Jump to content
Juha

Pensionsintyg snart slut..

Recommended Posts

Juha

Hur gõr alla svenska pensionärer som stannar I Thailand med intyg från ambassaden på inkomst på 65.000 baht.

USA, England, Australien, Danmark har gått ut och sagt att de inte gör intyg till immigration längre.

Har alla svenska pensionärer 800.000 på banken?

Märkligt tyst on detta på MPR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
nissehult_13

Var har du läst att det snart är slut på intyg från ambassaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Juha
Inlagd (ändrad)
12 minutes ago, nissehult_13 said:

Var har du läst att det snart är slut på intyg från ambassaden?

ThaiVisa.com

USA, England, Australien efter nyår, Danmark slutade utan förvarning.

Ändrades av Juha

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
12 minuter sedan, skrev Juha:

Hur gõr alla svenska pensionärer som stannar I Thailand med intyg från ambassaden på inkomst på 65.000 baht.

USA, England, Australien, Danmark har gått ut och sagt att de inte gör intyg till immigration längre.

Nu är jag inte själv pensionär men tycker mig ha läst att Svenska ambassaden inte alls har några planer på att på att sluta med dessa intyg.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Juha
Inlagd (ändrad)
2 minutes ago, Mankan said:

Nu är jag inte själv pensionär men tycker mig ha läst att Svenska ambassaden inte alls har några planer på att på att sluta med dessa intyg.

Det sa min Danska vän också.😕

Ändrades av Juha
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
judazzz
8 minutes ago, Juha said:

Tystnaden ang. denna sk.ickefraga( an sa lange) ar val att det inte kommit nagra signaler om det ska inforas.

Att andra landers ambassader infort stopp pa intyg maste ju inte per automatik rendera i att det blir sa for Svenskar. Som sagt, ar det egna personliga funderingar som gor att du skriver eller har du sett/hort att det ar nagot som ska inforas?

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
Inlagd (ändrad)

Finns väl inget just som pekat på att Sverige kommer att följa de nämnda länderna, men personligen skulle jag inte vilja chansa.

Och andra sidan är ju inte 400/800K några astronomiska summor att visa upp, det torde väl de flesta som är 50+ klara?

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 1
  • Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Om inte, vad har man då i Thailand att göra:big_smile:.

• Minus 1
  • Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
2 hours ago, Juha said:

http://Thailand.um.dk/en/News/newsdisplaypage/?newsID=5FD2318C-7DE7-4241-9A60-990E671E1D3F

Jag måste planera I förväg, vill inte sitta och titta på och säga det inte händer mig.

att ambassaden inte bedriver den typen av verksamhet betyder väl inte att du inte kan ha ett intyg ?
inkomstkällan får skriva intyg,  du får översätta vidimera etc som vanligt.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Juha
3 hours ago, Nicholas said:

att ambassaden inte bedriver den typen av verksamhet betyder väl inte att du inte kan ha ett intyg ?
inkomstkällan får skriva intyg,  du får översätta vidimera etc som vanligt.

Immigration i Thailand accepterar bara intyg från ambassaden i dagsläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
judazzz
11 minutes ago, Juha said:

Immigration i Thailand accepterar bara intyg från ambassaden i dagsläget.

Visst är det så men som det är just nu så har ju Inte Svenska ambassaden för avsikt att sluta med att utfärda dessa intyg.

Hur det kommer att se ut i framtiden kan ju ingen förutspå, att UK,Canada och Usa har lite mer komplicerade upplägg ang.

pensions utbetalningar då (om jag inte missförstått totalt) kommer ifrån flera olika håll.

Det är möjligt att även Danmark har liknande upplägg men utan att veta säkert så tror jag inte att det ligger till så.

Det är ju inte Breaking News att fler och fler beger sig/börjar sondera terrängen efter andra destinationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Juha
58 minutes ago, judazzz said:

Det är möjligt att även Danmark har liknande upplägg men utan att veta säkert så tror jag inte att det ligger till så.

Om du läser det Danska beskedet närmare så kanske det klarnar.

This is due to the fact that the Embassy in Bangkok is legally unable to fulfil the Thai authorities’ requirements to guarantee the future level of pension/income for Danish Nationals.

Danska ambassaden kan inte garantera framtida inkomster.

Kan svenska ambassaden göra det?

Det de gör nu är att verifiera historiska inkomster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
judazzz
4 minutes ago, Juha said:

Om du läser det Danska beskedet närmare så kanske det klarnar.

Danska ambassaden kan inte garantera framtida inkomster.

Kan svenska ambassaden göra det?

Det de gör nu är att verifiera historiska inkomster.

Är du Dansk Medborgare?

Om inte, finns det någonting som gör att processen kommer att bli annorlunda/förvägrad att få inkomst intyg godkänd?

Ja må möjligtvis vara ute och cykla med mina begränsade kunskaper, kan någon Verkligen Garantera vilken inkomst jag kommer att

ha i Framtiden? Att tex. Pensions myndigheten eller Försäkrings kassan inte lämnar ut uppgifter för innevarande/aktuellt år

utan föregående års?

Jag kan ju avlida eller hamna i ett läge där jag får en förändrad ersättnings nivå på tex. en förtidspension eller ev. handikapps ersättning.

Det jag vet med säkerhet är att underhålls bidrag till barn baseras inte på föregående års inkomst utan året före det.

Tex. summan som ska betalas till barn/barnen för 2019 baseras på 2017 års faktiska beräkningar.

Hellvitta va komplicerat detta blev...

Klarnar gör det defenetivt inte av att läsa Preben Dansks alternativ,

men jag besökte en "konstig och annorlunda Club igårkväll, Vod LK Metro i Sin City. KINK heter den.

Man ska alltid stå för sina egna handlingar sa min småskole lärare under morgonbönen, även när vi gick till läroverket på Lördagar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
Inlagd (ändrad)
2 timmar sedan, skrev judazzz:

Är du Dansk Medborgare?

Om inte, finns det någonting som gör att processen kommer att bli annorlunda/förvägrad att få inkomst intyg godkänd?

Ja må möjligtvis vara ute och cykla med mina begränsade kunskaper, kan någon Verkligen Garantera vilken inkomst jag kommer att

ha i Framtiden? Att tex. Pensions myndigheten eller Försäkrings kassan inte lämnar ut uppgifter för innevarande/aktuellt år

utan föregående års?

Jag kan ju avlida eller hamna i ett läge där jag får en förändrad ersättnings nivå på tex. en förtidspension eller ev. handikapps ersättning.

Det jag vet med säkerhet är att underhålls bidrag till barn baseras inte på föregående års inkomst utan året före det.

Tex. summan som ska betalas till barn/barnen för 2019 baseras på 2017 års faktiska beräkningar.

Hellvitta va komplicerat detta blev...

Klarnar gör det defenetivt inte av att läsa Preben Dansks alternativ,

men jag besökte en "konstig och annorlunda Club igårkväll, Vod LK Metro i Sin City. KINK heter den.

Man ska alltid stå för sina egna handlingar sa min småskole lärare under morgonbönen, även när vi gick till läroverket på Lördagar...

I Sverige får man uppgifter från pensionsutbetalarna för det kommande året. Beloppets storlek och utbetalningsdagarna.

Ändrades av Jive
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy