Jump to content
IGNORERAD

Kan det vara farligt med massage?


lasseiudon

Recommended Posts

Jag tycker det är jätteskönt med massage här i Thailand. Jag brukar växla mellan vanlig thaimassage och fotmassage och nån gång emellan en oljemassage. På senaste tiden har jag funderat på om det kan finnas några faror med massagen och det är två moment som jag framförallt undrar om:
 

Det första är när dom applicerar ett tryck i ljumskarna så att blodflödet till benen stryps. Här känner man hur pulsen börjar dunka och så blir det en rusch ner i benen när hon släpper taget och blodet kan flöda fritt igen. Är detta verkligen nyttigt när man är en äldre man med taskiga åderförkalkade blodkärl och i mitt fall har jag även ett stort bukåderbråck?

 

Det finns en variant som en del massörer försöker sig på och det är att strypa hela stora kroppspulsådern i magen fast där säger jag numera stop.

 

Det andra dom gör är när man får huvudmassage är att trycka hårt i tinningarna. En del är så starka att man oroar sig för att dom skall spräcka skallen på en fast det kan dom förstås inte göra. Undrar bara hur nyttigt det är med det där hårda trycker? Kan inte blodkärl, nerver och annat ta skada där i tinningen där huden är så tunn?

 

Någon annan som tänkt på detta eller har synpunkter på mina undringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Manövern när de sitter bakom en låser fast benen i en rävsax och man har händerna bakom huvudet och de tar tag och vrider hela ryggen i ett knyck känns inte så säkert och hälsosamt.

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig blir det aldrig massage eftersom jag äter blodförtunnande.

De gånger man är på en beach eller går förbi och de vill ge massage så har jag påtalat detta men naturligtvis så ruskar de huvudet och säger "ingen fara, det är bra för dig healthy".

Nej inte bra för mig, olyckliga blödningar kan starta invärtes som inte syns och eftersom blodet inte levrar sig normalt så kan det uppstå en riktigt kritisk situation.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis som var på massage i Bkk och han pajade ryggen. Han fick operera den när han kom hem till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev BB:

För mig blir det aldrig massage eftersom jag äter blodförtunnande.

De gånger man är på en beach eller går förbi och de vill ge massage så har jag påtalat detta men naturligtvis så ruskar de huvudet och säger "ingen fara, det är bra för dig healthy".

Nej inte bra för mig, olyckliga blödningar kan starta invärtes som inte syns och eftersom blodet inte levrar sig normalt så kan det uppstå en riktigt kritisk situation.

Jag äter också blodförtunnande och blöder hur lätt som helst vid minsta rispa i huden. Är detta något läkare varnat dig för eller varför tror du att det är farligt. Jag har väl fått blåmärken någon kång av de där idi*terna som tror att massage är att försöka mosa sönder muskler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag vet, är att man bör undvika massage om man har hjärtproblem. Har en kompis som höll på att råka riktigt illa ut efter en nackmassage (neck and shoulders) Som tur var var hans fru i närheten och kunde komma med lite nitroglyserin :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Svärfar gillar riktigt hård massage. En gång så hade de knådat honom så pass att han blev sängliggande ett par dagar.

Var väl inget allvarligt och han ju lite skrupplig även utan hård massage.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Jag äter också blodförtunnande och blöder hur lätt som helst vid minsta rispa i huden. Är detta något läkare varnat dig för eller varför tror du att det är farligt. Jag har väl fått blåmärken någon kång av de där idi*terna som tror att massage är att försöka mosa sönder muskler.

Jag har faktiskt inte tagit upp det med läkaren ännu men kommer göra det! 

Däremot så har de sagt att jag inte får spela handboll längre och om jag slår i huvudet, pinkar rosa eller skiter svart så är det direkt till akuten eller sjukan.

Det som fått mig att avstå massage är ett logiskt tänkande. Vid massage så ökar blodgenomströmningen i musklerna och blodkärl vilket är bra men om mindre som större går sönder kan det gå illa. Nu vet jag inte om sannolikheten

är stor men det har i alla fall fått mig att inte ta risken.

Det finns generella rekommendationer att alltid ta upp det med den behandlade läkaren som för avgöra. Och mig veterligen så är rekommendationen att vara försiktig vid blödarsjuka, hjärt- och kärlsjukdomar, blodförtunnande, diabets och långvarig kortisonbehandling.

Men vid feber och infektion skall man helt avstå.   

  

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tragiskt men nu har tydligen ett dödsfall uppmärksammats i samband med massage.

Om det beror på själva massagen eller andra omständigheter framgår inte av artikeln men orsaken var enligt läkaren blodpropp!

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1066556-dead-from-a-thai-massage-no-blame-attached-to-parlor-says-wife/

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...