Jump to content
ArneMorales

Gäller Thailands lagar om Brott och straff lika för alla?

Recommended Posts

B747

Nej.

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Visst är det riktiga Thailand. Dock ej representativt för hela Thailand. 

Nä, det är klart. Pattis är inte represantivt för Boa byn. 🤣

• Haha 1

Soengsang
47 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nä, det är klart. Pattis är inte represantivt för Boa byn. 🤣

Om Boa är representativ för byn, så undrar jag om inte byn är en annan del av Boaby?

• Haha 3

Atom
On 3/20/2019 at 12:21 AM, Boa52 said:

Skulle tippa att 80 % av thai över 40 inte har internet så internet har liten betydelse

Som flera andra påpekat så är du helt ute och cyklar. Jag tänker dock inte såga dig för det; du är inte den förste som gör din lilla by till Thailands nav och absolut inte den förste som ser det du vill se.

I vår by uppskattar jag att över 95% har tillgång till internet och att minst 80% av alla mellan 5 och 60 år använder internet åtminstone ett par gånger i veckan. Det är inte många kvinnor under 60 i byn som inte har ett Facebook-konto och det finns även en LINE-grupp i byn där kvinnorna diskuterar bröllop, begravningar och annat av lokalt intresse. De flesta sitter nog inte med näsan i sin smartphone hela dagarna men det är helt klart en del av de allra flestas vardag. 

• Ge karma 4

leifen

Det är Indonesien, Filippinerna och Thailand som har flest användare av internet i världen räknat på timmar per dygn.

Då gissar jag av egna erfarenheter att det är kvinnorna som står för statistiken. Atalet MB per användare  ger en annan bild.

En  tre minuters porrulle på youtube tar mer data än 200 chat med darlingar runt om i världen för att skicka pengar till en sjuk buffel :D 

whocares

Icke att förglömma är att många "internetanslutna" thailändare endast har socialmedia abonnemang dvs. endast tillgång till facebook, line, youtube etc.

om detta skall räknas som en riktig internetanslutning kan väl diskuteras :surprised:

• Ge karma 3

ArneMorales

Nu har vi ett nytt  thailändskt fall som skall bli intressant att följa i domstolarna framöver.

Domstolarna  har nu möjlighet att visa att lagen gäller lika för alla.

Man har tydligen bedömt att flyktrisk inte föreligger, eftersom gärningsmannen har blivit temporärt frigiven mot borgen.

King aids girl orphaned by drunk driver | Bangkok Post: news

Det finns ett tidigare  liknande fall där en annan förmögen man genom vårdslöshet i trafik dödar en polis, men i det fallet kunde inte domstolarna visa  att lagen gäller lika för alla, eftersom gärningsmannen försvann utomlands.

MaiChai
1 timme sedan, skrev ArneMorales:

Nu har vi ett nytt  thailändskt fall som skall bli intressant att följa i domstolarna framöver.

Man har tydligen bedömt att flyktrisk inte föreligger, eftersom gärningsmannen har blivit temporärt frigiven mot borgen.

Det finns ett tidigare  liknande fall där en annan förmögen man genom vårdslöshet i trafik dödar en polis, men i det fallet kunde inte domstolarna visa  att lagen gäller lika för alla, eftersom gärningsmannen försvann utomlands.

Men nu har han ju gått in i templet för att bli munk ett tag, det borde väl lösa problemet?

Intressant att borgen var satt så låg som 200 000 THB, en framgångsrik(?) affärsman borde ha de pengarna på sig i växel.  

Kommer att sluta med någon sorts villkorlig dom plus ett par miljoner i rätt beslutsfickor, för kungen har ju redan lovat att sörja för polisens barn så den kostnaden slipper han.

• Ge karma 4

Jive
Posted (edited)
On 2019-03-22 at 16:59, skrev Atom:

Som flera andra påpekat så är du helt ute och cyklar. Jag tänker dock inte såga dig för det; du är inte den förste som gör din lilla by till Thailands nav och absolut inte den förste som ser det du vill se.

I vår by uppskattar jag att över 95% har tillgång till internet och att minst 80% av alla mellan 5 och 60 år använder internet åtminstone ett par gånger i veckan. Det är inte många kvinnor under 60 i byn som inte har ett Facebook-konto och det finns även en LINE-grupp i byn där kvinnorna diskuterar bröllop, begravningar och annat av lokalt intresse. De flesta sitter nog inte med näsan i sin smartphone hela dagarna men det är helt klart en del av de allra flestas vardag. 

Visst gör man det enkelt för sig, när man ser sin lilla by som Thailands nav, men det betyder, enl mig, inte att man gör något större fel.

Under mina turer runt om i Thailand har det alltid slagit mig hur lika allting är från by til by och mellan olika delar i Thailand. Byggnader, sätt att leva mm. Har man varit i en by, så har man varit i alla (lite hårddraget). Det som skiljer är templens storlek och utsmyckning.

Är det då något ställe som är förärat med ett gigantiskt tempel, som t ex Wat Phasorn Kaew, så är det just detta som är ett måste, enligt lokalbefolkningen, att besöka. Visst är det fint, men va fan... För övrigt är det same, same vart man än kommer.

Likadant är det med Internet, men i positiv bemärkelse - det funkar tamefan överallt.

Edited by Jive
  • Ge karma 2

SatanG
On 2019-03-20 at 00:48, skrev Boa52:

Finns ingen i vår by och som jag skrev som har internet och över 40 noll. Vi åkte sist till nära Laos fanns

inget internet. Sitter man bara vi ett stenbord och försöka hitta saker på mobilen grejer som inte är sant

Om man har sett det i verkligheten utan mobil, tror ni som använder mobilen, iphons hela dagen

blir lite blind

Låter inget vidare. Ingen som har Internet i byn och bland de över 40 är det ännu värre med noll :-)

/ SatanG

• Haha 2

Soengsang
6 minuter sedan, skrev SatanG:

Låter inget vidare. Ingen som har Internet i byn och bland de över 40 är det ännu värre med noll :-)

/ SatanG

Ett stycke stenbordslogik från ett burjerätande orakel :) 

• Haha 1

Wangthong
5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Men nu har han ju gått in i templet för att bli munk ett tag, det borde väl lösa problemet?

Intressant att borgen var satt så låg som 200 000 THB, en framgångsrik(?) affärsman borde ha de pengarna på sig i växel.  

Kommer att sluta med någon sorts villkorlig dom plus ett par miljoner i rätt beslutsfickor, för kungen har ju redan lovat att sörja för polisens barn så den kostnaden slipper han.

Visst löstes Sutheps problem när han gick in i Templet en stund?

• Ge karma 1

spooncreek
Posted (edited)
9 hours ago, ArneMorales said:

Bara det faktum att han får en borgen på 200 000 THB och kan göra som de flesta i eliten gör när de fuckat upp det (gå i tempel någon månad) bevisar väl återigen att lagen inte är lika före alla. Att familjen redan fått ekonomisk kompensation mot löfte att hålla käften framgår ju också med allt tydlighet av artikeln.

Den andra förmögna man du syftar på är väl "Boss", som fick tillåtelse att "fly" landet när det osade som mest hett, men som efter det varit tillbaka i Thailand. Sen osade det lite hett igen och efter mycket stön, stånk och förhalning från de mutade ansvariga i rättsapparaten så la man ut en efterlysning på Interpol, som dock försvann rätt fort och fortfarande är borta. Boss kan nog hittas på nästkommande F1 race i Azerbajdzjan för den som är verkligt intresserad av att leta.

Tjuvjägaren som du startade tråden om? Inte en dag i finkan än och lär knappast få det heller.

Mr. Watchman inte ens utredd ordentligt förstås, liksom lillebrorsan till PM Prayuth.

Thailands lagar om brott och straff lika för alla? Naivare åsikt än så är svår att ha.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 8
  • Haha 1

ArneMorales
Posted (edited)
On 2019-04-21 at 20:02, skrev spooncreek:

........

Thailands lagar om brott och straff lika för alla? Naivare åsikt än så är svår att ha.

Och i Danmark straffas vissa oftare de senaste fem åren,  om  de råkar har ett visst namn. Naivt att tro något annat?

Jag tror nog att lagen gäller lika för alla där också.

image.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpegimage.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpeg

Edited by ArneMorales

spooncreek
On 4/23/2019 at 1:39 PM, ArneMorales said:

Och i Danmark straffas vissa oftare de senaste fem åren,  om  de råkar har ett visst namn. Naivt att tro något annat?

Jag tror nog att lagen gäller lika för alla där också.

image.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpegimage.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpeg

Du får ursäkta,men jag förstår tyvärr inte alls vad ditt inlägg ovan har att göra med ämnet för denna (av dig skapade) tråd, liksom inte heller vad det har att göra med mitt inlägg som du besvarade.

• Ge karma 5