och på så många sätt. Det är inget problem för min dotter, det är hennes kompisar som är den procenten, men det är ett problem för dina barn för det spelar ingen roll hur smarta och drivna de är, de släpps aldrig in. Och då är dina barn ändå andra eller tredje procenten, tänk då på de som är i 90:e procenten.

 

Visst finns det en medelklass som har det rätt bra men det är ganska täta skott mellan medelklassen och överklassen. De kan jobba sig upp till en viss nivå och de kan starta ett företag som växer till en viss nivå men en dag tar det stopp; know who är trots allt viktigare är know how.

 

Thailand växer snabbare än Sverige och andra i-länder så visst kan man klättra i de lägre skikten, men att jag kommer leva länge nog för att uppleva att ett Spotify, Minecraft eller Skype kommer från en unge i Mukdahan tror jag inte på. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Atom:

Jag är egentligen lite för tankad för att svara men eftersom du är The Boss så gör jag ett undantag.

 

Jag tror du missuppfattat undersökningen; det är inte de rikaste mot de fattigaste utan de rikaste mot alla andra, inkl din och min familj. Att den rikaste procenten sitter på närmare 70% av alla tillgångar är ett problem; och på så många sätt. Det är inget problem för min dotter, det är hennes kompisar som är den procenten, men det är ett problem för dina barn för det spelar ingen roll hur smarta och drivna de är, de släpps aldrig in. Och då är dina barn ändå andra eller tredje procenten, tänk då på de som är i 90:e procenten.

 

Visst finns det en medelklass som har det rätt bra men det är ganska täta skott mellan medelklassen och överklassen. De kan jobba sig upp till en viss nivå och de kan starta ett företag som växer till en viss nivå men en dag tar det stopp; know who är trots allt viktigare är know how.

 

Thailand växer snabbare än Sverige och andra i-länder så visst kan man klättra i de lägre skikten, men att jag kommer leva länge nog för att uppleva att ett Spotify, Minecraft eller Skype kommer från en unge i Mukdahan tror jag inte på. 

Visst kan jag ha missuppfattat undersökningen. 

Men jag är inte helt säker på att jag gjort det. 

 

Min första och viktigaste fråga är om det verkligen är målet för alla att komma så högt upp i denna ekonomiska skala som möjligt? 

 

Är det inte viktigare att höja nivån i botten på skalan? Och kan detta bara göras genom att se till att topp-procenten inte har för mycket? 

 

Jag själv till exempel tycker att vår som ska göra nåt i sitt arbetsliv som han gillar hellre än att tjäna mer pengar. 

Självklart är att han har förmodligen tusen gånger lättare att få ett sånt jobb än den normala risbondens son. 

Men jag har också sett att tre familjer ifrån frugans släkt sett till att deras barn gått om 90% av Thailands befolkning ekonomiskt. 

Och det på en generation. 

 

Visst kan de vara undantag, men jag tror och hoppas inte det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎12‎/‎16‎/‎2018 at 9:02 AM, Surin P3 said:

Visst kan jag ha missuppfattat undersökningen. 

Men jag är inte helt säker på att jag gjort det. 

 

Min första och viktigaste fråga är om det verkligen är målet för alla att komma så högt upp i denna ekonomiska skala som möjligt? 

 

Är det inte viktigare att höja nivån i botten på skalan? Och kan detta bara göras genom att se till att topp-procenten inte har för mycket? 

 

Jag själv till exempel tycker att vår som ska göra nåt i sitt arbetsliv som han gillar hellre än att tjäna mer pengar. 

Självklart är att han har förmodligen tusen gånger lättare att få ett sånt jobb än den normala risbondens son. 

Men jag har också sett att tre familjer ifrån frugans släkt sett till att deras barn gått om 90% av Thailands befolkning ekonomiskt. 

Och det på en generation. 

 

Visst kan de vara undantag, men jag tror och hoppas inte det. 

Livet är, och kan aldrig, vara helt rättvist. Att vissa är mycket rikare än andra är helt naturligt och dessutom önskvärt. För väldigt många är rikedom en drivkraft för att plugga och jobba hårt och ju fler medborgare som pluggar och jobbar hårt, desto bättre blir det ( i alla fall ekonomiskt) för hela landet. Det är inget problem i sig att det finns thailändare som är oerhört rika, ett större problem är att staten och rättsväsendet är för svagt. Jag skulle tro att den där procenten som äger 70% av Thailands rikedomar i genomsnitt skattar under 5% och det är givetvis en av anledningarna till att 80% av alla thailändare får en av Asiens allra sämsta skola.

 

För att en land ska kunna utvecklas så måste de smartaste och mest arbetsamma ha en chans att klättra till toppen men här ger de oftast upp eller blir stoppade innan de ens nått halvvägs medans lite korkade och lata rikemanssöner får jobb de inte alls är kvalificerade för. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-10 at 11:33, skrev broder tuk tuk:

 

Hur korkade och dumma är dom fattigaste thaiarna egentligen?

 

Jag har ju stött på ett antal bartjejer genom åren med minimal utbildning men dumma har dom definitivt inte varit.

 

Oftast klipskare än vad jag själv är.

 

BTT

sängkammarsnack brukar dom flesta thaitjer/kvinnor vara smartare än vissa män./dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...