Jump to content
IGNORERAD

Namnändring Thai möjlig?


Jokern

Recommended Posts

Min dotter och hennes familj har köpt flygbiljetter med thai men det har blivit förhinder så de kan inte åka.

De har satt ut en annons på biljetterna men när dom frågar om att byta namn på biljetterna så säger den dom pratat med att det inte går.

Någon som vet vad som gäller, om man kan byta namn på biljetterna med thai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Iland går det men det kostar ofta mycket. Kolla med flygbolaget. Finns det godkända hinder att inte resa kan du mot mindre avgifter lösa ut biljet men som sagt kolla med flygbolaget du köpte biljetterna hos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilken typ av biljetter ni köpt. De flesta går att byta namn på, mlt en avgift... som i visa fall är löjligt hög. 

 

Men finns också några biljettyper som inte tillåter namnbyte. 

 

Gå in på hemsidan och kolla vad som gäller för just den typen ni köpt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

950kr för att ändra Slefan till Stefan med Thai, japp, det var en fyllebokning!

//L

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter



950kr för att ändra Slefan till Stefan med Thai, japp, det var en fyllebokning!
//L
 


Fast det hade du inte behövt göra. IATAS regler tillåter små stavfel. ( Har för mig totalt tre bokstäver)

Sen kan endel inchecknings personal strula o sätta sig på tvären ändå tyvärr.....

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde Thai idag.

De sa att det inte var möjligt att byta namn på biljetten då det är en personlig värdehandling.

Riktigt dåligt, dom har ju kunnat gjort det mot en kostnad så hade dom tjänat pengar på en namnändring och min dotter o hennes familj kunnat få tillbaka en del av pengarna.

Men men, så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Jokern:

Ringde Thai idag.

De sa att det inte var möjligt att byta namn på biljetten då det är en personlig värdehandling.

Riktigt dåligt, dom har ju kunnat gjort det mot en kostnad så hade dom tjänat pengar på en namnändring och min dotter o hennes familj kunnat få tillbaka en del av pengarna.

Men men, så är det.

Ring igen så får du säkert ett annat svar från den som svarar.

Såhär ser det ut på economy saver som var det billigaste alternativet jag kunde hitta på ARN-BKK.

 

312395686_Skrmavbild2018-11-16kl_18_53_20.png.064b34f9110db236ed886849a6cd3dd9.png

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev M33:

Ring igen så får du säkert ett annat svar från den som svarar.

Såhär ser det ut på economy saver som var det billigaste alternativet jag kunde hitta på ARN-BKK.

 

312395686_Skrmavbild2018-11-16kl_18_53_20.png.064b34f9110db236ed886849a6cd3dd9.png

Tack som fan.

ska prova igen på måndag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Jokern:

Tack som fan.

ska prova igen på måndag :)

Vid kontakter med kundtjänst är HUCA standard om man inte får det svar man vill. 

Kundtjänst, oavsett var de jobbar, är många gånger okunniga.

 

Med detta sagt menar jag inte att du garanterat kommer få byta namn för 1500kr, men bara för att första personen på kundtjänst säger nej betyder det inte att reglerna är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt on-topic, men...

 

Jag satt i Phuket och hade ett par veckor kvar att jobba, på den båt jag var på då och hade varit hemifrån i 10 veckor (Turkiet-Egypten-Maldiverna och Phuket).

Plötsligt en kväll då allt var lungt sa Kaptenen att alla fick ledigt i 3 dagar!

Bokade genast en ToR Phuket-Bangkok för avgång nästa dag!

När jag Printade biljetten såg jag att jag skrivit Mitt första namn i passet (som inte är mitt tilltalsnamn) och Tommy...

Missade efternamnet!!! Det var sent och vi var lediga...

 

Skulle jag försöka ändra. eller bara checka in och hoppas på det bästa?

Jag chansade på att checka in, och det gick smärtfritt, Så Mr Bengt Tommy flög ToR HKT-BKK med "fel" namn på biljetten utan problem!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jokern:

Tack som fan.

ska prova igen på måndag :)

Ja, det är ju bara att fråga igen.

Men undrar om inte "justering av namn" innebär att rätta en felstavning på biljetten.

Att ställa om biljetten till en helt annan person är inte det samma som "justering".

Detta är dock inget jag är säker på, så kolla igen.

 

https://www.skyscanner.se/nyheter/andra-namn-pa-din-flygbiljett-sa-mycket-kostar-det

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det billigare biljetter än saver, de som inte ger några bonuspoäng alls. Dessa biljetter kan ha andra villkor. Jag har tyvärr inte tjejens dator med Amadeus här annars kunde jag smidigt ha kollat.

Men på dem bara!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan förklara varför det där med namn på flygbiljetter är så förbannat viktigt. Hos vissa flygbolag verkar det ju inte ens gå att ändra en felskrivning.

 

Att ändra namn på en biljett borde väl gå att göra hur  lätt som helst för en struntsumma.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan förklara varför det där med namn på flygbiljetter är så förbannat viktigt. Hos vissa flygbolag verkar det ju inte ens gå att ändra en felskrivning.
 
Att ändra namn på en biljett borde väl gå att göra hur  lätt som helst för en struntsumma.
Det är för att försvåra andrahands försäljning. Kan man inte byte namn så är det svårt att kränga biljetten till nån annan, flygbolaget har ju sålt biljetten ändå och dyker man inte upp så kan de sälja den en gång till, särskilt hemresan som automatiskt avbokas.

Det har blivit vanligare att man helt kan ändra namn dock, Norwegian tillåter det på alla biljetter och tom SAS är rätt generösa med namnändring nu. Mot avgift förstås.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

Det är för att försvåra andrahands försäljning. Kan man inte byte namn så är det svårt att kränga biljetten till nån annan, flygbolaget har ju sålt biljetten ändå och dyker man inte upp så kan de sälja den en gång till, särskilt hemresan som automatiskt avbokas.

Det har blivit vanligare att man helt kan ändra namn dock, Norwegian tillåter det på alla biljetter och tom SAS är rätt generösa med namnändring nu. Mot avgift förstås.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Det är exakt samma sak vill man göra med visa konsertbiljetter, fotbollsmatcher, osv. just för att hindra att någon köper mängder med biljetter sedan säljer med hög vinst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...