Jump to content
IGNORERAD

Om bilen skulle stå still länge?


lasseiudon

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev biker:

Det enda jag tror, är att det nog är bäst att invänta förklaringen från de bättre vetande.

 

mvh

biker

 

Var inte det du? 5555555555

 

 

Skoja bara 😉

Hoppas stjp förklarar detta problem som de bland annat hade med bilar som stod lång tid i frihamnen i Bangkok osålda.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    5

  • biker

    4

  • stjp8729

    4

  • burrabus

    4

Mest aktiva i denna tråd

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Var inte det du? 5555555555

 

 

Skoja bara 😉

Hoppas stjp förklarar detta problem som de bland annat hade med bilar som stod lång tid i frihamnen i Bangkok osålda.

Jag tål skoj, och naturligtvis tillhör jag de bättre vetande👍

 

När du nu lägger till mera info, så är jag med. Det är ju precis det jag skrev

tidigare. Att det kan bli dags för service och oljebyte på ett fordon som inte

gått en endaste mil sedan förra service. Eller sedan fordonet lämnat fabriken.

Däremot är det ingen skillnad om detta är i Thailand eller t.ex. Sverige.

Skulle snarare tro att det är värre i Sverige om ett fordon står stilla i t.ex. 1 år.

Med tanke på temperaturvariationer kanske mellan -30 och +30 grader.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oljan blir inte för gammal, det är kondensen som är den store boven. Sedan är det oljan som smörjer och suger upp sotpartiklar som egentligen ska fastna i filtren vilket tyvärr vattnet inte gör.

Utsätter du inte oljan för kondens behöver du inte förkorta bytesintervallerna.

Så länge du inte har en "modern" bil utan oljesticka räcker det med att titta på stickan och känna på oljan.

Oljan får INTE vara grå och den måste kleta fast på fingrarna men inte kännas sträv, då är allt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stjp min guru ................Var är du när du behövs???????

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Har för mig att Stjp varnade för att motoroljan kan bli förstörd om bilen står allt för länge i varma klimat.

 

Gäller att ha någon som startar bilen och varmkör den då och då

 

15 timmar sedan, skrev biker:

Det var då verkligen ett nytt påstående? 

Motorolja som inte tål klimatet?

Den oljan ska man nog sluta använda.

 

mvh

biker

 

Man ska aldrig lämna en motor med gammal olja i för en lång period pga föroreningar som oljan samlat på sig kan angripa vissa delar.

Byter man olja och låter bilen stå så händer i princip ingenting.

Om någon däremot startar upp bilen låt oss säga fem minuter varje vecka så finns det risk för att den drar i sig en del kondensvatten. En riktig varmkörning så att man ventilerar bort vatten från oljan är en tur på absolut minst 100 km.

Om man har ren syntetolja i motorn, vilket väl är fallet med nästan alla moderna bilar, och har mycket kondensvatten i oljan så kommer vatten och olja att separera ganska snabbt när motorn inte startas.

Olja flyter ju som bekant på vatten vilket innebär att vattnet i motorn kommer att ligga i botten på tråget.

När man sen startar motorn är det viktigt att den får bra smörjning de första sekunderna. Då är det ju inte så lämpligt att det bara kommer vatten från oljepumpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

 

Man ska aldrig lämna en motor med gammal olja i för en lång period pga föroreningar som oljan samlat på sig kan angripa vissa delar.

Byter man olja och låter bilen stå så händer i princip ingenting.

Om någon däremot startar upp bilen låt oss säga fem minuter varje vecka så finns det risk för att den drar i sig en del kondensvatten. En riktig varmkörning så att man ventilerar bort vatten från oljan är en tur på absolut minst 100 km.

Om man har ren syntetolja i motorn, vilket väl är fallet med nästan alla moderna bilar, och har mycket kondensvatten i oljan så kommer vatten och olja att separera ganska snabbt när motorn inte startas.

Olja flyter ju som bekant på vatten vilket innebär att vattnet i motorn kommer att ligga i botten på tråget.

När man sen startar motorn är det viktigt att den får bra smörjning de första sekunderna. Då är det ju inte så lämpligt att det bara kommer vatten från oljepumpen.

Det där fick en hel del folk erfara när man började med longlifeolja. 

De som körde korta körsträckor t.ex. till och från jobbet fick problem och motorer skar pga kondens. De som hade dessa problem körde bilen så att den aldrig han bli riktigt varm så att vattnet som hade kondenserat i oljan försvann. För att vatten som kondenserat i oljan ska försvinna behövs det mer än bara varmkörning. Varmkörning försämrar bara problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2018-11-02 at 11:51, skrev lasseiudon:

Min fråga gäller bilar och motorbränsle i Thailand. I Thailand finns i princip 3 olika typer av bränsle för motorfordon, Diesel, Gasohol och Benzene. Gasohol är Thailands variant på alkobensin och används i de flesta bilar och MC, Benzene är ”ren” bensin, den håller på att fasas ut och säljs bara av en del mackar och bara på en del ställen.

 

Bakgrunden till min fråga är följande: Här i Thailand har vi 2 fordon en PickUp med dieselmotor och en MC, 10 år gammal Honda Click med bensinmotor, som skall tankas med Gasohol. Sedan några år tillbaka började vi göra långa resor utanför Thailand och märkte då att när man varit borta länge, typ en månad eller mer att Hondan alltid var väldigt svårstartad när man kom tillbaka. Jag försökte forska i vad som kunde vara problemet och kom fram till att det var bränslet. Om Gasoholen bara står lång tid så skicktar den sig eller fäller ut tillsatser eller något sådant. Lösningen blev att istället tanka Benzene och efter det är det inga problem med att starta Hondan även om den stått still i kanske 2 månader. Den dieseldrivna PickUpen hade vi aldrig problem med att starta

 

Nu till min fråga: Vi funderar på att byta Pickuppen mot en modern småbil , som skall tankas med Gasohol. Min fråga är om jag då kommer få samma problem med att starta den efter en längre tid av stillastående, som jag tidigare hade med moppen?

Min Honda Wave 125i har stått med flask bensin i över månad inga bekymmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...