Jump to content
Juha

Pensionsintyg snart slut..

Recommended Posts

Soengsang
1 timme sedan, skrev Fredman:

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag

Sant, men vid det scenariot är ju alternativet att inte ha rätten att vistas i landet annars.

Men som sagt inga indikationer på att Sverige följer Danmark i detta, men heller inget som skulle förvåna.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
13 timmar sedan, skrev Jive:

Du menar nog ett års förlängning av uppehållstillstånd och det är 1900 B på Imm. + 400 till konsulatet för inkomstintyget = 2300 Baht totalt.

Förlängning å förlängning, det är ju en helt ny 1-års visumansökan med en jäkla massa kopior, cirka 30 stycken som kostar 1900 Baht. Förlängningen är bara dokument Tm 47 som är gratis men det kanske är skillnad på pensionär och familjevisumansökan.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.299c356facf52c8e3d3cd0b5b123f584.jpg

Är detta proof of recidence, något annat har inte jag betalat för.

IMG_2518.JPG.fe98c2024ef411b9ec639abd9a578a33.JPG

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
SatanG

1900B för förlängning 1 år + 100B till Bkk Bank för bank statement på minst 400K i minst två månader.

Ja + alldeles för mycket papper. Undrar var dom lägger all skit, måste ju samlas gigantiska berg.

/ SatanG 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Förlängning å förlängning, det är ju en helt ny 1-års visumansökan med en jäkla massa kopior, cirka 30 stycken som kostar 1900 Baht. Förlängningen är bara dokument Tm 47 som är gratis men det kanske är skillnad på pensionär och familjevisumansökan.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.299c356facf52c8e3d3cd0b5b123f584.jpg

Jo det är skillnad, behövs inte alls så mycket papper för retired. 

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
7 timmar sedan, skrev Fredman:

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag. Thailand har väl högre ränta eller i vart fall ränta men som farang skulle jag helst undvika att ha pengar på thailändsk bank.

När min tjänstepension tar slut om tre år kommer jag inte att klara inkomstgränsen. Då har jag tänkt att sätta in dom 800k Bht på ett konto och så fort extension är klar får jag leva på dom pengarna här nere dom 6-7 jag är här. Sedan fylla på hemifrån Sverige vad som behövs för nästa extension. Man kan ju kombinera det också så det kanske räcker med 400k, får se när den dagen kommer. Marriage verkar ju vara bra mycket krångligare.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Är detta proof of recidence, något annat har inte jag betalat för.

IMG_2518.JPG.fe98c2024ef411b9ec639abd9a578a33.JPG

Oj, det var mycket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
7 timmar sedan, skrev Fredman:

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag. Thailand har väl högre ränta eller i vart fall ränta men som farang skulle jag helst undvika att ha pengar på thailändsk bank.

Varför skulle du undvika att ha pengar på ett thailändskt bankkonto?

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fredman
3 timmar sedan, skrev Jive:

Varför skulle du undvika att ha pengar på ett thailändskt bankkonto?

Är nog lite trygghetsknarkare när det gäller pengar men man har läst om konton som stängts ned. Det har väl iofs varit för de har varit inaktiva. Det tillsammans med att det är en diktatur är tillräckligt för att jag ska vara försiktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
57 minuter sedan, skrev Fredman:

Är nog lite trygghetsknarkare när det gäller pengar men man har läst om konton som stängts ned. Det har väl iofs varit för de har varit inaktiva. Det tillsammans med att det är en diktatur är tillräckligt för att jag ska vara försiktig.

Under de 16 åren som jag har haft konto här, så har det inte hänt något så jag känner mig tämligen trygg. Har man under 1000 Baht på kontot och inte har rört det på över ett år, så stängs det ner. Tror det är samma i Sverige med motsvarande belopp.

Jag lever ju mycket hellre här med med juntans diktaturstyre än med Sveriges sandlådestyre.

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fredman
Inlagd (ändrad)
37 minuter sedan, skrev Jive:

Under de 16 åren som jag har haft konto här, så har det inte hänt något så jag känner mig tämligen trygg. Har man under 1000 Baht på kontot och inte har rört det på över ett år, så stängs det ner. Tror det är samma i Sverige med motsvarande belopp.

Jag lever ju mycket hellre här med med juntans diktaturstyre än med Sveriges sandlådestyre.

Ja det gör antagligen jag med om några år, men det var ju inte riktigt det som var frågeställningen. Jag kommer förmodligen att ha kvar min ekonomiska bas i Sverige men blir kanske tvingad att sätta in en slant på thaikonto om det skulle komma nya regler från ambassaden gällande intyg.

Ändrades av Fredman
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
4 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja det gör antagligen jag med om några år, men det var ju inte riktigt det som var frågeställningen. Jag kommer förmodligen att ha kvar min ekonomiska bas i Sverige men blir kanske tvingad att sätta in en slant på thaikonto om det skulle komma nya regler från ambassaden gällande intyg.

Nja, det var du som nämnde diktaturen här nere och då hakad jag på. Du är iaf välkommen hit och kommer nog att trivas lika bra som jag gör.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
Inlagd (ändrad)
2 timmar sedan, skrev Fredman:

Personligen har jag definitivt gjort valutavinst på att ha pengar på Thailändskt konto, så helt illa är det inte.

För det(SEK) jag förde över för 6 år sedan då vi flyttade får jag bra mycket mer USD/EUR för idag än om jag skulle låtit dem stå kvar på Svensk bank.

Sen vet jag inte om investeringar i SEK känns så tryggt idag, kronan lär ju fortsätta att försvagas mot de stora valutorna så länga jag lever iaf, samtidigt som BHT kommer att fortsätta att stärkas.

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ItaMar
2 timmar sedan, skrev Jive:

Tror det är samma i Sverige med motsvarande belopp.

Tror gör man i kyrkan 😉 Har haft ett konto hos Swedbank i 30 år, inga pengar på det, måste gå in på ett Swedbank kontor för att avsluta det, dom stänger inte ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
4 minuter sedan, skrev ItaMar:

Tror gör man i kyrkan 😉 Har haft ett konto hos Swedbank i 30 år, inga pengar på det, måste gå in på ett Swedbank kontor för att avsluta det, dom stänger inte ner.

Ok, jag går aldrig i kyrkan så jag är inte så bra på att tro, men tack för infon. 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
thaiola
7 hours ago, Esspe said:

När min tjänstepension tar slut om tre år kommer jag inte att klara inkomstgränsen. Då har jag tänkt att sätta in dom 800k Bht på ett konto och så fort extension är klar får jag leva på dom pengarna här nere dom 6-7 jag är här. Sedan fylla på hemifrån Sverige vad som behövs för nästa extension. Man kan ju kombinera det också så det kanske räcker med 400k, får se när den dagen kommer. Marriage verkar ju vara bra mycket krångligare.

har du gjort det 1ggr sa ar det bara att kopiera aret efter 

sedan far man hamta efter 1 manad  ,  kanske lite drygt 

jag fick gora 40 A4 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy