Jump to content
Herluf

Coop Mer bättre än ICA kortet?

Recommended Posts

Iakttagaren
7 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja visst kan du kräva ett anständigt bemötande vilket jag dock tycker jag givit dig. De du presenterade var en jämförelse mellan bästa alternativet för uttag med svenska kort och dina förutsättingar för att föra över till thailändsk bank inte generellt som jag först uppfattade det.

Jätte bra och stort av dig, jag har inget att anmärka på det.

Ja, äntligen, Mankan.

Låt oss anta att jag hade beräknat när haren skulle passera sköldpaddan (som hade fått ett försprång enl. en känd matematisk paradox ur antiken).

Och då kommer du och betvivlar slutsatsen eftersom du tycker att jämförelsen är orättvis pga. tävlingen med ett snabbare djur än sköldpaddan hade lett till helt andra resultat.

Logiska principer säger att man aldrig kan ifrågasätta ett försöksresultat med att ändra på försöksbetingelserna. I så fall får man göra ett nytt försök med förändrade förutsättningar. Båda resultat har då samma värde men gäller bara inom resp. försöks förutsättningar.

Inom de flesta sammanhang anses brotten emot dessa principer som ohederliga och oetiska, en uppfattning som jag delar. Detta förklarar kanske min indignation.

Edited by Iakttagaren

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Mankan
2 timmar sedan, skrev Iakttagaren:

Ja, äntligen, Mankan.

Låt oss anta att jag hade beräknat när haren skulle passera sköldpaddan (som hade fått ett försprång enl. en känd matematisk paradox ur antiken).

Och då kommer du och betvivlar slutsatsen eftersom du tycker att jämförelsen är orättvis pga. tävlingen med ett snabbare djur än sköldpaddan hade lett till helt andra resultat.

Logiska principer säger att man aldrig kan ifrågasätta ett försöksresultat med att ändra på försöksbetingelserna. I så fall får man göra ett nytt försök med förändrade förutsättningar. Båda resultat har då samma värde men gäller bara inom resp. försöks förutsättningar.

Inom de flesta sammanhang anses brotten emot dessa principer som ohederliga och oetiska, en uppfattning som jag delar. Detta förklarar kanske min indignation.

Ett ganska enkelt och mer korrekt svar från dig hade ju förstås varit. ”Nej jag har inte någon sådan uträkning eftersom jag inte ha koll på förutsättningarna” Nu valde du istället en annan väg vilken tydligen leder till funderingar om sköldpaddor är snabbare än en hare. 

Edited by Mankan
  • Snurrigt 1

samet

Jag har kommit fram till att Ferrari är den absolut billigaste bilen att köpa!

För jag undantog all fakta om alla bilmärken som inte har en häst som logga.

Men som tur är sparar jag mycket pengar genom banköverföring från Handelsbanken (60kr) till Bangkok Bank (max 500thb). 

😉

Edited by samet
Rättstavning
  • Gilla 1
  • Haha 6

Iakttagaren
1 timme sedan, skrev Mankan:

Ett ganska enkelt och mer korrekt svar från dig hade ju förstås varit. ”Nej jag har inte någon sådan uträkning eftersom jag inte ha koll på förutsättningarna” Nu valde du istället en annan väg vilken tydligen leder till funderingar om sköldpaddor är snabbare än en hare. 

Fan heller,

det var exakt det som jag har skrivit gång på gång.

Kanske inte exakt med dina ord, men med denna innebörd och dessutom i flera varianter.

Vi pratar om och om igen att det är inläggsförfattaren som bestämmer sitt ordval etc. och inte läsaren. Dessutom har han/hon absolut tolkningsföreträde, redan glömt?

Och så kommer du igen och igen och igen och igen och igen…. och kräver i detalj hur man skulle ha formulerat sig för att du inte ska känna dig orättvist behandlat.

Och så gör man det för att äntligen få slut på eländet och för säkerhetens skull i flera varianter.

etc…

etc…

etc..

…. En vecka senare …

Jag ger upp och utropar dig som segrare (ty jag har aldrig varit ute på att till varje pris vinna en debatt).

Ok, nu?

Edited by Iakttagaren

Soengsang

Singha711, ge dig någon gång!

Du gjorde en jättebra jämförelse, men missade några saker som någon påpekat.

Köp det och kom in i matchen.

• Ge karma 3
  • Snurrigt 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Mankan
6 minuter sedan, skrev Iakttagaren:

Fan heller,

det var exakt det som jag har skrivit gång på gång.

Kanske inte exakt med dina ord, men med denna innebörd och dessutom i flera varianter.

Vi pratar om och om igen att det är inläggsförfattaren som bestämmer sitt ordval etc. och inte läsaren. Dessutom har han/hon absolut tolkningsföreträde, redan glömt?

Och så kommer du igen och igen och igen och igen och igen…. och kräver i detalj hur man skulle ha formulerat sig för att du inte ska känna dig orättvist behandlat.

Och så gör man det för att äntligen få slut på eländet och för säkerhetens skull i flera varianter.

etc…

etc…

etc..

…. En vecka senare …

Jag ger upp och utropar dig som segrare (ty jag har aldrig varit ute på att till varje pris vinna en debatt).

Ok, nu?

”Vi pratar om.....”

Hur många är ni som som skriver under namnet iakttagaren?

• Haha 2

Mankan
16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu vart det snurrigt igen för L200. 🤣

Edited by Mankan
  • Haha 1

Iakttagaren

Ok, vänner, det leder ingenvart…

Den här klassen är helt enkelt för odisciplinerat och för struligt för att få något uträttat som alla har nytta av. Man får därför ta initiativet själv.

För att få fram en ”Ferrari” bland aktörer för banköverföring, föreslår jag att vi jobbar ihop med att ta fram ett antal lämpliga alternativ, samt tillhörande parametrar.

Jag föreslår som alternativ: ICA, SEB, SHB, Nordea, Swedbank och naturligtvis TransferWise. De som önskar ytterligare gångbara alternativ är välkomna.

För varje alternativ behövs parametrarna:

·       Fast avgift i SEK avseende samtliga kostnader, dvs. for sändande och mottagande bank (Bangkok Bank).

·       Rörlig avgift (valutaväxlingspaslag) i % av överfört belopp

Jag föreslår vidare att vi begränsar överföringen till enbart Bangkok Bank (som agerar som spindel i Thailands banknät). Det blir annars svårt att jämföra och är inte aktuellt för alla.

Jag har koll på ICA och SEB eftersom jag är kund där. De andra alternativen kan jag visserligen ta redan på men det finns ju många medlemmar som har sin bankförbindelse där och kan därför dra sitt strå till stacken.

Jag tar på mig att programmera kalkylen (Excel) och att presentera resultat så snart alla parametrarna har kommit in.

Väl mött!

Edited by Iakttagaren
  • Ge karma 2

Iakttagaren
4 timmar sedan, skrev Iakttagaren:

Ok, vänner, det leder ingenvart…

Den här klassen är helt enkelt för odisciplinerat och för struligt för att få något uträttat som alla har nytta av. Man får därför ta initiativet själv.

För att få fram en ”Ferrari” bland aktörer för banköverföring, föreslår jag att vi jobbar ihop med att ta fram ett antal lämpliga alternativ, samt tillhörande parametrar.

Jag föreslår som alternativ: ICA, SEB, SHB, Nordea, Swedbank och naturligtvis TransferWise. De som önskar ytterligare gångbara alternativ är välkomna.

För varje alternativ behövs parametrarna:

·       Fast avgift i SEK avseende samtliga kostnader, dvs. for sändande och mottagande bank (Bangkok Bank).

·       Rörlig avgift (valutaväxlingspaslag) i % av överfört belopp

Jag föreslår vidare att vi begränsar överföringen till enbart Bangkok Bank (som agerar som spindel i Thailands banknät). Det blir annars svårt att jämföra och är inte aktuellt för alla.

Jag har koll på ICA och SEB eftersom jag är kund där. De andra alternativen kan jag visserligen ta redan på men det finns ju många medlemmar som har sin bankförbindelse där och kan därför dra sitt strå till stacken.

Jag tar på mig att programmera kalkylen (Excel) och att presentera resultat så snart alla parametrarna har kommit in.

Väl mött!

tenorZ4QKJSXH.gif.082f0473c66d21a2cc605ba83523f1d3.gif

apknug
tenorZ4QKJSXH.gif.082f0473c66d21a2cc605ba83523f1d3.gif
Bra analys där, när det gäller att själv bidra med något så sitter det hårt inne. Men klaga det går ju bra.

Jag passar då på att samt bidra lite. Hehe.

Jag har Revolut men insåg att jag missat att Revolut har 1% mark up på interbank kursen i just THB. Det hade jag helt missat. Revolut är dock ett kort och kontantuttag är begränsat.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Iakttagaren
47 minuter sedan, skrev apknug:

Bra analys där, när det gäller att själv bidra med något så sitter det hårt inne. Men klaga det går ju bra.

Jag passar då på att samt bidra lite. Hehe.

Jag har Revolut men insåg att jag missat att Revolut har 1% mark up på interbank kursen i just THB. Det hade jag helt missat. Revolut är dock ett kort och kontantuttag är begränsat.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Ja, jag vet att olika kurser kan förvränga resultatet en aning vid en benchmark.

Men det går att eliminera genom att ange avvikelser från standardkursen som valuta växlingspålägg, precis som man beräknar ATM-uttag på kort som har ett %-påslag.

Min modell räknar med både fast och rörlig (%) pålägg samt kombinationer av dessa.

Om Revolut inte tar ut någon fast avgift men 1% ”markup” gentemot standardkursen, så blir parametrarna (0 SEK, 1.00 %).

F.ö. har jag nu fått fram parametrarna för TransferWise genom ”reverse engeneering”. De tar en fast avgift på ca. 3 USD och ett pålägg på 0.63650%. Parametrarna blir alltså (26.10 SEK, 0.63650 %).

Edited by Iakttagaren
  • Ge karma 1

Iakttagaren
22 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag kan mycket väl avsluta att predika för döva, men varför skulle jag ”ge mig”?

När jag jämför A med B och kommer fram till en vis slutsats, då gäller denna slutsats naturligtvis bara för just denna jämförelse och inte generellt, vad annars?

Det går därför inte att ifrågasätta denna slutsats med motivering att jag skulle ha jämfört A med C eller något annat alternativ.

Det är precis detta som Mankan hävdar, även efter det han inser att han av misstag har tolkat min slutsats som generell.

Det är ologiskt och i vis man också oärligt och lömskt för att det undergräver debattklimatet på ett destruktivt sätt om det får fortsätta inlägg efter inlägg så att andra läsare som inte har följt hela händelseförloppet tappar sammanhanget.

Det är uppenbarligen precis det som också du har råkat ut för och jag förstår naturligtvis också att man inte orkar läsa alla tidigare inlägg i ämnet. Man tror att man är insatt i sammanhanget bara genom att kolla på de senaste inläggen. Och så litar man på att de reflekterar det korrekta sammanhanget.

Jag inser därför mer och mer att jag skulle ha stämt i bäcken direkt från början eller helt enkelt ignorerat detta ofog för att ta bort allt syre från trollen.

Edited by Iakttagaren

Mankan
On 2019-11-06 at 09:45, skrev Iakttagaren:

Det har du naturligtvis rätt i, men nu har jag på den svenska sidan bara att välja mellan SEB och ICA. Andra svenska bankers avgifter och överföringsupplägg resulterar i andra ”brytpunkter” men de kommer ändå att ligga i samma storleksordning (>60,000 THB gissningsvis) jämfört med tex. FOREX/AEON. M.a.o. överföringar från svenska banker lönar sig bara vid överföring av större belopp.

I rest me case som man säger men har svårt att hålla käften.

jag tror ditt problem från början ör att du överanalyserar min lilla kommentar som du uppenbarligen inte kunde ta. Varför bytte du nick förresten? Tänkte du att du skulle flyta med obemärkt så har du nog fullständigt misslyckats.

Det är verkligen lustigt hur Apknug uttalar smed tanke på vad han bidragit med denna tråd. Gräll, gnäll och gnäll sammanfattar väl apknugs insats ganska väl.

Iakttagaren
1 timme sedan, skrev Mankan:

I rest me case som man säger men har svårt att hålla käften.

jag tror ditt problem från början ör att du överanalyserar min lilla kommentar som du uppenbarligen inte kunde ta. Varför bytte du nick förresten? Tänkte du att du skulle flyta med obemärkt så har du nog fullständigt misslyckats.

Det är verkligen lustigt hur Apknug uttalar smed tanke på vad han bidragit med denna tråd. Gräll, gnäll och gnäll sammanfattar väl apknugs insats ganska väl.

Du ljuger och förvränger fakta även efter du har överbevisats många gånger om.

Du har rätt till din egen åsikt, men inte dina egna fakta.

Har inte lust att diskutera vidare med din ohederliga argumentation.

Over and out!

Edited by Iakttagaren

Mankan
30 minuter sedan, skrev Iakttagaren:

Du ljuger och förvränger fakta även efter du har överbevisats många gånger om.

Du har rätt till din egen åsikt, men inte dina egna fakta.

Har inte lust att diskutera vidare med din ohederliga argumentation.

Over and out!

Vi har ju träffats en gång i Göteborg efter viss oenighet på MPR. Även då var det skitsaker som du förstorade till enorma proportioner och startade till och med en tråd tillägnad mig. När vi pratades vid på göteborgsträffen förnekade du i princip allt detta och hade då inga som helst problem med mig som person. Nu är vi dock där igen och nästa gång du påstår att jag ljuger kanske du också ska fundera på om du klarar av att säga det mellan fyra ögon och inte bara bakom tangentbordet.

Men bra att du tillslut ger dig de var inte ett inlägg förtidigt.

Edited by Mankan
  • Ge karma 2