Jump to content
IGNORERAD

Ni som byggt hus i Thailand - behöver hjälp


Alexa_N

Recommended Posts

Hej!

 

Vi är en familj som efter många års turistande vill bygga ett eget hus i Thailand (Phuket). Har försökt att skapa mig en egen bild av allt... Men det är lite av en djungel.

 

Vi vill helst rita själva, varit i kontakt med ett företag i Sverige som är behjälpliga (man vill ju ändå få det som man vill ha det). Är det rätt väg att gå?

 

Har någon här erfarenhet och tips? Förslag? Kontakter?

 

Tacksam för alla svar!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå kontakt med thailändsk (engelskspråkig) arkitekt och få dem att rita huset istället.

Byggnormer och regler är så annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju tusentals färdiga modeller att utgå ifrån. Sen ändrar man lite smådetaljer bara efter eget tycke. Så gjorde vi.

Steg ett är väl att bestämma sig för storlek/antal sovrum.

Annars finns det ju rätt mycket till salu.

Senr det ofta problem att få tag i arbetskraft då det hela tiden byggs en massa nytt här på ön.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag hade nog valt ett färdigt hus, då man slipper vara Supervisor och slipper förkorta sitt liv med ett decennium.

När man skriver "vi är en familj", så gör det saken mycket svårare. I alla fall om man som svensk har tänkt köpa sig en liten landplätt.

 

Vill man strössla med pengar så kan man nog göra det. Men jag tror det blir billigare att köpa färdigt och man slipper en hel del bekymmer. 

Det kan säkert vara nog med bekymmer om man köper färdigt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bröderna Anders och Johan Engberg bygger väl hus i Phuket. Tror att dom har en egen hemsida.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde vi:

1. Skissade vårt hus på papper/i powerpoint hemma (layout på rum etc)

2. Skrev ner specifikation på engelska på hur varje rum skulle vara (fönster, dörrar, eluttag, vvs, vatten, tak, väggar etc etc) som vi fick översatt till thailändska på plats där nere

3. Kontaktade en lokal thailändsk arkitektfirma som ritade allt ovan i översikts och detaljritningar samt en ingenjör gjorde hållfasthetsberäkningar och dimensioneringar

4. Jag ritade in allt i ett enklare ritningsprogram så jag kunde printa ut A3-papper med en klar bild i 3D hur allt skulle se ut när det var klart med färger etc klart (ca 30 bilder/sidor) så byggjobbarna på plats kunde enkelt se hur dom skulle bygga allt.

5. Kontaktade flera byggbolag med ovanstående dokument som grund och tog in offerter samt begärde hänvisning till referensuppdrag dom redan byggt som vi kunde åka och titta på

6. Valde byggbolag som vi tecknade avtal med. 30% betalning vid beställning och sedan delbetalningar med klara delleveransgränser vid varje betalning och 20% betalning efter godkänd leverans

 

Själva tomten är det min thailändska sambo som äger och jag leasar den av henne i 30 år, inskrivet med ett avtal registrerat hos Landoffice med Chanot:en (tomträttspappret)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai drawings finns på nätet m. fl. Kör deras hemsida på Google translate. Fina hus och färdiga bygghandlingar för runt 5000 BAHT. Det är ritningar och alla beskrivningar på Thai.
Törs inte tänka på vad en svensk arkitekt skulle ha för motsvarande?

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bestäm antal rum och yta. Fråga sedan på plats och där kring.

Ett hus i bambu är nästan gratis och förhållandevis svalt.

Ett murad hus med isolering och swimmingpool duger också men kostar.

Vårat mitt i mellan kostade 3,2 mille i början men den var färdigritad inte i Phuket dock och marken .

Sen faller priset på marken desto längre från havet.

Vore jag rik så skulle jag betala läget före annat. o andra sidan kan man få tre gånger så mycket yta bland kossorna😉

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

OM jag skulle bygga så skulle det bli ett mudulträhus på stolpar lätt att bygga till å går att sälja om det skulle hända ngt + att det går att flytta om man skulle vilja

 

FloorABeachhouse

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev in-ka:

OM jag skulle bygga så skulle det bli ett mudulträhus på stolpar lätt att bygga till å går att sälja om det skulle hända ngt + att det går att flytta om man skulle vilja

 

 

Du måste vara duktig säljare om det händer något, tex det brinner ner. Hoppas ej. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-08 at 22:40, skrev Alexa_N:

Hej!

 

Vi är en familj som efter många års turistande vill bygga ett eget hus i Thailand (Phuket). Har försökt att skapa mig en egen bild av allt... Men det är lite av en djungel.

 

Vi vill helst rita själva, varit i kontakt med ett företag i Sverige som är behjälpliga (man vill ju ändå få det som man vill ha det). Är det rätt väg att gå?

 

Har någon här erfarenhet och tips? Förslag? Kontakter?

 

Tacksam för alla svar!

 

 

Min första tanke är! Är någon i din familj thai? Om inte så visst kan ni bygga ett hus men då bara på hyrd mark om ni inte har ett företag här då kan ni trixa lite med markägandet.

Lycka till med husbygget 👍

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...