Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

lasseiudon

Om bilen skulle stå still länge?

Recommended Posts

Wangthong
1 timme sedan, skrev rolba:

Man ska aldrig lämna en motor med gammal olja i för en lång period pga föroreningar som oljan samlat på sig kan angripa vissa delar.

Byter man olja och låter bilen stå så händer i princip ingenting.

Om någon däremot startar upp bilen låt oss säga fem minuter varje vecka så finns det risk för att den drar i sig en del kondensvatten. En riktig varmkörning så att man ventilerar bort vatten från oljan är en tur på absolut minst 100 km.

Om man har ren syntetolja i motorn, vilket väl är fallet med nästan alla moderna bilar, och har mycket kondensvatten i oljan så kommer vatten och olja att separera ganska snabbt när motorn inte startas.

Olja flyter ju som bekant på vatten vilket innebär att vattnet i motorn kommer att ligga i botten på tråget.

När man sen startar motorn är det viktigt att den får bra smörjning de första sekunderna. Då är det ju inte så lämpligt att det bara kommer vatten från oljepumpen.

Det där fick en hel del folk erfara när man började med longlifeolja. 

De som körde korta körsträckor t.ex. till och från jobbet fick problem och motorer skar pga kondens. De som hade dessa problem körde bilen så att den aldrig han bli riktigt varm så att vattnet som hade kondenserat i oljan försvann. För att vatten som kondenserat i oljan ska försvinna behövs det mer än bara varmkörning. Varmkörning försämrar bara problemet.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

stjp8729

Hej. :)

Kondens + olja + lång stilleståndstid (ej varm olja=bakterierna dör ej) = baketerier = oil sludge = rasad motor.

Och absolut så påverkar klimatet, baketerier trivs inte så bra där det är kallt. 

Ha en bra dag.

stjp8729

Hej. :)

Kondens + olja + lång stilleståndstid (ej varm olja=bakterierna dör ej) = baketerier = oil sludge = rasad motor.

Och absolut så påverkar klimatet, baketerier trivs inte så bra där det är kallt. 

Ha en bra dag.

Dolle
On 2018-11-02 at 11:51, skrev lasseiudon:

Min fråga gäller bilar och motorbränsle i Thailand. I Thailand finns i princip 3 olika typer av bränsle för motorfordon, Diesel, Gasohol och Benzene. Gasohol är Thailands variant på alkobensin och används i de flesta bilar och MC, Benzene är ”ren” bensin, den håller på att fasas ut och säljs bara av en del mackar och bara på en del ställen.

Bakgrunden till min fråga är följande: Här i Thailand har vi 2 fordon en PickUp med dieselmotor och en MC, 10 år gammal Honda Click med bensinmotor, som skall tankas med Gasohol. Sedan några år tillbaka började vi göra långa resor utanför Thailand och märkte då att när man varit borta länge, typ en månad eller mer att Hondan alltid var väldigt svårstartad när man kom tillbaka. Jag försökte forska i vad som kunde vara problemet och kom fram till att det var bränslet. Om Gasoholen bara står lång tid så skicktar den sig eller fäller ut tillsatser eller något sådant. Lösningen blev att istället tanka Benzene och efter det är det inga problem med att starta Hondan även om den stått still i kanske 2 månader. Den dieseldrivna PickUpen hade vi aldrig problem med att starta

Nu till min fråga: Vi funderar på att byta Pickuppen mot en modern småbil , som skall tankas med Gasohol. Min fråga är om jag då kommer få samma problem med att starta den efter en längre tid av stillastående, som jag tidigare hade med moppen?

Min Honda Wave 125i har stått med flask bensin i över månad inga bekymmer

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy