Jump to content
IGNORERAD

Pensionsintyg snart slut..


Juha

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Har aldrig betalat något mer än 1900 Baht då jag sökf 1-års visum.

Du menar nog ett års förlängning av uppehållstillstånd och det är 1900 B på Imm. + 400 till konsulatet för inkomstintyget = 2300 Baht totalt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    10

  • Esspe

    6

  • Juha

    6

  • Soengsang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Förstår inte riktigt vad du menar? Immigration godtar ju inget annat än pengar på banken ett antal månader innan eller ett intyg från ambassaden. Ett intyg från pensionsmyndigheten duger t.ex. inte.

Eller en kombination - ett belopp på thaibank i 3 mån + inkomstintyg från konsulatet/ambassaden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Immigration i Thailand accepterar bara intyg från ambassaden i dagsläget.
Då har du ju själv svarat på frågan.

400/800 K på banken är det som återstår.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Förstår inte riktigt vad du menar? Immigration godtar ju inget annat än pengar på banken ett antal månader innan eller ett intyg från ambassaden. Ett intyg från pensionsmyndigheten duger t.ex. inte.

Jag har aldrig visat mina banktillgodohavanden på immogration endast incomeletter från konsulatet. Senast nu i november.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
23 timmar sedan, skrev Soengsang:

Finns väl inget just som pekat på att Sverige kommer att följa de nämnda länderna, men personligen skulle jag inte vilja chansa.

Och andra sidan är ju inte 400/800K några astronomiska summor att visa upp, det torde väl de flesta som är 50+ klara?

 

23 timmar sedan, skrev evert 1:

Om inte, vad har man då i Thailand att göra:big_smile:.

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag. Thailand har väl högre ränta eller i vart fall ränta men som farang skulle jag helst undvika att ha pengar på thailändsk bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag

Sant, men vid det scenariot är ju alternativet att inte ha rätten att vistas i landet annars.

Men som sagt inga indikationer på att Sverige följer Danmark i detta, men heller inget som skulle förvåna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Jive:

Du menar nog ett års förlängning av uppehållstillstånd och det är 1900 B på Imm. + 400 till konsulatet för inkomstintyget = 2300 Baht totalt.

Förlängning å förlängning, det är ju en helt ny 1-års visumansökan med en jäkla massa kopior, cirka 30 stycken som kostar 1900 Baht. Förlängningen är bara dokument Tm 47 som är gratis men det kanske är skillnad på pensionär och familjevisumansökan.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.299c356facf52c8e3d3cd0b5b123f584.jpg

 

Är detta proof of recidence, något annat har inte jag betalat för.

IMG_2518.JPG.fe98c2024ef411b9ec639abd9a578a33.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1900B för förlängning 1 år + 100B till Bkk Bank för bank statement på minst 400K i minst två månader.

Ja + alldeles för mycket papper. Undrar var dom lägger all skit, måste ju samlas gigantiska berg.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Förlängning å förlängning, det är ju en helt ny 1-års visumansökan med en jäkla massa kopior, cirka 30 stycken som kostar 1900 Baht. Förlängningen är bara dokument Tm 47 som är gratis men det kanske är skillnad på pensionär och familjevisumansökan.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.299c356facf52c8e3d3cd0b5b123f584.jpg

 

Jo det är skillnad, behövs inte alls så mycket papper för retired. 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fredman:

 

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag. Thailand har väl högre ränta eller i vart fall ränta men som farang skulle jag helst undvika att ha pengar på thailändsk bank.

När min tjänstepension tar slut om tre år kommer jag inte att klara inkomstgränsen. Då har jag tänkt att sätta in dom 800k Bht på ett konto och så fort extension är klar får jag leva på dom pengarna här nere dom 6-7 jag är här. Sedan fylla på hemifrån Sverige vad som behövs för nästa extension. Man kan ju kombinera det också så det kanske räcker med 400k, får se när den dagen kommer. Marriage verkar ju vara bra mycket krångligare.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Förlängning å förlängning, det är ju en helt ny 1-års visumansökan med en jäkla massa kopior, cirka 30 stycken som kostar 1900 Baht. Förlängningen är bara dokument Tm 47 som är gratis men det kanske är skillnad på pensionär och familjevisumansökan.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.299c356facf52c8e3d3cd0b5b123f584.jpg

 

Är detta proof of recidence, något annat har inte jag betalat för.

IMG_2518.JPG.fe98c2024ef411b9ec639abd9a578a33.JPG

Oj, det var mycket!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fredman:

 

Det är säkert inga svindlande belopp för de flesta men jag vet inte om det bästa är att ha det på bankkonto med de vilkor som erbjuds idag. Thailand har väl högre ränta eller i vart fall ränta men som farang skulle jag helst undvika att ha pengar på thailändsk bank.

Varför skulle du undvika att ha pengar på ett thailändskt bankkonto?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
3 timmar sedan, skrev Jive:

Varför skulle du undvika att ha pengar på ett thailändskt bankkonto?

Är nog lite trygghetsknarkare när det gäller pengar men man har läst om konton som stängts ned. Det har väl iofs varit för de har varit inaktiva. Det tillsammans med att det är en diktatur är tillräckligt för att jag ska vara försiktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Fredman:

Är nog lite trygghetsknarkare när det gäller pengar men man har läst om konton som stängts ned. Det har väl iofs varit för de har varit inaktiva. Det tillsammans med att det är en diktatur är tillräckligt för att jag ska vara försiktig.

Under de 16 åren som jag har haft konto här, så har det inte hänt något så jag känner mig tämligen trygg. Har man under 1000 Baht på kontot och inte har rört det på över ett år, så stängs det ner. Tror det är samma i Sverige med motsvarande belopp.

Jag lever ju mycket hellre här med med juntans diktaturstyre än med Sveriges sandlådestyre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
37 minuter sedan, skrev Jive:

Under de 16 åren som jag har haft konto här, så har det inte hänt något så jag känner mig tämligen trygg. Har man under 1000 Baht på kontot och inte har rört det på över ett år, så stängs det ner. Tror det är samma i Sverige med motsvarande belopp.

Jag lever ju mycket hellre här med med juntans diktaturstyre än med Sveriges sandlådestyre.

Ja det gör antagligen jag med om några år, men det var ju inte riktigt det som var frågeställningen. Jag kommer förmodligen att ha kvar min ekonomiska bas i Sverige men blir kanske tvingad att sätta in en slant på thaikonto om det skulle komma nya regler från ambassaden gällande intyg.

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja det gör antagligen jag med om några år, men det var ju inte riktigt det som var frågeställningen. Jag kommer förmodligen att ha kvar min ekonomiska bas i Sverige men blir kanske tvingad att sätta in en slant på thaikonto om det skulle komma nya regler från ambassaden gällande intyg.

Nja, det var du som nämnde diktaturen här nere och då hakad jag på. Du är iaf välkommen hit och kommer nog att trivas lika bra som jag gör.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fredman:

Är nog lite trygghetsknarkare när det gäller pengar men man har läst om konton som stängts ned. Det har väl iofs varit för de har varit inaktiva. Det tillsammans med att det är en diktatur är tillräckligt för att jag ska vara försiktig.

Personligen har jag definitivt gjort valutavinst på att ha pengar på Thailändskt konto, så helt illa är det inte.

 

För det(SEK) jag förde över för 6 år sedan då vi flyttade får jag bra mycket mer USD/EUR för idag än om jag skulle låtit dem stå kvar på Svensk bank.

Sen vet jag inte om investeringar i SEK känns så tryggt idag, kronan lär ju fortsätta att försvagas mot de stora valutorna så länga jag lever iaf, samtidigt som BHT kommer att fortsätta att stärkas.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Tror det är samma i Sverige med motsvarande belopp.

Tror gör man i kyrkan 😉 Har haft ett konto hos Swedbank i 30 år, inga pengar på det, måste gå in på ett Swedbank kontor för att avsluta det, dom stänger inte ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ItaMar:

Tror gör man i kyrkan 😉 Har haft ett konto hos Swedbank i 30 år, inga pengar på det, måste gå in på ett Swedbank kontor för att avsluta det, dom stänger inte ner.

Ok, jag går aldrig i kyrkan så jag är inte så bra på att tro, men tack för infon. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Esspe said:

När min tjänstepension tar slut om tre år kommer jag inte att klara inkomstgränsen. Då har jag tänkt att sätta in dom 800k Bht på ett konto och så fort extension är klar får jag leva på dom pengarna här nere dom 6-7 jag är här. Sedan fylla på hemifrån Sverige vad som behövs för nästa extension. Man kan ju kombinera det också så det kanske räcker med 400k, får se när den dagen kommer. Marriage verkar ju vara bra mycket krångligare.

har du gjort det 1ggr sa ar det bara att kopiera aret efter 

sedan far man hamta efter 1 manad  ,  kanske lite drygt 

jag fick gora 40 A4 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Personligen har jag definitivt gjort valutavinst på att ha pengar på Thailändskt konto, så helt illa är det inte.

 

För det(SEK) jag förde över för 6 år sedan då vi flyttade får jag bra mycket mer USD/EUR för idag än om jag skulle låtit dem stå kvar på Svensk bank.

Sen vet jag inte om investeringar i SEK känns så tryggt idag, kronan lär ju fortsätta att försvagas mot de stora valutorna så länga jag lever iaf, samtidigt som BHT kommer att fortsätta att stärkas.

Det finns ju fler möjligheter för en ekonomisk bas i Sverige än sek på banken. Som du ser att jag skrev tidigare så är jag inte mycket för att ha pengar på banken mer än "russelpengar". 

Vad det gäller kronans utveckling så vill jag avvakta både ränteändringen den 19/12 och den i februari innan jag ger dig medhåll på det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fredman:

jag inte mycket för att ha pengar på banken mer än "russelpengar". 

Jag har bara "russelpengar" 😂😂😂

 

8 minuter sedan, skrev Fredman:

 

Vad det gäller kronans utveckling så vill jag avvakta både ränteändringen den 19/12 och den i februari innan jag ger dig medhåll på det. 

Kommer säkert att bli en liten förstärkning för kronan vi ev höjning av räntan, men långsiktigt tror jag kronan kommer att fortsätta att försvagas, samtidigt som att THB kommer att fortsätta förstärkas.

Men tro ska man ju göra i kyrkan ;)

Men med tanke på Sveriges förutsättningar ekonomiskt, sjunkande tillväxt, ökade kostnader för välfärd så ser det inte ljust ut, så därför kostar jag på mig att tro lite....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Soengsang:

men långsiktigt tror jag

Trevligt se att du använder ordet "tror" för en gångs skull, jag trodde inte att det ordet fanns i din vokabulär. :mdr:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Trevligt se att du använder ordet "tror" för en gångs skull, jag trodde inte att det ordet fanns i din vokabulär. :mdr:

Vi hoppas jag "tror" fel för en gångs skull, även solen har ju sina fläckar :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...