Jump to content
IGNORERAD

Gäller Thailands lagar om Brott och straff lika för alla?


ArneMorales

Recommended Posts

Icke att förglömma är att många "internetanslutna" thailändare endast har socialmedia abonnemang dvs. endast tillgång till facebook, line, youtube etc.

om detta skall räknas som en riktig internetanslutning kan väl diskuteras :surprised:

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    23

  • Atom

    10

  • Hobbe

    8

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ArneMorales

Nu har vi ett nytt  thailändskt fall som skall bli intressant att följa i domstolarna framöver.

Domstolarna  har nu möjlighet att visa att lagen gäller lika för alla.

 

Man har tydligen bedömt att flyktrisk inte föreligger, eftersom gärningsmannen har blivit temporärt frigiven mot borgen.

 

King aids girl orphaned by drunk driver | Bangkok Post: news

 

 

Det finns ett tidigare  liknande fall där en annan förmögen man genom vårdslöshet i trafik dödar en polis, men i det fallet kunde inte domstolarna visa  att lagen gäller lika för alla, eftersom gärningsmannen försvann utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

Nu har vi ett nytt  thailändskt fall som skall bli intressant att följa i domstolarna framöver.

Domstolarna  har nu möjlighet att visa att lagen gäller lika för alla.

 

Man har tydligen bedömt att flyktrisk inte föreligger, eftersom gärningsmannen har blivit temporärt frigiven mot borgen.

 

King aids girl orphaned by drunk driver | Bangkok Post: news

 

 

Det finns ett tidigare  liknande fall där en annan förmögen man genom vårdslöshet i trafik dödar en polis, men i det fallet kunde inte domstolarna visa  att lagen gäller lika för alla, eftersom gärningsmannen försvann utomlands.

 

Men nu har han ju gått in i templet för att bli munk ett tag, det borde väl lösa problemet?

 

Intressant att borgen var satt så låg som 200 000 THB, en framgångsrik(?) affärsman borde ha de pengarna på sig i växel.  

 

Kommer att sluta med någon sorts villkorlig dom plus ett par miljoner i rätt beslutsfickor, för kungen har ju redan lovat att sörja för polisens barn så den kostnaden slipper han.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-22 at 16:59, skrev Atom:

Som flera andra påpekat så är du helt ute och cyklar. Jag tänker dock inte såga dig för det; du är inte den förste som gör din lilla by till Thailands nav och absolut inte den förste som ser det du vill se.

 

I vår by uppskattar jag att över 95% har tillgång till internet och att minst 80% av alla mellan 5 och 60 år använder internet åtminstone ett par gånger i veckan. Det är inte många kvinnor under 60 i byn som inte har ett Facebook-konto och det finns även en LINE-grupp i byn där kvinnorna diskuterar bröllop, begravningar och annat av lokalt intresse. De flesta sitter nog inte med näsan i sin smartphone hela dagarna men det är helt klart en del av de allra flestas vardag. 

Visst gör man det enkelt för sig, när man ser sin lilla by som Thailands nav, men det betyder, enl mig, inte att man gör något större fel.

Under mina turer runt om i Thailand har det alltid slagit mig hur lika allting är från by til by och mellan olika delar i Thailand. Byggnader, sätt att leva mm. Har man varit i en by, så har man varit i alla (lite hårddraget). Det som skiljer är templens storlek och utsmyckning.

Är det då något ställe som är förärat med ett gigantiskt tempel, som t ex Wat Phasorn Kaew, så är det just detta som är ett måste, enligt lokalbefolkningen, att besöka. Visst är det fint, men va fan... För övrigt är det same, same vart man än kommer.

Likadant är det med Internet, men i positiv bemärkelse - det funkar tamefan överallt.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-20 at 00:48, skrev Boa52:

Finns ingen i vår by och som jag skrev som har internet och över 40 noll. Vi åkte sist till nära Laos fanns

inget internet. Sitter man bara vi ett stenbord och försöka hitta saker på mobilen grejer som inte är sant

Om man har sett det i verkligheten utan mobil, tror ni som använder mobilen, iphons hela dagen

blir lite blind

 

Låter inget vidare. Ingen som har Internet i byn och bland de över 40 är det ännu värre med noll :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Låter inget vidare. Ingen som har Internet i byn och bland de över 40 är det ännu värre med noll :-)

 

/ SatanG

Ett stycke stenbordslogik från ett burjerätande orakel :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Men nu har han ju gått in i templet för att bli munk ett tag, det borde väl lösa problemet?

 

Intressant att borgen var satt så låg som 200 000 THB, en framgångsrik(?) affärsman borde ha de pengarna på sig i växel.  

 

Kommer att sluta med någon sorts villkorlig dom plus ett par miljoner i rätt beslutsfickor, för kungen har ju redan lovat att sörja för polisens barn så den kostnaden slipper han.

Visst löstes Sutheps problem när han gick in i Templet en stund?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, ArneMorales said:

Nu har vi ett nytt  thailändskt fall som skall bli intressant att följa i domstolarna framöver.

Domstolarna  har nu möjlighet att visa att lagen gäller lika för alla.

 

Man har tydligen bedömt att flyktrisk inte föreligger, eftersom gärningsmannen har blivit temporärt frigiven mot borgen.

 

King aids girl orphaned by drunk driver | Bangkok Post: news

 

 

Det finns ett tidigare  liknande fall där en annan förmögen man genom vårdslöshet i trafik dödar en polis, men i det fallet kunde inte domstolarna visa  att lagen gäller lika för alla, eftersom gärningsmannen försvann utomlands.

Bara det faktum att han får en borgen på 200 000 THB och kan göra som de flesta i eliten gör när de fuckat upp det (gå i tempel någon månad) bevisar väl återigen att lagen inte är lika före alla. Att familjen redan fått ekonomisk kompensation mot löfte att hålla käften framgår ju också med allt tydlighet av artikeln.

 

Den andra förmögna man du syftar på är väl "Boss", som fick tillåtelse att "fly" landet när det osade som mest hett, men som efter det varit tillbaka i Thailand. Sen osade det lite hett igen och efter mycket stön, stånk och förhalning från de mutade ansvariga i rättsapparaten så la man ut en efterlysning på Interpol, som dock försvann rätt fort och fortfarande är borta. Boss kan nog hittas på nästkommande F1 race i Azerbajdzjan för den som är verkligt intresserad av att leta.

 

Tjuvjägaren som du startade tråden om? Inte en dag i finkan än och lär knappast få det heller.

 

Mr. Watchman inte ens utredd ordentligt förstås, liksom lillebrorsan till PM Prayuth.

 

Thailands lagar om brott och straff lika för alla? Naivare åsikt än så är svår att ha.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
On 2019-04-21 at 20:02, skrev spooncreek:

........

 

 

 

Thailands lagar om brott och straff lika för alla? Naivare åsikt än så är svår att ha.

 

 

Och i Danmark straffas vissa oftare de senaste fem åren,  om  de råkar har ett visst namn. Naivt att tro något annat?

 

Jag tror nog att lagen gäller lika för alla där också.

 

 

image.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpegimage.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpeg

 

 

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/23/2019 at 1:39 PM, ArneMorales said:

Och i Danmark straffas vissa oftare de senaste fem åren,  om  de råkar har ett visst namn. Naivt att tro något annat?

 

Jag tror nog att lagen gäller lika för alla där också.

 

 

image.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpegimage.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpeg

 

 

 

 

 

 

Du får ursäkta,men jag förstår tyvärr inte alls vad ditt inlägg ovan har att göra med ämnet för denna (av dig skapade) tråd, liksom inte heller vad det har att göra med mitt inlägg som du besvarade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
ArneMorales

Thailands regering skärper nu lagarna avseende våldtäkter, något man skulle kunna önska att även Sveriges regering skulle göra.

 

Ex

Livstids fängelse om offret är under 13 år. 

Dubbelt straff om brottet filmas.

Gruppvåldtäkt ger  nu 15-20 års fängelse,

likaså om våldtäkten sker under vapenhot.

 

Dödsstraff om offret avlider.

 

Laws On Sexual Crime Toughened - Buriram Times

 

Här en jämförelse med en färsk dom från Sverige där de döms till 4-5 år för grov gruppvåldtäkt.

 

Nyanlända migranter våldtog, fotade och rånade kvinna i centrala Stockholm | Samhällsnytt

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Thailands regering skärper nu lagarna avseende våldtäkter, något man skulle kunna önska att även Sveriges regering skulle göra.

 

Ex

Livstids fängelse om offret är under 13 år. 

Dubbelt straff om brottet filmas.

Gruppvåldtäkt ger  nu 15-20 års fängelse,

likaså om våldtäkten sker under vapenhot.

 

Dödsstraff om offret avlider.

 

Laws On Sexual Crime Toughened - Buriram Times

 

Här en jämförelse med en färsk dom från Sverige där de döms till 4-5 år för grov gruppvåldtäkt.

 

Nyanlända migranter våldtog, fotade och rånade kvinna i centrala Stockholm | Samhällsnytt

 

 

 

 

Problemet är nog att dom straffen inte kommer att gälla om du är rik och har högt uppsatta vänner .

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

LOSForever
7 timmar sedan, skrev hobbe:

Problemet är nog att dom straffen inte kommer att gälla om du är rik och har högt uppsatta vänner .

 

Mvh Hobbe 

I Thailand ja men inte i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
On 2019-04-23 at 08:39, skrev ArneMorales:

Och i Danmark straffas vissa oftare de senaste fem åren,  om  de råkar har ett visst namn. Naivt att tro något annat?

 

Jag tror nog att lagen gäller lika för alla där också.

 

 

image.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpegimage.jpeg.7a59808debe0061545a1e7a6151d5fab.jpeg

 

 

 

 

 

 

Stämmer säkert och även att de som i Sverige har ett förnamn som slutar på y löper 2,5 gånger högre risk att skaka galler. https://www.aftonbladet.se/relationer/a/4dLM5a/daliga-nyheter-for-ronny-och-kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LOSForever:

I Thailand ja men inte i Sverige

Och vad är det tråden handlar om ?

 

mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
17 timmar sedan, skrev hobbe:

Problemet är nog att dom straffen inte kommer att gälla om du är rik och har högt uppsatta vänner .

 

Mvh Hobbe 

Anledningen  till att man ökar straffen är dels att det kan  ha en avskräckande effekt,

och dels att man skyddar samhället från återfall. 

 

 Att en del har högt uppsatta vänner, eller kan köpa sig fria från straff är ett  problem som bör lösas, men bör väl inte hindra att man tar tag i problemet med våldtäkter?

 

Tror du det är bättre, att som i Sverige, ha mycket lägre straff?

 

Jag tror att, om den nya thailändska lagen  infördes i Sverige, i kombination med att fängelseplatserna för grov våldtäkt hyrs in i tex Lettland, dvs cellstandard som i Thailand,   våldtäkterna skulle  minska kraftigt i Sverige.

 

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Fredman:

Stämmer säkert och även att de som i Sverige har ett förnamn som slutar på y löper 2,5 gånger högre risk att skaka galler. https://www.aftonbladet.se/relationer/a/4dLM5a/daliga-nyheter-for-ronny-och-kenny

"Men namn som slutar på ”y” är inte den största riskfaktorn när det gäller att förutse vem som hamnar bakom galler.

Polisprofessorn Leif GW Persson har berättat för Aftonbladet om när han upptäckte att det vanligaste namnet bakom murarna var – Leif Persson.

– Så jag lade snabbt till initialerna GW."

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Anledningen  till att man ökar straffen är dels att det kan  ha en avskräckande effekt,

och dels att man skyddar samhället från återfall. 

Det är möjligt men tror inte att det påverkar vad det gäller trådens titel.

7 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 

 Att en del har högt uppsatta vänner, eller kan köpa sig fria från straff är ett  problem som bör lösas, men bör väl inte hindra att man tar tag i problemet med våldtäkter?

Återigen påverkar nog väldigt lite vad tråden handlar om .

7 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 

Tror du det är bättre, att som i Sverige, ha mycket lägre straff?

 

Jag tror att, om den nya thailändska lagen  infördes i Sverige, i kombination med att fängelseplatserna för grov våldtäkt hyrs in i tex Lettland, dvs cellstandard som i Thailand,   våldtäkterna skulle  minska kraftigt i Sverige.

Säkert men handlade inte det här om huruvida Thailands lagar om brott och straff gäller lika för alla ?

 

 

mvh Hobbe 

7 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 

 

 

 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
3 timmar sedan, skrev hobbe:

Det är möjligt men tror inte att det påverkar vad det gäller trådens titel.

Återigen påverkar nog väldigt lite vad tråden handlar om .

Säkert men handlade inte det här om huruvida Thailands lagar om brott och straff gäller lika för alla ?

 

 

mvh Hobbe 

Jag tar mig friheten att jämföra lagarna mot våldtäkt i Sverige och Thailand,  även om det inte nämns i trådens rubrik.

 

Hobbe,  är du moderater för denna tråd?

Annars finns det väl många andra trådar där du kan kritisera inlägg som inte går in under trådens rubrik?

Vore mera intressant att ta del av dina åsikter i sakfrågan.

 

Samma svar till L200, Fritz och Krille, som gav karma för ditt ovanstående inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag är inte någon moderator men det blir lite tjatigt om varje tråd (oavsett topic ) mynnar ut i kritik av svensk politik.

Det finns mycket att kritisera den för men man kan ju tycka att om du vill jämföra thailändsk och Svensk kriminalpolitik så kan du ju skapa en sådan tråd.

Du skapade ju denna .

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Här har ni en aktuell fråga som går in under trådens rubrik till 100 procent, och inget nämns om  liknande problem i Sverige.

 

Democrat MPs hit by media shareholding claims | Bangkok Post: news

 

Miss Chitpas som nämns i artikeln är ju en ganska söt tjej, tycker jag. Dagens Tjej?

 

Undrar vad hon åt idag, eller om hon har husdjur?

Vilken öl kan hon tänkas föredra Singha eller Chang?

 

Vad tror ni Hobbe, Fritz och L200?

 

Tallviking, känner du till om hon har någon militär grad?

 

ChitpasDem.jpg

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, ArneMorales said:

Vilken öl kan hon tänkas föredra Singha eller Chang?

 

ChitpasDem.jpg

Med tanke på att hon och hennes familj äger Singha Corp så får man nästan förutsätta att hon föredrar Singha; skulle dock inte tro att hon dricker någon av dem.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 

Vad tror ni Hobbe, Fritz och L200?

Haha, blev du sur för att jag gav Hobbe ett karma för ett inlägg där han kritiserade dig? Men jag har inga svar på dom fåniga frågor du ställer och det får du finna dig i vare sig du gillar det eller inte.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
9 hours ago, ArneMorales said:

Här har ni en aktuell fråga som går in under trådens rubrik till 100 procent, och inget nämns om  liknande problem i Sverige.

 

Democrat MPs hit by media shareholding claims | Bangkok Post: news

 

Miss Chitpas som nämns i artikeln är ju en ganska söt tjej, tycker jag. Dagens Tjej?

 

Undrar vad hon åt idag, eller om hon har husdjur?

Vilken öl kan hon tänkas föredra Singha eller Chang?

 

Vad tror ni Hobbe, Fritz och L200?

 

Tallviking, känner du till om hon har någon militär grad?

 

ChitpasDem.jpg

Chitpas var ju en frontfigur för den så kallade demokratirörelsen som egentligen var juntans hantlangare under Bangkok Shutdown. Efter att ha kallat de isaanska bönderna för mindre vetande som inte begrep vad de röstade på, orsakade hon en rätt omfattande bojkott av Singha och Leo bland de förbannade isaanborna. Pappa Singha föga impad av det, och tvingade henne att byta efternamn.  Oklart dock hur det påverkat arvet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
6 timmar sedan, skrev Atom:

Med tanke på att hon och hennes familj äger Singha Corp så får man nästan förutsätta att hon föredrar Singha; skulle dock inte tro att hon dricker någon av dem.

 

Ja, nu är vi tillbaka till ämnet i trådens rubrik igen.

 

Visserligen är Chitpas och hennes Singhafamiljs förmögenhet, ca 70 miljarder baht,  ungefär dubbelt så stor som Future Forward ledaren Thanathorns familjeförmögenhet, men jag tror att lagen kommer att gälla lika för dem.

 

Om Election Commission nu anklagar henne, liksom Thanathorn, för att ha aktier i  mediabolag när de anmälde sig som MP kandidater, så tror jag att lagen gäller lika för dem, och domstolen stänger av henne som MP på samma sätt.

 

Det kan knappast  ha någon betydelse i domstolen att  Chitpas var en av den gula ledaren Sutheps närmaste medarbetare vid kravallerna i Bangkok som ledde till militärkuppen 2014.

Svaret får vi förmodligen inom de närmaste månaderna.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...