Jump to content
IGNORERAD

Grabben är inte thailändare längre. Militärtjänstgöring.


Guest wUThai

Recommended Posts

Då grabben är 17 år så var vi tvungna och fixa med hans eventuella militärtjänstgöring. 

 

Vi var på Amphur igår och skulle se hur vi går till väga. Tyvärr så var inte chefen anträffbar så vi pratade med hans assistent som förklarade vad vi behövde för papper. Vilket senare visade sig att vi inte behövde. 😀

 

Idag träffade vi chefen som är militär. Enda grabben behövde visa var sitt svenska pass. Det enda som gjordes var att kopiera grabbens och frugans svenska pass. Sen fick frugan skriva lite om omständigheterna om att grabben ska göra militärtjänstgöring "vilket vi inte vet om så fallet blir än" i Sverige. 

 

Chefen för Amphur tar bort grabben från listan för militärtjänstgöring och hans namn var med i listan. När han gör det så är grabbens Thailändska medborgarskap pausat tills han fyller 30.

 

Allt tog 10 minuter. Kostnad: 0 thb. 

 

Allt är inte krångligt i Thailand. 👍

 

Nu är det ju så att detta förmodligen inte gäller över hela Thailand då man kör sina egna regler för olika Amphur. 

 

Men det gick kanon för oss och vi är tacksamma för det! 

 

IMG_20181207_101528.thumb.jpg.fd3c60fcf67ff85925383cb309d65f86.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev wUThai:

imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aDå grabben är 17 år så var vi tvungna och fixa med hans eventuella militärtjänstgöring. 

 

Vi var på Amphur igår och skulle se hur vi går till väga. Tyvärr så var inte chefen anträffbar så vi pratade med hans assistent som förklarade vad vi behövde för papper. Vilket senare visade sig att vi inte behövde. 😀

 

Idag träffade vi chefen som är militär. Enda grabben behövde visa var sitt svenska pass. Det enda som gjordes var att kopiera grabbens och frugans svenska pass. Sen fick frugan skriva lite om omständigheterna om att grabben ska göra militärtjänstgöring "vilket vi inte vet om så fallet blir än" i Sverige. 

 

Chefen för Amphur tar bort grabben från listan för militärtjänstgöring och hans namn var med i listan. När han gör det så är grabbens Thailändska medborgarskap pausat tills han fyller 30.

 

Allt tog 10 minuter. Kostnad: 0 thb. 

 

Allt är inte krångligt i Thailand. 👍

 

Nu är det ju så att detta förmodligen inte gäller över hela Thailand då man kör sina egna regler för olika Amphur. 

 

Men det gick kanon för oss och vi är tacksamma för det! 

 

IMG_20181207_101528.thumb.jpg.fd3c60fcf67ff85925383cb309d65f86.jpg

 

imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aimageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294a

Verkar vara så att ni träffade en som har verklighetsuppfattning samt att ni tog i saken innan det skulle bli problem. Grattis.

Tyvärr så finns det tidigare exempel på att ungdomar har plockats av militärpolis direkt när de passerat passkontroll på Suvan för militärtjänstgoring där man bara struntade i att kontakta myndighet innan det blev för sent.

En bekants son hamnade i HatYai trots att de var från Chiang Mai. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog olika sätt att göra.

Enligt en släkting som jobbar med mönstring av militärer. Så fick vi rådet att, då grabbarna är runt 15 börjar myndigheterna att skicka ut ett brev som man ej ska svara på att man överhuvudtaget existerar.

Efter några försök ger dom upp. Och sen skrivs man ej in i registret.

 

Dock låter jag min fru,s grabbar resa på svenskt pass till Thailand, för säkerhets skull.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Ä

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det finns nog olika sätt att göra.

Enligt en släkting som jobbar med mönstring av militärer. Så fick vi rådet att, då grabbarna är runt 15 börjar myndigheterna att skicka ut ett brev som man ej ska svara på att man överhuvudtaget existerar.

Efter några försök ger dom upp. Och sen skrivs man ej in i registret.

 

Dock låter jag min fru,s grabbar resa på svenskt pass till Thailand, för säkerhets skull.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Ä

Konstigt. Vi har inte fått eller svarat på några brev alls. Ändå står han med på listan? Dumt att chansa och bättre att göra rätt från början än att lyssna på nån släkting imo. Sen får han vara General eller vad som. Inget jag tänker riskera när det gäller grabben, det är ju ingen skitsak direkt. Har din frus grabb ditt efternamn? Om inte, så hade jag aldrig riskerat att han åker med svenskt pass till Thailand med sitt thai efternamn. Men du och alla andra få göra som ni vill. Ville bara tala om hur lätt det var för oss att fixa. Kanske det hjälper nån. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev wUThai:

imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aDå grabben är 17 år så var vi tvungna och fixa med hans eventuella militärtjänstgöring. 

 

Vi var på Amphur igår och skulle se hur vi går till väga. Tyvärr så var inte chefen anträffbar så vi pratade med hans assistent som förklarade vad vi behövde för papper. Vilket senare visade sig att vi inte behövde. 😀

 

Idag träffade vi chefen som är militär. Enda grabben behövde visa var sitt svenska pass. Det enda som gjordes var att kopiera grabbens och frugans svenska pass. Sen fick frugan skriva lite om omständigheterna om att grabben ska göra militärtjänstgöring "vilket vi inte vet om så fallet blir än" i Sverige. 

 

Chefen för Amphur tar bort grabben från listan för militärtjänstgöring och hans namn var med i listan. När han gör det så är grabbens Thailändska medborgarskap pausat tills han fyller 30.

 

Allt tog 10 minuter. Kostnad: 0 thb. 

 

Allt är inte krångligt i Thailand. 👍

 

Nu är det ju så att detta förmodligen inte gäller över hela Thailand då man kör sina egna regler för olika Amphur. 

 

Men det gick kanon för oss och vi är tacksamma för det! 

 

IMG_20181207_101528.thumb.jpg.fd3c60fcf67ff85925383cb309d65f86.jpg

 

imageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294aimageproxy.php?img=&key=9a6f19c7101f294a

Intressant.

Blir alltså grabben med automatik thailändsk medborgare igen då han blir 30 år?

Detta anges kanske i Blå boken?

Möjligheten att få ut eventuella arv under tiden är väl körd? Kanske inte aktuellt för din grabb, men kanske för andra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.
Blir alltså grabben med automatik thailändsk medborgare igen då han blir 30 år?
Detta anges kanske i Blå boken?
Möjligheten att få ut eventuella arv under tiden är väl körd? Kanske inte aktuellt för din grabb, men kanske för andra.
Han får besöka Ampuhr när han fyllt 30 så fixar dom medborgarskapet igen. Arv kan man ju lösa genom ett testamente.

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev JJC:

Verkar vara så att ni träffade en som har verklighetsuppfattning samt att ni tog i saken innan det skulle bli problem. Grattis.

Tyvärr så finns det tidigare exempel på att ungdomar har plockats av militärpolis direkt när de passerat passkontroll på Suvan för militärtjänstgoring där man bara struntade i att kontakta myndighet innan det blev för sent.

En bekants son hamnade i HatYai trots att de var från Chiang Mai. 

Några funderingar.

Kan även en svensk (och thailändsk) medborgare, ännu ej 30 år fyllda, anställd i Svenska försvaret, med tankar på en lugn och skön semestervistelse i Thailand då istället åka på att göra militärtjänstgöring i detta underbara land?

Får han då månne behålla sin grad?

Vad säger svenska Försvarsmakten?

Får han behålla sin anställning i svenska Försvarsmakten? Tjänstledig med bibehållen lön är kanske för mycket att hoppas på?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wUThai:

Han får besöka Ampuhr när han fyllt 30 så fixar dom medborgarskapet igen. Arv kan man ju lösa genom ett testamente.

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk
 

Ärvd mark måste väl säljas?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Alarik:

Några funderingar.

Kan även en svensk (och thailändsk) medborgare, ännu ej 30 år fyllda, anställd i Svenska försvaret, med tankar på en lugn och skön semestervistelse i Thailand då istället åka på att göra militärtjänstgöring i detta underbara land?

Får han då månne behålla sin grad?

Vad säger svenska Försvarsmakten?

Får han behålla sin anställning i svenska Försvarsmakten? Tjänstledig med bibehållen lön är kanske för mycket att hoppas på?

 

Inte det minsta aning,

Min bekants son var 22, mamma och pappa trodde att de kan köpa ut honom när det var dags, Dubbel medborgarskap.

Graben togs direkt på flygplatsen, Han kom tillbaka till Sverige efter ett år. Nu vill han inte åka till Thailand mera.

Jag påpekade det många gånger att dubbel medborgarskap innebär visa risker om du passerar gränser.

Jag tror att om grabben åkte in på svensk pass så skulle de inte bry sig, med thaipass blev han lättbyte. Du kommer inte att få hjälp från svenska ambassaden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev wUThai:

Dumt att chansa och bättre att göra rätt från början än att lyssna på nån släkting imo.

Fast nu var det inte vilken släkting som helst. Utan en mönstringsförrättare i militären. Har flera släktingar som betalat honom tidigare för att slippa. Vilket han fixat. Dock i och med militärkuppen så fick alla ögonen på sig. Varav han rådde min fru till detta. Detta till trots då grabbarna bor i Sverige och är Svenska medborgare, så äker dom på svenskt pass vid resor till Thaailand för säkerhets skull.

 

Det måste väl ha kommit något brev som kallat honom eller liknande från mönstringsmyndigheten?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev wUThai:

 //....     vi pratade med hans assistent som förklarade vad vi behövde för papper. Vilket senare visade sig att vi inte behövde. 😀

 

 

Hehe där ser man! TiT!

 

(Varför vill min stavningskontroll att ditt skrivna ord "vilket" istället skall vara "liket"? Helt obegripligt. Tur att människor och inte maskiner styr världen. Än så länge)

 

 

:thumbsup:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev wUThai:

Konstigt. Vi har inte fått eller svarat på några brev alls. Ändå står han med på listan? Dumt att chansa och bättre att göra rätt från början än att lyssna på nån släkting imo. Sen får han vara General eller vad som. Inget jag tänker riskera när det gäller grabben, det är ju ingen skitsak direkt. Har din frus grabb ditt efternamn? Om inte, så hade jag aldrig riskerat att han åker med svenskt pass till Thailand med sitt thai efternamn. Men du och alla andra få göra som ni vill. Ville bara tala om hur lätt det var för oss att fixa. Kanske det hjälper nån. 

Nu sket du i det blå skåpet..... HAr du inte lärt dig vid detta laget att JAnne har alrig fel

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Enis:

Nu sket du i det blå skåpet..... HAr du inte lärt dig vid detta laget att JAnne har alrig fel

 

Enis

Ärligt Penis! Jag tänkte precis likadant och såg ett "KRIG" framför mig.....

Men döm av min förvåning så svarade JH helt vanligt, jaja han la till att släktingen var av högsta grad i just militärintagningar....................

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sket du i det blå skåpet..... HAr du inte lärt dig vid detta laget att JAnne har alrig fel
 
Enis
Har alltid rätt ska det vara. [emoji1787] Se alltid glaset som halvfullt snarare än halvtomt.... [emoji23]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Min pojk går 11 dagar om året i 3 år på minimilitärtjänsgöring och slipper göra den riktiga när det är dags. 

 

Känns enligt honom som bra valuta för dessa 33 dagar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...