Jump to content
IGNORERAD

Nervsjukdom


L200

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Har haft det sen jag var 19 år Träna, tränat hela livet fast jag inte tyckte det var kul. Milen på 40 min, lyfte 30 kilo 

3 gånger 30 gånger Men där har jag en fördel att jag gjorde så, träna alltså

Fått diagnos som är 100%?

Kommer oftast kring 40år. För mig kunde de inte ge 100% diagnos då genprovet inte bekräftade men många faktorer såsom irit och inflammerade IS-leder talar starkt för det.

 

Och för att förhindra stelhet är det inte styrka utan rörlighet som avses med träning. Yoga bättre än styrka.

Löpning är helt fel. Rask promenad max 30 minuter, sedan gör det mer skada än nytta.

Ändrades av M33
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • möljis

    4

  • berlitz

    4

  • Boa52

    4

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Precis nyss, skrev M33:

Fått diagnos som är 100%?

Kommer oftast kring 40år. För mig kunde de inte ge 100% diagnos då genprovet inte bekräftade men många faktorer såsom irit och inflammerade IS-leder talar starkt för det.

Kommer tyvär tidigare, rönken av höften brukar ge ett svar för där börjar det för det mesta. Irit har jag klarat mej ifrån

än så länge. Men träning är allt för att hålla vissa sjukdomar i schak

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Boa52:

Kommer tyvär tidigare, rönken av höften brukar ge ett svar för där börjar det för det mesta. Irit har jag klarat mej ifrån

än så länge. Men träning är allt för att hålla vissa sjukdomar i schak

Har gjort vanligt röntgen + mrt och även en hel del ronkande, de ser en del "påbyggnader" men inget som bekräftar till 100%

IS-lederna är nog mer vanligt är höfterna, mest syns det vid förändringarna på de nedre ryggkotorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag har artros i ett knä, bekräftat via magnetröntgen, och ortopenden sade att jag ska träna upp styrkan i gym men att jag kan även jogga. Ju mer jag håller igång desto bättre enligt han, inga restriktioner alls.

Har också artros i ett knä. Får inte jogga innan jag bantat bort en 10-15 kg. Väger 105 fn. Cyklar en hel del men så tar jag i för mycket i någon backe. Sedan är jag tillbaka på ruta ett, och får börja om att bygga ifrån grunden. En månad senare är man tillbaka på den nivån man var på när knät krachade.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har också artros i ett knä. Får inte jogga innan jag bantat bort en 10-15 kg. Väger 105 fn. Cyklar en hel del men så tar jag i för mycket i någon backe. Sedan är jag tillbaka på ruta ett, och får börja om att bygga ifrån grunden. En månad senare är man tillbaka på den nivån man var på när knät krachade.

Jogga funkar för mig men har samma erfarenhet som du från att cykla. Jag får ont i knät vid cykling. Det knäpper till i knät för varje varv jag trampar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-10-31 at 10:22, skrev L200:

Har problem med bortdomnade fötter/smalben och fingrar i ett par år,var till doktorn i Sverige fick min dom.

Enligt Doktorn har jag en nervsjukdom (Polyneuropati) som är obotlig,fan också..

Oerhört viktigt att minska alkoholintaget till ett minimum (helst sluta helt). Sluta röka och ett extraintag av vitamin B12 + folsyra. Kommer inte att bota sjukdomen men förhoppningsvis bromsa upp utvecklingen. Tyvärr tar många inte dessa råd på allvar... Träffar denna patientgrupp ofta i mitt arbete...

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-03 at 22:43, skrev Wanchai:

Jag har artros i ett knä, bekräftat via magnetröntgen, och ortopenden sade att jag ska träna upp styrkan i gym men att jag kan även jogga. Ju mer jag håller igång desto bättre enligt han, inga restriktioner alls.

Samma med mig. Gå uppför trappor ska vara bland den bästa träningen men sen är det ju lite vanskligt när man åker ner på ledsången inför nästa pass.

Träffade dock en pt som visade mig hur man går utför som faktiskt var ännu bättre träning. Det gäller helt enkelt att inte sätta ner hälen när man går utför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...