Jump to content
Juha

Pensionsintyg snart slut..

Recommended Posts

Esspe

Vad jag hört så har t.ex.amerikaner inte haft samma typ av dokument som vi behöver från utbetalande myndighet. Det har varit mera byggt på egna uppgifter som man i princip kunnat skarva hur som helst. Därav att dom inte kan garantera inkomsten, vilket thai myndighet kräver. Vi behöver rejäl dokumentation, väl underbyggd för att få vårt intyg. Dessutom tjänar nog ambassaden en del kulor på det och har sagt att det inte är aktuellt att upphöra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
10 timmar sedan, skrev Juha:

http://Thailand.um.dk/en/News/newsdisplaypage/?newsID=5FD2318C-7DE7-4241-9A60-990E671E1D3F

Jag måste planera I förväg, vill inte sitta och titta på och säga det inte händer mig.

Dom pratar ju om visa hela tiden och det kan du inte få i Thailand, så vad menar dom? Förmodligen skriver dom fel och dom menar extension men det borde inte en ambassad göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
judazzz
18 minutes ago, Jive said:

I Sverige får man uppgifter från pensionsutbetalarna för det kommande året. Beloppets storlek och utbetalningsdagarna.

Okej, då vet jag hur det ligger till ang. det.

Huruvida trådskaparens frågor fått svar om helhetsbilden låter jag vara osagt.

Eftersom jag inte har tillräckliga kunskaper om vart saker och ting kommer att landa i slutändan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
Inlagd (ändrad)
10 timmar sedan, skrev Juha:

Det sa min Danska vän också.😕

Så bra då, att även våra danska vänner har koll på att svenska ambassaden (konsulatet) kommer att fortsätta med dessa intyg.

Ändrades av Jive

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
36 minuter sedan, skrev Esspe:

Vad jag hört så har t.ex.amerikaner inte haft samma typ av dokument som vi behöver från utbetalande myndighet. Det har varit mera byggt på egna uppgifter som man i princip kunnat skarva hur som helst. Därav att dom inte kan garantera inkomsten, vilket thai myndighet kräver. Vi behöver rejäl dokumentation, väl underbyggd för att få vårt intyg. Dessutom tjänar nog ambassaden en del kulor på det och har sagt att det inte är aktuellt att upphöra med.

Det kostade 400 Baht att översätta pensionsinkomsten senast, för 2 eller 3 år sedan kostade det 500 Baht

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
9 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det kostade 400 Baht att översätta pensionsinkomsten senast, för 2 eller 3 år sedan kostade det 500 Baht

Stämmer bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
56 minuter sedan, skrev stefan5300:

Dessutom hanterar dom ju många andra typer av dokument och det är inte gratis. Det kan man ju sätta i relation till dom 500 Bht man får betala Immi för "Proof of residence" men där ramlar pengarna nog i den gemensamma kaffekassan. Har hört att det ska vara gratis men att man då får vänta en vecka eller två på intyget.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hasseigöteborg

Kan ju tillägga att vi i Sverigeföreningen i Hua Hin pratat med Per som är ansvarig för konsulära avdelningen på ambassaden. 

Han ser idag ingen anledning med dom nya direktiven att sluta med dessa intyg. Sedan kan dom ju inte garantera vad som händer i framtiden. Men det finns ju saker att ta till som exempelvis kräva intyg med pensionen ett år framöver om det skulle behövas. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
1 timme sedan, skrev Esspe:

Dessutom hanterar dom ju många andra typer av dokument och det är inte gratis. Det kan man ju sätta i relation till dom 500 Bht man får betala Immi för "Proof of residence" men där ramlar pengarna nog i den gemensamma kaffekassan. Har hört att det ska vara gratis men att man då får vänta en vecka eller två på intyget.

Har aldrig betalat något mer än 1900 Baht då jag sökf 1-års visum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

Men det finns ju saker att ta till som exempelvis kräva intyg med pensionen ett år framöver om det skulle behövas. 

Förstår inte riktigt vad du menar? Immigration godtar ju inget annat än pengar på banken ett antal månader innan eller ett intyg från ambassaden. Ett intyg från pensionsmyndigheten duger t.ex. inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Har aldrig betalat något mer än 1900 Baht då jag sökf 1-års visum.

Du menar nog ett års förlängning av uppehållstillstånd och det är 1900 B på Imm. + 400 till konsulatet för inkomstintyget = 2300 Baht totalt.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
6 minuter sedan, skrev Esspe:

Förstår inte riktigt vad du menar? Immigration godtar ju inget annat än pengar på banken ett antal månader innan eller ett intyg från ambassaden. Ett intyg från pensionsmyndigheten duger t.ex. inte.

Eller en kombination - ett belopp på thaibank i 3 mån + inkomstintyg från konsulatet/ambassaden.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
Immigration i Thailand accepterar bara intyg från ambassaden i dagsläget.
Då har du ju själv svarat på frågan.

400/800 K på banken är det som återstår.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba
6 timmar sedan, skrev Esspe:

Jag har aldrig visat mina banktillgodohavanden på immogration endast incomeletter från konsulatet. Senast nu i november.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fredman
23 timmar sedan, skrev Soengsang:

Finns väl inget just som pekat på att Sverige kommer att följa de nämnda länderna, men personligen skulle jag inte vilja chansa.

Och andra sidan är ju inte 400/800K några astronomiska summor att visa upp, det torde väl de flesta som är 50+ klara?

23 timmar sedan, skrev evert 1:

Om inte, vad har man då i Thailand att göra:big_smile:.

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag. Thailand har väl högre ränta eller i vart fall ränta men som farang skulle jag helst undvika att ha pengar på thailändsk bank.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy