Jump to content
IGNORERAD

Hur står det egentligen till med Thailand?


Esspe

Recommended Posts

Nyligen presenterades nya BNP siffror som inte nådde förväntningarna. Överallt hör jag klagomål på hur dåligt det går för detaljhandeln. Senast idag var jag på The Mall i Korat och tittade runt lite. Massor med erbjudanden, halva priset osv. Power Mall hade rea på massor av grejor. Jättefina TV-apparater kraftigt nersatta. A/C nersatta med ca 15% och dessutom kunde jag få 10% rabatt till och en check att handla för på 1500 Bht. Förra veckan hade domdessutom en drive på A/C med ännu mera rabatt. Dom här erbjudanden gällde inte en dag eller en vecka - dom gällde till 31/1 2019!!! Central och Terminal här i Korat verkar ganska så dött också. Röda lappar och halva pris överallt. På Central finns det dessutom en hel del tomma lokaler. Hur Terminal får ihop det övergår mitt förstånd, dom enda som verkar sälja är outlet på golvet.

 

Tonys i Pattaya säljer livstidsmedlemskap för 13k Bht. Restauranger stänger igen osv. Tyckte faktiskt att det var ganska mycket folk inne i Pattis när jag var där för två veckor sen men jag brukar ju inte vara där så ofta så kanske ingen bra värdemätare. Hyresnivåerna på lägenheter verkar sjunka dock inte försäljningspriserna i motsvarande grad. Åtminstone inte nyförsäljning. På andrahandsmarknaden kan man göra riktiga klipp ser det däremot ut som.

 

Har det tagit stopp ordentligt här? Har Prayut friserat lite siffror tidigare men verkligheten hunnit i kapp lagom till valet. Då lär det inte bli val i februari iaf.

 

Har ni andra MPRare samma uppfattning om tillståndet i landet? Isf finns det väl hopp om en förändrad valutakurs inom snar framtid om nu inte Ingves drar på det igen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Esspe:

Nyligen presenterades nya BNP siffror som inte nådde förväntningarna. Överallt hör jag klagomål på hur dåligt det går för detaljhandeln. Senast idag var jag på The Mall i Korat och tittade runt lite. Massor med erbjudanden, halva priset osv. Power Mall hade rea på massor av grejor. Jättefina TV-apparater kraftigt nersatta. A/C nersatta med ca 15% och dessutom kunde jag få 10% rabatt till och en check att handla för på 1500 Bht. Förra veckan hade domdessutom en drive på A/C med ännu mera rabatt. Dom här erbjudanden gällde inte en dag eller en vecka - dom gällde till 31/1 2019!!! Central och Terminal här i Korat verkar ganska så dött också. Röda lappar och halva pris överallt. På Central finns det dessutom en hel del tomma lokaler. Hur Terminal får ihop det övergår mitt förstånd, dom enda som verkar sälja är outlet på golvet.

 

Tonys i Pattaya säljer livstidsmedlemskap för 13k Bht. Restauranger stänger igen osv. Tyckte faktiskt att det var ganska mycket folk inne i Pattis när jag var där för två veckor sen men jag brukar ju inte vara där så ofta så kanske ingen bra värdemätare. Hyresnivåerna på lägenheter verkar sjunka dock inte försäljningspriserna i motsvarande grad. Åtminstone inte nyförsäljning. På andrahandsmarknaden kan man göra riktiga klipp ser det däremot ut som.

 

Har det tagit stopp ordentligt här? Har Prayut friserat lite siffror tidigare men verkligheten hunnit i kapp lagom till valet. Då lär det inte bli val i februari iaf.

 

Har ni andra MPRare samma uppfattning om tillståndet i landet? Isf finns det väl hopp om en förändrad valutakurs inom snar framtid om nu inte Ingves drar på det igen.

Tycker man hört(och sett) det där länge, men THB fortsätter att stärkas med en dåres envishet?

Man får väl hoppas att det är en gigantisk bubbla som snart spricker, iaf trevligt för oss med valuta från väst.

Men jag är tveksam.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minutes ago, Esspe said:

Nyligen presenterades nya BNP siffror som inte nådde förväntningarna. Överallt hör jag klagomål på hur dåligt det går för detaljhandeln. Senast idag var jag på The Mall i Korat och tittade runt lite. Massor med erbjudanden, halva priset osv. Power Mall hade rea på massor av grejor. Jättefina TV-apparater kraftigt nersatta. A/C nersatta med ca 15% och dessutom kunde jag få 10% rabatt till och en check att handla för på 1500 Bht. Förra veckan hade domdessutom en drive på A/C med ännu mera rabatt. Dom här erbjudanden gällde inte en dag eller en vecka - dom gällde till 31/1 2019!!! Central och Terminal här i Korat verkar ganska så dött också. Röda lappar och halva pris överallt. På Central finns det dessutom en hel del tomma lokaler. Hur Terminal får ihop det övergår mitt förstånd, dom enda som verkar sälja är outlet på golvet.

 

Tonys i Pattaya säljer livstidsmedlemskap för 13k Bht. Restauranger stänger igen osv. Tyckte faktiskt att det var ganska mycket folk inne i Pattis när jag var där för två veckor sen men jag brukar ju inte vara där så ofta så kanske ingen bra värdemätare. Hyresnivåerna på lägenheter verkar sjunka dock inte försäljningspriserna i motsvarande grad. Åtminstone inte nyförsäljning. På andrahandsmarknaden kan man göra riktiga klipp ser det däremot ut som.

 

Har det tagit stopp ordentligt här? Har Prayut friserat lite siffror tidigare men verkligheten hunnit i kapp lagom till valet. Då lär det inte bli val i februari iaf.

 

Har ni andra MPRare samma uppfattning om tillståndet i landet? Isf finns det väl hopp om en förändrad valutakurs inom snar framtid om nu inte Ingves drar på det igen.

Juntans ekonomiske Tsar, Somkid Jatusripitak (Mr Thaksinomics) tror fortfarande på en BNP tillväxt på 4 % i år, men den kan väl bli så låg som 3,3 % vilket väl även det  får betecknas som rätt bra.

 

Ett stort problem sägs vara hushållens skuldsättning, som är väldigt hög, särskilt om man väger in den stora informella lånemarknaden. Efter några år i Thailand inser man verkligen hur många som från tid till annan lånar på den. 

 

Prayuth har under förra veckan delat ut sina jul- och nyårsklappar till de allra fattigaste. Kostsamt totalt även om det inte blir så mycket per person:

 

 cashhandouts.thumb.jpeg.d237a2ce01c734e8e2826671f7edadfa.jpeg

 

Både kort- och långsiktigt är de stora inkomstskillnaderna tillsammans med hushållens skuldsättning nog det riktigt negativa.

 

Positivt är de stora satsningarna på infrastruktur och specifikt på EEC, samt det faktum  att Thailand trots allt har en ganska bra industriell grund att stå på, vilket man även kan se på @koppar55 kommentar ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det kaffe/espressomaskiner att köpa i Thailand? Vanliga kaffebryggare har jag aldrig sett. Om det blir nån långsemester kan det vara värt, bara ta med sig hem sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ett stort problem sägs vara hushållens skuldsättning, som är väldigt hög, särskilt om man väger in den stora informella lånemarknaden. Efter några år i Thailand inser man verkligen hur många som från tid till annan lånar på den. 

 

Positivt är de stora satsningarna på infrastruktur och specifikt på EEC, samt det faktum  att Thailand trots allt har en ganska bra industriell grund att stå på, vilket man även kan se på @koppar55 kommentar ovan.

Jo jag har sett männen i svart komma och hämta ränta på lånen. Ingen trevlig syn precis och räntan är rena ockerräntan. 

 

Har ju varit runt mycket i Isaan sista tiden och var man än kommer så är det vägbyggen, vägbyggen, vägbyggen. Inga dåliga småvägar heller utan rejäla autostrador.

 

Det är väl kanske typiskt Thailand att bilderna inte stämmer överens, det här är ju kontrasternas land.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tycker man hört(och sett) det där länge, men THB fortsätter att stärkas med en dåres envishet?

Man får väl hoppas att det är en gigantisk bubbla som snart spricker, iaf trevligt för oss med valuta från väst.

Men jag är tveksam.....

"Bubblan" har man väntat många år på, tittat bara på alla husområden som ploppar upp och står tomma.

För 2 år sen var det typ. risfält efter vägen från oss nu 3 nya områden och det byggs nya områden.

Husen kostar med 4milj Bath 

968673756_Nyahus.thumb.jpg.7e21b51ff38d49aace36a367b8f0dc7d.jpg

Gäller Ayutthaya

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands inflation är nu nere på en nivå under 1%. Man kan ju hoppas att det leder till att deras riksbank sänker deras styrränta ännu mer så borde det i så fall sänka värdet på deras valuta. Räntan är nu på 1,5%

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Rave on:

Finns det kaffe/espressomaskiner att köpa i Thailand? Vanliga kaffebryggare har jag aldrig sett. Om det blir nån långsemester kan det vara värt, bara ta med sig hem sen.

Jodå det finns både kaffemaskin och bryggare men priset på dom är högre än i Sverige så bättre köpa i Sverige och ta med till Thailand 

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Thailands inflation är nu nere på en nivå under 1%. Man kan ju hoppas att det leder till att deras riksbank sänker deras styrränta ännu mer så borde det i så fall sänka värdet på deras valuta. Räntan är nu på 1,5%

Jo men den har varit låg länge så det verkar tyvärr inte påverka så mycket.

 

https://sv.tradingeconomics.com/Thailand/inflation-cpi

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Esspe:

Jo men den har varit låg länge så det verkar tyvärr inte påverka så mycket.

 

https://sv.tradingeconomics.com/Thailand/inflation-cpi

För ungefär 6 månader sen när inflationen låg på 1,6% snackade man om att man skulle måsta höja styrräntan för att inflationen var för hög. Nu har man i alla fall sänkt den med 0,25% i alla fall. Man får leva på hoppet och vara glad åt det lilla som sker i rätt riktning. :)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en arbetslöshet på ca 1% (hur är det ens möjligt) borde konsumtionen vara hög men det verkar ju inte så. Nu ska ju Prayut dela ut nån typ av VAT refund också så det verkar vara dålig fart. 

 

Finns dock lite positivt också, korruptionen verkar man vilja komma åt även om en del riktiga höjdare går under radarn. https://www.bangkokpost.com/news/general/1587046/nacc-assets-probe-sparks-resignations

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev matz:

Jodå det finns både kaffemaskin och bryggare men priset på dom är högre än i Sverige så bättre köpa i Sverige och ta med till Thailand 

 

//matz

Glöm inte att med en bra hög med melittafilter i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Glöm inte att med en bra hög med melittafilter i så fall.

Köpte en riskokare på Makro för något år sedan och fick med en kaffebryggare med tvättbart filter på köpet :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Glöm inte att med en bra hög med melittafilter i så fall.

Finns både bryggkaffe och melittafilter hos Tesco Lotus, i alla fall här i obygden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev stefan5300:

Finns både bryggkaffe och melittafilter hos Tesco Lotus, i alla fall här i obygden.

Samma här i Rayong och i rätt många butiker

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

rena rama charter Facebook diskussionen det blev av denna tråd :big_smile:

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

rena rama charter Facebook diskussionen det blev av denna tråd :big_smile:
 
/Enis
Ja, in med lite miljösnack så koldioxiden far som kolsyrebubblor till ozonskiktet...



Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-12-03 at 19:52, skrev Rave on:

Finns det kaffe/espressomaskiner att köpa i Thailand? Vanliga kaffebryggare har jag aldrig sett. Om det blir nån långsemester kan det vara värt, bara ta med sig hem sen.

Finns på Tesco och Homepro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...