Jump to content
IGNORERAD

Om bilen skulle stå still länge?


lasseiudon

Recommended Posts

Min fråga gäller bilar och motorbränsle i Thailand. I Thailand finns i princip 3 olika typer av bränsle för motorfordon, Diesel, Gasohol och Benzene. Gasohol är Thailands variant på alkobensin och används i de flesta bilar och MC, Benzene är ”ren” bensin, den håller på att fasas ut och säljs bara av en del mackar och bara på en del ställen.

 

Bakgrunden till min fråga är följande: Här i Thailand har vi 2 fordon en PickUp med dieselmotor och en MC, 10 år gammal Honda Click med bensinmotor, som skall tankas med Gasohol. Sedan några år tillbaka började vi göra långa resor utanför Thailand och märkte då att när man varit borta länge, typ en månad eller mer att Hondan alltid var väldigt svårstartad när man kom tillbaka. Jag försökte forska i vad som kunde vara problemet och kom fram till att det var bränslet. Om Gasoholen bara står lång tid så skicktar den sig eller fäller ut tillsatser eller något sådant. Lösningen blev att istället tanka Benzene och efter det är det inga problem med att starta Hondan även om den stått still i kanske 2 månader. Den dieseldrivna PickUpen hade vi aldrig problem med att starta

 

Nu till min fråga: Vi funderar på att byta Pickuppen mot en modern småbil , som skall tankas med Gasohol. Min fråga är om jag då kommer få samma problem med att starta den efter en längre tid av stillastående, som jag tidigare hade med moppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    5

  • biker

    4

  • stjp8729

    4

  • burrabus

    4

Mest aktiva i denna tråd

22 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej lasseiudon,

 

Normalt håller bensin i tre månader innan det tappar sina egenskaper, du kan dock fortfarande köra :)

 

Ha en kanonbra dag!

 :wai: 

 

Det svaret gör ju INTE att jag blir klokare! Jag ställde en fråga om Thailändsk GASOHOL och Thailändsk BENZENE och du svarar BENSIN. Har du lust att förtydliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som du kanske kan följa lämna bilen nästan tom och när du skall köra efter flera månader fyller du på med nytt drivmedel fungerar perfekt för mig när jag har fordon stående länge

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-03 at 17:02, skrev lasseiudon:

Det svaret gör ju INTE att jag blir klokare! Jag ställde en fråga om Thailändsk GASOHOL och Thailändsk BENZENE och du svarar BENSIN. Har du lust att förtydliga.

Hej igen, :)

 

Ursäkta menar både Gasohol samt Benzene, dock har Benzene längre livslängd., lite svårt att ange exakt livslängd då det är temperaturberoende, högre temp kortare livslängd.

 

Gör som burrabus lämna med lite bränsle och tanka upp när ni är tillbaka.

 

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-03 at 17:09, skrev burrabus:

Ett tips som du kanske kan följa lämna bilen nästan tom och när du skall köra efter flera månader fyller du på med nytt drivmedel fungerar perfekt för mig när jag har fordon stående länge

Men han skall ju kunna starta bilen för att ta sig till en mack och det var startproblem han hade......

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/3/2018 at 10:09 AM, burrabus said:

Ett tips som du kanske kan följa lämna bilen nästan tom och när du skall köra efter flera månader fyller du på med nytt drivmedel fungerar perfekt för mig när jag har fordon stående länge

Jo, men hans problem var ju att fordonet var svårstartad, mängden av bränsle i tanken kan ju knappast ha någon betydelse. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Jive said:

Men han skall ju kunna starta bilen för att ta sig till en mack och det var startproblem han hade......

Vi postade tydligen samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

öNär vi ändå är inne på motorbränsle, så tänkte jag att 'haj-jacka' tråden med en dieselfråga.

 

Har en gammal pickup som i stadstrafik 'sotar igen'. 'Öppnade' (1/4 varv) skruven på pumpen och det blev en märkbar skillnad, däremot så märkte jag att tempmätaren (vatten) gick upp lite. Så jag undrar om 'snålinställning' på en dieselmotor kan vara skadligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-02 at 11:51, skrev lasseiudon:

Min fråga gäller bilar och motorbränsle i Thailand. I Thailand finns i princip 3 olika typer av bränsle för motorfordon, Diesel, Gasohol och Benzene. Gasohol är Thailands variant på alkobensin och används i de flesta bilar och MC, Benzene är ”ren” bensin, den håller på att fasas ut och säljs bara av en del mackar och bara på en del ställen.

 

Bakgrunden till min fråga är följande: Här i Thailand har vi 2 fordon en PickUp med dieselmotor och en MC, 10 år gammal Honda Click med bensinmotor, som skall tankas med Gasohol. Sedan några år tillbaka började vi göra långa resor utanför Thailand och märkte då att när man varit borta länge, typ en månad eller mer att Hondan alltid var väldigt svårstartad när man kom tillbaka. Jag försökte forska i vad som kunde vara problemet och kom fram till att det var bränslet. Om Gasoholen bara står lång tid så skicktar den sig eller fäller ut tillsatser eller något sådant. Lösningen blev att istället tanka Benzene och efter det är det inga problem med att starta Hondan även om den stått still i kanske 2 månader. Den dieseldrivna PickUpen hade vi aldrig problem med att starta

 

Nu till min fråga: Vi funderar på att byta Pickuppen mot en modern småbil , som skall tankas med Gasohol. Min fråga är om jag då kommer få samma problem med att starta den efter en längre tid av stillastående, som jag tidigare hade med moppen?

Tanka Benzene! Kör även i spridarrengöring någon gång ibland. Har själv haft stora broblem med soppan i Sverige då jag kör gm TBI . De har ju ett lågt bänsetryck. De nya biotillsattserna sätter igen spridarna. Numera tankar jag bara 98 oktan samt kör spridarrengöring då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev danne68:

Tanka Benzene! Kör även i spridarrengöring någon gång ibland. Har själv haft stora broblem med soppan i Sverige då jag kör gm TBI . De har ju ett lågt bänsetryck. De nya biotillsattserna sätter igen spridarna. Numera tankar jag bara 98 oktan samt kör spridarrengöring då och då.

Problemet med Benzene är ju att det inte säljs överallt. Här i Udon Thani vet jag var det finns men om man skulle ut på långtur kan det bli problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Nemo:

öNär vi ändå är inne på motorbränsle, så tänkte jag att 'haj-jacka' tråden med en dieselfråga.

 

Har en gammal pickup som i stadstrafik 'sotar igen'. 'Öppnade' (1/4 varv) skruven på pumpen och det blev en märkbar skillnad, däremot så märkte jag att tempmätaren (vatten) gick upp lite. Så jag undrar om 'snålinställning' på en dieselmotor kan vara skadligt?

Jag har byggt ventilation till motorprovrum till både Volvo och Scania.

Fick då lite insyn i vad de håller på med till framtidens lastbilar. De fick bland annat problem med att motorerna inte blev tillräckligt varma när de blev mer bränsleeffektiva/snålställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Nemo:

Jo, men hans problem var ju att fordonet var svårstartad, mängden av bränsle i tanken kan ju knappast ha någon betydelse. 

Har du nästan tom tank och tar en jeepdunk och fyller på innan du startar så startas fordonet med ny och fräsch soppa men du kanske inte tänkte längre än att man bara kör soppa torsk

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Jive:

Men han skall ju kunna starta bilen för att ta sig till en mack och det var startproblem han hade......

Då kan du ju ge dig ut på vägarna och skjuta på när du riktigt kört slut

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev rolba:

Jag har byggt ventilation till motorprovrum till både Volvo och Scania.

Fick då lite insyn i vad de håller på med till framtidens lastbilar. De fick bland annat problem med att motorerna inte blev tillräckligt varma när de blev mer bränsleeffektiva/snålställda.

 

Nä, det skapar en del problem med verkningsgraden.

En annan inte så lyckad sak var faktiskt min BMW-hybrid.

På vintern så gick den ganska kall, speciellt i stadstrafik. Förbränningsmotorn kopplades ur då och då.

Detta gjorde att den aldrig riktigt fick upp temperaturen och faktiskt drog enhel del soppa. Det hade egentligen varit billigare att köra utan batteridrift i många fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex snöskoter gräsklippare sådant som får stå länge häller burrabus i ny soppa innan det startas men även viktigt att underhåll ladda batteriet annars kan burra tänka sig att få svårstartade fordon 

Link to comment
Dela på andra sajter

öNär vi ändå är inne på motorbränsle, så tänkte jag att 'haj-jacka' tråden med en dieselfråga.
 
Har en gammal pickup som i stadstrafik 'sotar igen'. 'Öppnade' (1/4 varv) skruven på pumpen och det blev en märkbar skillnad, däremot så märkte jag att tempmätaren (vatten) gick upp lite. Så jag undrar om 'snålinställning' på en dieselmotor kan vara skadligt?
Nej.
Inte farligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tillsatser att köpa vilket gör att oktanvärdet håller sig i flera månader. Lämna helst bilen med proppfull tank + tillsatsen så bör bilen starta även om du tankat Gasohol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Stjp varnade för att motoroljan kan bli förstörd om bilen står allt för länge i varma klimat.

 

Gäller att ha någon som startar bilen och varmkör den då och då

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Har för mig att Stjp varnade för att motoroljan kan bli förstörd om bilen står allt för länge i varma klimat.

 

Gäller att ha någon som startar bilen och varmkör den då och då

Det var då verkligen ett nytt påstående? 

Motorolja som inte tål klimatet?

Den oljan ska man nog sluta använda.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev biker:

Det var då verkligen ett nytt påstående? 

Motorolja som inte tål klimatet?

Den oljan ska man nog sluta använda.

 

mvh

biker

 

Tja nu vet jag att stjp slår man inte på fingrarna när det gäller motorer och växellådor med mera. Han säkert kan förklara för oss noviser 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Tja nu vet jag att stjp slår man inte på fingrarna när det gäller motorer och växellådor med mera. Han säkert kan förklara för oss noviser 😉

Den förklaringen ska bli intressant.

Du tycker inte själv att det låter lite befängt?

Sedan att oljebytesintervall kan anges som t.ex. 2000mil eller 1 år, vilket som nu inträffar först.

Betyder ju i praktiken att oljan ska bytas på ett fordon som inte gått en endaste mil senaste året.

Detta har ju inte ett dyft med klimatet att göra. 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Den förklaringen ska bli intressant.

Du tycker inte själv att det låter lite befängt?

Sedan att oljebytesintervall kan anges som t.ex. 2000mil eller 1 år, vilket som nu inträffar först.

Betyder ju i praktiken att oljan ska bytas på ett fordon som inte gått en endaste mil senaste året.

Detta har ju inte ett dyft med klimatet att göra. 

mvh

biker

 

Tro vad du vill

För övrigt handlar det om fordon som står still under lång tid.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tro vad du vill

Det enda jag tror, är att det nog är bäst att invänta förklaringen från de bättre vetande.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...