Jump to content
IGNORERAD

De röda omgrupperar från Bangkok till Pattaya


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Isaan Butterfly

På torsdagen, 9/4, meddelade de röda som demonstrerar i Bangkok, att de omgrupperar till Pattaya om inte den Gula premiärministern Abishit avgår, vilket han inte lär göra.  Spännande Songkran i Pattaya!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    39

  • Jive

    20

  • MaiChai

    20

  • Farang

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Orsaken till den ev. omgrupperingen är att ASEAN ( asiens EU) ska hålla möte där 10-12/4 och det skulle ge dom lite mer internationell uppmärksamhet, ( och givetvis även Thailand lite mer internationell "badwill" )

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Igår och idag demonstrerar mer än 100.000 rödklädda thailändare , flertalet från Isaan och Chiang Mai-Chiang Rai, i Bangkok. Om jag har förstått deras krav, så kämpar de för förändrad demokrati, som de i TV, Internet och  tidningar, kan se i USA, Västeuropa och Japan.

Om de flyttar demonstrationerna från Bangkok till Pattaya, där ASEAN har ett möte, så får de naturligtvis mer uppmärksamhet, och det är ju meningen med demonstrationen, men Poffa,på vilket sätt  skulle  detta skapa  `Badwill`för Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödklädda thailändare bör åka hem och jobba!

Dom gör bättre nytta för sig själva och Thailand då!

Politikerna lurar dem endå och det kvittar vilken färg dom har! :kort::diablo::rtfm:

Pengarna lurar dom tillsig endå.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Pigge01 ,  Så sa man till de svarta på risfälten i USA för sådär en hundra år sedan, men de har väl kämpat till sig en hel del sedan dess?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Bossej

Visst är det konstigt att vilja ha demokrati i ett land av en del uppfattas som att ge " internationell Badwill".

Alla försök att ta ifrån Militär och andra som är emot demokrati makten borde naturligtvis stödjas av alla,

speciellt av oss svenskar som alltid har stått på folkets sida historiskt i alla u-länders kamp för demokrati.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Pigge01 ,  Så sa man till de svarta på risfälten i USA för sådär en hundra år sedan, men de har väl kämpat till sig en hel del sedan dess?

Ja det stämmer!

Men för Thailand är Thaksin ett as och en tjuv. :kort::kort: :kort::bag::bag::bag:

Det alternativ som är bra för Thai läningarna finnes inte.

Gula eller Röda = Mai pen rai!!

Det måste ha ett alternativ innan det är någon ide att demonstrera

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vilka åsikter man har som privatperson eller politiker. Det kommer alltid att finnas dom som tycker olika.  :aggressive:

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha nu har Pattayas polischef fått 30 dagars semester efter någon huligan råkat

slå sönder rutan på en bil premiärministern färdades i.

Efter att låst in vederbörande begav sig en rödklädd mobb på 800 personer till

polishuset så polischefen såg ingen annan utväg att släppa honom

för att undvika upplopp,,,only in Thailand  :whistle:

http://www.pattayaon..._08_04_52.shtml

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...al_30100055.php

Nu har de röda börjat blocker vägkorsningar i Bangkok med hjälp av taxibilar och de lär vara på väg till flygplatserna, i tisdags överfölls premiärministern i sin bil som slogs sönder i Pattaya innan polisen vaknade. Den som greps som huvudansvarig för överfallet bad om tillstånd på polisstationen att få gå ut och röka en cigg innan förhöret, sedan dess har han inte setts till..

Känns som om polisen är på Dr T´s sida?

Igår hotades och jagades ett TV team från kanal 3 bort från de rödas demonstrationsområde eftersom de röda inte var nöjda med kanalens rapportering.

Jag hörde från en säker källa i Sverige att de röda inte skullle förstöra för landet, inte förstöra TV stationer/TV sändningar, inte blockera flygplatser och vägar.

Så allt detta är väl inbillat då?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta de rödas tolkning av demokrati !!??

Känns mer som kommunismens taktik 1917 i Ryssland

:kort::kort::kort::kort::kort::kort:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad säger man, utomparlamentariska metoder har ju visat sig vara lönande om man önskar tillskansa sig makten så är det någon som egentligen blir förvånad över att dom som förlorade makten försöker sig på samma sak?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Militärkupper kan visserligen klassas som utomparlamentarisk metoder men det är mig veterligen de enda tillfällen utomparlamentariska metoder lett till ett maktskifte.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Militärkupper kan visserligen klassas som utomparlamentarisk metoder men det är mig veterligen de enda tillfällen utomparlamentariska metoder lett till ett maktskifte.

Poffa

Tja, då behöver ju demokraterna och Abhisit inte oroa sig över de rödas demostrationer eftersom det aldrig hänt att sådana fått sin politiska vilja igenom. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja vad säger man, utomparlamentariska metoder har ju visat sig vara lönande om man önskar tillskansa sig makten så är det någon som egentligen blir förvånad över att dom som förlorade makten försöker sig på samma sak?

Det som händer nu är inte alls ologiskt. Det befarade man redan i december förra året när polisen och militären var så flata mot de gula. Det skulle vara roligt om man kunde följa med bakom kulisserna och höra allt snack som pågår. Många experter menar att det vi ser nu mest handlar om att Thaksin ska få tillbaks sina pengar eller inte. Det finns och mycket som tyder på att den röda gruppen är mycket splittrade när det gäller Thaksin.

Det som är mest intressant enligt mig är att vi ser något som kan likna ett paradigmskifte i form av alla protester riktade mot Prem vilket indirekt är en attack mot monarkin.

Det här kan sluta var som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skördar ju det man sår och här har regeringen ett högt pris att betala för att de drar fötterna efter sig, fast PAD´s ledare har ju inställt sig till förhör och släppts mot borgen precis som Thaksin gjorde.

Nu gapar Suthep om att man ska använda bogserilar för att dra bort taxi bilarna som blockerar viktiga vägar och även Hua lampong stationen (Orginellt, PAD blockerar flygplatser och UDD blockera järnvägsstationer) men polisen verkar precis som I pattis hanslingsförlamade. Man ska ju inte glömma att Dr T var polis och har fortfarande stort inflytande i poliskåren. Tror ju inte de röda accepterar att bogserbilar drar bort taxi bilarna, får vi se ett undantagstillstånd och militären som tar över ordningsarbetet i Bangkok?

Abbhisit ska hålla ett TV tal ikväll, hela klanen Shinawatra har lämnat Thailand. Det kommer inte att gå väl i slutändan detta...

Kan ju hoppas att ösregnet i Bangkok just nu kyler ner känslorna lite?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan ju hoppas att ösregnet i Bangkok just nu kyler ner känslorna lite?

Det är troligtvis kungen själv som slagit på sin regnmaskin.  :whistle:

Om protesterna eskalerar tvingas antagligen militären gripa in och vad händer då? En lösning är att köpa ut Thaksin. Men hur kan de lita på att han håller sig från politiken? Kanske kan de lägga upp om en avbetalningsplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det bästa vore nog ett nyval med utländska oberoende val observatörer, där alla får deltaga rättvist och förbinda sig att följa resultatet.

Och där inte domstolar och gammla generaler ska lägga sig i.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om protesterna eskalerar tvingas antagligen militären gripa in och vad händer då? En lösning är att köpa ut Thaksin. Men hur kan de lita på att han håller sig från politiken? Kanske kan de lägga upp om en avbetalningsplan.

Kanske räcker det inte att köpa ut Thaksin. Som du själv skrev i tidigare inlägg så är de röda splittrade angående Thaksin. De här protesterna kan delvis vara ett uttryck för något som går djupare än Thaksins konfiskerade-frysta tillgångar. Kanske ser vi nu något nytt. Dags att sälja aktierna i Thailändsk Monarki AB? Kursfall på G tror jag(åtminstone på sikt).

Risken är att protesterna kan bli självgående utan något behov av Thaksins stöd, monetärt eller annat.

MVH

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske räcker det inte att köpa ut Thaksin. Som du själv skrev i tidigare inlägg så är de röda splittrade angående Thaksin. De här protesterna kan delvis vara ett uttryck för något som går djupare än Thaksins konfiskerade-frysta tillgångar. Kanske ser vi nu något nytt. Dags att sälja aktierna i Thailändsk Monarki AB? Kursfall på G tror jag(åtminstone på sikt).

Risken är att protesterna kan bli självgående utan något behov av Thaksins stöd, monetärt eller annat.

MVH

Jens

Ja, det har du rätt i. Men om de vill fortsätta demonstrera för ett bättre Thailand så hoppas jag att de kan sluta sig runt någon bättre symbol än taxen. De som är genuint intreserade av att reformera Thailand bryr sig nog inte så mycket om Thaksins miljarder. Men utan hans pengar kommer antagligen demonstrationerna att ta en helt annan form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, det har du rätt i. Men om de vill fortsätta demonstrera för ett bättre Thailand så hoppas jag att de kan sluta sig runt någon bättre symbol än taxen. De som är genuint intreserade av att reformera Thailand bryr sig nog inte så mycket om Thaksins miljarder. Men utan hans pengar kommer antagligen demonstrationerna att ta en helt annan form.

Jag vet inte vilken symbol det skulle vara i såfall. Ingen politiker jag känner till håller nog måttet med svenska ögon. Men nu känner jag inte till så många överhuvudtaget :wacko:

Risken är att Thaksin blir/är den symbol man samlas kring. I brist på annat.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte vilken symbol det skulle vara i såfall. Ingen politiker jag känner till håller nog måttet med svenska ögon. Men nu känner jag inte till så många överhuvudtaget :wacko:

Risken är att Thaksin blir/är den symbol man samlas kring. I brist på annat.

Jens

Nej Jens!

Det är samma tjuvpack här som där nere!

Dem bara lurar till sig av skattemedel mm.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de hade roda trojor for att de var socialdemokrater som kampade for demokrati och ett battre Thailand for alla thailandare sa skulle jag aka ner och ga med i deras demonstration, aven om jag inte fick mina 500 baht. Sa lange deras forgrundsfigur ar den storsta nepotisten, kronyisten och populisten Sydostasien skadat sedan Ferdinand Marcos sa far det vara.

Jag skulle vilja se de roda ta ett absolut avstand fran Thaksin och de gula/demokraterna ett absolut avstand fran Prem, da forst kan det bli en vettig politisk diskussion. En korrekt domd landsflyktig anti-demokrat och en anti-demokrat som inte far kritiseras men anda styr landet; fan Thailand, battre an sa kan ni val???

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom  :great:

Jag håller med om det mesta fast Prem har väl ingen makt i sig själv utan hans krafter kommer ifrån ovan. Något som nu ifrågasätts, vilket jag tycker är det enda positiva i den här sörjan just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...