Jump to content
IGNORERAD

Nu är man borta ur systemet!


thomas001

Recommended Posts

Glada ihåg gav jag och frugan iväg oss till Kampeangphet for att få nya 5-åriga moppe-korkort. Jag var lite orolig då mitt gick ut i Januari iår.

 

Forsta stället visa upp våra äldre korkort, betala 50-baht, fylla i ett enkelt papper, se på den klassiska en timmes filmen.  Få ok. Inga problem med att mitt kort gick ut i Januari.

 

Till nästa ställe visa upp pappret från forsta stället, lämna over kopia på mitt pass och på min gula bok.

 

Sen dax for färg-testet. Sitta ner och vänta på att dom kollar allt. Bli uppropad for att betala 260 Baht. 

 

Nu till det skumma: Fick bara betala for fruns nya kort. Mig bad dom sitta ner och vänta.

 

Frugan blir fotat och får sitt nya korkort, jag väntar. 

 

Jag sitter kvar och väntar,vi fattar nada. 

 

Efter en stund blir vi båda kallade till disken....flera st. pratar med min hustru. 

 

Jag finns inte i systemet/deras datorer. Jag har inget korkort varken for moppe eller bil.

 

Rätt så kul att se Thailändarna kolla både mitt moppe-kort och mitt kort for bil. Det är ju bevis på att jag tydligen har korkort. Dom ser ut som fågelholkar allihop. 

 

Korkort for bil har jag haft i nästan 20 år och alltid fornyat det på samma ställe.

 

Så jag fick lämna utan nytt kort for moppe och saken ska undersokas enl. dessa experter. 

 

Skratta eller gråta???

 

Historien fortsätter.........

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    6

  • Soengsang

    4

  • audirs2

    3

  • judazzz

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tydligen är inte ens thailändska myndigheter helt felfria:)

Tidigare inbetalningar har troligtvis gått i "rätt" ficka.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev evert 1:

Tydligen är inte ens thailändska myndigheter helt felfria:)

Tidigare inbetalningar har troligtvis gått i "rätt" ficka.

Så skulle det faktiskt kunnat vara, de har helt enkelt inte registrerat utlänningars körkort i systemet, och helt sonika utan risk att bli påkommen stoppat pengarna i fickan?

Eller är det bara något enkelt fel i databasen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så skulle det faktiskt kunnat vara, de har helt enkelt inte registrerat utlänningars körkort i systemet, och helt sonika utan risk att bli påkommen stoppat pengarna i fickan?

Eller är det bara något enkelt fel i databasen?

260 baht vart femte år känns lite tunt för att fuska på eftersom det är stor risk att det upptäcks

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Så skulle det faktiskt kunnat vara, de har helt enkelt inte registrerat utlänningars körkort i systemet, och helt sonika utan risk att bli påkommen stoppat pengarna i fickan?

Eller är det bara något enkelt fel i databasen?

 

Händer det någon olycka eller nåt så kommer det fram, tvivlar på att någon anser det vara värt de få hundralappar ett körkort kostar.

 

Ibland klickar det bara, i December när jag skulle lämna Suvarnabhumi så ansåg Immigration att jag redan lämnat landet en vecka tidigare. Det blev att kalla på chefen och de visade mig datorsystemet där jag (enligt dom) redan lämnat. Ordnade sig efter 20 min men de var inte särskilt nöjda med detta. De har oss alla i systemet, varje inresa/utresa sedan många år vilket en del inte tror.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

Händer det någon olycka eller nåt så kommer det fram, tvivlar på att någon anser det vara värt de få hundralappar ett körkort kostar.

 

Tja, du vet hur många thailändare tänker, för dagen och inte på vad som kan hända imorgon.....inget förvånar mig.

Men som sagt säkert bara systemet som klickar....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

260 baht vart femte år känns lite tunt för att fuska på eftersom det är stor risk att det upptäcks

Låt säga att det är 10 utlänningar i veckan, och de flesta med 2 körkort det blir 2x260x10 drygt 5000, 52 veckor och 270 000bht årligen......TIT så inget förvånar.

Men låt hoppas att det bara är nått i databasen som klickar, vilket kanske ligger närmast till hands.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Soengsang said:

Låt säga att det är 10 utlänningar i veckan, och de flesta med 2 körkort det blir 2x260x10 drygt 5000, 52 veckor och 270 000bht årligen......TIT så inget förvånar.

Men låt hoppas att det bara är nått i databasen som klickar, vilket kanske ligger närmast till hands.

Jag har ju funnits i systemet varje gång jag har fornyat mina kort tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min provins Nongbualampu måste man förnya körkortet innan det går ut,annars får man gå igenom alla tester igen.

Man kan ta sitt Svenska körkort till Svenska Ambassaden i Bangkok där dom översätter ditt körkort till Thai.

Sen behövs läkarintyg,och det vanliga färgtest o bromstest.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, L200 said:

I min provins Nongbualampu måste man förnya körkortet innan det går ut,annars får man gå igenom alla tester igen.

Man kan ta sitt Svenska körkort till Svenska Ambassaden i Bangkok där dom översätter ditt körkort till Thai.

Sen behövs läkarintyg,och det vanliga färgtest o bromstest.

Här gäller ett år efter att kortet forfallit vid forlängning. Samt att läkarintyg endast behovs när man tar nytt kort inte vid forlängning.

 

När jag tog mitt forsta kort så gjorde jag det på samma ställe som vi var idag. Visade upp mitt Svenska korkort,pass,adressintyg(hade ingen gul bok på den tiden) läkarintyg. Inget mer, fick ett Thai-korkort men av den gammla typen. En papperslapp med ett ditlimmat foto.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev L200:

Förnyade mina körkort i februari och dom ville ha läkarintyg..

TIT  😁   I Thailand finns inte ett enda rätt svar då det beror på tjänstemannens dagsform 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag har ju funnits i systemet varje gång jag har fornyat mina kort tidigare.

De kanske har köpt ett virusproram som rensar ur faranger 😉😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Händer det någon olycka eller nåt så kommer det fram, tvivlar på att någon anser det vara värt de få hundralappar ett körkort kostar.

 

Ibland klickar det bara, i December när jag skulle lämna Suvarnabhumi så ansåg Immigration att jag redan lämnat landet en vecka tidigare. Det blev att kalla på chefen och de visade mig datorsystemet där jag (enligt dom) redan lämnat. Ordnade sig efter 20 min men de var inte särskilt nöjda med detta. De har oss alla i systemet, varje inresa/utresa sedan många år vilket en del inte tror.

 

/ SatanG

Man kan ju bara undra vilken Farrang de stämplade ut i ditt namn, och om han är efterlyst för overstay nu, och vad som händer nästa gång den gubben vill in i landet...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade ut för något liknande när jag förnyade mitt körkort tidigare i år. Skulle förnya i Chiangmai och det gamla var utfärdat i Chonburi. Det visade sig att jag inte fanns med i databasen och att anledningen var att Chonburi haft problem när de uppdaterade sitt datorsystem.

 

Det letade först i pappersarkiven i Chonburi efter min gamla ansökning men hittade inget. Sedan letades det i arkivet i Bangkok, där hittade de mig slutligen efter 10 dagars letande. Alla inblandade var väldigt hjälpsamma och beklagade att detta hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

samma  sak hände mig när jag tog C/E kortet i Sverige .tyvärr sa myndigheterna du finns inte antingen är du utflyttad eller död sa dom. ingedera sa jag tillbaka har alltid bott och betalat skatt i Sverige . jvla soppa blev det i ett par timmar tills allt ok igen . mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I AM BACK i systemet!! Dom ringde sent igår eftermiddag och välkommnade mig tbx idag. Var där 9-tiden. Var väl som vanligt ett par hundra Thaiare i väntan i lokalen. Vi hade inte mer än kommit in i lokalen innan dom vinkade fram oss till disken. 3 personer stod och vailade och bad om ursäkt for allt. Fick lämna tbx min gamla lapp och betala. Direkt in bakom disken fotas. 2-3 min. senare hade jag min nya lapp. Allt som allt tog det väl knappt 15 min. Såg hur många Thaiare pekade och pratade om mig. Dom funderade nog på vad det var for en Svensk VIP som bara kunde komma in och lämna sitt gamla korkort och få ett nytt omgående. Kul var det och ett otroligt trevligt bemotande av personalen både igår och idag. Nu är kl. halv elva och jag redan hemma. Är ju 10 mil och kora t o r. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är svenskt körkort ett internationellt körkort? Visste inte detta!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, audirs2 said:

Är svenskt körkort ett internationellt körkort? Visste inte detta!

Vem påstår det? Nyfiken....

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev thomas001:

Vem påstår det? Nyfiken....

Har för mig att man måste ha internationellt körkort för att kunna byta sig till ett annat lands körkort, kan ha fel! Mycket svetsrök och färgdimma är det!😆

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, audirs2 said:

Har för mig att man måste ha internationellt körkort för att kunna byta sig till ett annat lands körkort, kan ha fel! Mycket svetsrök och färgdimma är det!😆

Vet inte hur det är nu....men när jag fick mitt forsta kort här i Thailand räckte det med att visa upp mitt Svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev thomas001:

Vet inte hur det är nu....men när jag fick mitt forsta kort här i Thailand räckte det med att visa upp mitt Svenska.

I princip samma för mig, hade visserligen ett 2-3 år gammalt IKK, dvs utgånget och som knappt var läsbart.

Det tittade på det och på mitt svenska körkort och sa "ok, no problems.... sitt down and wait"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, audirs2 said:

Så i Thailand MÅSTE man ha intl körkort!

Antingen det eller ett Thai körkort.

Jag använder gris buss eller mc taxi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...