Jump to content
IGNORERAD

De röda omgrupperar från Bangkok till Pattaya


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Peter 21.

Den 2/12 2008 kom en dom i författningsdomstolen, avseende valfusk, fram till att regeringen Somchai måste avgå och partiet PPP måste upphöra.

Den 3/12 2008 avbröt PAD ockupationen av flygplatserna i Bangkok eftersom att ett av deras krav,regeringen avgång hade uppfyllts. Förvisso utan deras hjälp, men ledarna i PAD behövde inte "förlora ansiktet"

Den 15/12 2008 bildades en ny regering i Thailand, utan PPP. Om det berodde på PAD eller andra faktorer att småpartierna nu bildade allians med demokraterna kan diskuteras. Fakta är den nya regeringen bildades nästan 2 veckor efter att ockupationen avslutades och att PAD under sina månadslånga demonstrationer inte fick en enda eftergift av regeringarna Samak/Somchai.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    39

  • Jive

    20

  • MaiChai

    20

  • Farang

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst, det är lätt att ironisera över köpta sympatisörer, både de gule och de röda.

Men ett konkret exempel.

Svärmor, som bor i en litet by i Isan, får besök av "byhövdingen" som erbjuder henne 200 bath för att "rösta rätt" i valet. Ska hon då tacka nej och avslöja att hon inte håller på Thasin eller ta emot pengarna. Givetvis tar hon emot pengarna , men hur ska hon rösta.

Hon gillar inte Thaksin men om hon inte röstar på honom så kommer givetvis byhövdigen upptäcka att han har en "förrädare" i byn eftersom valdistriktet bara är just hennes by med kanska 150-200 röster.

Det kommer inta att ta lång tid för honom att utreda vem, eller vilka "förrädarna" är.

Tilläggas bör att svärmor inte ville ha problem så hon röstade på Thaksin och hon fick 200 bath för besväret.

Jag kladrar henne inte.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vor nog bra för Thailand att ta tillbaka Thaksin innan det är försent.

Thaksin = Rama 5 för Thailand.

Att man har pengar behöver inte bettyda att man är ond. Hur är det när ni själva kommer till byn är ni onda?

Ni vill göra något med pengarna för de allra fattigaste.

Han såg väl möjlgheten att ta Thalianad ur låg löne landet och börja känna pengar och ta betala för sina tjänster.

Han borde nöja sig med sina miljoner han har och låta revulutionen gå vidare men han har nog ett större annsvar han vill tjäna pengar på ett utvecklat land det är hans sjukdom.(martyr och hjält).

Han kommer att åter vända och bli begravd i Thailand och hyllad som Rama 5 och saningen kommer skrivas om marioneten.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Phodee,

Jodå, vi kommer till hembyn med våra pengar.

Men vi lämnar knappast med mer i plånboken.

Vilket bland annat Thaksin gör.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja Poffa. Hur var det nu? Var det bättre under de gula protesterna eller helgade ändamålet medlen?

Jens

Varför kan du inte ta avstånd från våldsamheterna av de röda?

Det är, och har länge varit, uppenbart att de röda är väldigt våldsamma. Så till den grad

att de inte har problem med att ha ihjäl folk. De söker trubbel och det här kommer troligen

att sluta med en massa blodspillan. Oavsett utgångar i eventella om/nyval.

Varför inte fördömma detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror precis som Phodee att sanningen kommer fram en dag, och den tror jag kommer att överaska en del självsäkra skribenter på forumet, folk är inte idi*ter utan vet mycket väl vad som är bästa alternativet för dom.

Sedan kan man ju hoppas att det kommer något ändå bättre i framtiden, för den smak av demokrati som dom fick smaka på för första gången i Thailands historia glömmer dom aldrig.

"Han kommer att åter vända och bli begravd i Thailand och hyllad som Rama 5 och saningen kommer skrivas om marioneten."

Ja jag tror också att statyer över honom kommer att finnas spridda över Thailand en dag, och att skol barnen kommer att få höra vad han gjorde för dom fattiga i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Han kommer att åter vända och bli begravd i Thailand och hyllad som Rama 5 och saningen kommer skrivas om marioneten.

En av sanningarna om Thaksin är att han låg bakom "Drug Wars" där tusentals dog.

Så man kan klassa honom som en av dom värsta massmördarna i historien.

Thaksin må inte ha skjutit själv, detta ändrar inte det faktum att han är ansvarig.

Visst är det bra att få väck knarket, men inte till vilket pris som helst, som ordern var...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De söker trubbel och det här kommer troligen att sluta med en massa blodspillan. Oavsett utgångar i eventella om/nyval.

Det är nu bara en tidsfråga när det spårar ur!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut i Pattaya just nu där det enligt Jan L, som skickat mig bilderna, påstår att 9000 poliser dragits ihop för att se till att lugn råder under ASEAN-mötet.

11830_pa01_jpg4e40e70c1c27aa822e62d19c1f

11831_Pa02_jpg931f4ce86436cc73e59febdd82

11830_pa01_jpg4e40e70c1c27aa822e62d19c1f

11831_Pa02_jpg931f4ce86436cc73e59febdd82

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste nytt:

Omkring 200 regeringskritiska demonstranter har stormat ett toppmöte med samarbetsorganisationen Asean i Pattaya i Thailand. Enligt Ekot har demonstranterna brutit igenom säkerhetsavspärrningarna.

Demonstranterna uppges vara anhängare till förre premiärministern Thaksin Shinawatra, också känd som före detta ägare till fotbollsklubben Manchester City.

Under veckan har flera demonstrationer hållits i Bangkok.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En av sanningarna om Thaksin är att han låg bakom "Drug Wars" där tusentals dog.

Så man kan klassa honom som en av dom värsta massmördarna i historien.

Thaksin må inte ha skjutit själv, detta ändrar inte det faktum att han är ansvarig.

Visst är det bra att få väck knarket, men inte till vilket pris som helst, som ordern var...

Jag är inte för massmördare. Men knarklangare är drägg, jag vill inte att nån säljer knark till mina barn (eller till nån annan)

Man kan vända på steken och undra hur många människoliv Thaksin räddade när han gjorde slut på tusentals drägg?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är inte för massmördare. Men knarklangare är drägg, jag vill inte att nån säljer knark till mina barn (eller till nån annan)

Man kan vända på steken och undra hur många människoliv Thaksin räddade när han gjorde slut på tusentals drägg?

// Jobbe

Så du är alltså emot rättegångar och för att även helt oskyldiga stryker med eftersom det tjänar ett högre syfte? Tycker du verkligen inte att Thailand förtjänar ett rättsamhälle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbe,

så det är okej att döda 1400 oskyldiga för att komma åt 900 skyldiga. Allt enligt Thaksins egen undersökning efteråt som kom fram till att 1400 av de dödade inte hade något som helst med knarkhandel att göra.

Du tycker alltså det är okej om polisen skjuter ihjäl din oskyldiga hustru/flickvän/syster för att stävja droghandeln.

Tror inte att så många som applåderar drogkriget här hade gjort det ifall några de känner varit med bland de 1400 oskyldiga offrena...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror precis som Phodee att sanningen kommer fram en dag, och den tror jag kommer att överaska en del självsäkra skribenter på forumet

Hej Isan Lover,

Vilken sanning är det du talar om?

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så du är alltså emot rättegångar och för att även helt oskyldiga stryker med eftersom det tjänar ett högre syfte? Tycker du verkligen inte att Thailand förtjänar ett rättsamhälle?

Självklart förtjänar Thailand och övriga världen ett rättsamhälle, jag skrev inget om att inte tyckte det. Men det går ju tydligen att vända och vrida på allt folk skriver här.

Quote

Jobbe,

så det är okej att döda 1400 oskyldiga för att komma åt 900 skyldiga. Allt enligt Thaksins egen undersökning efteråt som kom fram till att 1400 av de dödade inte hade något som helst med knarkhandel att göra.

Du tycker alltså det är okej om polisen skjuter ihjäl din oskyldiga hustru/flickvän/syster för att stävja droghandeln.

Tror inte att så många som applåderar drogkriget här hade gjort det ifall några de känner varit med bland de 1400 oskyldiga offrena...

Alla kan inte känna till allt om allting. Jag hade ingen som helst aning om att 1400 oksyldiga strök med. Jag är djupt ledsen att det hände.

Jag har inte tid att sitta och leta artiklar om allt angående Thailand, och jag är ingen duktig debatör heller. Så jag kommer att hålla truten i fortsättningen om känsliga ämnen.

Nu ska jag sprätta den första pilsnern den här påsken och önskar alla EN RIKTIGT GLAD PÅSK!

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu ska jag sprätta den första pilsnern den här påsken och önskar alla EN RIKTIGT GLAD PÅSK!

Skål och glad Påsk, snart är Songkran här (där) och bråken slutar förhoppningsvis

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Den sanning som Militären, PAD och andra ej valbara makthavare försöker förvanska och dölja.

Det är nog nästan omöjligt att få reda på vad som är sant eller inte just nu, men när landet en gång får en riktig demokrati så kommer säkert allt fram, det brukar det göra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Isan Lover

Thailand har en lång historia av korrumperade ledare, och Thaksin är inget undantag.

Det är vad historien kommer visa, just another asshole ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har inget val de måste ta tillbaka Thaksin för eller sennare.

Thaksin är redan idag en hjält för en stor del av folket.

Det är bara marioneten som kan benåda Thaksin!

Han borde ta den möjligheten och rädda sitt eget skin men problemet är att han talar nog varje gång med en pistol riktad mot sig.

Det kommer inte bli ordning på Thailand förän marioneten dör eller avsätter sig själv, bollen har börjat rulla och är nog mycket svår att stoppa.

Det är nog så att vissa höga perssoner och deras släkt inte kommer gå säkra så läng till om de inte er känner sinna fel och ber folket om förlåtelse.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover och Phodee,

Nu far ni val anda ge er. Jag kan kopa att man gillar det TRT gjorde for Isaan men prat om att benada Thaksin mm ar mer an rimligt pinsamt. Ska han slippa sitt fangelsestraff bara for att folk i Isaan tyckte att han var snall? ??? Jag har inte sett en endaste internationell tidning saga att Ratchada-affaren inte var ett brott. Satellit-affaren och AIS-affaren var ocksa uppenbara moraliska brott men da han sjalv andrade lagen sa begick han inget annat brott an utnyttjande av sin stallning och av forstaeliga skal sa har inte Thailand nagon sarskilt bra lagstiftning mot det.

Varfor ar det att vi som inte gillar Thaksin anda kan saga att han gjorde bra saker och att vi unisont tar avstand fran vad PAD gjorde medans ni som gillar Thaksin inte kan se nagot fel och inte tar avstand for vad de roda gor? Jag ar ganska saker pa svaret men da jag ar en diplomatisk natur sa avstar jag fran att avsloja det.

Thaskin borde fa en staty sager ni  :rofl: . Saddam, Hitler, Stalin, Pol Pot... det finns en massa ledare som fatt statyer sa varfor skulle inte Thaksin fa en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan kopa att man gillar det TRT gjorde for Isaan.

Vad gjorde han för Isaan egentligen? Har ju hört det där med 30-baht för sjukvård, men även att det "glömdes" av att finansieras så massvis av sjukhus kursade. Sant eller inte, inte vet jag, bara hört... Liksom hört av bartjejer (flera stycken) att Thaksin vann valet på grund av att han lånade ut 20,000 baht till dom som röstade på honom, med deras mark som säkerhet. Så dom fnaskade ihop hans valseger så familjen inte skulle förlora sin mark.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gjorde han för Isaan egentligen? Har ju hört det där med 30-baht för sjukvård, men även att det "glömdes" av att finansieras så massvis av sjukhus kursade. Sant eller inte, inte vet jag, bara hört... Liksom hört av bartjejer (flera stycken) att Thaksin vann valet på grund av att han lånade ut 20,000 baht till dom som röstade på honom, med deras mark som säkerhet. Så dom fnaskade ihop hans valseger så familjen inte skulle förlora sin mark.

Han initierade ett antal projekt typ 30-bathsreformen, OTOP, debt moratorium for farmers mm som folk i Isaan drog nytta av och framforallt sa satte han Isaan pa kartan sa att framtida politiker inte kan fortsatta ignorera dem, fair enough och helt klart credit for det. Brydde han sig verkligen om Isaans framtida utveckling? Betydligt mera tveksamt men inget jag kan 100%-igt utesluta. Det var dock valdigt lite substantiella langsiktiga satsningar pa skola, foretag, infrastruktur och valdigt mycket kortsiktigt feel-good sa ordet populist ligger ju nara till hands.

Vad jag tycker om hans insats i ovriga Thailand, for det finns faktiskt ett "ovriga Thailand" nagonstanns sydvast om Korat aven om IL inte tycker att det raknas, kan du nog utlasa i andra tradar ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man på videon kan man se minst två poliser som står brevid och inte gör ett smack. Skulle vara intressant att få veta vilka direktiv de har att gå efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...