Jump to content
IGNORERAD

Coop Mer bättre än ICA kortet?


Herluf

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev BanBoLo:

Skickade med tio minuters mellanrum samma belopp 10000Sek som ett test. Med Transferwise framme nästa dag (lördag) 31109Thb. Med Swedbank fem dgr. pga helg 30990Thb in på kontot. 

Man slipper bankens kostnad i Thailand med transferwise. 200 till bkk bank, minst det dubbla till andra banker.

Så kursen verkar lite bättre med swedbank. 

Jag har även för mig att fasta kostnaden ökar med storleken på överföringen med tw.

Men skickar man i storleksordningen 10.000 så vinner de och dessutom snabbare. Har sett de som fått pengarna på kontot efter bara några minuter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 286
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Iakttagaren

    48

  • Herluf

    36

  • Mankan

    28

  • apknug

    28

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2019-11-04 at 10:32, skrev Iakttagaren:

När det gäller banköverföringar, dvs från svensk till thailändsk bank, slipper man visserligen valutaväxlingspålägget, men det finns flera andra nackdelar som gör det till en acceptabel lösning enbart vid överföring av större belopp (>70,000-80,000 THB):

 

·       En fast avgift på 250 SEK (ICA) tillkommer för att täcka samtliga kostnader.

 

·       I princip och sett från thailändskt mottagarperspektiv går alla överföringar från utländska banker över Bangkok Bank. Vill man föra över till en annan bank tas ytterligare en avgift på 200 THB ut av mottagande bank (dras från beloppet).

 

·       Det tar några dagar tills man har pengarna på sitt thailändska konto, i synnerhet om det ligger några bankfria helgdagar emellan och/eller man inte har konto på Bangkok Bank.

 

·       Växelkursen som tillämpas ligger ofta en bra bit under MasterCard/Visa-kurs.

 

Allt detta gör att denna metod bara lönar sig när man vill föra över relativt stora belopp. När man jämför tex. ICAs banköverföring med uttag FOREX/AEON ligger ”break-even” f.n. på uttag>75,000 THB (växelkurs=3.11 THB/SEK).

 

För en vanlig pensionär med thai-månadsbudget långt under detta belopp är det därför bara vid högtidliga tillfällen aktuellt att ens fundera på detta, tex. vid bil-, hus- eller lägenhetsköp. Och då skulle jag iaf kontakta alla inblandade aktörer för lösningar som begränsar valutaförlusterna.

 

Hej

 

Naturligtvis får alla göra som de vill. Tidigare höll jag på att jämföra kort, det var uttagsgränser mm...

Har på senare tid skickat från mitt Nordea-konto till eget konto i Bangkok bank.

Det kostar 50Kr. Och Bangkok bank tror jag tar 200baht.

Vad som är ett stort eller litet belopp vet jag inte, men jag brukar föra över 75-100k baht.

Tom. får man lite ränta på kontot I Bangkok Bank. Nordea-kontot jag flyttar ifrån har 0%.

 

Du skriver att att växlingskursen som tillämpas "ofta" ligger en bra bit under Mastercard/Visa kurs?

De gånger jag kollat har det inte varit så. 2 dagar tar överföringen normalt.

 

Personligen skulle jag inte överväga att gå tillbaka att använda t.ex. mitt ICA-kort.

Men alla gör som de vill

 

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev BanBoLo:

Skickade med tio minuters mellanrum samma belopp 10000Sek som ett test. Med Transferwise framme nästa dag (lördag) 31109Thb. Med Swedbank fem dgr. pga helg 30990Thb in på kontot. 

Att du fick 31109 THB medför en växelkurs på ca 3.11 THB/SEK. Det är ingen höjdare precis eftersom kursen då var på väg upp och låg på närmast 3.14 (3.15 idag).

Även om överföringstiden (från beställning till debitering i mottagande bank) är bra, så är det ändå avgiften som du betalar som vi diskuterar här för att fa en rättvis bild på de olika alternativen.

Hur mycket var avgiften för att föra över 10000 SEK eller hur mycket i SEK betalade du sammanlagd?

 

Om det visar sig att TransferWise är så säkert, snabbt, tryggt och dessutom så billigt i förhållande till traditionella alternativ som många påstår, finns det väl inget skäl att slänga sina surt förvärvade slantar på bankmaffian, i synnerhet när man överför mindre belopp som idag sköts via ATM-uttag.

 

Men jag har också läst ett stort antal negativa recensioner där pengarna blev hängande i systemet för en lång tid och kom fram först efter manga frustrerande interaktioner med TransferWise’s kundtjänst eller så blev hela transaktionen avbruten/backat som tog ytterligare några dagar där pengarna var låsta.

 

Skälet till många av komplikationerna uppgavs vara bristande dokumentation om pengarnas ursprung. Det kan man ju förstå när man tittar på TransferWise’s affärsmodell som i sig är smart men har en inbyggd svaghet: den bjuder in på pengatvätt, skatteflykt, svarthandel, terrorfinansiering etc. eftersom den försvårar för de etablerade kontrollerna av internationella finansströmmarna. Det är därför myndigheterna i länderna där inte maffian regerar är som hökar på just denna form av valutautbyte och kräver därför omfattande dokumentation och redovisning. Och nu pratar vi inte längre om ett begränsat antal stora organisationer som överför stora belopp utan om ett stort antal små individuella transaktioner som alla har olikartade bakgrund, nationalitet, motiv och ”ärlighet”, dvs en mardröm for seriös finans- och skattekontroll.

 

Av den anledningen tror jag att TransferWise’s smarta affärsmodell förr eller senare drar på sig alltför stora interna kostnader, alt. myndigheternas vrede för att kunna överleva på lång sikt. När detta händer och systemet kollaberar, skulle jag inte vilja ha en visserligen förhållandevis liten summa pengar ”i omloppet” för att aldrig nå avsett konto.

Men vem vet, kanske problematiken till viss del går att lösa med ”modern teknik”. Men den kommer inte gratis och någon får betala i slutändan ändå.

 

 

 

 

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Naturligtvis får alla göra som de vill. Tidigare höll jag på att jämföra kort, det var uttagsgränser mm...

Har på senare tid skickat från mitt Nordea-konto till eget konto i Bangkok bank.

Det kostar 50Kr. Och Bangkok bank tror jag tar 200baht.

Vad som är ett stort eller litet belopp vet jag inte, men jag brukar föra över 75-100k baht.

Tom. får man lite ränta på kontot I Bangkok Bank. Nordea-kontot jag flyttar ifrån har 0%.

 

Du skriver att att växlingskursen som tillämpas "ofta" ligger en bra bit under Mastercard/Visa kurs?

De gånger jag kollat har det inte varit så. 2 dagar tar överföringen normalt.

 

Personligen skulle jag inte överväga att gå tillbaka att använda t.ex. mitt ICA-kort.

Men alla gör som de vill

 

mvh

biker

 

Det är väl så jag har skrivit i ett tidigare inlägg: att bank-till-bank-överföringar ar lönsamma. men bara vid överföring av större belopp (>70,000 THB).

 

F.ö.. använder jag inte längre ICA-kort för kontant-uttag. Min favorit (billigast) f.n. är FOREX-kortet på AEON-automat.  Framgick inte det från vad jag har skrivit tidigare?

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper bankens kostnad i Thailand med transferwise. 200 till bkk bank, minst det dubbla till andra banker.
Så kursen verkar lite bättre med swedbank. 
Jag har även för mig att fasta kostnaden ökar med storleken på överföringen med tw.
Men skickar man i storleksordningen 10.000 så vinner de och dessutom snabbare. Har sett de som fått pengarna på kontot efter bara några minuter.
 
Men Rolba är det verkligen så bra att man, den som skickar och den som tar emot, helt slipper kostnader i mottagande thaibank med transferwise? Dras det ingen avgift på Thaikontot dit man skickar pengarna?

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev apknug:

Men Rolba är det verkligen så bra att man, den som skickar och den som tar emot, helt slipper kostnader i mottagande thaibank med transferwise? Dras det ingen avgift på Thaikontot dit man skickar pengarna?

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Har använt Transferwise ett flertal gånger och det dras inget extra av Thaibanken, den summa som anges av Transferwise är samma som kommit in på Thaikontot.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt Transferwise ett flertal gånger och det dras inget extra av Thaibanken, den summa som anges av Transferwise är samma som kommit in på Thaikontot.
 
Fasen vad bra, undrar vad de har för superdeal med bankerna när de har fått bort mottagande bankens avgifter också!?

Blir kanske att kontakta en lång viking för ett eventuellt besök nere i ban phe!

Brukar thaibank ha någon årsavgift på kontot? Jag körde Hong Kong förut innan jag lackade ur , 450 hkd per månad om man inte hade så mycket stålar på kontot.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Iakttagaren:

Att du fick 31109 THB medför en växelkurs på ca 3.11 THB/SEK. Det är ingen höjdare precis eftersom kursen då var på väg upp och låg på närmast 3.14 (3.15 idag).

Även om överföringstiden (från beställning till debitering i mottagande bank) är bra, så är det ändå avgiften som du betalar som vi diskuterar här för att fa en rättvis bild på de olika alternativen.

Hur mycket var avgiften för att föra över 10000 SEK eller hur mycket i SEK betalade du sammanlagd?

 

Om det visar sig att TransferWise är så säkert, snabbt, tryggt och dessutom så billigt i förhållande till traditionella alternativ som många påstår, finns det väl inget skäl att slänga sina surt förvärvade slantar på bankmaffian, i synnerhet när man överför mindre belopp som idag sköts via ATM-uttag.

 

Men jag har också läst ett stort antal negativa recensioner där pengarna blev hängande i systemet för en lång tid och kom fram först efter manga frustrerande interaktioner med TransferWise’s kundtjänst eller så blev hela transaktionen avbruten/backat som tog ytterligare några dagar där pengarna var låsta.

 

Skälet till många av komplikationerna uppgavs vara bristande dokumentation om pengarnas ursprung. Det kan man ju förstå när man tittar på TransferWise’s affärsmodell som i sig är smart men har en inbyggd svaghet: den bjuder in på pengatvätt, skatteflykt, svarthandel, terrorfinansiering etc. eftersom den försvårar för de etablerade kontrollerna av internationella finansströmmarna. Det är därför myndigheterna i länderna där inte maffian regerar är som hökar på just denna form av valutautbyte och kräver därför omfattande dokumentation och redovisning. Och nu pratar vi inte längre om ett begränsat antal stora organisationer som överför stora belopp utan om ett stort antal små individuella transaktioner som alla har olikartade bakgrund, nationalitet, motiv och ”ärlighet”, dvs en mardröm for seriös finans- och skattekontroll.

 

Av den anledningen tror jag att TransferWise’s smarta affärsmodell förr eller senare drar på sig alltför stora interna kostnader, alt. myndigheternas vrede för att kunna överleva på lång sikt. När detta händer och systemet kollaberar, skulle jag inte vilja ha en visserligen förhållandevis liten summa pengar ”i omloppet” för att aldrig nå avsett konto.

Men vem vet, kanske problematiken till viss del går att lösa med ”modern teknik”. Men den kommer inte gratis och någon får betala i slutändan ändå.

 

 

 

 

Nu är det väl inte rättvist att bedöma TW efter hur du tror att det kanske, eventuellt kan komma att bli i nån framtid som ingen vet om eller när den kommer. Folk har ju svarat på hur det funkar för dem nu, i verkligheten som den fungerar nu.

 

Men alla gör som de vill, och motiverar det hur de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu är det väl inte rättvist att bedöma TW efter hur du tror att det kanske, eventuellt kan komma att bli i nån framtid som ingen vet om eller när den kommer. Folk har ju svarat på hur det funkar för dem nu, i verkligheten som den fungerar nu.

 

Men alla gör som de vill, och motiverar det hur de vill.

Ingen fara, ska pröva TransferWise framöver några gånger för att bilda mig en egen uppfattning.

Har dock svårt att bortse från en del alarmerande information ur bl.a. expertkretsarna.

För mig har ekonomisk handlande med fakta & förnuft att göra och gör sig bäst utan ”semireligiösa fakehype”, typ iPhone etc.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Iakttagaren:

Ingen fara, ska pröva TransferWise framöver några gånger för att bilda mig en egen uppfattning.

 

 

Har dock svårt att bortse från en del alarmerande information ur bl.a. expertkretsarna.

 

 

För mig har ekonomisk handlande med fakta & förnuft att göra och gör sig bäst utan ”semireligiösa fakehype”, typ iPhone etc.

 

 

Du frågar ju här om folks erfarenheter. Sen påstår du att de svar du får är "semireligiös fakehype". Vem tror du att du är?

 

Det är väl ingen här som skrivit att TW är överlägset bäst och allt annat är dåligt. Du har bara fått raka svar av folk som använt tjänsten hur de upplever den. Men det verkar ju inte funka för dig för att de inte tillhör "expertkretsarna".

 

Jag tycker du ska göra som du själv skriver, prova TW själv. Då är du mer trovärdig när du säger att det tar 5 dagar, eller att pengar aldrig kommer fram. Du kanske kommer fram till att tjänsten suger (helt av dig själv). Men ta de erfarenheter folk berättar för vad de är, dvs deras erfarenheter. Att kalla det "semireligiös fakehype" är ju bara oförskämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev frogfish:

äDu frågar ju här om folks erfarenheter. Sen påstår du att de svar du får är "semireligiös fakehype". Vem tror du att du är?

 

Det är väl ingen här som skrivit att TW är överlägset bäst och allt annat är dåligt. Du har bara fått raka svar av folk som använt tjänsten hur de upplever den. Men det verkar ju inte funka för dig för att de inte tillhör "expertkretsarna".

 

Jag tycker du ska göra som du själv skriver, prova TW själv. Då är du mer trovärdig när du säger att det tar 5 dagar, eller att pengar aldrig kommer fram. Du kanske kommer fram till att tjänsten suger (helt av dig själv). Men ta de erfarenheter folk berättar för vad de är, dvs deras erfarenheter. Att kalla det "semireligiös fakehype" är ju bara oförskämt.

Jag kallar inte svaren for "semireligiös fakehype".

 

Jag har skrivit följande: "För mig har ekonomisk handlande med fakta & förnuft att göra och gör sig bäst utan ”semireligiösa fakehype”, typ iPhone etc.".

 

Det ar en jävla skillnad till det som du vantolkar in.

 

Och en sak till: Lär dig läsa, och framförallt att förstå vad som skrivits, tex. att jag visst skall pröva TransferWise "för att bilda mig en egen uppfattning"..

 

Och slutligen: Jag har rätt till att ha och yttra min egen uppfattning och jag är beredd att dö för att du och alla andra också skall ha denna grundläggande rätt.

 

Over and out..

 

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Iakttagaren:

Jag kallar inte svaren for "semireligiös fakehype".

 

Jag har skrivit följande: "För mig har ekonomisk handlande med fakta & förnuft att göra och gör sig bäst utan ”semireligiösa fakehype”, typ iPhone etc.".

 

Det ar en jävla skillnad till det som du vantolkar in.

 

Och en annan sak: Lar dig läsa, och framförallt att förstå vad som skrivits, tex. att jag visst skall pröva TransferWise "för att bilda mig en egen uppfattning"..

 

Over and out..

 

Låter bra att du ska testa själv. Då märker du ju om det tar 2 dgr som de som testat här säger, eller 5 som dina expertgrupper säger.

Återkom gärna med resultat av ditt eget test.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev frogfish:

Låter bra att du ska testa själv. Då märker du ju om det tar 2 dgr som de som testat här säger, eller 5 som dina expertgrupper säger.

Återkom gärna med resultat av ditt eget test.

Du vantolkar som vanligt. Har aldrig fått uppgifter om 5 dagars överföringstid av någon "expertgrupp".

 

F.ö. Det är inte antal dagar som är av intresse i första hand, utan kostnad och resultat om man skall göra ekonomiska jämförelser.

 

 

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Iakttagaren:

Du vantolkar som vanligt. Har aldrig fått uppgifter om 5 dagars överföringstid av någon "expertgrupp".

 

F.ö. Det är inte antal dagar som är av intresse i första hand, utan kostnad och resultat om man skall göra ekonomiska jämförelser.

 

 

Från ditt inlägg tidigare i tråden:

"TranferWise imponerar säkert vid ett ytligt påseende, men ju mera man granskar desto fler frågetecken dyker upp. Detta gäller I synnerhet växelkursfluktuationer under den relativ långa överföringstiden (3-5 dagar)."

 

Tycker mig se en femma i texten. Jaja, vad spelar några siffror för roll.....

 

Men du kan väl återkomma när du testat, så får du ange hur det funkade för dig (dagar etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Från ditt inlägg tidigare i tråden:

"TranferWise imponerar säkert vid ett ytligt påseende, men ju mera man granskar desto fler frågetecken dyker upp. Detta gäller I synnerhet växelkursfluktuationer under den relativ långa överföringstiden (3-5 dagar)."

 

Tycker mig se en femma i texten. Jaja, vad spelar några siffror för roll.....

 

Men du kan väl återkomma när du testat, så får du ange hur det funkade för dig (dagar etc).

Visst har det förekommit avsevärt längre överföringstider, framförallt när systemet har krånglat och myndighetskraven på insyn och kontroll har försvårat för ”administrationen”. Det kan du läsa själv när du googlar på ”TransferWise recensioner” eller liknande.

 

Förstår inte varför du skall bråka med mig. Även om man skriver 100 dagars överföringstid är det väl ingen anledning att hoppa på folk som du gör.

 

Detta är ett forum, människa. Folk skriver vad de vill och inte vad du vill. Det bör du acceptera om du har lite självaktning kvar.

 

Jag har börjat skriva i detta forum för att jag förväntar mig ett positivt utbyte i de frågor som rör våra vardagliga bestyr som ”expat” i Thailand. När det gäller ekonomiska, tekniska och vetenskapliga frågor tror jag att jag har en del att bidra med och jag bjuder gärna på mina fortfarande aktuella ”kunskaper”.

 

Det är fritt för var och en att ta del och förhoppningsvis att ha nytta av det som skrivs här. Men det inte ok att klanka ner på folk och angripa dem personligen för det som de skriver utan tillstymmelsen av ont uppsåt eller avsikt.

 

Jag vet att jag är ny på detta forum, men jag har inte för avsikt att slicka röv på åldermännen eller kvalificera mig i någon sorts ryggdunkar-hierarki. Detta vinner ingen på och leder bara till varje forums oundvikliga förfall.

 

Jag kommer därför att iaktta och granska bemötandet jag får framöver med avseende på otillbörliga aggressioner och dylikt. Skulle detta upprepas igen ser jag tyvärr ingen mening med att dela med mig här. Jag har annat att göra än att bli slagpåse åt losers med obefintlig självaktning.

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Iakttagaren:

Det är väl så jag har skrivit i ett tidigare inlägg: att bank-till-bank-överföringar ar lönsamma. men bara vid överföring av större belopp (>70,000 THB).

 

F.ö.. använder jag inte längre ICA-kort för kontant-uttag. Min favorit (billigast) f.n. är FOREX-kortet på AEON-automat.  Framgick inte det från vad jag har skrivit tidigare?

Ursäkta att jag säger det men det kännandes väldig oklar hur du kom fram till just den siffran på 70,000. Du nämnde 250 kr i avgift för en överföring med då ICA, En valuta kurs som troligen inte matchar visa eller mastercard. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Iakttagaren:

Visst har det förekommit avsevärt längre överföringstider, framförallt när systemet har krånglat och myndighetskraven på insyn och kontroll har försvårat för ”administrationen”. Det kan du läsa själv när du googlar på ”TransferWise recensioner” eller liknande.

 

Förstår inte varför du skall bråka med mig. Även om man skriver 100 dagars överföringstid är det väl ingen anledning att hoppa på folk som du gör.

 

Detta är ett forum, människa. Folk skriver vad de vill och inte vad du vill. Det bör du acceptera om du har lite självaktning kvar.

 

Jag har börjat skriva i detta forum för att jag förväntar mig ett positivt utbyte i de frågor som rör våra vardagliga bestyr som ”expat” i Thailand. När det gäller ekonomiska, tekniska och vetenskapliga frågor tror jag att jag har en del att bidra med och jag bjuder gärna på mina fortfarande aktuella ”kunskaper”.

 

Det är fritt för var och en att ta del och förhoppningsvis att ha nytta av det som skrivs här. Men det inte ok att klanka ner på folk och angripa dem personligen för det som de skriver utan tillstymmelsen av ont uppsåt eller avsikt.

 

Jag vet att jag är ny på detta forum, men jag har inte för avsikt att slicka röv på åldermännen eller kvalificera mig i någon sorts ryggdunkar-hierarki. Detta vinner ingen på och leder bara till varje forums oundvikliga förfall.

 

Jag kommer därför att iaktta och granska bemötandet jag får framöver med avseende på otillbörliga aggressioner och dylikt. Skulle detta upprepas igen ser jag tyvärr ingen mening med att dela med mig här. Jag har annat att göra än att bli slagpåse åt losers med obefintlig självaktning.

 

Problem kan alla överföringar få, jag har själv haft upp mot 10 dagar med vanlig bank pga strul, men jag påstår inte att det tar 10 dagar med banköverföring för det.

 

Sen är det tråkigt att du känner dig påhoppad, det var inte min mening. Jag tyckte bara du dissade riktiga upplevelser till förmån till googlade "expertgrupper". Jag ska uttrycka mig lite mer sensibelt framöver. La även ej märke till att du var ny, det brukar inte påverka mina åsikter. Och att bli kallad ålderman kanske man ska vara stolt över, tyvärr ligger jag nog i det undre åldersskiktet här.

 

Tycker dock fortfarande att du hade väldigt fasta åsikter om TW, trots att du aldrig testat det. Och avfärdade de goda erfarenheterna här med att det minsann fanns de som hade haft problem med tjänsten. Dina övriga erfarenheter av betalningar etc har jag inte kommenterat (eller "hoppat på"), de kändes mer trovärdiga då du själv hade erfarenhet av dem.

 

Men som sagt, det var inte min mening att göra dig obekväm. Fortsätt posta, gärna även ditt kommande test av TW. Här är silkesvantarna på framöver.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Tabellen nedan ar ett Excel-kalkyl som beräknar totala kostnaden i SEK for olika belopp i THB och olika alternativ (överföring, ATM etc.). Den lägsta kostnaden för varje rad (begärda THB) markeras med grön färg.

 Med dagens kurs (nu på 3.13 SEK/THB) blir ICA-banköverföring det billigaste alternativ med varden >= 76,000 THB. Du ser att grön färg byter från FOREX/AEON till ICA-banköverföring vid 76,000 THB eftersom kostnaden i SEK (inkl. avgifter) ar lägst.

1.     ICA: 76,000/3.13 + 250 = 24,531.15 SEK och det ar precis vad som star i ICA-kolumnen vid 76000 

2.     FOREX/AEON: Kräver 6 uttag pga. FOREX’ uttagsbegränsning på 5000/uttag (=max 15000 THB/per uttag). Detta medför 6x150=900 THB som FOREX tar for att fa ut 76,000 THB. Det växlas alltså 76,000+900=76,900 THB. Med kursen på 3.13 kostar det 76900/3.13=24,568.69 SEK. Alltså mer an 24,531.15 SEK som bank överföringen kostar. Och så fortsätter det för alla högre belopp.

Vid banköverföring tar ICA ut 250 SEK i fast avgift som täcker sändande och mottagande bankens alla kostnader.

Har pratat med ICA igår och de säger att de genom lag eller avtal är tvingade att använda Handelsbankens något sämre xxx(?)-kurs vid banköverföringar och inte MasterCard eller Visa. Ar inte säker men förmodar att Handelsbanken spelar samma roll i Sverige som Bangkok Bank i Thailand, dvs ha monopol på viss valutatransfer.

 

Kurs 3.13 THB/SEK      
Avg.. BankÖverföring ICA 250.00 SEK      
Avgift AEON 150.00 THB      
Avgift ATM 220.00 THB      
Max SEK/uttag   5000.00 5000.00 10000.00 10000.00
Max THB/uttag   15000.00 15000.00 20000.00 30000.00
ValutaVaxlingsPåslag %   1.25 0.00 1.75 1.75
Belopp (THB) Överföring ICA ICA/AEON FOREX/AEON NORW/AEON NORW/ATM30
10000.00 3444.89 3283.35 3242.81 3299.56 3322.32
11000.00 3764.38 3606.83 3562.30 3624.64 3647.40
12000.00 4083.87 3930.31 3881.79 3949.72 3972.48
13000.00 4403.35 4253.79 4201.28 4274.80 4297.56
14000.00 4722.84 4577.28 4520.77 4599.88 4622.64
15000.00 5042.33 4900.76 4840.26 4924.96 4947.72
16000.00 5361.82 5272.76 5207.67 5250.04 5272.80
17000.00 5681.31 5596.25 5527.16 5575.12 5597.88
18000.00 6000.80 5919.73 5846.65 5900.20 5922.96
19000.00 6320.29 6243.21 6166.13 6225.28 6248.04
20000.00 6639.78 6566.69 6485.62 6550.36 6573.12
21000.00 6959.27 6890.18 6805.11 6924.20 6898.19
22000.00 7278.75 7213.66 7124.60 7249.28 7223.27
23000.00 7598.24 7537.14 7444.09 7574.36 7548.35
24000.00 7917.73 7860.62 7763.58 7899.44 7873.43
25000.00 8237.22 8184.11 8083.07 8224.52 8198.51
26000.00 8556.71 8507.59 8402.56 8549.60 8523.59
27000.00 8876.20 8831.07 8722.04 8874.68 8848.67
28000.00 9195.69 9154.55 9041.53 9199.76 9173.75
29000.00 9515.18 9478.04 9361.02 9524.84 9498.83
30000.00 9834.66 9801.52 9680.51 9849.92 9823.91
31000.00 10154.15 10173.52 10047.92 10175.00 10220.51
32000.00 10473.64 10497.00 10367.41 10500.08 10545.59
33000.00 10793.13 10820.49 10686.90 10825.16 10870.67
34000.00 11112.62 11143.97 11006.39 11150.24 11195.75
35000.00 11432.11 11467.45 11325.88 11475.32 11520.83
36000.00 11751.60 11790.93 11645.37 11800.40 11845.91
37000.00 12071.09 12114.42 11964.86 12125.48 12170.99
38000.00 12390.58 12437.90 12284.35 12450.56 12496.07
39000.00 12710.06 12761.38 12603.83 12775.64 12821.15
40000.00 13029.55 13084.86 12923.32 13100.72 13146.23
41000.00 13349.04 13408.35 13242.81 13474.56 13471.31
42000.00 13668.53 13731.83 13562.30 13799.64 13796.39
43000.00 13988.02 14055.31 13881.79 14124.72 14121.47
44000.00 14307.51 14378.79 14201.28 14449.80 14446.55
45000.00 14627.00 14702.28 14520.77 14774.88 14771.63
46000.00 14946.49 15074.28 14888.18 15099.96 15096.71
47000.00 15265.97 15397.76 15207.67 15425.04 15421.79
48000.00 15585.46 15721.25 15527.16 15750.12 15746.87
49000.00 15904.95 16044.73 15846.65 16075.20 16071.95
50000.00 16224.44 16368.21 16166.13 16400.28 16397.03
51000.00 16543.93 16691.69 16485.62 16725.36 16722.11
52000.00 16863.42 17015.18 16805.11 17050.44 17047.19
53000.00 17182.91 17338.66 17124.60 17375.52 17372.27
54000.00 17502.40 17662.14 17444.09 17700.60 17697.35
55000.00 17821.88 17985.62 17763.58 18025.68 18022.43
56000.00 18141.37 18309.11 18083.07 18350.76 18347.51
57000.00 18460.86 18632.59 18402.56 18675.84 18672.59
58000.00 18780.35 18956.07 18722.04 19000.92 18997.67
59000.00 19099.84 19279.55 19041.53 19326.00 19322.75
60000.00 19419.33 19603.04 19361.02 19651.08 19647.83
61000.00 19738.82 19975.04 19728.43 20024.92 20044.42
62000.00 20058.31 20298.52 20047.92 20350.00 20369.50
63000.00 20377.80 20622.00 20367.41 20675.08 20694.58
64000.00 20697.28 20945.49 20686.90 21000.16 21019.66
65000.00 21016.77 21268.97 21006.39 21325.24 21344.74
66000.00 21336.26 21592.45 21325.88 21650.32 21669.82
67000.00 21655.75 21915.93 21645.37 21975.40 21994.90
68000.00 21975.24 22239.42 21964.86 22300.48 22319.98
69000.00 22294.73 22562.90 22284.35 22625.56 22645.06
70000.00 22614.22 22886.38 22603.83 22950.64 22970.14
71000.00 22933.71 23209.86 22923.32 23275.72 23295.22
72000.00 23253.19 23533.35 23242.81 23600.80 23620.30
73000.00 23572.68 23856.83 23562.30 23925.88 23945.38
74000.00 23892.17 24180.31 23881.79 24250.96 24270.46
75000.00 24211.66 24503.79 24201.28 24576.04 24595.54
76000.00 24531.15 24875.80 24568.69 24901.12 24920.62
77000.00 24850.64 25199.28 24888.18 25226.20 25245.70
78000.00 25170.13 25522.76 25207.67 25551.28 25570.78
79000.00 25489.62 25846.25 25527.16 25876.36 25895.86
80000.00 25809.11 26169.73 25846.65 26201.44 26220.94
81000.00 26128.59 26493.21 26166.13 26575.28 26546.02
82000.00 26448.08 26816.69 26485.62 26900.36 26871.10
83000.00 26767.57 27140.18 26805.11 27225.44 27196.18
84000.00 27087.06 27463.66 27124.60 27550.52 27521.26
85000.00 27406.55 27787.14 27444.09 27875.60 27846.34
86000.00 27726.04 28110.62 27763.58 28200.68 28171.42
87000.00 28045.53 28434.11 28083.07 28525.76 28496.50
88000.00 28365.02 28757.59 28402.56 28850.84 28821.58
89000.00 28684.50 29081.07 28722.04 29175.92 29146.66
90000.00 29003.99 29404.55 29041.53 29501.00 29471.74
91000.00 29323.48 29776.56 29408.95 29826.08 29868.34
92000.00 29642.97 30100.04 29728.43 30151.16 30193.42
93000.00 29962.46 30423.52 30047.92 30476.24 30518.50
94000.00 30281.95 30747.00 30367.41 30801.32 30843.58
95000.00 30601.44 31070.49 30686.90 31126.40 31168.66
96000.00 30920.93 31393.97 31006.39 31451.48 31493.74
97000.00 31240.42 31717.45 31325.88 31776.56 31818.82
98000.00 31559.90 32040.93 31645.37 32101.64 32143.90
99000.00 31879.39 32364.42 31964.86 32426.72 32468.98
100000.00 32198.88 32687.90 32284.35 32751.80 32794.06
101000.00 32518.37 33011.38 32603.83 33125.64 33119.14
102000.00 32837.86 33334.86 32923.32 33450.72 33444.22

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ursäkta att jag säger det men det kännandes väldig oklar hur du kom fram till just den siffran på 70,000. Du nämnde 250 kr i avgift för en överföring med då ICA, En valuta kurs som troligen inte matchar visa eller mastercard. 

Kolla mitt inlägg lite längre ner som var avsett som svar till dig men hamnade av någon anledning som ett fristående inlägg.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello boys, min erfarenhet av TransferWise är att det funkar väldigt bra,  jag kan sitta på kvällen i Sverige med iPaden och skicka typ 4000 sek, och får TBH 12350,25 (3,12788 kurs), kostnad  51,56 sek, och pengarna är hos Thaibanken (Kasikorn) 2-3 timmar senare! senast 31/10-19,

 

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Da_Ling_Boy:

Hello boys, min erfarenhet av TransferWise är att det funkar väldigt bra,  jag kan sitta på kvällen i Sverige med iPaden och skicka typ 4000 sek, och får TBH 12350,25 (3,12788 kurs), kostnad  51,56 sek, och pengarna är hos Thaibanken (Kasikorn) 2-3 timmar senare! senast 31/10-19,

 

Om TW fungerar stabilt och utan komplikationer, är det säkert ett bra och bekvämt alternativ till ATM-besök även i storleksordning som matchar en expats vardagsekonomi. Man slipper ta sig till köpcentra (BigC etc.) och stressa mellan bankautomaterna för uttag (AEON) och insättning.

 

Men skall man ändå ta ut kontanter med kort, är det f.n. billigast/förmånligast med FOREX-kortet på AEON. I ditt fall skulle du ha kommit undan med hela 4 kr mindre i SEK för att få ut samma summa i THB (jag vet det går bara att ta ut hela 1000-tal, men matematiken har inte sådana begränsningar i teorin). Inte mycket, men ändå.

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Iakttagaren:

Det är väl så jag har skrivit i ett tidigare inlägg: att bank-till-bank-överföringar ar lönsamma. men bara vid överföring av större belopp (>70,000 THB).

 

F.ö.. använder jag inte längre ICA-kort för kontant-uttag. Min favorit (billigast) f.n. är FOREX-kortet på AEON-automat.  Framgick inte det från vad jag har skrivit tidigare?

Då är vi ju helt överens, banköverföringar är fördelaktigare! Kan inte förstå att en överföring på 70000 eller mera skulle vara för stort belopp för

en fastboende i Thailand. Det är ju ganska precis minimibeloppet myndigheterna kräver per månad för att få vara här.

En banköverföring kan ju sedan delas upp i hur många uttag som helst utan kostnad.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att diskutera storlek på överföringsbelopp i förhållande till personliga levnadsomständigheter/kostnader i Thailand medför alltid en viss risk att spåra ut i skryt.

 

Jag känner mig lyckligt lottat att inte behöva överföra så mycket från Sverige varje månad eftersom vi (min fru & jag) har tillgångar, både här i Thailand och i Sverige, som ger löpnade avkastning, typ fastigheter och lägenheter som hyrs ut. Men framför allt har jag en thailändsk fru med hög utbildning som mycket väl skulle kunna försörja mig. Vi arbetar därför båda aktivt på att i första hand sätta överskottskapital i arbete för att öka avkastningen.

 

Pengarna i Sverige och min pension därifrån gör större nytta (=avkastning) i Sverige än några futtiga procent ränta på ett thailändskt konto kan ge.

 

Är man dessutom materiellt anspråkslös, ekonomisk sinnad och har hälsosamma levnadsvanor, klarar man sig på bra mycket lägre månadsbelopp i Thailand än vad immigration kräver för att få ens årliga visum förnyat. Det finns, så mycket jag förstår, inget krav på att man också måste förbruka pengarna man redovisar.

 

Vi satsar hellre våra pengar på våra 2 pojkars utbildning får att ge dem en bra start i livet. Detta är ganska dyrt här i Thailand och kräver viss finansiell planering. Men även detta kommer att ge en bra avkastning i framtiden och inte bara i pengar och materiella värden.

 

Detta är vi stolta över, istället för att sträva efter meningslös och onödig konsumtion.

 

Ändrades av Iakttagaren
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minutes ago, Iakttagaren said:

Att diskutera storlek på överföringsbelopp i förhållande till personliga levnadsomständigheter/kostnader i Thailand medför alltid en viss risk att spåra ut i skryt.

 

Jag känner mig lyckligt lottat att inte behöva överföra så mycket från Sverige varje månad eftersom vi (min fru & jag) har tillgångar, både här i Thailand och i Sverige, som ger löpnade avkastning, typ fastigheter och lägenheter som hyrs ut. Men framför allt har jag en thailändsk fru med hög utbildning som mycket väl skulle kunna försörja mig. Vi arbetar därför båda aktivt på att i första hand sätta överskottskapital i arbete för att öka avkastningen.

 

Pengarna i Sverige och min pension därifrån gör större nytta (=avkastning) i Sverige än några futtiga procent ränta på ett thailändskt konto kan ge.

 

Är man dessutom materiellt anspråkslös, ekonomisk sinnad och har hälsosamma levnadsvanor, klarar man sig på bra mycket lägre månadsbelopp i Thailand än vad immigration kräver för att få ens årliga visum förnyat. Det finns, så mycket jag förstår, inget krav på att man också måste förbruka pengarna man redovisar.

 

Vi satsar hellre våra pengar på våra 2 pojkars utbildning får att ge dem en bra start i livet. Detta är ganska dyrt här i Thailand och kräver viss finansiell planering. Men även detta kommer att ge en bra avkastning i framtiden och inte bara i pengar och materiella värden.

 

Detta är vi stolta över, istället för att sträva efter meningslös och onödig konsumtion.

 

Vi har samma filosofi, prioriterar barnen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade 65000 sek från Swedbank i måndags kl 16.00 ca. Thaitime. 

Swedbank snodde 50:- för det.

Skickade som thaibaht 204338,26

Idag kl 9.30 plingade det till i telefonen och det ramlade in 203838,26 Baht

Bangkok bank snodde alltså 500 Baht för att ta emot mina pengar och slantarna var indisponibla strax under ett och ett halvt dygn.

Kurs efter alla avdrag. 3,133 och dessa pengar tar jag nu ut efter behov i ATM, utan avgifter så länge jag håller mig på hemmaplan.

 

Edit: Kurs från Swedbank var 3,143 när jag skickade i måndags.

Ändrades av rolba
Edit
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...