Jump to content
IGNORERAD

Gäller Thailands lagar om Brott och straff lika för alla?


ArneMorales

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    23

  • Atom

    10

  • Hobbe

    8

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag svarar Nej på den frågan .

En gång är ingen gång.

 

Mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hobbe:

Jag svarar Nej på den frågan .

En gång är ingen gång.

 

Mvh Hobbe 

En gång är ingen gång, och två gånger är en gonggong!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jed:

Det gör dom ju inte ens i Sverige så varför skulle dom göra det i Thailand ? 

Thailands lagar gäller inte i Sverige så det kan man inte gämmföra

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagarna är givetvis desamma men att påstå att de tillämpas lika för rika som fattiga är givetvis väldigt naivt. Många av de uppenbara åtalspunkterna mot Premchai är redan nedlagda och han kommer på sin höjd bli dömd för någon småsak och få villkorligt. En vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark åker dock in på 10 år.

 

Boss (Red Bull) tvingas till viss del hålla sig borta från Thailand men då handlade det om smitning vid dödskörning med förmodligen runt 3 i promille, en polis dessutom. Premchai har kunnat fortsätta sköta sitt företag och jag såg honom så sent som för 3 veckor sedan på dotterns basketturnering; jag tror han oroade sig bra mycket mer över att vi förlorade mot en "new-money" skola än över att behöva skaka galler. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minutes ago, Atom said:

Lagarna är givetvis desamma men att påstå att de tillämpas lika för rika som fattiga är givetvis väldigt naivt. Många av de uppenbara åtalspunkterna mot Premchai är redan nedlagda och han kommer på sin höjd bli dömd för någon småsak och få villkorligt. En vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark åker dock in på 10 år.

 

Boss (Red Bull) tvingas till viss del hålla sig borta från Thailand men då handlade det om smitning vid dödskörning med förmodligen runt 3 i promille, en polis dessutom. Premchai har kunnat fortsätta sköta sitt företag och jag såg honom så sent som för 3 veckor sedan på dotterns basketturnering; jag tror han oroade sig bra mycket mer över att vi förlorade mot en "new-money" skola än över att behöva skaka galler. 

Ett annat i sammanhanget aktuellt exempel är ju "watchman", Vice PM general Prawit, som naturligtvis helt undkommit straff, han blev väl inte ens förhörd som jag  minns det nu. Ingen hade väl trott något annat, eller jo, kanske de som lever i tron att lagarna tillämpas lika för alla, vilket otroligt nog verkar finnas.

 

Apropå Premchai så är denna bild rätt talande, från när han blev inkallad på förhör efter "incidenten"

 

premchai.PNG.a87a578ef7c22a52fff003c05a2b0a58.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, spooncreek said:

Ett annat i sammanhanget aktuellt exempel är ju "watchman", Vice PM general Prawit, som naturligtvis helt undkommit straff, han blev väl inte ens förhörd som jag  minns det nu. Ingen hade väl trott något annat, eller jo, kanske de som lever i tron att lagarna tillämpas lika för alla, vilket otroligt nog verkar finnas.

 

Apropå Premchai så är denna bild rätt talande, från när han blev inkallad på förhör efter "incidenten"

 

premchai.PNG.a87a578ef7c22a52fff003c05a2b0a58.PNG

Att Storebror skulle klara sig helt, utan ens rättegång, var helt väntat och på något sätt naturligt. Jag tror inte det finns något exempel, någonstans i världen, på någon form av diktatur där vice ledaren blivit häktad för några klockor. Givetvis utgår dessutom de flesta thailändare från att klockorna bara är toppen på ett isberg, men även det tas för givet.

 

Att inte regimen tog tillfället i akt att göra något åt Premchai tycker jag personligen är den största besvikelsen, och det finns ju några att välj bland, under juntans 4 år. Premchai har aldrig tagit tydlig ställning för rött eller gult men alltid fått diverse storprojekt under samtliga regimer, så tydligen har han spelat sina kort väldigt väl.

 

Första gången jag träffade honom så trodde jag att han var en vaktmästare på skolan som skulle in och klippa några buskar eller kanske rensa något avlopp; det är inte alla hi-so som skyltar offentligt med sin rikedom, vissa äter hellre black panter soppa i sitt tält. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-23 at 07:55, skrev ArneMorales:

Mitt svar på frågan är   Ja.   Här ett aktuellt exempel

 

Wildlife Defender Who Arrested Tycoon Recognized for Bravery by UN

 

 

 

Läser man artikeln så kan man ju ana hur förvånande det är att det inte blivit några eftermälen mot de som tog Premchai. 

Hur man kan tro att i ett land där de som ska upprätthålla lagen förväntar sig skit för att de tar folk i hög samhällsställning ska ha någon likhet inför lagen är väl lite som att tro på gud. Den dagen då samhällstopparna i Thailand verkligen blir dömda på samma sätt som vanligt folk kommer jag nog inte att få uppleva.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-23 at 13:55, skrev ArneMorales:

Mitt svar på frågan är   Ja.   Här ett aktuellt exempel

 

Wildlife Defender Who Arrested Tycoon Recognized for Bravery by UN

 

 

 

Åklagaren verkar jobba på bra nu.

Är övertygad om att byggikonen Premchai, som äger Italian Thai, kommer att bli fälld av domstolen.

Visst kommer han att överklaga upp till högsta instans,  eftersom han inte har erkännt, men dömd blir han enligt gällande lag.

 

Prosecutor confident of conviction as Premchai poaching case hearing resumes

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-24 at 19:46, skrev Atom:

Lagarna är givetvis desamma men att påstå att de tillämpas lika för rika som fattiga är givetvis väldigt naivt. Många av de uppenbara åtalspunkterna mot Premchai är redan nedlagda och han kommer på sin höjd bli dömd för någon småsak och få villkorligt. En vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark åker dock in på 10 år.

 

 

Som du ser Atom är åtalet mot Premchai inte nedlagt.

 

Sedan är din beskrivning av fallet -en vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark- helt felaktig.

 

Bonden och hans fru blev gripna, på bar gärning , av poliser som sökte efter någon som sågade ner träd i Nationalparken.

De försökte komma undan på sin moped, men greps. De försökte då med att de endast plockade svamp, men erkännde senare att de sågat ner träd i Nationalparken och dömdes för detta. Eftersom de erkännt kan de därefter inte överklaga den hårda domen.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, ArneMorales said:

Som du ser Atom är åtalet mot Premchai inte nedlagt.

 

Sedan är din beskrivning av fallet -en vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark- helt felaktig.

 

Bonden och hans fru blev gripna, på bar gärning , av poliser som sökte efter någon som sågade ner träd i Nationalparken.

De försökte komma undan på sin moped, men greps. De försökte då med att de endast plockade svamp, men erkännde senare att de sågat ner träd i Nationalparken och dömdes för detta. Eftersom de erkännt kan de därefter inte överklaga den hårda domen.

 

 

 

 

 

Jag har aldrig påstått att åtalet mot Premchai är nedlagt, jag skrev att flera av åtalspunkterna är nedlagda. Jag står också fast vid att om han överhuvudtaget blir dömd för något, vilket han förmodligen inte blir, så blir det bara för några av de mindre punkterna och straffet blir bara villkorligt.

 

Din version av svampplockarna har jag faktiskt aldrig hört och kan inte tänka mig att ens någon av frugans mer extrema flaggviftarvänninnor skulle yttra, utan att dra på munnen. Paret greps inte alls på bar gärning, deras motorcykel hittades i skogen där polisen sökte. Det var över 700 gigantiska träd nedhuggna och du får nog hålla med om att det låter rätt tufft för ett gammal par på en motorcykel att hantera. De erkände sig skyldiga, på sin advokats inrådan, för att få sänkt straff och fick då 15 år istället för 30. När juntan tillträdde överklagade de domen, där hade du alltså fel igen, och är inte längre dömda för att ha fällt några träd utan enbart för "encroachment of National Park Land" och fick straffet sänkt till 5 år, en halvering av de 10 år de denna gången dömdes för. 

 

Summa summarum så hade du fel i allting du skrev. Men det är OK, bara att ta nya tag.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej och det gör det väl inte Globalt heller mycket deg högt uppsatta osv osv ser man ju dagligen särbehandladas & hamna utanför brottskalan o lagar med milda domar ????? Så har det väl alltid varit och kommer att förbli kallas korruption !!!!!

Så svaret är NEJ !

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag har aldrig påstått att åtalet mot Premchai är nedlagt, jag skrev att flera av åtalspunkterna är nedlagda. Jag står också fast vid att om han överhuvudtaget blir dömd för något, vilket han förmodligen inte blir, så blir det bara för några av de mindre punkterna och straffet blir bara villkorligt.

 

Din version av svampplockarna har jag faktiskt aldrig hört och kan inte tänka mig att ens någon av frugans mer extrema flaggviftarvänninnor skulle yttra, utan att dra på munnen. Paret greps inte alls på bar gärning, deras motorcykel hittades i skogen där polisen sökte. Det var över 700 gigantiska träd nedhuggna och du får nog hålla med om att det låter rätt tufft för ett gammal par på en motorcykel att hantera. De erkände sig skyldiga, på sin advokats inrådan, för att få sänkt straff och fick då 15 år istället för 30. När juntan tillträdde överklagade de domen, där hade du alltså fel igen, och är inte längre dömda för att ha fällt några träd utan enbart för "encroachment of National Park Land" och fick straffet sänkt till 5 år, en halvering av de 10 år de denna gången dömdes för. 

 

Summa summarum så hade du fel i allting du skrev. Men det är OK, bara att ta nya tag.

Advokaten rådde dem att erkänna, för att få lägre straff, eftersom de var skyldiga.

 

Ingen advokat råder sin klient att erkänna om de är oskyldiga.

 

En dom som grundas på erkännande kan inte överklagas till högre instans.

Däremot omprövade samma domstol straffets längd senarej och sänkte strafftiden.

 

Att de skulle vara anklagade för att ha fällt 700 träd måste vara något som du drömt, eller har du en källa på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎11‎/‎28‎/‎2018 at 3:41 PM, ArneMorales said:

Advokaten rådde dem att erkänna, för att få lägre straff, eftersom de var skyldiga.

 

Ingen advokat råder sin klient att erkänna om de är oskyldiga.

 

En dom som grundas på erkännande kan inte överklagas till högre instans.

Däremot omprövade samma domstol straffets längd senarej och sänkte strafftiden.

 

Att de skulle vara anklagade för att ha fällt 700 träd måste vara något som du drömt, eller har du en källa på det?

Du har bott här i Thailand relativt länge men ofta skriver du som om din enda erfarenhet av Thailand var en 2-veckors all-inclusive på Koh Lanta. 

 

Det är givetvis möjligt att paret någon gång huggit ned ett träd i nationalparken, precis som säkert många av deras grannar gjort, men de anklagades faktiskt för att huggit ned 700 träd. Förmodligen var paret funktionella analfabeter och trodde på advokat och grannar när de sade att de skulle slippa fängelse om de erkände ett brott de inte gjort sig skyldiga till; det är oerhört vanligt och att du inte känner till det gränsar till pinsamt.

 

Provincial Court dömde dem, Appeal Court konfirmerade och Supreme Court ändrade brottsrubriken till "forest encroachment". De kunde alltså överklaga trots att de erkänt och de är inte längre dömda för att huggit ned några träd, då skulle de inte fått ett lägre straff. Jag ansträngde mig verkligen att hitta en länk med enkel engelsk text så jag slipper förklara igen, håll till godo: https://www.bangkokpost.com/learning/advanced/1242397/supreme-court-5-years-prison-for-elderly-mushroom-pickers

 

Mest intresserad är jag dock av ditt ursprungliga inlägg där du frågade: "Gäller Thailands lagar om brott och straff lika för alla?" och på det svarade "ja". Jag vill veta; hur tänkte du? Politikers son skjuter ihjäl en polis mitt i en pub, rikemansson kör ihjäl polis på fyllan, rikemansson våldtar och mördar turister på Koh Tao, plus tusen och åter tusen andra mindre brott som de välbesuttna begår utan att någonsin dömas medans en dagsverkare åker in på 15-20 år för en skitsak. Jag är 100% säker på att en rik och well-connected thailändare skulle kunna skjuta dig i skallen mitt på blanka dagen i morgon utan att riskera att bli dömd. Han skulle åberopa att du försökt råna honom och sedan köpa en polis som vittnar för honom och, om det behövs, en domare.  Så fungerar det här och det har inte blivit bättre.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

 

 

Mest intresserad är jag dock av ditt ursprungliga inlägg där du frågade: "Gäller Thailands lagar om brott och straff lika för alla?" och på det svarade "ja". Jag vill veta; hur tänkte du? Politikers son skjuter ihjäl en polis mitt i en pub, rikemansson kör ihjäl polis på fyllan, rikemansson våldtar och mördar turister på Koh Tao, plus tusen och åter tusen andra mindre brott som de välbesuttna begår utan att någonsin dömas medans en dagsverkare åker in på 15-20 år för en skitsak. Jag är 100% säker på att en rik och well-connected thailändare skulle kunna skjuta dig i skallen mitt på blanka dagen i morgon utan att riskera att bli dömd. Han skulle åberopa att du försökt råna honom och sedan köpa en polis som vittnar för honom och, om det behövs, en domare.  Så fungerar det här och det har inte blivit bättre.

Svar

Startade tråden efter att ha läst den bifogade artikeln artikeln i Khaosod.

 

Wichien Chinnawong  har nu uppmärksammats i UN för sitt mod att följa lagen,  och gripa Premchai för olovlig jakt i en  Nationalpark.

Tänkte då att han fick utmärkelsen för att man nu vill skydda honom från att bli undanröjd eller avskedad.

 

Tycker  att även vi på forumet bör uppmärksamma detta fall av samma orsak, och hoppas Premchai får sitt straff enligt gällande lag, som ju är utformad av proffesionella jurister för att gälla alla, tror jag.

 

Problemet i Thailand har varit att en del rika människor har kunnat betala och komma undan genom att fly utomlands, eller  betala polis, domare eller för mord av vittnen mm.

 

Nu med all information och insyn via Internet borde det gå få stopp på sådan korruption.

 

Vill vara optimist avseende Thailand, och svarade Ja, lagen gäller lika för alla för att provocera till diskussion i tråden.

Tack för att du nappade på detta Atom.

 

Skall försöka hitta mina anteckningar avseende fallet om  dom oskyldiga svampplockarna,  som jag följde ganska noga  för några år sedan.

Återkommer isåfall om detta. Litar inte helt på Bangkok Posts journalisters rapportering av fallet,  som du hänvisar till.

1 timme sedan, skrev Atom:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, ArneMorales said:

Svar

Startade tråden efter att ha läst den bifogade artikeln artikeln i Khaosod.

 

Wichien Chinnawong  har nu uppmärksammats i UN för sitt mod att följa lagen,  och gripa Premchai för olovlig jakt i en  Nationalpark.

Tänkte då att han fick utmärkelsen för att man nu vill skydda honom från att bli undanröjd eller avskedad.

 

Tycker  att även vi på forumet bör uppmärksamma detta fall av samma orsak, och hoppas Premchai får sitt straff enligt gällande lag, som ju är utformad av proffesionella jurister för att gälla alla, tror jag.

 

Problemet i Thailand har varit att en del rika människor har kunnat betala och komma undan genom att fly utomlands, eller  betala polis, domare eller för mord av vittnen mm.

 

Nu med all information och insyn via Internet borde det gå få stopp på sådan korruption.

 

Vill vara optimist avseende Thailand, och svarade Ja, lagen gäller lika för alla för att provocera till diskussion i tråden.

Tack för att du nappade på detta Atom.

 

Skall försöka hitta mina anteckningar avseende fallet om  dom oskyldiga svampplockarna,  som jag följde ganska noga  för några år sedan.

Återkommer isåfall om detta. Litar inte helt på Bangkok Posts journalisters rapportering av fallet,  som du hänvisar till.

 

OK, så du skrev som du gjorde för att provocera fram en diskussion :)

 

Jag vill också vara optimistisk angående Thailand och på vissa områden ser det väl bra ut. På just korruptionsområdet är jag dock inte särskilt optimistisk och den form och utbredning av korruption som finns i Thailand är oerhört svår att göra något åt då den verkligen genomsyrar och styr hela samhället. Det krävs oerhört hårda nypor under väldigt lång tid för att närmast förändra samhället i grunden och 4.5 år med militärjunta har knappt ens nafsat i kanten. Några uppmärksammade punktinsatser (huvudsakligen mot Thaksins finansiärer) men annars mest en omfördelning av korruptionen från röda klaner till gul/gröna klaner.

 

Du tror att "all information och insyn via internet" borde kunna hjälpa till i kampen mot korruptionen. Den kan nog hjälpa till mot den vardagskorruption som stör i det lilla, typ poliser som kräver böter för fortkörning osv. Och det är ju förvisso bra, men jag tror inte detta hjälper mot den djupare korruption som folk inte ser men som resulterar i dåliga skolor, bristande konkurrens, diverse glastak osv. Den kan bara bekämpas uppifrån och genom ett ifrågasättande av hela Thailands fundament, hela begreppet "kwampenthai" (Thainess), och vem vågar ta den fighten inom överskådlig framtid?  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
ArneMorales
On 2018-11-27 at 09:33, skrev ArneMorales:

Åklagaren verkar jobba på bra nu.

Är övertygad om att byggikonen Premchai, som äger Italian Thai, kommer att bli fälld av domstolen.

Visst kommer han att överklaga upp till högsta instans,  eftersom han inte har erkännt, men dömd blir han enligt gällande lag.

 

Prosecutor confident of conviction as Premchai poaching case hearing resumes

 

 

Idag kom fängelsedomen

Premchai sentenced to 16 months without suspension – Thai PBS World

 

Atom du gissade fel i detta fall mot Premchai, men du fick ju många gillanden i tråden  istället, eftersom du skriver bra, så det jämnar ju ut sig 555

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...