Jump to content
IGNORERAD

Nya avgifter for bankomatuttag from 17 april.


Steinlager

Recommended Posts

Tallviking

BAY betyder Bank of Ayuttaya

Tjejens kompis tar ut på en bankomat nära sitt kontor inne i Bangkok

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    18

  • Herr Chang

    10

  • Tallviking

    10

  • pigge01

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför kan ni inte scanna in växlingskvittona och sedan bifoga bilderna som det är nu kan de ju lätt förvanskas?

Borde absolut finnas en egen tråd med växlingskvitton!

Är det förresten någon som vill byta bort ett kvitto från Roi Et?

Samlaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Den 1/6 gjorde BAY inte det i den automaten i Bangkok i alla fall.

Tror dom håller på att rulla ut ny programvara till alla ATM:er i Thaland succesivt och dom som inte kan göra detta online åker antagligen runt och programmerar om sina ATM:er så då blir det lite blandat angående avgift eller inte under en tid framöver

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det är ett rent helsike att åka runt och byta växlingskurserna i automaterna.

Automat Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog stämma detta... har några uttag från "Bay" i Burirum från förra veckan, b.la. ett par på 100 baht.

Så inga 150 bahtare på dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alternativ till utländska bankkort blir då att skaffa ett thailändskt bankkonto med tillhörande ATM-kort. Problemet med detta är att man ej kan ha turistvisa i sitt pass då man ansöker.

Att komma runt detta skulle ju kunna vara att någon med "Non immigrant"- eller "Retirement" Visa öppnar ett konto och överlämnar sedan bankboken och kortet till den som ska ha tillgång till kontot. Kanske en affärsidé...

Jag har ett konto och visakort på Kasikorn bank som jag öppnade med turistvisa och det var inget problem då (November förra året)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Jag har ett konto och visakort på Kasikorn bank som jag öppnade med turistvisa och det var inget problem då (November förra året)!

Olika regler på olika banker, dessutom kan det skilja sig mellan kontor som hör till samma bank. Beror kanske mycket på personalens humör för dagen ;-)

Ser man bara någorlunda prydlig ut torde det inte vara något problem att öppna konto, även om man bara har turistvisa och hotellet som adress. Fast det lyckas kanske inte första försöket.

Själv fick jag konto hos Siam Commercial Bank 2002. Försökte först hos Thai Military Bank, men där blev jag nekad. Man var dock vänliga nog att rekommendera SCB.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ni som har egna konton i thailändsk bank med visa:

Vad betalar ni i årsavgift för detta ?

Hur mycket betalar ni i avgift när ni för över pengar från era svanska konton till era thailändska konton ?

Lönar det sig jämför med ett ICA-kort och 150bathsavgiften ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades "bara" få kort knutet till mitt konto för uttag i ATM i Bangkok Bank. Kostar 20 bath i andra ATM, går ej i Sverige.

Har glömt kolla årsavgiften.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Ni som har egna konton i thailändsk bank med visa:

Vad betalar ni i årsavgift för detta ?

Hur mycket betalar ni i avgift när ni för över pengar från era svanska konton till era thailändska konton ?

Lönar det sig jämför med ett ICA-kort och 150bathsavgiften ?

Jag tror nog ICA-kortet är bäst trots allt, åtminstone om man tar ut större belopp.

Har tyvärr ingen koll på avgifter hos SCB då jag tappat bort min bankbok och ej kunnat med att gå in och få kontoutdrag utan den. Kortet har jag förstås, och det funkar utmärkt. Främsta anledningen till thailändskt bankkonto för min del kan väl närmast beskrivas som "hängslen och livrem".

Jag gillar att ha ett antal alternativa sätt att få fram pengar i Thailand. Och för all del även i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Kasikorn med visakort och det tar dom en avgift på(tror jag)250 bath,se till att ha den summan på kontot annars spärras det,oavsett hur mycket ni skickar ner  :kort: det måste finnas på kontot den första dagen på året.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

   

     

  Köpdatum: 2009-05-04 

  Bokföringsdatum: 2009-05-06 

  Belopp: 5.000,00 THB 

  Belopp i SEK: -1.153,93 SEK 

  Plats: Khonkaen 

  Text: Kasikornbank P

Alla banker har tydligen inte hunnit med att programera sina ATM.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det tar många månader att åka runt och programmera alla uppdateringar av kontouppgifterna.

Vi vill därför uppmana alla hobbyväxlarna att undvika alla di dagliga småtransaktionerna eftersom de skall programmeras in i varenda föbenade ATM maskin.

Programatiske Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

090605 KRUNGTHAI BANK/KRUNGTH 10150,00 0,227741 2 311,58-

KHONKAEN THB

090605 UTTAGSAVGIFT 35,00 35,00-

KHONKAEN SEK

Verkar som dom tog 150 baht av mig samt 35 kr av handelsbanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja det blir väl till att använda Ica-kortet som betalkort. Hoppas att någon kan kolla om man kan avrunda köpesumman uppåt på Lotus m.m.

Hur är det med bankernas kontor. Kan jag gå in med mitt ICA-Mastercard på en bank och ta ut pengar över disk eller tar de också betalt såsom i ATM-automater?

Detta är ju inte turistvänligt. Många går nog omkring med mycket kontanter vilket uppmuntar till rån.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

hej.va i Thailand för ca en månad sedan.har både ica bankens kort och swedbanks visa kort.150 bath för uttag med ica kortet och samma med swedbanks visakort men i den gula automaten var avgiften bara 15 bath med visakortet plus 10 kr i utagsavgift.alltså ca 13 kr i avgift med visakort mot ca 30 kr med icabankens

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Stääer det att om man har 1 mille bath på en thaibank så får du 1årsvisa? Har det nåt att göra med hur gammal man är?

Mvh/Kabbanoss

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tog ut 20000 på varuhuset robbinson i bottenvåningen har dom den gula banken kollade på kvittot och där stod det free så jag vet inte om det e gratis eller inte

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Clirre!

Man brukar bli tillfrågad (i automaten med text, ingen liten trollunge) om man accepterar uttagsavgift, 150 bath, trycker man då OK kommer det med på slippen. annars kan Du ju kolla kontoutdraget, brukar stå uttag utomlands, 10150 bath t.ex.

Clirr på Dig, hade på Phuket.

Baa (lite avis)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Clirre!

Man brukar bli tillfrågad (i automaten med text, ingen liten trollunge) om man accepterar uttagsavgift, 150 bath, trycker man då OK kommer det med på slippen. annars kan Du ju kolla kontoutdraget, brukar stå uttag utomlands, 10150 bath t.ex.

Clirr på Dig, hade på Phuket.

Baa (lite avis)

tusan också baa tänkte jag gjort ett klipp :na::o

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

150 baht + 35 kr för att ta ut 10 000 baht. Bara för att komma åt dem. Otroligt att folk accepterar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

150 baht + 35 kr för att ta ut 10 000 baht. Bara för att komma åt dem. Otroligt att folk accepterar detta.

:rtfm: Bankeras jäkla kartell är det svårt att göra nåt åt, slipper dock dom 35 om man har ICA. :diablo:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i Patong 2 veckor nu..

Med ICA-kort(master card) så tog dom 150 baht avgift oavsett vilken ATM jag tog ut i..

Med mitt VISA-kort så tog dom INGEN avgift...

Andra erfarenheter...??

Blir d nån Chang lr..?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Stääer det att om man har 1 mille bath på en thaibank så får du 1årsvisa? Har det nåt att göra med hur gammal man är?

Mvh/Kabbanoss

Vad jag fattat så räcker det med "bara" 800.000 bath som du haft i thailändsk bank i 3 månader samt att du är 50+ så ligger du bra till för ett årsvisa.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...