Jump to content
IGNORERAD

Nervsjukdom


L200

Recommended Posts

Har problem med bortdomnade fötter/smalben och fingrar i ett par år,var till doktorn i Sverige fick min dom.

Enligt Doktorn har jag en nervsjukdom (Polyneuropati) som är obotlig,fan också..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • möljis

    4

  • berlitz

    4

  • Boa52

    4

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

1 timme sedan, skrev L200:

Har problem med bortdomnade fötter/smalben och fingrar i ett par år,var till doktorn i Sverige fick min dom.

Enligt Doktorn har jag en nervsjukdom (Polyneuropati) som är obotlig,fan också..

Tyvärr inte så ovanligt sade min läkare iaf när jag fick samma besked,har dock bara i fötterna än så länge....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev L200:

Har problem med bortdomnade fötter/smalben och fingrar i ett par år,var till doktorn i Sverige fick min dom.

Enligt Doktorn har jag en nervsjukdom (Polyneuropati) som är obotlig,fan också..

 

12 minuter sedan, skrev berlitz:

Tyvärr inte så ovanligt sade min läkare iaf när jag fick samma besked,har dock bara i fötterna än så länge....

Men..fick ni inga förklaringar av eran läkare till vad sjukdomen kan bero på och mediciner samt tips om hur ni kan hålla sjukdomen i schakt?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

 

Men..fick ni inga förklaringar av eran läkare till vad sjukdomen kan bero på och mediciner samt tips om hur ni kan hålla sjukdomen i schakt?

En obotlig nervsjukdom ingen medicin mot den,tydligen många som har detta,brukar tydligen komma i 50+ åldern. Bara å gilla läget om fått rätt info vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev berlitz:

En obotlig nervsjukdom ingen medicin mot den,tydligen många som har detta,brukar tydligen komma i 50+ åldern. Bara å gilla läget om fått rätt info vill säga.

På mig är det uppe vid knäna, men jag känner inget i armarna än. Då jag jobbade i Beijing så kom jag via kontakter in på VIP-avdelningen

på Kinas bästa sjukhus. Jag fick komma dit varje dag, och jag fick en spruta med musnervsextrakt i ena skinkan.

Det blev inte mycket bättre av det, så det är nog att bita ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, det var inga roliga besked ni har fått. Är det ständiga domningar eller kommer det i skov? Finns det några sätt att lindra detta? Har förstått att många som får nervskador, får en brännande eller isande känsla i de områdena som blir drabbad. Är det så för er också? Hoppas verkligen att det inte kommer att begränsa er livskvalitet för mycket. Hoppas att det finns någon som jag hjälpa er på något sätt så att ni får lindring. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev berlitz:

En obotlig nervsjukdom ingen medicin mot den,tydligen många som har detta,brukar tydligen komma i 50+ åldern. Bara å gilla läget om fått rätt info vill säga.

Dålig blodcirkulation beroende bl.a. på tilltagande ålder var väl ungefär min diagnos, när jag sökte för en annan åkomma, diskbråck.

Där och då fick ju detta med domningar i fötterna en mycket lägre prioritet. Nästan försumbart då, men klart irriterande nu när jag är bättre i ryggen.

Jag upplever det EXAKT som att sockorna skrynklat sig under fötterna. Jag har tagit av mig skorna minst hundratals gånger för att rätta till sockorna, men nej inget skrynkel där.

Ibland gör det också lite ont.

Jag fick rekommendationen att smörja med sån där cirkulationsstimulerande salva, Voltaren.Provade väl nån gång, men vet inte om det hjälper så mycket, borde kanske vara lite mer enträgen?

 

Och ja, det kom ju lite smygande, som de flesta krämpor gör, i typ 50-årsåldern.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev AnTove:

Usch, det var inga roliga besked ni har fått. Är det ständiga domningar eller kommer det i skov? Finns det några sätt att lindra detta? Har förstått att många som får nervskador, får en brännande eller isande känsla i de områdena som blir drabbad. Är det så för er också? Hoppas verkligen att det inte kommer att begränsa er livskvalitet för mycket. Hoppas att det finns någon som jag hjälpa er på något sätt så att ni får lindring. 

Ständigt avdomnad men öm för beröring knepig kombination. Ingen isande eller brännande känsla,dålig rörlighet i tårna(svårt att böja).

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-10-31 at 18:56, skrev möljis:

På mig är det uppe vid knäna, men jag känner inget i armarna än. Då jag jobbade i Beijing så kom jag via kontakter in på VIP-avdelningen

på Kinas bästa sjukhus. Jag fick komma dit varje dag, och jag fick en spruta med musnervsextrakt i ena skinkan.

Det blev inte mycket bättre av det, så det är nog att bita ihop...

Hur är det med din balans?.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev L200:

Hur är det med din balans?.

Balansen har blivit sämre än tidigare, och det är lite krångel att gå nerför

trappor, upp går bättre.

Jag hittade balansövningar på nätet, som jag tränar lite på. du får leta, jag minns

inte var jag hittade dom.

En märklig sjukdom, det är som Berlitz skriver, man är avdomnad i benen, men slår man i en

fot, så gör det ont som bara f-n.

Det tog flera år efter sen det började, innan det kom till knäna. Så det tar säkert tio år till

innan det är uppe vid ljumskarna.

Man är ju inte sjuk eller dålig, så det finns många som har det sämre. Jag bryr mig inte så

mycket om det längre heller, det är bara att acceptera att läget är som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har noll känsel från knäna och neråt,kan ej röra tårna.

Men det positiva är att det stannar där,går inte över knäna.

Enligt min neurolog..

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev L200:

Jag själv har noll känsel från knäna och neråt,kan ej röra tårna.

Men det positiva är att det stannar där,går inte över knäna.

Enligt min neurolog..

 

 

 

Ok, Hoppas att han har rätt. Och att detsamma då skulle gälla för mig!

 

Tårna kan jag röra, men det är lite trögt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.....eftersom jag har en släng av hypokondri så blir jag orolig, denna sjukdom verkar ju vara rätt vanlig?

Tycker mig fått sämre balans de senaste åren, och har lätt domnande fötter, ofta kalla också....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev möljis:

Ok, Hoppas att han har rätt. Och att detsamma då skulle gälla för mig!

 

Tårna kan jag röra, men det är lite trögt.

Ligger på samma nivå som dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hmm.....eftersom jag har en släng av hypokondri så blir jag orolig, denna sjukdom verkar ju vara rätt vanlig?

Tycker mig fått sämre balans de senaste åren, och har lätt domnande fötter, ofta kalla också....

Ja, fötterna blir kalla. men det är ju inget livshotande, även om det är lite

besvärligt ibland. Så ta det lugnt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Min högerarm domnar och det sticker i hela armen. Är öm i höger underarm. Ont i ryggen (2 förslitningar). Ont i vänster knä (avslitet korsband fram)
Diabetes 2 och lite högt blodtryck.

Om man inte har ont mm efter 50 så är man död sade någon.

Inget blir bättre med åren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Peolito:

Min högerarm domnar och det sticker i hela armen. Är öm i höger underarm. Ont i ryggen (2 förslitningar). Ont i vänster knä (avslitet korsband fram)
Diabetes 2 och lite högt blodtryck.

Om man inte har ont mm efter 50 så är man död sade någon.

Inget blir bättre med åren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lika förvånande som att en högerhänt armbrytare skulle ha krämpor med tanke på hur den jobbar fre-sön😉

 

Krya på dig!

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev möljis:

Ja, fötterna blir kalla. men det är ju inget livshotande, även om det är lite

besvärligt ibland. Så ta det lugnt....

Utan att veta så tror jag att motion hjälper, det gör det mot min Bectrews och även Artos  i knäna. Det gör ont men

träning hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du artros ska du fan i manamma inte gå, då betydligt bättre (bra) att cykla eller simma.

När du går belastar du nämligen din knäled med TRE gånger din kroppsvikt. 

Annars är det "enkelt" att byta knä eller höftled, visserligen lite "småjobbigt" att återigen träna upp sig men allt går - förutom nyfödda:)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev evert 1:

Har du artros ska du fan i manamma inte gå, då betydligt bättre (bra) att cykla eller simma.

När du går belastar du nämligen din knäled med TRE gånger din kroppsvikt. 

Annars är det "enkelt" att byta knä eller höftled, visserligen lite "småjobbigt" att återigen träna upp sig men allt går - förutom nyfödda:)

Jag har artros i ett knä, bekräftat via magnetröntgen, och ortopenden sade att jag ska träna upp styrkan i gym men att jag kan även jogga. Ju mer jag håller igång desto bättre enligt han, inga restriktioner alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Boa52:

Utan att veta så tror jag att motion hjälper, det gör det mot min Bectrews och även Artos  i knäna. Det gör ont men

träning hjälper

Bechterews heter sjukdomen och är en reumatisk sjukdom. Träning, framförallt på morgonen, hjälper mot stelheten.

Mot inflammationerna är det tabletter (NSAID) som som hjälper.

 

Har sannolik diagnos på samma sjukdom.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag har artros i ett knä, bekräftat via magnetröntgen, och ortopenden sade att jag ska träna upp styrkan i gym men att jag kan även jogga. Ju mer jag håller igång desto bättre enligt han, inga restriktioner alls.

Helt rätt träna upp musklerna som ligger runt knäet så blir det bättre- Blir aldrig riktigt bra men mycket bättre

Tränar som fan nu och jag kan gå upp på morgonen utan större problem

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-10-31 at 10:22, skrev L200:

Har problem med bortdomnade fötter/smalben och fingrar i ett par år,var till doktorn i Sverige fick min dom.

Enligt Doktorn har jag en nervsjukdom (Polyneuropati) som är obotlig,fan också..

Jag har samma symptom, både bortdomnade fötter och fingrar, som jag haft mer eller mindre många år. Jag har aldrig sökt för det men fick en förklaring i denna tråd.

 

Tack för insikten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Bechterews heter sjukdomen och är en reumatisk sjukdom. Träning, framförallt på morgonen, hjälper mot stelheten.

Mot inflammationerna är det tabletter (NSAID) som som hjälper.

 

Har sannolik diagnos på samma sjukdom.

Har haft det sen jag var 19 år Träna, tränat hela livet fast jag inte tyckte det var kul. Milen på 40 min, lyfte 30 kilo 

3 gånger 30 gånger Men där har jag en fördel att jag gjorde så, träna alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...