Jump to content
IGNORERAD

Jordnötter


Batting

Recommended Posts

En gång när jag flög till Thailand så kom det en sådan där flygpassagerare med uppblåst nackskydd (Eller vad det heter?) på runt halsen.
Han slog sig ner snett framför mig på en plats med fritt benutrymme. 
Sedan vinkade han till sig stewarten som han beordrade att meddela alla passagerare att det var förbjudet att äta nötter!  :32:
 "Jag är nötallergiker, och spårämnen kan sprida sig i ventilationssystemet!", upplyste han stewarten.

Redan där började jag fundera på hur han klarat sig levande genom Arlanda?
Jag misstänkte att den där självcentrerade typen säkert skulle vara den första som fällde sin stol bakåt när bälteslampan slocknat.
Inte prövande och försiktigt, kanske med en fråga till bakomvarande.
Nope, jag skulle kunna slå vad om att han skulle fälla stolen "Pang Bom!" sådär.

Mycket riktigt "Spladasch", och lite längre in på resan så satte han på sig sådan där ögonbindel så att det skulle bli mörkt.
Jag satt och retade mig på egot i 12 timmar.  :16:

Fan det fattades bara att fjanten skulle sätta på sig morgonrock och mjuka tofflor. 
Jo jag vet att det finns Nötallergiker som kan få allvarliga symptom, men skulle en sådan verkligen ta chansen och hoppa på ett flyg till Thailand?
Och hur skulle en varelse med så känslig natur klara sig i Thailand? :54:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    13

  • M33

    5

  • in-ka

    4

  • Esspe

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dessutom är det bevisat i kliniska test att nötallergiker inte märker av nötter i samma rum, om de inte ser dem...

 

Testat med skålar med nötter som förts in i rummen "nötallergikerna" satt i utan deras vetskap...

 

Så jävla mycket trams nu...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt hundra på vad trådstartaren har för avsikt med tråden.

Man jag måste medge att jag älskar nötter. Önskar jag hade en hel påse.....

Salta, små krispiga nötter. Käkade på en marknad i Thailand en gång jordnötter som var rullade i någon olja blandad med sesamfrön (?) -  makalöst gott.

Ta mig tusan, ett perfekt komplement till öl - eller annat liknande dryck.

Amen!

 

 

:-)

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev judazzz:

Jo jag vet.
Jag hade god lust att gå fram och visa fjanten en jordnöt och skrika, "Titta detta är en böna!", men det kanske inte hade varit så vuxet gjort? :03:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Batting:

En gång när jag flög till Thailand så kom det en sådan där flygpassagerare med uppblåst nackskydd (Eller vad det heter?) på runt halsen.
Han slog sig ner snett framför mig på en plats med fritt benutrymme. 
Sedan vinkade han till sig stewarten som han beordrade att meddela alla passagerare att det var förbjudet att äta nötter!  :32:
 "Jag är nötallergiker, och spårämnen kan sprida sig i ventilationssystemet!", upplyste han stewarten.

Redan där började jag fundera på hur han klarat sig levande genom Arlanda?
Jag misstänkte att den där självcentrerade typen säkert skulle vara den första som fällde sin stol bakåt när bälteslampan slocknat.
Inte prövande och försiktigt, kanske med en fråga till bakomvarande.
Nope, jag skulle kunna slå vad om att han skulle fälla stolen "Pang Bom!" sådär.

Mycket riktigt "Spladasch", och lite längre in på resan så satte han på sig sådan där ögonbindel så att det skulle bli mörkt.
Jag satt och retade mig på egot i 12 timmar.  :16:

Fan det fattades bara att fjanten skulle sätta på sig morgonrock och mjuka tofflor. 
Jo jag vet att det finns Nötallergiker som kan få allvarliga symptom, men skulle en sådan verkligen ta chansen och hoppa på ett flyg till Thailand?
Och hur skulle en varelse med så känslig natur klara sig i Thailand? :54:

Samma har hänt mig (satt vi på samma plan?). Det ropades ut att det inte blir några jordnötter under resan pga en nötallergiker, och det på en fläskig 747:a. 
kan ge mig fan på att dessa "allergiker" är dom som varje morgon ligger o känner efter om dom har blivit kränkta dagen innan, och dessutom erkänner sig som hen-personer (eller ännu värre: icke binär).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många gör som jag?

 

Har egna nötter med mig på flygningen!

 

Då Thai inte serverar nötter utan kex.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev pigge01:

Hur många gör som jag?

 

Har egna nötter med mig på flygningen!

 

Då Thai inte serverar nötter utan kex.

Ja personligen har jag inga problem att uthärda 10 timmar utan nötter så tanken har aldrig slagit mig att ta med egna

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Normalt kan en nötallergiker äta jordnötter men det är inte ovanligt att de utvecklar allergi även mot jordnötter.

Jobbade på ett företag som sålde jordnötssmör och en pojke som var nötallergiker åt produkten ibland. En gång fick han en allergichock och var riktigt nära att stryka med. De misstänkte själva att det kunde finnas spår av nötter i jordnötssmöret. Som tur var så var de tillverkade i en ny fabrik som aldrig haft nötter. Jag kan lova att vi hade en stressig förmiddag med stora återtag i onödan. Pojken överlevde men han får stå över sataysåsen nu mer. Hur det är med spridning via luften vet jag inte och jag skulle aldrig komma på idén att prova när något uttryckligen ber om att man ska låta bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är så känslig för nötter så man inte kan vistas i ett flygplan om det finns nötter där  (vilket det alltid finns på ett eller annat sätt ;) )

 

Då borde man nog inte åka till Thailand där det används nötter i många maträtter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

dåligt med empati här, kanske för att ni/dom aldrig har fått någon allergichock, somliga måste lära sej den hårda vägen för att få förståelse 

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte munskydd om man är i miljöer där det kan finnas nötter i luften?

Men samtidgt påstås det ju ovan att det inte sprids i luften?

Men helt klart träligt att vara alergiker, man bör nog ta den hänsyn som man kan och som är nödvändig.

Själv är jag alergisk mot nickel, tex bältspännen...får utslag om jag har bälte en längre tid, men det är ju inte särskilt allvarligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev ReKa:

Samma har hänt mig (satt vi på samma plan?). Det ropades ut att det inte blir några jordnötter under resan pga en nötallergiker, och det på en fläskig 747:a. 
kan ge mig fan på att dessa "allergiker" är dom som varje morgon ligger o känner efter om dom har blivit kränkta dagen innan, och dessutom erkänner sig som hen-personer (eller ännu värre: icke binär).

Jag förstår inte riktigt.
Borde inte en sådan där person ringa flygbolaget innan eller nåt?
 "Hej är det OK att jag följer med och dikterar förutsättningarna för alla mina medpassagerare?"
Eller, "Vågar ni ta chansen att ha mig med? Jag kan ju dö!".
Nä, dom borde öppnat dörren och släppt ut det egotrippade fanskapet i friska luften.

För övrigt så är det ju lite märkligt att han inte dog.
Jag antar att minst hälften av alla vi som satt på det där planet hade "Grundat" med öl och nötter på Arlanda.
Vi vadade ju förmodligen omkring i hur mycket spårämnen som helst.
Jag borde ha petat upp en jordnöt i näsan på honom!  :16:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Normalt kan en nötallergiker äta jordnötter men det är inte ovanligt att de utvecklar allergi även mot jordnötter.

Jobbade på ett företag som sålde jordnötssmör och en pojke som var nötallergiker åt produkten ibland. En gång fick han en allergichock och var riktigt nära att stryka med. De misstänkte själva att det kunde finnas spår av nötter i jordnötssmöret. Som tur var så var de tillverkade i en ny fabrik som aldrig haft nötter. Jag kan lova att vi hade en stressig förmiddag med stora återtag i onödan. Pojken överlevde men han får stå över sataysåsen nu mer. Hur det är med spridning via luften vet jag inte och jag skulle aldrig komma på idén att prova när något uttryckligen ber om att man ska låta bli.

Är det inte märkligt att han vågade då?
Han litade alltså på att ingen på planet skulle äta jordnötter om han bad om det.
Det verkar som en ovanligt stor tilltro till ett stor grupp av öldrickande semesterfirare, när ens eget liv hänger på det.  :76:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev pigge01:

Hur många gör som jag?

 

Har egna nötter med mig på flygningen!

 

Då Thai inte serverar nötter utan kex.

Samma här har alltid med mig mina 2 nötter 555

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev svampen:

Samma här har alltid med mig mina 2 nötter 555

I ekonomiförpackning? :40:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
39 minuter sedan, skrev Batting:

Är det inte märkligt att han vågade då?
Han litade alltså på att ingen på planet skulle äta jordnötter om han bad om det.
Det verkar som en ovanligt stor tilltro till ett stor grupp av öldrickande semesterfirare, när ens eget liv hänger på det.  :76:

Läs länken som burrabus postade. Där hävdas att det inte är dödande med luftburen men besvärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev svampen:

Samma här har alltid med mig mina 2 nötter 555

Dina två nötter med tillbehör är helt ofarliga, klarar inget:)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev judazzz:

Först är han 6 år sen 7. Sen har hon sagt att den inte är luftburen men sen ändå var det. Vad är det för j-a nyhetsrapportering? Ingen koll på nånting.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev burrabus:

Du skulle ätit en morot 

Säg inte det!

 

Vi levererade catering till en fest och där var det extremt viktigt att ingen morot fick finnas med...

Kvinnan som beställde sa att hennes bror var så känslig mot morötter att han inte ens kunde nudda en morot, nån gång hade brorsans barn ätit morot på fritis, när mannen pussade barnet blev han mycket dålig...

 

Jag hade nog aldrig hört talas om nåt sånt tidigare och absolut inte om morötter...

 

Sen beställde hon vegetariska vårrullar, som innehåller liiite morot, men det gick tydligen, bara brorsan inte åt dem och de lade dem vid sidan av den andra maten.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Esspe said:

Först är han 6 år sen 7. Sen har hon sagt att den inte är luftburen men sen ändå var det. Vad är det för j-a nyhetsrapportering? Ingen koll på nånting.

 

Första artiklen var publicerad ons 23 mar 2016

Den andra Publicerad 22 oktober 2016

 

Kanske grabben haft födelsedag mellan dessa datum...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev in-ka:

dåligt med empati här, kanske för att ni/dom aldrig har fått någon allergichock, somliga måste lära sej den hårda vägen för att få förståelse 

Nä just nu har jag ingen allergi som jag vet om.
Förr blev jag helt skinnflådd på händerna om jag skalade en apelsin, men det besväret försvann eller så slutade de med någon speciell besprutning.
Men jag, liksom de flesta andra, har ju haft andra väldigt begränsande åkommor, men inte fan begärde jag att omgivningen skulle anpassa sina liv efter mig.
Det var ju mitt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Batting:

Nä just nu har jag ingen allergi som jag vet om.
Förr blev jag helt skinnflådd på händerna om jag skalade en apelsin, men det besväret försvann eller så slutade de med någon speciell besprutning.
Men jag, liksom de flesta andra, har ju haft andra väldigt begränsande åkommor, men inte fan begärde jag att omgivningen skulle anpassa sina liv efter mig.
Det var ju mitt problem.

för egen del  stör jag mej mera på fylletrattar som skränar än om jag skulle bli utan jordnötter i ca 10-11 timmar 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...