Jump to content
IGNORERAD

Vidrig "svensk" mat...


dandic

Recommended Posts

5 hours ago, Peolito said:


Jo men när jag får in självaste fiskbullen i munnen och dess mjuka konsistens går det bara inte. Sill är också djävulens påfund emoji1.png men snapsen går bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om sill är jag helt enig. Djävulens påfund.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    15

  • Soengsang

    12

  • spooncreek

    11

  • judazzz

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Å så klagar de på svenska pizzapålägg

 

men vad är då detta?

 

2E7F0A1E-AA9B-46CD-A693-BBA53A837888.thumb.png.e50e8e5ab14695806e74acdc3ef715b7.png

 

pizza med mac n cheese och fries...

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Doppsko var en rätt som ofta serverades till frukost i Broströmsbåtarna på 70-talet...minns att jag inte tyckte om det...när jag nu googlat

på rätten så ser jag att det är gräddstuvad pytt!! ....märkligt, en god pyttipanna är numer helt okey.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-19 at 19:29, skrev Odin:

Har svårt att äta Blodpudding å Pölsa, inte för att det smakar illa men när jag tänker på vad det är så blir det svårt att svälja.. 

Ja vad är det då i pölsa, blodpudding som du inte gillar

Link to comment
Dela på andra sajter

fick packet idag älskar Svensk mat🇸🇪 46644865_1566250656851805_2783153449351512064_n.jpg.94bbe9dc022a2859bcd2daad49366bb5.jpg

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lellexp:

fick packet idag älskar Svensk mat🇸🇪 46644865_1566250656851805_2783153449351512064_n.jpg.94bbe9dc022a2859bcd2daad49366bb5.jpg

Köttfärssås ala findus åt jag i min ungdom verkligen en kulinariskt höjdare😉

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lellexp:

fick packet idag älskar Svensk mat🇸🇪 46644865_1566250656851805_2783153449351512064_n.jpg.94bbe9dc022a2859bcd2daad49366bb5.jpg

Findus!!! Ja, här snackar vi kvalle! Jissus! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
9 timmar sedan, skrev wUThai:

Findus!!! Ja, här snackar vi kvalle! Jissus! 

Ja och som lök på laxen så toppar han med Knorr kryddmix. Har undrat vad det är för folk som köper sånt men nu vet jag i vart fall att det är de samma som gillar köttfärssås på burk! 😝

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-22 at 17:33, skrev Boa52:

Ja vad är det då i pölsa, blodpudding som du inte gillar

Sticket i halsen är ju inte roligt att se och det känns inhumant att se djuret ligga och förblöda.

Pölsa... Mmm jo men det är väl gott, tills tankarna kommer in mot lungor mm.,,mm.

Typ som du känner när jag säger till polarn att slänga silverpilarna i metallskrot.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Odin:

Sticket i halsen är ju inte roligt att se och det känns inhumant att se djuret ligga och förblöda.

Pölsa... Mmm jo men det är väl gott, tills tankarna kommer in mot lungor mm.,,mm.

Typ som du känner när jag säger till polarn att slänga silverpilarna i metallskrot.

Innan man tappar djuret på blod är det väl skjuten eller hur eller slaktat så det ligger inte och förblöder, 

djuret är dött, Jagar inte du isåfall borde du veta även när man slaktar t.ex en Oxe. Lungor är väl inge fel

som mat och pölsa innehåller inte bara inälver från djuret, skit gott

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Boa52 said:

Innan man tappar djuret på blod är det väl skjuten eller hur eller slaktat så det ligger inte och förblöder, 

djuret är dött, Jagar inte du isåfall borde du veta även när man slaktar t.ex en Oxe. Lungor är väl inge fel

som mat och pölsa innehåller inte bara inälver från djuret, skit gott

Grisar som slaktas i Sverige är bedövade, gasade innan dom sticks och tappas på blod, Innan slakt. Således inte döda efter gasningen.

En oxe/ko skjuts med bult pistol innan den tappas på blod, Innan dom slaktas.

Om det innebär att dom förblöder eller inte får du kanske höra dig för med Djurskyddsföreningen eller AFA?

 

Lungmos kanske ingår i basfödan i dina trakter, men som du skriver Skit och Gott vad kan det bli?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev judazzz:

Grisar som slaktas i Sverige är bedövade, gasade innan dom sticks och tappas på blod, Innan slakt. Således inte döda efter gasningen.

En oxe/ko skjuts med bult pistol innan den tappas på blod, Innan dom slaktas.

Om det innebär att dom förblöder eller inte får du kanske höra dig för med Djurskyddsföreningen eller AFA?

 

Lungmos kanske ingår i basfödan i dina trakter, men som du skriver Skit och Gott vad kan det bli?

Har haft får, grisar, oxar och slaktat dom alla. om grisar blir gasade innan dom sticks vet jag inte tror inte det

djuret måste vara dött innan man kan gjöra nåt med det. du skriver en oxe,ko skjuts med bultpistol innan

den tappas på blod, helt rätt Man slaktar ett djur med så humana grejer som mögligt men ni

som aldrig har varit med om det blir det inte enkelt att förstå. Har du varit med om en slakt eller jakt

eller tror du all kött kommer från ICA

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Boa52 said:

Har haft får, grisar, oxar och slaktat dom alla. om grisar blir gasade innan dom sticks vet jag inte tror inte det

djuret måste vara dött innan man kan gjöra nåt med det. du skriver en oxe,ko skjuts med bultpistol innan

den tappas på blod, helt rätt Man slaktar ett djur med så humana grejer som mögligt men ni

som aldrig har varit med om det blir det inte enkelt att förstå. Har du varit med om en slakt eller jakt

eller tror du all kött kommer från ICA

Gör som BTT och sök på Google, Prova med Gris+Bedövning+Slakteri. Grisarnas organ fungerar efter gasningen.

Det finns en livsmedels lagstiftning i Sverige, den gäller inte Enbart för Sörlänningar.

Dessutom ska det veterinärs besiktigas,en av sysslorna som dessa veterinärer utför är att kontrollera att djuren är ordentligt bedövade innan dom sticks och skållas.

Hur det går till på ditt hemma slakteri är det nog knappast någon som bryr sig om.

Och Du levererar väl inget kött till vare sig Ica,Coop,Scan eller Findus?

Jag har jobbat i två år på ett slakteri så jag vet även hur Halal slakt går till, dock inte av Grisar.

Jag har även jagat och slaktat vilt men det är ovidkommande eftersom det inte handlar om slakteri verksamhet för livsmedelsindustrin.

1 minute ago, Boa52 said:

Har haft får, grisar, oxar och slaktat dom alla. om grisar blir gasade innan dom sticks vet jag inte tror inte det

djuret måste vara dött innan man kan gjöra nåt med det. du skriver en oxe,ko skjuts med bultpistol innan

den tappas på blod, helt rätt Man slaktar ett djur med så humana grejer som mögligt men ni

som aldrig har varit med om det blir det inte enkelt att förstå. Har du varit med om en slakt eller jakt

eller tror du all kött kommer från ICA

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Har haft får, grisar, oxar och slaktat dom alla. om grisar blir gasade innan dom sticks vet jag inte tror inte det

djuret måste vara dött innan man kan gjöra nåt med det. du skriver en oxe,ko skjuts med bultpistol innan

den tappas på blod, helt rätt Man slaktar ett djur med så humana grejer som mögligt men ni

som aldrig har varit med om det blir det inte enkelt att förstå. Har du varit med om en slakt eller jakt

eller tror du all kött kommer från ICA

För ovanligheten så har du fel, gasning är vanligt förekommande.

 

Det finns tre huvudsakliga metoder som i Sverige används vid bedövning av grisar, nämligen mekanisk bedövning (vanligen bultpistol), elektrisk bedövning (eltång) och gas (koldioxid). Samtliga metoder har djurskyddsmässiga för- och nackdelar.

Bultpistol och elbedövning

Vad gäller bultpistol och elbedövning så kräver dessa metoder vanligen att djuren hanteras ett och ett, och alltså måste separeras bort från sina artfränder i grisgruppen före bedövning, vilket är ett påtagligt stressmoment för dessa flockdjur. Vidare kräver båda metoderna en viss fixering, vilket innebär att djuret måste fås att stå relativt still så att bultpistolen eller eltången kan placeras korrekt mot djurets huvud, vilket kan uppnås genom användning av olika typer av fixeringsboxar eller liknande anordningar. Om slakten går mycket långsamt och det är gott om tid är behovet av fixering något mindre.

Både bultpistolbedövning och elbedövning är också beroende av skickligheten hos den person som sköter bedövningen, att vederbörande har tålamod och kunskap att placera utrustningen rätt, använda rätt ammunition eller strömstyrka och vad gäller eltången även rätt varaktighet vad gäller strömmen. Om grisen rycker till och ändrar läge, eller om bultpistolen eller tången placeras fel, finns risk att bedövningen inte blir fullständig och måste göras om, vilket innebär obehag eller smärta för djuret. En tydlig fördel med dessa metoder är att om allt fungerar bra så sker bedövningen ögonblickligen.

Elbedövning är dock en kortvarig metod, som bygger på att djuren sedan kan avblodas mycket snabbt innan de annars återfår medvetandet. I båda fallen finns en risk för att om bedövningen inte gjorts helt korrekt så erhålls inte fullständig medvetslöshet, med risk för smärta och lidande som följd. Dessa båda metoderna används i praktiken främst på mycket småskaliga slakterier, där slakttempot är lågt.

Koldioxidbedövning

Vad gäller koldioxidbedövning så har metoden den uppenbara fördelen att djuren kan hanteras i grupp ända fram till bedövningen, vilket gör att hanteringen av grisarna blir mycket lugnare och tystare än om de måste särskiljas inför bedövningen. Fram till själva bedövningsmomentet är gasbedövningssystemen därför att föredra ur djurskyddsperspektiv.

Vidare ger koldioxid generellt en mycket säker och god bedövning, och det är därför mycket ovanligt att grisar som bedövats med koldioxid visar tecken på bristande bedövning eller vaknar upp innan de avblodats. När bedövningen väl har inträtt är den både effektiv och långvarig, vilket är en fördel ur djurskyddssynvinkel.

Däremot är det välkänt sedan många år att det är mycket obehagligt för grisar och andra däggdjur att andas in koldioxid. Koldioxid sticker och svider i halsen och djuren kippar efter luft. Bedövningen uppnås inte omedelbart, vilket innebär att grisarna känner smärta och stress när de exponeras för koldioxiden, fram till dess att de blir medvetslösa. Exakt hur lång tid det tar för grisarna att förlora medvetandet i koldioxid beror på ett antal olika faktorer och skiljer sig därför åt mellan olika slakterier; det har bland annat att göra med gaskoncentrationen på olika nivåer och hastigheten i vilken grisarna sänks ner i utrymmet med koldioxid, men man får enligt de studier som genomförts räkna med ungefär 30-60 sekunder innan bedövningen är fullgod. Även andra faktorer, såsom ljud, ljus och temperatur, påverkar hur reagerar under den inledande fasen av bedövningen, d.v.s. innan de blir medvetslösa.

Forskning

Eftersom ovan nämnda nackdelar är väl beskrivna inom forskningen och detta också är välkänt inom branschen har också försök gjorts att finna andra gasblandningar som inte har så kraftiga negativa effekter på grisarna. Man vill då kunna behålla de positiva delarna av gasbedövning, såsom möjligheten att bedöva grisarna i grupp och uppnå god bedövningskvalitet, samtidigt som man söker efter gaser som inte ger upphov till så kraftigt obehag och stress. Sådana studier har bland annat bedrivits vid SLU, med finansiering från bl.a. Jordbruksverket som är den myndighet som har ansvar för djurskyddsregelverket på nationell nivå, men även forskargrupper i andra länder arbetar naturligtvis med frågan.

De studier som hittills har genomförts har dock tyvärr inte kunnat identifiera en praktiskt lämplig eller djurskyddsmässigt bättre gasblandning, vilket visar att det återstår en hel del forsknings- och utvecklingsarbete innan något bättre alternativ än koldioxidbedövning finns tillgängligt för slakteribranschen. Problemet är i allra högsta grad relevant även internationellt, eftersom koldioxidbedövning används i många andra länder och också är tillåten enligt EUs gemensamma regelverk för djurskydd vid slakt.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev judazzz:

Gör som BTT och sök på Google, Prova med Gris+Bedövning+Slakteri. Grisarnas organ fungerar efter gasningen.

Det finns en livsmedels lagstiftning i Sverige, den gäller inte Enbart för Sörlänningar.

Dessutom ska det veterinärs besiktigas,en av sysslorna som dessa veterinärer utför är att kontrollera att djuren är ordentligt bedövade innan dom sticks och skållas.

Hur det går till på ditt hemma slakteri är det nog knappast någon som bryr sig om.

Och Du levererar väl inget kött till vare sig Ica,Coop,Scan eller Findus?

Jag har jobbat i två år på ett slakteri så jag vet även hur Halal slakt går till, dock inte av Grisar.

Jag har även jagat och slaktat vilt men det är ovidkommande eftersom det inte handlar om slakteri verksamhet för livsmedelsindustrin.

 

Nu ser jag fram emot nästa obegripliga svar från svammelpellen, eller så har han gått på sängen!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev GreenValley:

Nu ser jag fram emot nästa obegripliga svar från svammelpellen, eller så har han gått på sängen!

Snart går jag på sängen, ska läsa lite mera på hur djur slaktas i Sverige. Jag använde slaktmask på dom tamdjur

vi hadde då visste jag att dom var döda och det är viktigaste tycker jag, Djuret ska inte behöva känna nått efter

dom fått skottet

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Boa52:

Snart går jag på sängen, ska läsa lite mera på hur djur slaktas i Sverige. Jag använde slaktmask på dom tamdjur

vi hadde då visste jag att dom var döda och det är viktigaste tycker jag, Djuret ska inte behöva känna nått efter

dom fått skottet

Fan, har du vart slaktare också, tidigare när vi la ihop dina själv påstådda karriärer så kom ju vi upp i drygt 75 år, bilmek, resande nasare, vaktmästare etc. så nu också slaktare, du börjar o slå ** med hästlängder 55555.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Har haft får, grisar, oxar och slaktat dom alla. om grisar blir gasade innan dom sticks vet jag inte tror inte det

djuret måste vara dött innan man kan gjöra nåt med det. du skriver en oxe,ko skjuts med bultpistol innan

den tappas på blod, helt rätt Man slaktar ett djur med så humana grejer som mögligt men ni

som aldrig har varit med om det blir det inte enkelt att förstå. Har du varit med om en slakt eller jakt

eller tror du all kött kommer från ICA

Nä ICA duger väl knappast numera om dom inte tillhandahåller Halalslaktat. Men det krävs vän några som säger nej innan det är standard i varje charkdisk.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oxsvans var fan i mej ingen höjdare..nästan så man såg alla jävla flugor, också någon 70-tals rätt eller finns det kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oxtunga är jag ingen fan av, stryker fan det när giftblandarna sätter upp det på sin beställningslista.

För att inte tala om grisfötter, hur fan kan man stoppa i sig det?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Naam jai said:

Oxsvans var fan i mej ingen höjdare..nästan så man såg alla jävla flugor, också någon 70-tals rätt eller finns det kvar?

OxSvans är HISO mat nuförtin.

Kokar man fond på svansviftnings muskulaturen så blir det väldigt gott.

https://cooked.se/recept/braserad-oxsvans-med-persiljegnocchi

https://www.tv4play.se/program/vad-blir-det-för-mat/675524

https://www.koket.se/nyhetsmorgon/johan-jureskog/rodvinsbrasserad-hel-oxsvans-med-kalvbacon--kantareller-och-rostade-rotfrukter/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Soengsang said:

Oxtunga är jag ingen fan av, stryker fan det när giftblandarna sätter upp det på sin beställningslista.

För att inte tala om grisfötter, hur fan kan man stoppa i sig det?

Inget större fel på tunga, korna har ju inte samma förmåga att slicka hemlighuset som ex.vis hund o katt.

Det finns vörre sk. mat. Njure och Lever är reningsorgan och duger knappt till grävlingåtel.

Inte hälsovådligt men när det luktar nerpissat ålderdomshem ifrån kastrullen med bräserad njure så får man sig en tankeställare.

Gristryne,knorr och öron hamnar nog i både Dennis,Hotdogs och Biltema körv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel, så är halalslakt inte tillåtet i Sverige då djuren lider i onödan. Läste någonstans att de då avlivades i Danmark sedan fraktades till Sverige för styckning. 

 

Jag trodde slaktmask också var otillåtet nu förtiden? 

 

Varit på flera grisslakterier i Sverige, där gasades grisarna. 

 

@Kötthandlarn... du om någon borde väl veta hur det går till. Kom nu med facit min vän!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev judazzz:

Inget större fel på tunga,

Så är det nog egentligen, men jag tycker de ser så vidriga ut när de kommer hela.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Soengsang said:

Så är det nog egentligen, men jag tycker de ser så vidriga ut när de kommer hela.....

Jag håller med ang. useendet.

Inget jag själv springer benen av mig om det finns på tex. Hjulbord...

När slick muskulaturen är kokt,hinnan avdragen och tunnt skivad så ser man inte någon större skillnad på det

eller tex. kokt saltrulle.

 

Kalvbräss,lamm kulor och hjärnor i olika former ser mer osmakligt ut, inte någon "vanlig" Svenne mat.

Desto vanligare i södra Europa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...